Kanskje du selv bør begynne å underbygge dine påstander ???Mener du virkelig de juger hele tiden? Hva underbygger du det med?
Kanskje du selv bør begynne å underbygge dine påstander ???Mener du virkelig de juger hele tiden? Hva underbygger du det med?
Men jeg antar at du også ser relevansen av at når først en begynner å hevde at noe er galt, så vil andre hive seg på? Mobbing utføres vanligvis ikke av en enkeltperson, men fordi en leder an flokken, så alle blir med på å tråkke på den ene.Du har samme sirkelargumentasjon for alt. Politikerforrakten skyldes at folk har politikerforrakt som skaper mer av det samme. Folk sier pressen lyver derfor mister pressen tillitt. Og all denne misnøyen og mistroen kommer ingen steder i fra, og avvises summarisk. Dessuten er det farlig å stille spørsmålstegn ved dette. Ikke mye innsikt her......
Forøvrig snakker jeg ikke om kildekritikk med sjølkritikk.
Dette er et veldig interessant spørsmål og henger nok sammen med det tyske kulturbegrepet Bildung, som både forutsetter en del ting om den tyske kulturen (at den hadde en enorm egenverdi) og om enkeltmennesket (at de som måtte jobbe for føden ikke var like mye menneske som de andre). Heldigvis har den betydelig økte tilgangen på utdanning gjort opplysningsidealene mye mer allment tilgjengelig nå enn de var på Möhnsens tid! Men spørsmålet blir vi nok aldri kvitt likevel.The question "What is enlightenment?" gave way to the more troubling question of "why enlightenment has not progressed very far with our public, despite more than forty years of freedom to think, to speak, and also to publish...."
Fordi det ikke er en mening jeg har, men noe som kan bevises.Mener du virkelig de juger hele tiden? Hva underbygger du det med?
Pressen er ikke presis, og den har aldri vært det. Problemet oppstår når noen begynner å hevde at pressen dermed lyver bevisst, for å forlede befolkningen. Dine postulater har gjentatte ganger understøttet et slikt narrativ, og det er fenomenet jeg peker på som farlig.
Heller kanskje mer en ekstrem tendensiøs fremstilling som søker å underbygge en forestilling:Fordi det ikke er en mening jeg har, men noe som kan bevises.
Jeg skal moderere uttrykket "hele tiden", for det er vel ingen som får til, dessuten tror jeg faktisk at de nevnte publikasjoner selv opplever at de ikke juger, så jeg skal gi dem slakk for at de fremstiller virkeligheten slik de oppfatter den.
Så en mer korrekt fremstilling er dette:
De leverer en lang rekke delvis og fullstendig feilaktige beskrivelser av virkeligheten, og dette kan enkelt bevises. (Uten at det hjelper, da, for de har bestemt seg, og lar seg ikke forvirre av fakta)
Fremstilling som søker å underbygge en forestlling driver vel all media med. Hvor tendensiøs den er kan variere....Heller kanskje mer en ekstrem tendensiøs fremstilling som søker å underbygge en forestilling:
Man skal jo selge aviser, få reklameinntekter osv så media skaper drama og konflikter, helter og skurker.Fremstilling som søker å underbygge en forestlling driver vel all media med. Hvor tendensiøs den er kan variere....
Jeg hadde vært enig i det du skriver om premissene hadde vært at alle ønsker å lære, ønsker ytringsfrihet osv.Ikke så fort, jeg er (selvfølgelig) fortsatt forvirra.
Disse spørsmålene er helt vesentlige for å forstå hva det er du mener når du vil "beskytte vår kultur". For hva er det egentlig du snakker om når du sier "vår kultur"? Er det menneskeverd og ytringsfrihet, som du har nevnt allerede? I så fall kan vi tenke at både menneskeverd og ytringsfrihet blir forbedret av innvandring.
- Hvor går grensene (de fysiske) mellom "vestlig kultur" og "ikke-vestlig kultur"? (Det vil si: Kan vi se på noens hjemstedsadresse og si hvilken kultur de har?)
