Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.955
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor ikke? Morsomt med blindtester, spesielt når billig slår dyr, som i dette eksemplet:


    Her vant en pickup til 1/10 av prisen på den dyreste pickupen.

    Kanskje ville flere slike blindtester åpnet øynene for både det ene og det andre; at det ikke umiddelbart er så lett å høre små nyanser og at man av og til må ta tiden til hjelp - hvilket slår bena under blindtesten som endelig sannhetssøker i veien mot bedre lyd?
    Interessant, AT150 er ein veldig god pickup, sjølv om det eg har høyrt av Anna er meir etter min smak. Målbart er pickupar vanskelegare å vurdere. Kanskje MC er vanskelegare å optimalisere, og Anna med sitt svake output er spesielt vanskeleg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Les boka og mål hjemme hos deg selv ,så finner man ut hva man foretrekker, og pussig nok foretrekker jeg jevn frekvensgang med et løft i bassen og er nokså lite fall i diskanten , dvs ikke så mye som snittbefolkningen.

    Jeg kan ikke utstå lyden av Klipsch, syns KEF låter litt for tamt, liker Graham og Revel og Gryphon Syns Audiovektor låter tynt og spisst. Felles for de jeg ikke liker er særdeles ujevn frekvensgang
    Fallet i toppen er avhengig av spredningskarakteristikk og rombidrag. Har en sakte innsnevrende spredning oppover har en gjerne mindre fall enn om en har helt jevn spredning. Så det er gjerne ikke så enkelt å se på hvordan andre har tiltet sine kurver :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.512
    Antall liker
    39.616
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.058
    Antall liker
    43.247
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor ikke? Morsomt med blindtester, spesielt når billig slår dyr, som i dette eksemplet:


    Her vant en pickup til 1/10 av prisen på den dyreste pickupen.

    Kanskje ville flere slike blindtester åpnet øynene for både det ene og det andre; at det ikke umiddelbart er så lett å høre små nyanser og at man av og til må ta tiden til hjelp - hvilket slår bena under blindtesten som endelig sannhetssøker i veien mot bedre lyd?
    Fremers mening er den eneste som gjelder! Jepp, må ha Anna. Får bare dempe lyset ved platespilleren, så jeg slipper se den. 😁

    Seriøst: Som du vet, lett å forveksle selektiv fokus med positive egenskaper.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.512
    Antall liker
    39.616
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til sist en liten refleksjon: Tooles resultater viste Harman hvilke kompromisser fra det helt nøytrale de kunne ta uten at folk flest hørte nevneverdig forskjell. Kompromisser er penger spart i business, noe som kanskje lå bak Harmans beslutning om å ansette Toole i sin tid? Og det er kanskje derfor Harmans høyttalere skårer bra, men ikke svært bra, ut fra sine egne algoritmer om foretrukken lyd - nettopp fordi selskapet så at det ville koste mer å lage SOTA hva nøytralitet angår. Sånn sett ledet Tooles forskning etter hvert til middelmådige produkter, mens de som har en mer teoretisk eller kompromissløs innstilling til det nøytrale idealet løper forbi Harman i SOTA-løpet.
    Interessant, men har du eksempler på det? Mye «kompromissløst» viser seg å ha frekvensgang som ikke ligner grisen, kraftige resonanser og tvilsom spredningskontroll, og likevel skrytes det opp i skyene i visse kretser og prises hinsides enhver reell ytelse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Interessant, men har du eksempler på det? Mye «kompromissløst» viser seg å ha frekvensgang som ikke ligner grisen, kraftige resonanser og tvilsom spredningskontroll, og likevel skrytes det opp i skyene i visse kretser og prises hinsides enhver reell ytelse.
    Jeg tenker på dem som slår Harman i sitt eget spill; se rangeringene på ASR. Også Dutch & Dutch 8C samt Kii Three - som ikke er på ASR-listen - må nok nevnes som Harman-dödare.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    3.564
    Les boka og mål hjemme hos deg selv ,så finner man ut hva man foretrekker, og pussig nok foretrekker jeg jevn frekvensgang med et løft i bassen og er nokså lite fall i diskanten , dvs ikke så mye som snittbefolkningen.

