I
Ikke33206
Gjest
For all del ikke noe galt i det. Skulle bare sette det litt på spissen, og kaster ikke stein i glasshus.Jeg både drikker og sniker inn hi-fi utstyr i smug! Ser overhode ikke noe galt i det...
For all del ikke noe galt i det. Skulle bare sette det litt på spissen, og kaster ikke stein i glasshus.Jeg både drikker og sniker inn hi-fi utstyr i smug! Ser overhode ikke noe galt i det...
Dine 8 er ganske mye mer en mine 16 + att du har 6 stk 15 til mellombassen. Så snakk deg ikke ned nå. Kline med maling overlater vi til Sand og Nerderum :=)Kommer jo ikke så langt jeg da, med mine usle 8 stk. hehe
Har jo prøvd å tilnærme meg det jeg opplever som en ærlig og naturlig lyd. Er ikke så lett da det er så fryktelig mange typer produksjoner.
Litt hjelp på den aller siste finjustering av anlegget henter jeg fra de proffe som hører ekte musikk timevis hver eneste dag.
Tror nok mitt anlegg har mye nøytralitet i seg. Kanskje derfor det ikke faller i smak for de som er mest ivrig med malerpenslene.
Vis vedlegget 706593
Med en nyinnkjøpt NAD M33 har jeg så smått begynt å nærme meg målernes rekker og gjør vel som jeg gjør med under bildebehandling: Starter med det måleteknisk korrekte og rette toneforløpet og herjer med kurvene til jeg før det sånn jeg vil ha det.@DagT
Når jeg observerer hva mine målebrødre presenterer og jeg lytter til musikk hos andre er det ganske klart at en nøytral frekvensrespons er referansen hos de fleste. Tror flere blir litt skuffet når de ser bassraden min og forventer å bli blåst tilbake i stolen fra første tone.
Der forskjellen oppstår er vel feks hvordan man foretrekker scenen. Presis og liten eller stor og omsvøpende. Jeg tilhører nok siste leier og har jo slike to metere som @Jan-Helge nevner. Har også funnet at signaturen fra typisk høyeffektive høyttalere passer meg dårlig, så har slått meg til ro med utstyr i 90dB/W området.
Veldig godt poeng: Referanse vs. ideal.Sett fra en realfagsnerds ståsted: Et transparent og måleperfekt kan godt være en referanse uten å være et ideal. Fordelen med å ha det som referanse er at sammenligninger av typen "skarpere disket", "mer fylde", "varmere", "mer oppløst", "mer dynamisk" osv kan gi litt mer mening. Når man vanligvis leser den typen begreper aner man i grunnen ikke hva vedkommende sammenligner med. Det kan godt tenkes at mitt Densenanlegg oppleves som mer dynamisk enn et referanse og målemonster, men jeg liker det sånn.
Erfart at et oppsett "vokser" med oppgaven om ambiensen er med. Dvs om anlegget evner å levere under de forskrevne 20Hz og har litt å by på over 15kHz så skjer det noe med rommet en sitter i.Det er jo et langt større problem, i hvert fall hos meg, at lyden er for liten, når jeg hører et symfoniorkester dra på, eller noen tusen mennesker applaudere.
Æ flire - HØGT!Snakk om subkultur!
Toole er forfriskende direkte og tydelig i språket når han deltar i forum-diskusjoner. Her er hans erfaring kort oppsummert;Dette med høyttalere og integrasjon med rom er jo et område hvor man i beste fall har et sett med gode kjøreregler, men i motsetning til elektronikk finnes det ingen fasit som er som er gjennomgående for alle oppsett og rom for den som ønsker å bygge stereoanlegget etter konseptet nøytral referanse.
Jeg blir i hvertfall veldig klar over hvor lite kapabel jeg er til å implementere "nøytral" avspilling i min stue her hjemme når jeg ser på de voksne snakke om temaet:
Jeg innser at jeg ikke en gang er i stand til å vurdere om den naturlige avrullingen jeg har oppover som en konsekvens av rommet er riktig eller ei for mitt oppsett i mitt areal. Her er det med andre ord egne ører som gjelder, og jeg finner det noe frustrerende at jeg rett og slett ikke vet hva referansen er med tanke på å jobbe videre med lyden på en fornuftig måte. Hodetelefoner er jo et regelrett "shit show" så om man skal dømme etter dem kan referansen være nøyaktig hva som helst.
Eller gjør noe med rommet/plassering av ht og eller lytterposisjon, det som har den største betydningen på hvordan det låter til slutt.De fleste virker å "glemme" at vi spiller av et kildemateriale - ikke live-lyd, verken forsterket eller unplugged.
Vi starter dermed med et "håpløst" utgangspunkt for å gjenskape den naturlig lyd - og er prisgitt det de ønsket å få frem under innspillingen i studio.
Vi har 2 muligheter:
a) Å endre signalet fra kildemateriale minst mulig
b) Å tweake signalet i en ønsket/preferert retning
Det er ikke alle som vil ha 2 meter høyttalere og 14 subwoofere...
Dersom vi fokuserer på trådens tema naturlig/realistisk lyd, så er ikke egentlig det at vi har ulik hørsel så relevant for avspilling av lyd i et stereoanlegg i et rom. Årsaken er at de samme ørene også brukes til å høre på lydene i virkeligheten. Hvis vi tenker oss et scenario med et nøytralt opptak avspilt i et nøytralt anlegg så vil alle oppfatte lyden litt forskjellig, men lyden vil også samtidig fremstå som lik referansen man er vant til i virkeligheten for alle.Ørene til folk er da ikke like....i det hele tatt. Er ikke mye forskjell på ørefasongen som skal til før man oppfatter lyden HELT annerledes. Bare flytte forsiktig på deler av ørene med fingrene mens man lytter, er ikke mange millimetrene som skal til før det høres ut som man har byttet hele anlegget. Med alderen forandrer hørselen seg, de fleste har skader/svakheter.... som følgelig ønskes å kompensere for.
Jo, faktisk så oppfatter vi lyd ganske likt iflg. forskingsresultater.Ørene til folk er da ikke like....i det hele tatt.
Du synes de lyder naturlig Andre der lytter til præcis det samme anlæg / Højttalere kan synes noget helt andet.prøv en dipol som LX521, si meg den ikke låter naturlig, uansett innspilling og hørsel
Easy!prøv en dipol som LX521, si meg den ikke låter naturlig, uansett innspilling og hørsel
Hvordan kan det løses da?Sikkert mange av subjektivistene og analogfreakene som hater meg for dette utspillet, MEN en ujevn frekvensrespons er den største fienden for gjengivelse av naturlig/realistisk lyd...trur eg.
Jevn (jeg mener ikke vannrett) og fallende respons oppover i frekvensområdet er et must for "riktig" gjengivelse...blant flere andre ting og tang som også må være på stell.
Jeg gjentar sikkert meg selv nå, men det får så være.
En av mine kjepphester jeg ikke gir slipp på. Men det kan løses på mangfoldige måter.
Absolutt! stort sett alltid.Det må være innafor på hifisentralen...men siden vi er innom temaet subwoofer.
Syns du anlegg med én subwoofer kan fungere som en god løsning i noen sammenhenger?
Det trodde jeg også etter 5 år i gamet....for 35 år siden.Eller man kan gjøre som meg og få kontroll på alt uten å måtte lære noen ting
Eks. som The Shy nevner. DSP er kanskje ikke et must, men gjør saken enklere å nå målet.Hvordan kan det løses da?
Det trodde ikke jeg for 35:år siden, men nå vet jeg at jeg ikke trenger å lære noen tingDet trodde jeg også etter 5 år i gamet....for 35 år siden.
Ikke enig i din definisjon. Naturlig lyd er kildematerialet = den lyd som blir presentert for øret - uansett hvor den kommer fra.Naturlig lyd, i ordets rette forstand, vil jo faktisk utelukke all form for elektronisk behandling, altså kun direkte formidlet, enten det er av Kari Bremnes eller en svarttrost.
Bruker du DSP både til romkorreksjon og til aktiv deling av subwoofer?Eks. som The Shy nevner. DSP er kanskje ikke et must, men gjør saken enklere å nå målet.
Man skal være rimelig skolert og satt seg inn i mye over lang tid for å få til dette uten DSP.
Ehh, men det er jo nettopp det jeg også skrev i mitt neste avsnittIkke enig i din definisjon. Naturlig lyd er kildematerialet = den lyd som blir presentert for øret - uansett hvor den kommer fra.
Lyden fra anlegget i ditt lytterom er den naturlige lyd ditt anlegg leverer. Om den lyden tas opp og avspilles i et annet anlegg så endres den lyden - akkurat som anlegget ditt endrer lyden fra kilden som mates inn der.
Det er akkurat det å få det riktig integrert som har vært ankepunktet (problemet) mitt.Absolutt! stort sett alltid.
Men det forutsetter at det er utstyr tilgjengelig for å integrere det riktig.
Min personlige påstand er at det ALLTID bør være sub/er i et system, uansett hva det sysles med ellers.