- Hvilke elementer finnes i "vestlig kultur" men ikke i andre kulturer?
- Hvis det er noen elementer som finnes i vestlig kultur, men ikke i andre kulturer: hvordan kan vi forstå grensetilfellene der elementene både finnes og ikke finnes – det vil si der dette tydelige skillet mellom kulturer ikke finnes? (Det vil si: Har mennesker på Svinesund både norsk og svensk kultur?)
- Hvorfor mener du at "mye strengere innvandring" er den riktige måten å "beskytte" norsk/europeisk/vestlig kultur på?
Eksempel 1: Hvis "menneskeverd" handler om at "vi er enige om at hvert enkelt menneske har egenverdi", så vil det jo være mye bedre trening å omgås folk fra forskjellige kulturer ofte. Da vil vi kunne ende opp i produktive uenigheter der begge parter kan lære litt om hva det er å være et menneske, og hvordan man kan ta vare på ens egen og den andres egenverdi selv når vi er uenige.
Eksempel 2: Ytringsfrihet er mest interessant og nyttig når vi er uenige om noe. Det er ikke noe poeng i å ha ytringsfrihet når alle er enige. Da vil den rett og slett ikke ha noen verdi. Ytringsfrihet er en verdi som kun kommer til syne når vi har behov for å si noe andre vil være uenig i. Det vil si at det er bedre for ytringsfriheten om vi er uenige. Et spørsmål som "hva er norsk kultur?" og "hvem hører hjemme i norsk kultur?" vil nyte godt av ytringsfriheten dersom det er et tema. Og det vil jo ikke være et tema om vi ikke har noen innvandring å snakke om.
Men nå bytter du jo fokus. Du snakket i utgangspunktet om "ulike kulturer", og var påpasselig med å si at dette ikke gjaldt etniske ("rasemessige") forutsetninger, men "ulike kulturer" som verdsatte ulike ting.Jeg hadde vært enig i det du skriver om premissene hadde vært at alle ønsker å lære, ønsker ytringsfrihet osv.
Jeg er ikke tilhenger av å ta «alle over en kam», så når jeg snakker om kulturer, er det i store trekk. Vi for eksempel, som jeg antar har samme kulturelle utgankgspunkt om du har bodd i Norge hele ditt liv slik jeg har, tenker jo allerede nokså forskjellig om en del. Men jeg tror også vi har mye mer å forenes om, om vi hadde begynt å sammenligne oss med en del fra andre kulturer, ville vi funnet at vi var mer like enn vi kanskje skulle tro.Men nå bytter du jo fokus. Du snakket i utgangspunktet om "ulike kulturer", og var påpasselig med å si at dette ikke gjaldt etniske ("rasemessige") forutsetninger, men "ulike kulturer" som verdsatte ulike ting. Det var derfor jeg var så nysgjerrig på hva du egentlig mente da du sa at det var uløselige motsetninger mellom "ulike kulturer", og at den eneste måten å beskytte "vår kultur" på var å begrense innvandringen sterkt. Svaret ditt var vel, så vidt jeg forstod, at den vestlige kulturen har noen vanskelig definerbare hovedtrekk som må beskyttes mot utvanning, gjennom sterkt redusert innvandring.
Nå, derimot, sier du at det gjelder enkeltmennesker som ikke ønsker å lære eller ønsker ytringsfrihet. Akkurat disse menneskene, ifølge deg,
- Ønsker ikke å lære
- Ønsker ikke ytringsfrihet
- Er seg selv nærmest
- Spekulerer bevisst i å utnytte velferdssystemet
- Ønsker å innføre sharialover
- Tenker på "oss" som mindreverdige vantro
- Er ikke bare religiøse, men er politisk motiverte religiøse imperialister
- Ønsker å ta over "våre land"
- Er "slike mennesker…"
- Ønsker ikke å la seg integrere
- Burde vært kasta ut
Da er det egentlig bare tre muligheter her:
Jeg tror at du ikke egentlig mener alternativ 1, fordi du har snakket om "ulike kulturer", altså grupper eller kulturelle hovedstrømninger du mener har karakteristikker som er skadelige for "vestlig kultur". Det er, sånn som du har lagt det frem, ikke egentlig et spørsmål om noen kriminelle enkeltpersoner, men om kulturelle særtrekk.
