lovemusikk
Hi-Fi freak
Nysgjerrighet, og vil forstå og sånt har han jo skrevet en haug med ganger..Så hva drev deg til å investere så mye ressurser i et gjennomtenkt anlegg?
Nysgjerrighet, og vil forstå og sånt har han jo skrevet en haug med ganger..Så hva drev deg til å investere så mye ressurser i et gjennomtenkt anlegg?
At jeg mente jeg hadde forstått et par ting og ville teste ut de hypotesene i praksis. Det er ikke mulig å kjøpe slike høyttalere som jeg har, og da var det bare å bygge selv. Hele greia er en stor hypotesetest drevet av nysgjerrighet og musikkglede i omtrent like deler.Så hva drev deg til å investere så mye ressurser i et gjennomtenkt anlegg?
Det er bare å sy det sammen med This is your brain on music og Thinking Fast and Slow så er kanskje doktor graden din.Budsjett for forskning gjenspeiler hva dette er, en hobby vil jeg tro .. Har ikke kommet mange doktorgrader ut av MIT basert på forskningen rundt audio, men slike publikasjoner er spennende. Sammenheng mellom psykoakustikk, teknikk, menneskelig fysiologi og psykologi og ren akustikk... Det hadde vært en doktorgrad det..
Takk, men tviler på at det der er verdt all verden av studiepoeng.. Men det er intr alikevel..Det er bare å sy det sammen med This is your brain on music og Thinking Fast and Slow så er kanskje doktor graden din.
Jf. også denne «gamle» tråden.
En litt for lang tekst om subjektivitet, hi-fi, og psykologi
Nå er det visst duket for mitt første, «ordentlige» bidrag på dette forumet. Jeg har lurket rundt her en stund nå og fått med meg de pågående diskusjonene og debattene, og hvordan disse som regel ebber ut i krangel og uenighet. Jeg tenkte derfor å forsøke på et litt annerledes innlegg: Jeg skal...www.hifisentralen.no
mvh
KJ
Det var litt som jeg trodde. Men hvordan stiller du deg til rapporten du linket? Føler du den stemmer slik du opplever musikken hos deg?At jeg mente jeg hadde forstått et par ting og ville teste ut de hypotesene i praksis. Det er ikke mulig å kjøpe slike høyttalere som jeg har, og da var det bare å bygge selv. Hele greia er en stor hypotesetest drevet av nysgjerrighet og musikkglede i omtrent like deler.
Jeg tenker at dette er et viktig poeng oppi debatten om hva som er transparent og hva som er det ikke. Hva er det egentlig som subjektivt oppfattes som god lyd uavhengig av hva man kan anse som målemessig perfekt? I den sammenheng har det jo tidligere blitt henvist til undersøkelser som blant annet viser at lyttere foretrekker nøytral frekvensgjengivelse fremfor det motsatte. Men er dette egentlig blitt seriøst undersøkt i større skala med flere parametre involvert? Jeg personlig blir litt skeptisk til det jeg oppfatter som mindre perifere undersøkelser som trekkes frem ved ønskelig anledning.I grunnen ikke, kunne jo ha forventet å blitt linket til ett par - tre allment anerkjente og aksepterte publiserte forsknings artikler som sier hva -god lyd- er.
Tenker fremdeles:
Hva er «god lyd»?
- Hvilke parametere på måling (høyttalere/forsterkere/kilde) påvirker oppfattelsen av «god lyd»
- Hva er signifikansen av disse parameterne? (Finnes det p-verdier og forskning å forholde seg til?)
Uten en allmenn akseptert definisjon, og empiri på punktene ovenfor, blir det jo rimelig vanskelig å ha en fakta-orientert diskusjon.
Spot on!Jeg tenker at dette er et viktig poeng oppi debatten om hva som er transparent og hva som er det ikke. Hva er det egentlig som subjektivt oppfattes som god lyd uavhengig av hva man kan anse som målemessig perfekt? I den sammenheng har det jo tidligere blitt henvist til undersøkelser som blant annet viser at lyttere foretrekker nøytral frekvensgjengivelse fremfor det motsatte. Men er dette egentlig blitt seriøst undersøkt i større skala med flere parametre involvert? Jeg personlig blir litt skeptisk til det jeg oppfatter som mindre perifere undersøkelser som trekkes frem ved ønskelig anledning.