    Jeg kan ikke utstå lyden av Klipsch, syns KEF låter litt for tamt, liker Graham og Revel og Gryphon Syns Audiovektor låter tynt og spisst. Felles for de jeg ikke liker er særdeles ujevn frekvensgang
    Enig med dig i samtlige vurderinger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.512
    Antall liker
    39.616
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.512
    Antall liker
    39.616
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker på dem som slår Harman i sitt eget spill; se rangeringene på ASR. Også Dutch & Dutch 8C samt Kii Three - som ikke er på ASR-listen - må nok nevnes som Harman-dödare.
    Hmmm, jeg ser en del studiomonitorer fra Genelec og Neumann foran Revels konsumenthøyttalere. KEF R3 ser veldig interessant ut i det selskapet der. Også interessant at JBL studiomonitorer havner et stykke under toppen av listen.

    1616957750688.png
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.292
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har ingenting i mot at man finner en korrelasjon mellom subjektive inntrykk og målinger. Det betyr ikke at man finner de beste høytalerne ut fra hypotetisk objektive kriterier.
    Vel, jo det er akkurat det det betyr hvis man tror at resultatene til Toole er allmenngyldige. Da kan man vite at folk flest vil foretrekke en høyttaler som måler bra over en som måler dårlig.

    Folk foretrekker jo så mangt.
    Resultatene til Toole peker ikke i den retning, folk flest foretrakk de samme høyttalerne.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm, jeg ser en del studiomonitorer fra Genelec og Neumann foran Revels konsumenthøyttalere. KEF R3 ser veldig interessant ut i det selskapet der. Også interessant at JBL studiomonitorer havner et stykke under toppen av listen.

    Vis vedlegget 709332
    Ja, listen er fin tankeføde. Og det er verdt å ha i bakhodet at algoritmen ikke er kalibrert for nyere teknologi som de beste høyttalerne nå har. Sånn sett er avstanden mellom Harman og toppen egentlig litt større enn listen indikerer.

    ASR har også en liste hvor algoritmen antar at du bruker subwoofer. Se nedenfor. Det bidrar til at mindre høyttalere ikke er dømt til å tape mot større.

    Interessant nok førte listen til at en del på ASR ble skeptiske til algoritmen fra Harman. Amir, som ellers rakker ned på subjektive tester og «sighted listening», har for øvrig tviholdt på at han må avgi en personlig dom over høyttalerne etter kort tids lytting og ikke bare se på målingene.

    DC747C5E-CD0A-4337-8625-C1C88635BF55.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.512
    Antall liker
    39.616
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jo det er akkurat det det betyr hvis man tror at resultatene til Toole er allmenngyldige. Da kan man vite at folk flest vil foretrekke en høyttaler som måler bra over en som måler dårlig.
    Dessuten kan man vite hvilke målinger som er viktige å se på, hvilke er «nice to have», og hvilke som ikke har noen betydning. I en bransje som stadig bombarderes med historier om betydningen av ting som ikke betyr noe som helst ved audiofrekvenser er det en seriøst god ting.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, jeg ser en del studiomonitorer fra Genelec og Neumann foran Revels konsumenthøyttalere. KEF R3 ser veldig interessant ut i det selskapet der. Også interessant at JBL studiomonitorer havner et stykke under toppen av listen.
    Verdt å vite at den preference scoren er et lite stykke matematisk eksperiment som Sean Olive gjorde basert på 13 høyttalere eller noe sånt. Den vekter bare jevnhet og bassdybde, men skiller ikke på feks tilt, hvilket frekvensområde som har avvik, forvrengning eller andre relevante ting.
    Forøvrig fant han vel ut at man måtte passere minst 1,5 poeng for å kunne bruke den formelen til å forutsi resultatet av blindtester mellom to høyttalere.

    Det vil si at hele den topplisten der er innenfor "ingen peiling" hva som vil ende opp som vinner i blindtester basert på scoren. Med andre ord ubrukelig til å klassifisere gode høyttalere og heller ikke del av ASR sine anmeldelser på grunn av det.

    Det har selvsagt ikke stoppet forumentusiaster fra å kalkulere score og rangere høyttalerne etter den. Artig, men lite nyttig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Verdt å vite at den preference scoren er et lite stykke matematisk eksperiment som Sean Olive gjorde basert på 13 høyttalere eller noe sånt. Den vekter bare jevnhet og bassdybde, men skiller ikke på feks tilt, hvilket frekvensområde som har avvik, forvrengning eller andre relevante ting.
    Forøvrig fant han vel ut at man måtte passere minst 1,5 poeng for å kunne bruke den formelen til å forutsi resultatet av blindtester mellom to høyttalere.

    Det vil si at hele den topplisten der er innenfor "ingen peiling" hva som vil ende opp som vinner i blindtester basert på scoren. Med andre ord ubrukelig til å klassifisere gode høyttalere og heller ikke del av ASR sine anmeldelser på grunn av det.

    Det har selvsagt ikke stoppet forumentusiaster fra å kalkulere score og rangere høyttalerne etter den. Artig, men lite nyttig.
    Det er alltid interessant når statistikk tas i bruk - og de som på forhånd har argumentert for at tallenes objektive dom er sannhet - kommer til den erkjennelse at algoritmen er feil likevel; parametrene må tweakes bare litt til før sannheten åpenbarer seg.

    ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante er at såkalt estimert respons hos ASR blir som regel veldig feilslått. Estimert respons er vel basert på "early reflections". Det er bare å ta en titt på f.eks i-rommet-målinger av Amir sine Revel.

    Har ikke så veldig sansen for Spinorama målinger. Foretrekker og se komplette målinger og tolke selv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid interessant når statistikk tas i bruk - og de som på forhånd har argumentert for at tallenes objektive dom er sannhet - kommer til den erkjennelse at algoritmen er feil likevel; parametrene må tweakes bare litt til før sannheten åpenbarer seg.

    ;)
    Man kan bruke statistikken til det den ble laget for, men straks man går utenfor det blir det interessant.
    Den er fortsatt brukandes til å kjapt skille snørr og bart og er voldsomt treffsikker så lenge det er store nok forskjeller mellom høyttalere.

    Men det stopper der hvor det begynner å bli virkelig interessant. Spørsmålet er jo om det i det hele tatt går an å lage en slik score som med sikkerhet treffer godt blant virkelig gode høyttalere eller om det ikke blir statistisk signifikant i det hele tatt.

    Jeg tror ikke man vil klare å få en konsensus om høyttalere som nærmer seg 8,5 og over uansett hvor mange variabler man får med. Når høyttalere blir gode nok er det nok sannsynlig at avspilt materiale og spatiale preferanser vil dominere inntrykkene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante er at såkalt estimert respons hos ASR blir som regel veldig feilslått. Estimert respons er vel basert på "early reflections". Det er bare å ta en titt på f.eks i-rommet-målinger av Amir sine Revel.

    Har ikke så veldig sansen for Spinorama målinger. Foretrekker og se komplette målinger og tolke selv.
    Å? Synes det treffer overraskende godt der jeg har sett. Bortsett fra i bassen, men det vet vi jo :D
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.667
    Antall liker
    3.385
    Hmmm, jeg ser en del studiomonitorer fra Genelec og Neumann foran Revels konsumenthøyttalere. KEF R3 ser veldig interessant ut i det selskapet der. Også interessant at JBL studiomonitorer havner et stykke under toppen av listen.

    Vis vedlegget 709332
    Jeg har Neumann KH80 DSP og de er noen overraskende kruttønner av høytalere. Men siden Neumann aldri lanserte app annet enn for iPhone har jeg aldri fått ut potensialet i DSP delen.

    Genelec 8030 serien har rykte på seg å lage litt mørke mikser. Mulig design feature ment for lange arbeidssøkter?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.170
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forskjellen mellom anlegg viskes mer og mer ut til bedre de er. Det er i hvert fall min erfaring
    Det gjelder vel kanskje de du liker best.

    Det var en gjeng hos Peter Qudrop for et par år siden, de likte det de hørte.
    LMC sitt oppsett har vel de siste 20 årene vært "referanse"på god analog lyd.
    Rognlien har hørt mye, og er vel fornøyd med det han har i stuen.
    Geir Fredriksen sine kreasjoner skrytes opp i skyene.


    Ligner disse anleggene på ditt/Emo sin oppsett?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.955
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom vi ser på kva ledd i komponentrekka det er størst skilnad på, er det nok høgtalarane. Trur nok eg skal greie å kjenne att mine i ein blindtest med høgtalarar i same prisklasse.
    Dei mest morosame i komponentrekka er vinylavspelingsopplegget. Og mest sjølve pickupen, som dessutan er den som er vanskelegast å finne ut av særpreget på. Det er så mange rare ting, og så stemmer ikkje alltid teorien med realitetane. Men av og til gjer dei det. Ikkje rart at så mange av dei med utprega rasjonelt sinnelag var glade då digitalalderen kom.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Man kan bruke statistikken til det den ble laget for, men straks man går utenfor det blir det interessant.
    Den er fortsatt brukandes til å kjapt skille snørr og bart og er voldsomt treffsikker så lenge det er store nok forskjeller mellom høyttalere.

    Men det stopper der hvor det begynner å bli virkelig interessant. Spørsmålet er jo om det i det hele tatt går an å lage en slik score som med sikkerhet treffer godt blant virkelig gode høyttalere eller om det ikke blir statistisk signifikant i det hele tatt.

    Jeg tror ikke man vil klare å få en konsensus om høyttalere som nærmer seg 8,5 og over uansett hvor mange variabler man får med. Når høyttalere blir gode nok er det nok sannsynlig at avspilt materiale og spatiale preferanser vil dominere inntrykkene.
    Hmmm....jeg har vel lenge poengtert at det ikke går an å bruke Toole og Harmans algoritmer til å si så mye om høyttalere som er gode i utgangspunktet. For å poengtere det ble jeg utestengt fra ASR fordi jeg startet en tråd om diskusjonsklimaet på nettstedet 🥴

    At du har kommet til samme erkjennelse - dvs. at Toole er av begrenset interesse hvis man søker virkelig god lyd - betyr at vi tenker likt.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Læs denne her drenge

    Pentodes are far more efficient than triodes and with the same bottom line can usually produce 5 times more power. That makes pentodes and solid state transistors a partially monetary issue. So, as an example, if you have speakers that are marketed for handling large amounts of power with low distortion, you can bet they require large amounts of power to reach their potential. In such a case, with say a well damped room, and some easy rather laid back soft dome tweeters, a Pentode may sound overall better because of the extra power and dryer signature.
    On the other side, if you've gotten more sensitive (sensible) speakers you would know that they are higher in fidelity, more expensive, and harder to find than normal speakers. But in such a case, the higher sensitivity also means higher transient speed, much more resolving power with the potential to unmask layers and layers of additional detail and crucial harmonics that make the difference between real and recorded sound. In a system like this, more pressure is on your source and cables again because of the much higher resolving power of the speakers. You can and will hear everything that's wrong with any one part of your system and or recordings. This is high fidelity. In this world, the difference between negative feedback and no negative feedback amplifiers is as obvious as listening to your stereo with your fingers in yours ears and then taking them out.
    Also in this world, because of the resolving power of your speakers and the higher quality supporting gear required, bells and whistles become setbacks from a sonic standpoint, and the shorter your signal path is the less chance of contamination. Suddenly we want simple circuits with part counts in the single digits and this is where tube amps typically (but not always) excel. Within the tube camp, the Triode will almost always sound far superior and far more natural with the correct timbres and harmonics. In the inefficient system it may and probably would sound dull, soft, and be in a state of constant clipping which because triodes clip so gracefully would be interpreted as a lack of clarity until such a point where the poor thing blasts off and sticks in your ceiling with smoke coming out of its ass.
    In my opinion, if a man wishes to set up a personal listening room in his home with the serious intent of creating a perfect 3 dimensional soundscape with perfect frequency balance the top of the audiophile food chain is single ended triodes and either expensive high quality full range horn speakers, or electrostatic or planer magnetic panel speakers. And I'll confirm a secret that you've probably heard before... You've never experienced PUNCH or dynamics until you've sat inside this combination. The detail and speed is breathtaking and if you compared it to huge conventional speakers of you choice, boasting multiple woofers, massive solid state amps, and even a subwoofer with it CRANKED you wouldn't be close.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.955
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ein god del forsterkarar der du kan skifte mellom pentode- og triodedrift. Kjekkaste er Rogue, der du ikkje treng å slå av forsterkaren for å skifte. Det må du på Manley, om eg hugsar rett. Men det er uansett ei spennande erfaring å prøve dette. For meg er triodedrift best, men ikkje så mykje betre at eg ville ofra lydtrykk og dynamikk på ein tungdriven høgtalar. Manley Neoclassic 500 var noko av det kjekkaste eg har hatt i hus.....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.864
    Antall liker
    11.779
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig ikke helt feil, bare ikke 100% riktig.

    Synes du forresten det kvitter om du kjører 300b eller 6550 som triode @Håkon_Rognlien ?
    Nei, virkelig ikke.
    Jeg har litt problemer med mellomtonen i 6550/KT88, synes det er veldig vanskelig å få den til å bli naturlig. Det finnes noen som får det rimelig bra til, men 300B (og et fåtall andre rørtyper) har noe helt spesielt ved seg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.898
    Antall liker
    10.327
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm....jeg har vel lenge poengtert at det ikke går an å bruke Toole og Harmans algoritmer til å si så mye om høyttalere som er gode i utgangspunktet. For å poengtere det ble jeg utestengt fra ASR fordi jeg startet en tråd om diskusjonsklimaet på nettstedet 🥴

    At du har kommet til samme erkjennelse - dvs. at Toole er av begrenset interesse hvis man søker virkelig god lyd - betyr at vi tenker likt.
    Algoritmen er en matematisk vekting for å vurdere en kurve. Med øynene ser man lett hva som er bra eller ikke selv uten noe matematikk. For å skille mellom kurver som ligner må man lytte med gode ører , og lyttingen er siste ord, ja,
    Så ditt første punkt er ikke så kontroversielt , Er selv passe skuffet ubegeistret over KEF som måler meget pent, men mener du å skrote jevn frekvensgang , jevn spredning som veiledning for god lyd får det meg til å undres hva du bruker istedet( i tillegg til ørene da)
    Hva har du kommet fram til låter bra ? En begrenset bass , søkk i mellomtonene og topp i diskanten og ujevn spredning eller hva?

    Da kan jeg gi deg at par tips til høyttalere du vil like .
    Det er jo ikke sikkert hverken du eller jeg har reelle evner til å avsløre slikt. Feks vil et løft i diskant passe fint med ørene til de eldre her , men kanskje ikke for for yngre osv.


    ps.
    Folk må ha normalt god hørsel eller bedre for å kunne vurdere høyttaler kvalitet på en statistisk konsekvent måte, noe som gjør de fleste 60åringer utelukket fra å være lydguruer. Å sette pris på musikk og lyd klarer man heldigvis allikevel selv om rangen er begrenset til 80-8000. Hos meg tar det slutt ved 12k så da slipper jeg å høre 17k pipingen fra TVskjermen, men hører fortsatt gresshopper .

    ps ps.
    Min siste erkjennelse er at hverken ørene eller anlegget er så bra som man liker å tro.. spesielt om man bare lytter hos seg selv. Blir fint når Kåråna er over og vi kan få nye lytteimpulser. Å høre mye hos mange er en god hjelp på veien til god lyd uansett. Ha en god påske
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.058
    Antall liker
    43.247
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, virkelig ikke.
    Jeg har litt problemer med mellomtonen i 6550/KT88, syned det er veldig vanskelig å få den til å bli naturlig. Det finnes noen som får det rimelig bra til, men 300B (og et fåtall andre rørtyper) har noe helt spesielt ved seg.
    Skulle seff ha skrevet for eksempel. Men uansett da er det nok i den teksten som kan plukkes på av de fleste da.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å? Synes det treffer overraskende godt der jeg har sett. Bortsett fra i bassen, men det vet vi jo :D
    Er selvsagt størst avvik under Schrøder frekvensen, men det er ganske vanlig at disse høyttalerne som scorer topp hos ASR også får avvik over Schrøder på 5 dB (eller mer) i flere frekvenser. Det er mye slik jeg ser det. Hovedårsaken er gjerne at de måler for dårlig vertikalt nå de plasseres i et vanlig rom. Gjerne kombinert med at de ikke holder horisontal spredning langt nok ned i frekvens.

    En virkelig god høyttaler bør slik jeg ser det også minimere problemer i 150-400 Hz området, selv om det i mange rom kan delvis ligge under Schrøder.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Læs denne her drenge

    Pentodes are far more efficient than triodes and with the same bottom line can usually produce 5 times more power. That makes pentodes and solid state transistors a partially monetary issue. So, as an example, if you have speakers that are marketed for handling large amounts of power with low distortion, you can bet they require large amounts of power to reach their potential. In such a case, with say a well damped room, and some easy rather laid back soft dome tweeters, a Pentode may sound overall better because of the extra power and dryer signature.
    On the other side, if you've gotten more sensitive (sensible) speakers you would know that they are higher in fidelity, more expensive, and harder to find than normal speakers. But in such a case, the higher sensitivity also means higher transient speed, much more resolving power with the potential to unmask layers and layers of additional detail and crucial harmonics that make the difference between real and recorded sound. In a system like this, more pressure is on your source and cables again because of the much higher resolving power of the speakers. You can and will hear everything that's wrong with any one part of your system and or recordings. This is high fidelity. In this world, the difference between negative feedback and no negative feedback amplifiers is as obvious as listening to your stereo with your fingers in yours ears and then taking them out.
    Also in this world, because of the resolving power of your speakers and the higher quality supporting gear required, bells and whistles become setbacks from a sonic standpoint, and the shorter your signal path is the less chance of contamination. Suddenly we want simple circuits with part counts in the single digits and this is where tube amps typically (but not always) excel. Within the tube camp, the Triode will almost always sound far superior and far more natural with the correct timbres and harmonics. In the inefficient system it may and probably would sound dull, soft, and be in a state of constant clipping which because triodes clip so gracefully would be interpreted as a lack of clarity until such a point where the poor thing blasts off and sticks in your ceiling with smoke coming out of its ass.
    In my opinion, if a man wishes to set up a personal listening room in his home with the serious intent of creating a perfect 3 dimensional soundscape with perfect frequency balance the top of the audiophile food chain is single ended triodes and either expensive high quality full range horn speakers, or electrostatic or planer magnetic panel speakers. And I'll confirm a secret that you've probably heard before... You've never experienced PUNCH or dynamics until you've sat inside this combination. The detail and speed is breathtaking and if you compared it to huge conventional speakers of you choice, boasting multiple woofers, massive solid state amps, and even a subwoofer with it CRANKED you wouldn't be close.
    Her var det mange kvasivitenskaplige konklusjoner. Synes dette ble altfor politisk og flåsete skrevet.

    Jeg holder på med utvikling av både kompresjonsdriver og horn, men det er ikke begrunnet på den måten som er nevnt over. Jeg har tatt for meg kjente problemer og forsøkt å løse dem. Resultater er at det låter bra på SET, men også på en klasse D.

    På bassdrivere er det litt av det samme. Man må bestemme seg for hvor stor kasse man skal ha, hvor dypt det skal gå og hvor høyt man skal spille. Da er det mye som er gitt. Da må man bygge en motor som takler dette, som klarer å kvitte seg med varmen, og bygge både motor og oppheng slik at det håndterer den aktuelle slaglengden uten å tilføre nevneverdig forvrengning. Dette er ikke nødvendigvis lett, og ikke noe man ser gjort særlig ofte, men lar seg gjøre.

    Det er i driverne og hornene det skjer. Det er der man må løse problemene. Vi vet at det er mye som skjer der. Vi vet hva som skjer og vi vet hvordan det høres ut. Etter hvert vet vi også en del om hvordan ting kan løses. Det kan ikke løses med forsterkere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn