Jeg synes generelt at det gjøres for stort poeng ut av drivstoffprisene. For meg er det viktigere å slippe de lange pausene underveis. I testen av Mustangen beskriver de et forbruk som tilsvarer en pris pr. mil på ca 8 kr når man lader underveis og kjører pent. Et eksempel:
Trondheim-Oslo gjennom Østerdalen (48 mil). Man starter med fulladet bil og forutsetter at det ikke har kostet noe å lade hjemme (noe som jo er feil, men det gjør det enklere å regne). Da kommer man ca 30 mil før man må fylle på en hurtiglader. Antagelig kommer man litt kortere da man må over en fjellovergang og antagelig kjører litt fortere enn det som kalles "pent". I mitt tilfelle har jeg ikke tilgang på hjemmelading i Oslo, så jeg bør antagelig hurtiglade før jeg kommer dit. Så la oss si at jeg må hurtiglade for 40 mil totalt på turen til Oslo (for også å ha litt strøm for å kjøre rundt der). I tillegg må jeg jo hjem og kan da ikke starte med fulladet bil hvis jeg ikke har tilgang på hjemmelading (noe jeg ikke har), men det er en annen historie.
Så kostnaden på drivstoff for turen blir da 40 mil * 8 kr = 320 kr
Med min BMW 330e:
Kjører alt av lokalt på strøm og fyller bensin når den er billig. Betaler stort sett ca 13.50 kr/l. Forbruk på turen Trondheim-Oslo blir ca 25 l. Kostnad på drivstoff: 25 * 13,50 = 340 kr.
På lokal kjøring har den samme kostnad som en elbil.
Med en moderne dieselbil:
Man kan regne med et forbruk på ca 0,4 l/mil, så turen vil kreve ca 20 l diesel til en kostnad på ca 12,50/l, så ca 250 kr i drivstoff. På lokal kjøring bruker den mer (kald motor) og da blir drivstoffkostnaden selvfølgelig mye større enn for en elbil eller en plug-in hybrid (som har lang nok el-rekkevidde til å greie lokalkjøring elektrisk).
For t/r kan man stort sett doble kostnaden for plug-in hybriden og dieselbilen, men for elbilen der man ikke har muligheter for hjemmelading i Oslo blir prisen en del mer enn dobling.
Drivstoffkostnadene er omtrent identiske på langkjøring, så det som betyr noe er hvordan bilen brukes, hva den koster ny, hvor stort prisfall man får når den brukes, og hva vedlikeholdet koster. Og ikke minst om man synes det er greit med relativt lange stopp på lengre turer. Hvis bilen er komfortabel og man ikke er mange i bilen er behovet for disse lange pausene underveis relativt lite.