Nå linket jeg til opptil flere, men hvis det var Toole’s artikkel om sammenhengen mellom subjektiv lydkvalitet og objektive målinger: Ja, så absolutt. Jeg har ikke utstyr til å gjøre en spinorama-måling av de ferdige høyttalerne, men de ble bygget for å oppfylle de kriteriene etter beste evne. Den subjektive effekten på stereoperspektiv etc overtraff alle forventninger.Det var litt som jeg trodde. Men hvordan stiller du deg til rapporten du linket? Føler du den stemmer slik du opplever musikken hos deg?
Leste du Tooles artikkel, et resultat av et flerårig forskningsprogram finansiert av det kanadiske forskningsrådet?Jeg tenker at dette er et viktig poeng oppi debatten om hva som er transparent og hva som er det ikke. Hva er det egentlig som subjektivt oppfattes som god lyd uavhengig av hva man kan anse som målemessig perfekt? I den sammenheng har det jo tidligere blitt henvist til undersøkelser som blant annet viser at lyttere foretrekker nøytral frekvensgjengivelse fremfor det motsatte. Men er dette egentlig blitt seriøst undersøkt i større skala med flere parametre involvert? Jeg personlig blir litt skeptisk til det jeg oppfatter som mindre perifere undersøkelser som trekkes frem ved ønskelig anledning.
Mente Salford rapporten.Nå linket jeg til opptil flere, men hvis det var Toole’s artikkel om sammenhengen mellom subjektiv lydkvalitet og objektive målinger: Ja, så absolutt. Jeg har ikke utstyr til å gjøre en spinorama-måling av de ferdige høyttalerne, men de ble bygget for å oppfylle de kriteriene etter beste evne. Den subjektive effekten på stereoperspektiv etc overtraff alle forventninger.
Sikkert interessant, men det er vel slike forskningsprogram som i min bok får stempelet perifere. Men uansett, mener jeg å huske at Armand og Rognlien tidligere har møttes under intime omstendigheter (de har sikkert kone på hver sin kant) for å klargjøre transparent lydgjengivelse kontra subjektiv massering av lydmuskulaturen. Og tingenes tilstand ble vel ikke her helt avklart. I min erfaringsboble sier dette mer enn hva kanadierne kommer opp med. Men dette er nå bare meg.Leste du Tooles artikkel, et resultat av et flerårig forskningsprogram finansiert av det kanadiske forskningsrådet?
Hvis man tar for seg AES-biblioteket er mye gjort. Man kan også lese noe av det Toole har publisert og følge de mange kildehenvisningene. Da har man imidlertid snart funnet veien til det meste som er gjort av interesse i bransjen.Det er jo du som stadfester " et robust emperi".Jeg arbeider daglig med å emperiske studier, dog innen et helt annet fagfelt. Bevisbyrden for konsensus varierer nok innen fagfelt, og oppleves sjelden Jeg har ikke oversikt over hvor disse studiene publiseres, eller over hvilken instans slike publikasjoner aksepteres. Et spørsmål som vil være relevant er hva som er grunnlaget for studiet? Det som måler best/riktig? Helt klart enklere å oppnå konsensus.
Eller det folk flest opplever som best lyd? Det siste håper jeg er målet for den økonomiske bærekraftige delen av denne bransjen. Utvalget for å konkludere i slike studier vil uansett være stort og kostnadskrevende.
Igjen, kudos for evne og vilje til å bidra, jeg leser og lærer!
Bevares, selvsagt finnes ikke vidunderproduktene! Like lite som vidunderdesserten finnes på restaurant, eller for å være enda klarere: Restaurantene har menyer, og ikke bare det, de har hver sin!Om forståelsen av god lyd er sånn til stede forventer man nok at noen kan komme opp med produkter som treffer alle, til og med til en vettug pris.
Fraværet av sånne vidunderprodukter holder nok liv i oppfatningen om at ting kanskje ikke fullt så enkelt allikevel.
Han har link til anleggstråden sin i signaturen. Der synes jeg det fremgår svært tydelig.Så hva drev deg til å investere så mye ressurser i et gjennomtenkt anlegg?
Stakkars Asbjørn har passert 25000 innlegg der han utrettelig i årenes løp har både forklart selv og linket til svært mye nyttig i hvert fall jeg har hatt glede av. Synd dette ligger spredt utover hele HFS. I kveld kom et par til.I grunnen ikke, kunne jo ha forventet å blitt linket til ett par - tre allment anerkjente og aksepterte publiserte forsknings artikler som sier hva -god lyd- er.
Tenker fremdeles:
Hva er «god lyd»?
- Hvilke parametere på måling (høyttalere/forsterkere/kilde) påvirker oppfattelsen av «god lyd»
- Hva er signifikansen av disse parameterne? (Finnes det p-verdier og forskning å forholde seg til?)
Uten en allmenn akseptert definisjon, og empiri på punktene ovenfor, blir det jo rimelig vanskelig å ha en fakta-orientert diskusjon.
Reproduksjon av lyd i et rom er nok for komplekst til at et slikt produktet noen sinne kan lages tror jeg.Om forståelsen av god lyd er sånn til stede forventer man nok at noen kan komme opp med produkter som treffer alle, til og med til en vettug pris.
Fraværet av sånne vidunderprodukter holder nok liv i oppfatningen om at ting kanskje ikke fullt så enkelt allikevel.
Aha. Den ser mest på opplevd lydkvalitet ut fra egenskapene ved innspillingen. Ja, det er vel ingen bombe at f eks høy crest factor oppleves positivt for lydkvaliteten og at ord som «forvrengt» brukes for å beskrive dårlig lyd. Jeg opplever den som nokså almengyldig, ja.Mente Salford rapporten.
I vår lille seanse skrapte vi bare såvidt i overflaten. Jeg håper ikke noen ser på det lille vi surret med der som noe seriøst i det hele tatt.Sikkert interessant, men det er vel slike forskningsprogram som i min bok får stempelet perifere. Men uansett, mener jeg å huske at Armand og Rognlien tidligere har møttes under intime omstendigheter (de har sikkert kone på hver sin kant) for å klargjøre transparent lydgjengivelse kontra subjektiv massering av lydmuskulaturen. Og tingenes tilstand ble vel ikke her helt avklart. I min erfaringsboble sier dette mer enn hva kanadierne kommer opp med. Men dette er nå bare meg.
Jeg bladde litt mer i noen publikasjoner om disse temaene det påstås å ikke bli forsket på. Denne var litt interessant: http://usir.salford.ac.uk/id/eprint/37599/7/Perception of Audio Quality in Productions of.pdf
In summary, quality in music production is revealed as a perceptual construct distinct from hedonic, musical pref- erence, which is more likely influenced by familiarity with the song. Audio quality can be predicted from objective features in the signal and be adequately and consensually described using verbal attributes.
Så mye for verdien av å utrope seg selv til kompetent eller erfaren lytter....
Der gikk visst denne «X-faktoren» også, gitt.
Hva som subjektivt oppfattes som god lyd er ikke nødvendigvis en fast ting. Hvor mye av dette er innlært?Jeg tenker at dette er et viktig poeng oppi debatten om hva som er transparent og hva som er det ikke. Hva er det egentlig som subjektivt oppfattes som god lyd uavhengig av hva man kan anse som målemessig perfekt? I den sammenheng har det jo tidligere blitt henvist til undersøkelser som blant annet viser at lyttere foretrekker nøytral frekvensgjengivelse fremfor det motsatte. Men er dette egentlig blitt seriøst undersøkt i større skala med flere parametre involvert? Jeg personlig blir litt skeptisk til det jeg oppfatter som mindre perifere undersøkelser som trekkes frem ved ønskelig anledning.