- Du mener at akkurat disse menneskene ikke burde få lov til å innvandre. Eller:
- Du mener at innvandrere for det meste har karakteristikker som nevnt over. Eller:
- Du mener at innvandrere fra visse land og/eller visse kulturer har karakteristikkene nevnt over.
Problemet er at de to andre mulighetene binder deg til en form for rasisme. Som vi har vært inne på er den enkleste definisjonen på rasisme at man tilskriver hele etniske og/eller nasjonale grupper negative individuelle karakteristikker ("er kriminelle", "ønsker å ta over vårt land"). Man mener altså å vite noe om individet på bakgrunn av hvor de kommer fra.
Hva tenker du om dette?
Det er relativt lite man kan gjøre med hvor man er født, men mange av de andre faktorene er mulig å gjøre noe med. Årsaken til at noen blir drapsmenn er gjerne sammensatt.Dersom all risiko henges på en «knagg» vil man ikke lykkes i det forebyggende arbeidet, skrev departementet.
Jepp, dette er god gammeldags rasisme.Jo, noe sammensatt kan det være, men statistikken peker på det som er en tydelig knagg å henge det på, nemlig ugjerningspersonenes opprinnelse. Det går ikke an å bortforklare.
Folk kan ellers naturligvis ikke gjøre noe med hvor de er født, som du sier. Men det er ikke det som dette handler om. Her handler det om at vi kan - og bør - gjøre noe med hvem vi lar komme inn i landet!
Nei. Se min post 11.253. Det handler om å håndtere fakta, se det litt mer nyansert og ikke være blind!Jepp, dette er god gammeldags rasisme.
Jeg må vel nesten lese hva du skriver. Jeg kan ikke gjette hva du mener utover det du skriver. Og det du skriver er at det er visse kulturelle/etniske grupper som ikke bør få innvandre til Norge fordi de er dårlige mennesker. Det kan ikke passe bedre inn i definisjonen på rasisme.Nei. Se min post 11.253. Det handler om å håndtere fakta, se det litt mer nyansert og ikke være blind!
Hvis du leser hva jeg faktisk har skrevet, har jeg konsentrert meg veldig om å prøve å forstå hva det er du mener. Jeg har sagt nokså lite om hva jeg selv mener. Jeg "spissformulerer" for å prøve å forstå hva det er du faktisk mener. Jeg prøver å ta deg på alvor.Om jeg skulle spissformulere like mye som deg kunne jeg da snudd på flisa og sagt at du sier at alle som ikke ønsker flere mordere til landet er rasister. Men det kan du vel umulig mene?? Du ønsker vel ikke mer drap og kriminalitet?
Problemet er at statistikken må tolkes. Du har lansert en årsaksforklaring som ærlig talt er veldig dårlig. Årsaken til at folk dreper er sammensatt og komplisert, og ikke først og fremst knyttet til hvilket land man er født i.Om vi er enige der, noe jeg velger å anta at vi er, må vi da ikke begynne å få kontroll på situasjonen som den er? Først? Og ikke ta inn flere før vi har fått kontroll? For det taler jo statistikken tydelig om for oss at vi ikke har.
Har du reflektert over hvor stort problemet er? Og hvor viktig etnisitet er her?Hva med denne artikkelen i Document fra i dag om kriminalstatistikk? (Noen her har jo etterlyst fakta.)
Utlendinger begår nesten 4 av 10 drap i Norge. Jensen: – Regjeringen har berøringsangst
Øyvind Thuestadwww.document.no
Det står også om dette i f.eks. Nettavisen, her:
Utenlandsfødte står for nær 40 prosent av drap de siste 10 årene: – Enorm berøringsangst
Drapsoversikten viser at 37 prosent av drap de siste ti årene er begått av utenlandsfødte. I regjeringens pressemelding nevnes det ikke med et ord. – Berøringsangst, sier Siv Jensen.www.nettavisen.no
Hva står det her?
- 29 prosent av drapene i Norge i perioden 2011–2020 ble gjennomført av personer uten norsk statsborgerskap.
- Og dersom man legger sammen de som tidligere hadde et annet statsborgerskap, og de utenlandske statsborgerne, utgjør det 37 prosent av alle gjerningspersonene i perioden 2011-2020, står det i rapporten fra politiet.
På spørsmål om dette lyder svaret fra Justisdepartementet: "Departementet mener det vil hemme det forebyggende arbeidet om man fokuserer for mye på statsborgerskap."
Siv Jensen rykket ut og kalte dette "berøringsangst" - noe hun virkelig gjorde med rette. Og la til: "Med økt innvandring vet vi at det fører til mer kriminalitet og flere drap. Men de som heier på mer innvandring vil jo ikke ha debatt om disse tingene". Og videre: "Måten å få redusert dette på handler om strengere krav til integrering. Det er helt åpenbart at folk må ut i jobb og lære seg norsk. Det er en av grunnen til at innvandrerfamiliene må ut i jobb. Det handler også om å forstå Norge og norsk kultur," sier hun.
Godt sagt av Siv, og dette belyser problemstillingene jeg har skrevet om i tidligere innlegg.
---
ps. Siden denne tråden strengt tatt handler om USA, var mine første innlegg myntet på dette og at USA med Biden ved roret, nå vil dreie skuta i samme liberale retning som vi har hatt her hjemme, med de problemene dette beviselig medfører.
joda, bildung og kultur hører med til noe av – ikke all – den tyske diskusjonen. men akkurat dette er helt uavhengig av akkurat det.Dette er et veldig interessant spørsmål og henger nok sammen med det tyske kulturbegrepet Bildung, som både forutsetter en del ting om den tyske kulturen (at den hadde en enorm egenverdi) og om enkeltmennesket (at de som måtte jobbe for føden ikke var like mye menneske som de andre). Heldigvis har den betydelig økte tilgangen på utdanning gjort opplysningsidealene mye mer allment tilgjengelig nå enn de var på Möhnsens tid! Men spørsmålet blir vi nok aldri kvitt likevel.
Takk for lesetipset, forresten!
For å være helt presis har jeg ikke beskyldt deg for å være rasist, jeg har argumentert for at det synet du fremfører, er et rasistisk syn. Merk også at jeg sier "det synet du fremfører" – det vil si det som jeg har klart å lese ut fra det du har skrevet. Jeg holder det helt åpent om jeg har forstått det riktig eller om jeg har misforstått. Det jeg vil si er imidlertid at jeg har prøvd å være veldig tydelig på hvordan jeg forstår det du skriver. Jeg har "satt det på spissen", for å si det sånn.Den/de som beskylder meg for å være rasist, kjenner meg ikke. Jeg har faktisk aldri tror jeg i mitt liv blitt beskyldt for det før. Men det er veldig lett å trekke frem rasisme-kortet om man selv går tom for argumenter.
Er faktisk litt usikker på hva assosiasjonen min var her bortsett fra sammenfallet i tid.joda, bildung og kultur hører med til noe av – ikke all – den tyske diskusjonen. men akkurat dette er helt uavhengig av akkurat det.
vi står jo midt oppe i den samme problematikken idag.
Det står ikke i politirapporten i hvert fall.
PS: I den perioden (2010-2019) økte folketallet med nesten 10%. Det burde jo bety at vi burde se en økning i antall drapssaker, men det gjør vi ikke til tross for at det har vært en god del innvandring. Det kan tyde på at de fleste innvandrerne lar seg integrere godt i den "norske kulturen".