Kort oppsummert: Fordi "Vi vet svært godt hva standarden sier"
Altså, de fleste av oss vet hva standardene er. Vi vet at vi ikke skal ha ulik impedans ut av et linjetrinn ved hhv 100Hz og 1kHz, for det kan gi en EQ-effekt. Vi vet at vi ikke skal ha 50V signal. Vi vet at signalene skal være spenningsdrevet osv. Dette er etablerte standarder som er i bruk i hele bransjen, og straks man avviker fra dem skjer det relativt godt kjente og relativt forutsigbare ting. Hadde vi ikke benyttet produkter fra ulike merker i kombinasjon hadde vi trolig klart oss helt greit uten disse standardene, da kunne vi nøyd oss med å ha kontroll på hva som går inn av programmateriale, og hva slags lyd som kom ut, og overlatt 100% til produsenten å holde styr på det som skjer i mellom der. Jeg tror vel innerst inne du også har en viss kjennskap til deler av disse standardene. Du vet for eksempel at det ikke er meningen at alle høyttalere skal trekke i fra 10dB ved 50Hz, og at alle forsterkere skal legge på 10dB ved 50Hz for å kompensere for dette. Det ville vært som en slags RIAA, men i motsetning til en forsterker definerer vi en RIAA som god når den gjør den jobben den i følge standarden skal gjøre på best mulig måte.
kan vi sette opp lydsystemer der alle med peiling "..plutselig er enige om at det låter bra".
Nei, dette har ikke noe med "peiling" å gjøre. Dette har man gjort utallige tester på der man både har brukt erfarne og uerfarne lyttere. Riktignok kan de erfarne lytterne skille på flere ting enn de uerfarne kan, men de uerfarne og de erfarne lytterne liker typisk svært godt produktene som scorer bra etter de gjeldende standardene. Straks man avviker fra standardene faller som regel antallet lyttere som liker lyden kraftig.
Slike systemer inkluderer imidlertid ikke dårlige drivere, horn og oppstillinger som kan lyde bedre ved tilførsel av "store mengder harmonisk forvrengning" (rør). Disse kan likevel lure sansene våre til å tro at lyden er bra - hvis vi ikke vet bedre.
Som sagt, straks man går på kompromisser med kvaliteten på drivere, horn osv (altså at man bruker dårlige horn, ikke det at man faktisk bruker horn) vil mange flere falle fra. Det samme gjelder ugunstig spredningsmønster, ugunstig plassering osv. Det burde jo ikke være særlig kontroversielt å hevde at dårlig akustikk gjør at færre mennesker foretrekker lyden i oppsettet?
Det har også vært forsket på hvordan vi oppfatter impulser. Alle impulser kjennetegnes ved at de rammer mange frekvenser samtidig. Det viser seg at vi oppfatter en impuls som tydeligere dersom vi stimulerer enda flere frekvenser samtidig. Det er nettopp impulsene som hjelper oss til å tolke perspektiv, tale og mange andre ting i lydbildet. Når man tilfører store mengder harmonisk forvrenging (små mengder er simpelthen ikke nok til at det gjør noen nevneverdig forskjell) vil man få en opplevelse av tydeligere impulser. Dette er en slags maskeringseffekt som henger godt sammen med hvordan hørselen vår ser ut til å fungere, og det gjør at mange grunnleggende svakheter i akustikk, i høyttalere og også enkelte andre ting oppleves langt mindre påfallende.
Man vil i prinsippet få en effekt av dette uansett om anlegget har problemer eller ikke. Faktisk er det ikke helt uvanlig at man bruker harmonisk forvrengning for å gjøre en innspilling mer lyttevennlig. Men det er jo ikke sånn at mer alltid er bedre. De som jobber med innspillingen skrur til de mener det er nok, også gir de seg der. Kanskje enkelte kunne trengt litt mer, mens andre kunne trengt litt mindre. Dette er i vesentlighet en av tiltakene som gjør at ting låter bedre i bilstereo, i støyende miljøer av ulike slag, på multimediahøyttalere osv. Har man et godt anlegg vil det typisk ikke være for lite harmonisk forvrengning i en innspilling som det er. Dessuten, når man tilfører dette i avspillingskjeden lager man seg en signatureffekt som vil være den samme uansett hva man spiller av.
Veien videre, utviklingen som den kalles i dette bestillingsverket av en tråd , bør følgelig ha nådd et så avansert nivå at vi kvitter oss med rør og høyttalere som er avhengige av rørenes høye forvrengningsnivå for å spille utholdelig. Er ikke det omtrent riktig forstått, tro?
Slik jeg tolker tråden er den ment å omhandle den tekniske utviklingen som handler om å forstå hørselen bedre, skape nye teknologier og utvikle enda bedre produkter som til slutt bringer oss videre på veien til bedre lyd. Trådstarter stiller da spørsmål om hvorvidt utbredelsen av produkter
Min konklusjon på dette innlegget: Varsellampene blinker vedvarende og sterkt når noen hevder å ha funnet Sannheten. Mangelen på åpenhet, undring - og derfor respekt - for andre og andres innfallsvinkler og erfaringer, er betenkelig. Derfor kjøper jeg hverken argumentasjonen eller konklusjonen.
Jeg slutter aldri å undres på hvorfor det alltid er slik at vi som er interessert i det tekniske undres for lite og ikke respekterer nok, mens dere som åpenbart gir blanke i det tekniske skal ikke ofre nye tanker en kalori, og dere kan idiotforklare hva som helst basert på magefølelse uansett hvor godt dokumentert det måtte være.