Jeg tror du tillegger dette møtet litt andre mål enn det som var tilfellet. Jeg snakket med Armand et par timer på telefon før han dro dit, og vi drøftet en hel del ulike muligheter for ting som kunne prøves. Vi var i vertfall klart nysgjerrige på om impedansen alene kunne forklare dette, eller om harmonisk forvrengning var så høy at den også spilte inn vesentlig. Det siste viste seg å være tilfellet.Sikkert interessant, men det er vel slike forskningsprogram som i min bok får stempelet perifere. Men uansett, mener jeg å huske at Armand og Rognlien tidligere har møttes under intime omstendigheter (de har sikkert kone på hver sin kant) for å klargjøre transparent lydgjengivelse kontra subjektiv massering av lydmuskulaturen. Og tingenes tilstand ble vel ikke her helt avklart. I min erfaringsboble sier dette mer enn hva kanadierne kommer opp med. Men dette er nå bare meg.
Jeg mener jo at det du og Rognlien drev med der var ganske interessant, men jeg ser jo også at det kan bli noe ressurskrevende for to personer å drive eksperimentet videre.I vår lille seanse skrapte vi bare såvidt i overflaten. Jeg håper ikke noen ser på det lille vi surret med der som noe seriøst i det hele tatt.
Vi lyttet til to forsterkere og vi målte rommet i lytteposisjon med de to forsterkerne. Thats it.
Sammenhengen mellom opplevd lyd og det som kommer ut av forsterker og høyttaler er kjempeinteressant og jeg skulle gjerne dykket lengre ned i materien, men det er komplekst og tar lang tid.
Hva feiler det deg for tiden? Klarer fint å kommunisere med Asbjørn uten ditt irrelevante rør. Dialogen er jo alt i gang.Han har link til anleggstråden sin i signaturen. Der synes jeg det fremgår svært tydelig.
Hvorfor skulle det det?
Spør AsbjørnHvorfor skulle det det?
Jeg er nå ikke så sikker på det. Toole bygde dette på noe sånt som 400 ulike undersøkelser gjort av ulike mennesker og organisasjoner. Da hjelper det ikke at mange av dem er små alene. Det er mer enn nok til å få frem om det eksisterer noen form for konsensus.Spot on!
Nå var det jo din påstand. Asbjørn, er du interessert i å greie ut om hvorfor MakinTosken mener det han gjør her?Spør Asbjørn
Jeg får bare en litt skeptisk følelse til disse forskningsprogrammene det siktes til. Det kan godt hende at dette er seriøse saker, men jeg får litt samme følelsen som når jeg ser politikere som bestiller forskning som de vet gir resultater i henhold til egen politisk overbevisning.Jeg tror du tillegger dette møtet litt andre mål enn det som var tilfellet. Jeg snakket med Armand et par timer på telefon før han dro dit, og vi drøftet en hel del ulike muligheter for ting som kunne prøves. Vi var i vertfall klart nysgjerrige på om impedansen alene kunne forklare dette, eller om harmonisk forvrengning var så høy at den også spilte inn vesentlig. Det siste viste seg å være tilfellet.
Hadde du ikke avskrevet slikt som det det ble linket til som "perifert" ville du nok også bedre forstått resultatet av Armand sitt besøk.
Du trenger ikke være defensiv på andres vegne. Jeg stiller bare spørsmål, påstår ingenting. Om du hadde lest det som sto skrevet i mitt innlegg hadde du ikke trengt å spørre.Nå var det jo din påstand.
Ikke egentlig. Det er to litt forskjellige ting. Olive gjorde også en studie av trenede vs utrenede lyttere, og fant at f eks hifi-anmeldere ikke er stort bedre til å bedømme lydkvalitet enn tilfeldige personer rett fra gata. Trenede og utrenede lyttere delte i stor grad samme oppfatning om hva som var bra og dårlig, men de trenede hadde mindre variasjon og var ikke like lette å imponere.
Hvilke høyttalerpolitiske føringer mener du det kanadiske forskningsrådet hadde gitt Toole i dette tilfellet?Jeg får bare en litt skeptisk følelse til disse forskningsprogrammene det siktes til. Det kan godt hende at dette er seriøse saker, men jeg får litt samme følelsen som når jeg ser politikere som bestiller forskning som de vet gir resultater i henhold til egen politisk overbevisning.
I høgste grad. Hugsar de "tyskarlyd" og "japanarlyd" frå anlegga derifrå?Hva som subjektivt oppfattes som god lyd er ikke nødvendigvis en fast ting. Hvor mye av dette er innlært?
Det kommer jo an på hva slags referanser og hvor mange man har.
Jeg synes også du skal være skeptisk. Men hvordan skal du kunne bruke denne skepsisen til noe? Hvis du setter deg inn i forskningen og faget kan du helt klart bruke det til noe, men om du velger å bare støtte deg på magefølelsen kan du verken vurdere forskningen eller vurdere hvem som vil være kvalifisert til å si noe om den.Jeg får bare en litt skeptisk følelse til disse forskningsprogrammene det siktes til. Det kan godt hende at dette er seriøse saker, men jeg får litt samme følelsen som når jeg ser politikere som bestiller forskning som de vet gir resultater i henhold til egen politisk overbevisning.
Seriøst? En kveld med noen målinger utført i lytteposisjon på et tilfeldig anlegg sier deg mer enn et 4-årig forskningsprogram?Sikkert interessant, men det er vel slike forskningsprogram som i min bok får stempelet perifere. Men uansett, mener jeg å huske at Armand og Rognlien tidligere har møttes under intime omstendigheter (de har sikkert kone på hver sin kant) for å klargjøre transparent lydgjengivelse kontra subjektiv massering av lydmuskulaturen. Og tingenes tilstand ble vel ikke her helt avklart. I min erfaringsboble sier dette mer enn hva kanadierne kommer opp med. Men dette er nå bare meg.
Takk for den enkle oppklaringen! Jeg antok at det ikke var beslektet, men regnet med at du hadde lest rapporten og jeg enkelt kunne lure meg til et sammendrag tolket av deg.Ikke egentlig. Det er to litt forskjellige ting. Olive gjorde også en studie av trenede vs utrenede lyttere, og fant at f eks hifi-anmeldere ikke er stort bedre til å bedømme lydkvalitet enn tilfeldige personer rett fra gata. Trenede og utrenede lyttere delte i stor grad samme oppfatning om hva som var bra og dårlig, men de trenede hadde mindre variasjon og var ikke like lette å imponere.
At almuen gjerne vil ha mye bass og mye diskant vet jo alle som har hentet ut en leiebil og måtte resette tonekontrollene det første man gjør. En del av forklaringen er kanskje at almuen spiller musikk på lavt bakgrunnsvolum, mens musikkinteresserte heller drar opp volumet og lar Fletcher-Munson-kurven gjøre sitt.
Nå begynner vi virkelig å gå inn på de konspirasjonsteoretiske områder . Poenget er vel at hele Hifi-businessen er ganske perifere greier, så når man greier å spa opp et kanadisk forskningsråd i hele galskapen vet ikke en stakkar helt hva han skal tro.Hvilke høyttalerpolitiske føringer mener du det kanadiske forskningsrådet hadde gitt Toole i dette tilfellet?
Det er akkurat det, selv om man vet og forstår mye er det kanskje ikke så enkelt allikevel.Bevares, selvsagt finnes ikke vidunderproduktene! Like lite som vidunderdesserten finnes på restaurant, eller for å være enda klarere: Restaurantene har menyer, og ikke bare det, de har hver sin!
Vi vil alltid velge forskjellig, og den forskjellen skal bejubles, mener jeg. Selv er jeg en "kitsch-kokk", elsker å overdrive. Så for meg er maten til Jamie Oliver nærmest meningsløs i sin enkelhet.
JeppSeriøst? En kveld med noen målinger utført i lytteposisjon på et tilfeldig anlegg sier deg mer enn et 4-årig forskningsprogram?
Seriøst? En kveld med noen målinger utført i lytteposisjon på et tilfeldig anlegg sier deg mer enn et 4-årig forskningsprogram?