Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg da forstår dette korrekt, ser det dermed ut til at øverste myndighet har rigget og tilrettelagt for et selvkupp? Kan det være andre grunner til en slik ordre?
    Det kan (med ekstremt store mengder velvilje) være en sammenheng med å ha fått mye tyn etter den overmilitariserte responsen under BLM-demonstrasjonene i fjor sommer. Eller at akkurat det var en plausibel dekkhistorie.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det jeg synes jeg forstår her er at du mener at vi bør begrense muslimers innvandringsrettigheter til Norge. Det er et rasistisk syn fordi det tillegger enkeltindivider en negativ verdi bare i kraft av at de tilhører en viss kulturell gruppe. Dette er definisjonen på rasisme.
    Nei, diskriminering basert på religion er ikke rasisme. Dette er en meget farlig vei å gå, da neste steg er at religionskritikk blir rasisme. Jeg vil ikke gi religiøse fundamentalister det korte å spille, man kan kritisere diskriminering basert på religion uten å kalle det rasisme.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Hva tror dere skjer hvis man, for eksempel poster noe slikt på dokument.no?

    "En annen ting som er "trist" er at Trump har problemer med å skaffe advokatteam til riksrettsaken. Seriøse advokatfirmaer ser ut til ikke å ville bli assosiert med Trump sitt noe klossete forsøk på statskupp. Kanskje utsikten til å få betalt, eller ikke, for jobben også er med i disse vurderingene, i tillegg til mulige negative sider i forhold til sitt ettermæle. Da er det vel bare å gi denne jobben til Powell/Guiliani/Wood/Ellis, de har jo ikke noe å tape uansett."
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Sterker ord og GOP i strid innad

    Senate Minority Leader Mitch McConnell (R-Ky.) on Monday blasted Georgia GOP Rep. Marjorie Taylor Greene’s embrace of “loony lies and conspiracy theories” as a “cancer for the Republican Party.”

    “Somebody who’s suggested that perhaps no airplane hit the Pentagon on 9/11, that horrifying school shootings were pre-staged, and that the Clintons crashed JFK Jr.’s airplane is not living in reality,” McConnell said in a statement first shared with The Hill. “This has nothing to do with the challenges facing American families or the robust debates on substance that can strengthen our party.”
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Nja....tror det ikke før jeg ser det. Mitch Værhane McConnel har en tendends til å spille for galleriet...
    Og det republikanske partiet er i ferd med å bli trumpifisert. Det er ser ikke lyst ut i US'en.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Påfallende hvordan noen leser innlegg som fanden leser Bibelen.

    Jeg har forsøkt å nyansere veldig tydelig for å kunne ha en seriøs diskusjon - uten rasisme.

    Den/de som beskylder meg for å være rasist, kjenner meg ikke. Jeg har faktisk aldri tror jeg i mitt liv blitt beskyldt for det før. Men det er veldig lett å trekke frem rasisme-kortet om man selv går tom for argumenter.

    En annen ting som er påfallende, er hvordan noen klarer å vri på ting, også fakta, for å unnskylde tingenes tilstand mens f.eks. muslimer jeg kjenner deler mitt syn...
    Er alle muslimer like?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Nei, diskriminering basert på religion er ikke rasisme. Dette er en meget farlig vei å gå, da neste steg er at religionskritikk blir rasisme. Jeg vil ikke gi religiøse fundamentalister det korte å spille, man kan kritisere diskriminering basert på religion uten å kalle det rasisme.
    Men om man postulerer at "muslimer som gruppe er mer kriminelle/svindler mer/voldtar mer/er generelt problematiske", hvilken -isme er det vi ser på da?

    For problemet er identisk med rasismen; at man gir hver enkeltperson et gruppestempel, grunnet sine egne oppfatninger av virkeligheten. Majoriteten av folk i verden er faktisk helt ålreit, men til tross for dette fortsetter noen i det uendelige å tillegge hele grupper av verdens befolkning grunnleggende negative adferdsmønstre.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Påfallende hvordan noen leser innlegg som fanden leser Bibelen.

    Jeg har forsøkt å nyansere veldig tydelig for å kunne ha en seriøs diskusjon - uten rasisme.

    Den/de som beskylder meg for å være rasist, kjenner meg ikke. Jeg har faktisk aldri tror jeg i mitt liv blitt beskyldt for det før. Men det er veldig lett å trekke frem rasisme-kortet om man selv går tom for argumenter.

    En annen ting som er påfallende, er hvordan noen klarer å vri på ting, også fakta, for å unnskylde tingenes tilstand mens f.eks. muslimer jeg kjenner deler mitt syn...
    I praksis har rasisme de siste årene dreid seg mer og mer i retning av å handle om etnisitet. Men rase fungerer fortsatt som en markør Hvis noen diskrimineres pga etnisitet eller rase så er det rasediskriminering. Og det spiller ingen rolle om 90% av en viss etnisitet f.eks. er kriminelle. Hvis nr de siste 10% blir diskriminert pga av det de 90% andre gjør, så er det rasidiskriminering.

