Dynamikk i seg selv er jo bare forholdet mellom laveste lyd og høyeste lyd, i praksis ofte definert av rommets støygulv vs høyeste peak ut av høyttaleren.
Når vi snakker om mikrodynamikk tenker iallefall jeg at man snakker om kontrasten mellom forskjellige lyder, at man hører ting samtidig i lydbildet uten at noe drukner eller forsvinner med en gang noe annet skjer.
Forstår jeg folk riktig så er det nettopp dette hornhøyttalere og elektrostater er så gode på. Felles for begge er at de konsentrerer lyden mer på lytteren og skaper mindre refleksjoner fra sidevegger, gulv og tak som forstyrrer.
Basert på egne erfaringer tenker jeg at det handler mer om akustikk enn noe annet, og i så tilfelle vil man enkelt kunne teste det med et par gode hodetelefoner. Jeg liker ikke hodetelefoner, men godeste
@svart-hvitt har jo testet en del frem og tilbake mellom nøytrale høyttalere og nøytrale hodetelefoner og har sikkert et innspill?
@Snickers-is kommenterte en gang at hørbare forskjeller i membraner i en høyttaler justert til samme frekvensrespons sannsynligvis forklares best med stige/synke tid, eller energilagring. Er dette synonymt med hurtighet eller tenker du på at samme høyttalere uten andre forandringer enn fase gir inntrykk av forskjellig hurtighet?
Personlig erfarte jeg kanskje det motsatte med Kii Three, at fasekorreksjon låt noe bløtere og mer behagelig mens uten fasekorreksjon bet litt mer fra seg i attacket.
Jeg syntes intuitivt at det ga mening at man opplever et friskere fraspark når de høye frekvensene treffer først og ble veldig stolt av sammenhengen mellom min eminente IQ og mine gode ører.
Klart, blindtesting avslørte at jeg ikke klarte å skille dette med god nok treffsikkerhet til å skrive med utropstegn om noe som helst annet enn min fullstendige ubrukelighet..