    .

    Jeg tror ikke du er rasist, men argumentasjonen din går rett hjem blant rasister og setter seg i halsen på de som er opptatt av å forhindre rasediskriminering. Og så spørs det om du setter ned foten og sier "ikke mobb kameraten min" når andre bruker dine argumenter for å fremme rasistiske holdninger og rasediskriminering.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Men om man postulerer at "muslimer som gruppe er mer kriminelle/svindler mer/voldtar mer/er generelt problematiske", hvilken -isme er det vi ser på da?

    For problemet er identisk med rasismen; at man gir hver enkeltperson et gruppestempel, grunnet sine egne oppfatninger av virkeligheten. Majoriteten av folk i verden er faktisk helt ålreit, men til tross for dette fortsetter noen i det uendelige å tillegge hele grupper av verdens befolkning grunnleggende negative adferdsmønstre.
    Joda, det er ulikheter og alle er forskjellige, men slik jeg skjønner det er det ikke menneskene bak han kritiserer. Det er religionen, og den må vi få kritisere uten å bli kalt rasister.

    Det er også veldig mange likheter blant mange, uavhengig av land, men avhengig av religiøs tilknytning. Det skal man heller ikke se bort fra.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Fordi ikke alle, men en del blant disse står for et levesett og div. praksis som er uhørt i vårt samfunn.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Fordi ikke alle, men en del blant disse står for et levesett og div. praksis som er uhørt i vårt samfunn.
    Hva med religiøse ekstremister på sørlandet? Det er en del av de?

    Hvor mange tror du dette ekstreme levesettet gjelder for i Norge og hvilke skikker er dette egentlig?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Men om man postulerer at "muslimer som gruppe er mer kriminelle/svindler mer/voldtar mer/er generelt problematiske", hvilken -isme er det vi ser på da?
    Påstanden kan være feil, men ikke rasistisk. Dette med at muslimer skal være mer kriminelle er basert på at de er muslimer og at det å følge den islamske lære fører til kriminaliteten er ikke en rasistisk påstand, men fordi det er et meget komplisert spørsmål så er en slik generalisering i beste fall lite nøyaktig og mangelfull.
    Jeg ser at det er fristende å kalle det rasisme fordi muslimene stort sett også er mørke i huden og man oppfatter at mange som fremmer en slik påstand har rasistiske baktanker, men det har allerede gitt ammunisjon til fundamentalistene som ønsker å kvele religionskritikk. Jeg ser nå stadig at helt legitim religionskritikk blir sablet ned som rasisme og det er meget uheldig.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi ikke enes om at ekstreme ekstremister uansett tro er noe vi ikke ønsker
    Jeg er ikke for å diskriminere noen pga deres tro. Problemet er når det tipper over til kriminelle handlinger, knebling av ytringsfriheten osv.

    Religiøse ekstremister som ikke plager andre bør derfor tolereres i vårt samfunn. Vi må være forsiktig og ikke sause sammen alt her, mener jeg.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er ikke for å diskriminere noen pga deres tro. Problemet er når det tipper over til kriminelle handlinger, knebling av ytringsfriheten osv.

    Religiøse ekstremister som ikke plager andre bør derfor tolereres i vårt samfunn. Vi må være forsiktig og ikke sause sammen alt her, mener jeg.
    Nær all religiøs fundamentalisme er kvinneundertrykkende. Dessuten er det fint lite Jihadisme i Norge, så hvordan skader muslimene andre?
    Mener du forresten at jødene bør stoppe med omskjæring?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg er ikke for å diskriminere noen pga deres tro. Problemet er når det tipper over til kriminelle handlinger, knebling av ytringsfriheten osv.

    Religiøse ekstremister som ikke plager andre bør derfor tolereres i vårt samfunn. Vi må være forsiktig og ikke sause sammen alt her, mener jeg.
    Hvilke kriminelle handlinger snakker du om i Norge?
    Hvem er kneblet? Av hvem?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Joda, det er ulikheter og alle er forskjellige, men slik jeg skjønner det er det ikke menneskene bak han kritiserer. Det er religionen, og den må vi få kritisere uten å bli kalt rasister.

    Det er også veldig mange likheter blant mange, uavhengig av land, men avhengig av religiøs tilknytning. Det skal man heller ikke se bort fra.
    Vi skal gjerne kritisere religionen som konsept, men prinsippet er da at en hver forestilling om noe gudelig, har i utgangspunktet samme verdi, dvs. den ene er ikke verre enn den andre, konseptuelt sett. På toppen av dette kommer visse utslag av kulturell påvirkning, som trekker inn omskjæring av jenter, undertrykkelse av kvinner, vantro, samt en gudegitt rett til å finne på alle mulige sjuke ting i guds navn. Og selvsagt må alt det vekk.
    Menneskerettighetene som rettesnor holder, egentlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Påstanden kan være feil, men ikke rasistisk. Dette med at muslimer skal være mer kriminelle er basert på at de er muslimer og at det å følge den islamske lære fører til kriminaliteten er ikke en rasistisk påstand, men fordi det er et meget komplisert spørsmål så er en slik generalisering i beste fall lite nøyaktig og mangelfull.
    Jeg ser at det er fristende å kalle det rasisme fordi muslimene stort sett også er mørke i huden og man oppfatter at mange som fremmer en slik påstand har rasistiske baktanker, men det har allerede gitt ammunisjon til fundamentalistene som ønsker å kvele religionskritikk. Jeg ser nå stadig at helt legitim religionskritikk blir sablet ned som rasisme og det er meget uheldig.
    Må jo være enig i dette. Men når en gruppe blir tillagt egenskaper, og grunngivelsen er at de tilhører den gruppa (på samme måte som vi tilhører "kristne") hvilken -isme er det da snakk om? Jeg aksepterer at det ikke er motivert i raseteori, men hva skal vi kalle det? For det er tross alt like galt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Religion blir vi ikke kvitt, det er bare å glemme. Mennesket har en hang til å prøve å finne trøst i det uforklarlige, som de etter beste evne prøver å forklare.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Religion blir vi ikke kvitt, det er bare å glemme. Mennesket har en hang til å prøve å finne trøst i det uforklarlige, som de etter beste evne prøver å forklare.
    Det er kanskje ikke målet å bli kvitt det, heller.
    Målet er å sørge for at det er en privatsak, som ikke under noen omstendighet skal brukes til å pådytte noe som helst på noen som helst. Og man skal selvsagt ikke motta statsstøtte for å tro på spøkelser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Menne i en annen tråd ?
    Ups...! :oops:
    Du har så evig rett. Unnskyldningen får være at Trumpismen så langt jeg kan se, har tatt form av en religiøs forestilling om at alt profeten / guden sier er selve sannheten.
    Og valget BLE STJÅLET, har jeg jo sagt!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Er egentlig enig i det men her snakker vi jo om kristne relgiøse galinger :) og galinger generellt
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Uansett:
    Problemet er at dette med nær 100% sikkerhet koker ned til at Trump slippe unna alt ansvar, uten å løfte en finger, alternativt selv om advokatene står i kongressen og juger så det renner av dem.
    Det er jo fullstendig på trynet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal gjerne kritisere religionen som konsept, men prinsippet er da at en hver forestilling om noe gudelig, har i utgangspunktet samme verdi, dvs. den ene er ikke verre enn den andre, konseptuelt sett. På toppen av dette kommer visse utslag av kulturell påvirkning, som trekker inn omskjæring av jenter, undertrykkelse av kvinner, vantro, samt en gudegitt rett til å finne på alle mulige sjuke ting i guds navn. Og selvsagt må alt det vekk.
    Menneskerettighetene som rettesnor holder, egentlig.
    Den merkeligste imnuniseringsøvelse jeg har sett på lenge av religion (som konsept), hvor faenskapet bare har et kulturelt opphav…
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke for å diskriminere noen pga deres tro. Problemet er når det tipper over til kriminelle handlinger, knebling av ytringsfriheten osv.

    Religiøse ekstremister som ikke plager andre bør derfor tolereres i vårt samfunn. Vi må være forsiktig og ikke sause sammen alt her, mener jeg.
    Jepp, men da snakker vi om individer, og ikke grupper. Det er der det tipper over. Jeg har snakket med muslimer som har like store problemer med enkelte andre muslimer som du har,.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kan vi ikke enes om at ekstreme ekstremister uansett tro er noe vi ikke ønsker
    Det kan vi, problemet er bare at det jeg mener er ekstremister, bare er religiøse i enkelte kretser. Se på Smiths Venner, enkelte religøse skoler, Jehovas Vitner og alle disse sektene vi har i Norge. De er et like stort problem (større?) som disse muslimene Armand hele tiden peker på. Personlig har jeg ikke hverken sett eller hørt om noen muslimske sekter i Norge som er et problem i det hele tatt. Men siden det også snakkes om at de får penger fra utenlandske "investorer", som igjen er hakket mere ekstreme, så skal vi vel ikke se bort fra at dette også vil bli et problem etterhvert.

    Men dette hadde nok passet bedre i en annen tråd :rolleyes: Det er vel mere tankegangen til Armand jeg ikke helt skjønner og som ihvertfall jeg prøver å diskutere. Denne lett rasistiske leflingen med et språk og holdninger vi har sett litt for mye av den siste tiden. Det er en øvelse i ansvarsfraskivelse, stigmatisering og litt for enkel tankegang jeg ikke synes vi skal godta lenger. Ja, det er noen problemer med innvandring, men i Norge har vi ikke så mye av det. Så noe riktig gjør vi. Det er et like stort problem med hverdagsrasisme, noe jeg som hvit nordmann selvsagt ikke ser noe av, men som definitivt eksisterer. Kanskje vi skal begynne der? Eller hva Armand?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn