Interessant argument.
Interessant argument.
Har det som deg jeg også, mens enkelte andre ikke har et snev av sjans til å bedømme lyd uten å bli påvirket av alskens tullballKanskje for enkelte, ja.
Men om meg tar du feil.
Kan verifiseres av de på HFS som kjenner min tilnærming til hobbyen.
Tror neppe korrelasjon mellom interesse for estetikk og derav mindre objektiv audiofil lar seg etterprøve..Har det som deg jeg også, mens enkelte andre ikke har et snev av sjans til å bedømme lyd uten å bli påvirket av alskens tullball
Det er faktisk noen som er mer objektive enn andre
Poenget med dette er at mange har ikke peiling, selv om vi tror selv vi har peiling.PÅSKETRÅDEN
Etter utallige tråder, der det blir veldig mye fokus på målinger spør jeg:
Er fokus på måling en hindring for god lyd?
Mister vi litt av gleden av å sette seg ned og kose seg med musikk?
Blir fokuset altfor mye på målinger av utstyr og rom, slik at en mister/glemmer delvis gleden av god musikk?
Vis vedlegget 709698 Vis vedlegget 709698
Jeg tenker vel at den effekten du omtaler her, er tidsbegrenset. Etter hvert ble nok bilen like tung og like treg igjen.En nokså sannferdig beretning fra min ungdom: Den første bilen min var en 1975 Opel Kadett City. Med sine 52 hk gjorde den 0-100 på 21,5 sekunder. Så klistret jeg på den fartsstriper i vinyl. Jeg opplevde at den gikk mye bedre da.
Kom ikke her og fortell meg at motoreffekten fortsatt var den samme og vekten fortsatt var den samme, og at den derfor fortsatt ville gå eksakt like tregt som før. Det er bare teori. Jeg opplevde at den gikk mye fortere, og da må den teorien være feil.
Kom ikke her med noen stoppeklokke for å vise meg at den var like treg som den alltid hadde vært. Stoppeklokkeonanister og målefantaster har vi nok av. Det kommer bare i veien for opplevelsen. Og jeg sier jo at bilen gikk mye bedre med fartsstriper enn uten.
Og kom ikke her og fortell meg at du malte fartsstriper på din Volvo 140 uten å merke noen forskjell. Det er fartsstriper i vinyl som gjelder, ikke maling, og bare det merket jeg brukte. Andre merker fartsstriper er på langt nær like gode. Dessuten har selvsagt ikke en Volvo god nok oppløsning til å kunne avsløre virkningen, og du har ikke følsom nok buksebak til å kunne sette pris på den subtile forbedringen heller. For dårlig bil, for tykk bukse og for feit rumpe.
Sådetså.
Nå er du inne i ungdommens verden på 70-tallet, Asbjørn.Ja, vinylstriper må brennes inn. Det tar gjerne et par uker før de fungerer som best. Etter noen måneder begynner man derimot å undre: Hmmm, kanskje jeg skal oppgradere til laksetrapp i bakruten også?
Til å innrømme at du ikke har peiling uttaler du deg ganske så sikkert. Men kan bekrefte at du har rett - du har ikke peiling!Poenget med dette er at mange har ikke peiling, selv om vi tror selv vi har peiling.
Og da blir det for mange å sitte å justere i hytt og pine.. Og det blir lite musikk..
Etter som jeg leser på forumer, så er det ofte slik.
Når en ikke har peiling er det ofte lurt å kartlegge hva man ikke har peiling på. Begynn med å skaffe deg peiling på om dette er noe du kunne tenkt deg å lære. Da starter man ofte med å stille spørsmål, først generelle, så litt mer konkrete. Påstander holder man tilbake inntil man har litt peiling.Ja finnes flere plasser på nettet, hvordan få til noe bra.
YouTube nevnes og der er det mye rart.
Der er det lett å havne på feil plasser når en ikke har peiling.
Noe mer seriøse plasser?
Evnt link til noe seriøst på YouTube og andre plasser?
Det ville hjulpet mange som bare leser her i tråden..
Og en liten forklaring også..?
For å være alvorllig et lite øyeblikk, før jeg igjen kjenner at alle variantene over denne debatten sliter meg ut...:Ja, men hvorfor driver vi da fortsatt og diskuterer feedback-kretser som om ingen ting har skjedd siden Otalas misforståtte artikkel fra 1970?
Det var selvsagt Ascona 1,9S man skulle hatt, forresten. Med laksetrapp.
Stavanger symfoni orkester lyder helt fantastisk i Fartein Valen salen i Stavanger konserthus.Det er akkurat det Dirac gjør så bra sammenlignet med mange andre synes jeg, enklere å tilpasse slik man vil ha det selv om den automatiske ikke fungerer for deg. Og det er også sjelden live lyd er så fryktelig bra, har du vært på f.eks: Telenor Arena?
Eneste stedet jeg har vært selv og opplevd god lyd var Oslo konserthus. Ellers så har det heller vært fra helt ok til så dårlig lyd at man blir irritert over hvor dårlig den er.Stavanger symfoni orkester lyder helt fantastisk i Fartein Valen salen i Stavanger konserthus.
Godt at de ikke spiller i Telenor Arena...
Beklager, men straks du tar ordene målemic og DSP i din munn er du ikke lenger en del av det gode selskap. Det er tross alt en del seriøse her som har brukt mange penger på kablene sine. Skulle en DIY-er komme og blande seg risikerer man ikke bare å tape ansikt, men de gode historiene står også i fare. Dette han vi ikke ha noe av. Nå foreslår jeg at du kjøper deg stativhøyttaler og rørforsterker, samt en filterløs DAC, også må kablene utgjøre minst 20% av kostnaden på anlegget, hver seg. Så må du få byttet ut musikken med de 5 hotteste hifi testsporene som gjelder og skrive positivt om dem i de hotteste musikktrådene. Spe på med jazz som er så avantgarde at det vanskelig kan skilles fra stemning av instrumenter, samt selvsagt bikkja til Roger. Skal du gjøre noe med akustikken må det gjøres utelukkende med produkter som er dyre og ikke har den påståtte effekten. Husk at en 30*30*5cm bassfelle gjør underverker.Det som forundrer meg er at folk velger å ha en haug med meninger om måling til tross for at en ikke har peiling på hva det går i.
Det kan være flere årsaker til at en måler.
Meg, Asbjørn, og mange flere setter sammen høyttalerne selv.
Vi bruker dermed målinger til å korrigere drivere, sette delefrekvenser, voicing osv.
Skulle en forsøkt det samme uten måling, bare med å lytte, ville en ikke komt i mål rett og slett.
Sette opp høyttalere uten måling ville vert omtrent like dumt som å skifte propell på en båt i fart...
Skal en fikse på akustikk er det lurt å måle.
Skal en kjøre romkorreksjon med DSP må en måle, ellers veit ikke DSPen hva den skal gjøre.
Måle for plassering av høyttalerne.
osv.
Når en måler så bør en jo helst vite litt om hva en måler og hva tiltak en kan gjøre. Det er vel ingen som sier det er helt enkelt.
Har ingenting i mot at folk kjøper ferdig høyttaler, forsterker etc og bare spiller musikk og nyter det.
Men altså, å snu det til at straks man har målemic at det er fare for at en blir narkoman på måling....
Give me a fuckin break!!
Selv hadde jeg aldri hatt den lyden jeg har i dag uten å måle. Så måling har vert et hjelpemiddel for god lyd.
Låter det ikke bra etter å ha målt og tweaket DSP, ja da har en gjort noe feil.
Begynn på nytt.
Oslo konserthus er ellers godt kjent for sin dårlige akustikk, i følge utøvende musikere jeg kjenner. (Merket ikke så mye galt selv med Vollenweider der) Hørte også en demo av høyttaler til en million eller to der, det hørtes helt ordinært ut..Eneste stedet jeg har vært selv og opplevd god lyd var Oslo konserthus. Ellers så har det heller vært fra helt ok til så dårlig lyd at man blir irritert over hvor dårlig den er.
Dette blir jo en slags "offermentalitet".Beklager, men straks du tar ordene målemic og DSP i din munn er du ikke lenger en del av det gode selskap. Det er tross alt en del seriøse her som har brukt mange penger på kablene sine. Skulle en DIY-er komme og blande seg risikerer man ikke bare å tape ansikt, men de gode historiene står også i fare. Dette han vi ikke ha noe av. Nå foreslår jeg at du kjøper deg stativhøyttaler og rørforsterker, samt en filterløs DAC, også må kablene utgjøre minst 20% av kostnaden på anlegget, hver seg. Så må du få byttet ut musikken med de 5 hotteste hifi testsporene som gjelder og skrive positivt om dem i de hotteste musikktrådene. Spe på med jazz som er så avantgarde at det vanskelig kan skilles fra stemning av instrumenter, samt selvsagt bikkja til Roger. Skal du gjøre noe med akustikken må det gjøres utelukkende med produkter som er dyre og ikke har den påståtte effekten. Husk at en 30*30*5cm bassfelle gjør underverker.
Først da kan du søke om å bli tatt opp i det gode selskap. Bare husk på å ha nok sleivspark og drittslenging om måling, dit osv på cv-en. Generell hakking, spesielt på bransjefolk, verdsettes ekstra høyt. En taktikk som også fungerer er om du driter ut enkelte for deres meninger før du øyeblikket etter siterer en som har akkurat samme mening og nominerer innlegget til årtusenets innlegg.
Jammen, ser du ikke fartsstripene nederst på dørene? Det er de som gjør susen, vettu.BTW; Kadetten fantes jo i en mye raskere utgave, Opel GT med 1,1L motor på 68SAE, Kunne og fås med en 1,9L motor. Døtrene til en eller annen kjendis feis rundt på isbanen vi hadde med en slik... fancy berter, den ene med langt rødt hår husker jeg, det er vel det jeg husker best. Hadde du droppet fartsstripene og lagt pengene i en slik Asbjørn hadde du dratt berter som hakkamøk uten å flytte bilen....
Akustiske forhold i konserthuset var vel en sentral grunn til disputten med Mariss Jansons ?Eneste stedet jeg har vært selv og opplevd god lyd var Oslo konserthus. Ellers så har det heller vært fra helt ok til så dårlig lyd at man blir irritert over hvor dårlig den er.
Alle forsterkere bruker tilbakekobling i en eller annen form. Slik er det bare.For å være alvorllig et lite øyeblikk, før jeg igjen kjenner at alle variantene over denne debatten sliter meg ut...:
Årsaken til at noen fortsetter å diskutere feedback er at f.eks. jeg på et eller annet tidspunkt oppdaget at ALLE forsterkerne jeg digget aller mest, var bygget uten feedback. Og da må jeg understreke at her kom høna før egget, for jeg visste ikke hva det var, annet enn at jeg hørte livet og rytmikken i musikken, og ble nysgjerrig på hva det var.
Det sagt, jeg har moderert meg mer enn en smule på det punktet, men som nevnt, det finnes grunner til disse evinnelige diskusjonene.
Kjenner jeg ikke til, bare vært på en konsert der. Opeth.Akustiske forhold i konserthiset var vel en sentral grunn til disputten med Mariss Jansons ?
Har lurt litt på hva som er spesielt med den hunden.Beklager, men straks du tar ordene målemic og DSP i din munn er du ikke lenger en del av det gode selskap. Det er tross alt en del seriøse her som har brukt mange penger på kablene sine. Skulle en DIY-er komme og blande seg risikerer man ikke bare å tape ansikt, men de gode historiene står også i fare. Dette han vi ikke ha noe av. Nå foreslår jeg at du kjøper deg stativhøyttaler og rørforsterker, samt en filterløs DAC, også må kablene utgjøre minst 20% av kostnaden på anlegget, hver seg. Så må du få byttet ut musikken med de 5 hotteste hifi testsporene som gjelder og skrive positivt om dem i de hotteste musikktrådene. Spe på med jazz som er så avantgarde at det vanskelig kan skilles fra stemning av instrumenter, samt selvsagt bikkja til Roger. Skal du gjøre noe med akustikken må det gjøres utelukkende med produkter som er dyre og ikke har den påståtte effekten. Husk at en 30*30*5cm bassfelle gjør underverker.
Først da kan du søke om å bli tatt opp i det gode selskap. Bare husk på å ha nok sleivspark og drittslenging om måling, dit osv på cv-en. Generell hakking, spesielt på bransjefolk, verdsettes ekstra høyt. En taktikk som også fungerer er om du driter ut enkelte for deres meninger før du øyeblikket etter siterer en som har akkurat samme mening og nominerer innlegget til årtusenets innlegg.
Og dette har selvsagt ikke noe med høyttalerne å gjøre?For å være alvorllig et lite øyeblikk, før jeg igjen kjenner at alle variantene over denne debatten sliter meg ut...:
Årsaken til at noen fortsetter å diskutere feedback er at f.eks. jeg på et eller annet tidspunkt oppdaget at ALLE forsterkerne jeg digget aller mest, var bygget uten feedback. Og da må jeg understreke at her kom høna før egget, for jeg visste ikke hva det var, annet enn at jeg hørte livet og rytmikken i musikken, og ble nysgjerrig på hva det var.
Det sagt, jeg har moderert meg mer enn en smule på det punktet, men som nevnt, det finnes grunner til disse evinnelige diskusjonene.
Jo, det har mye med høyttalerne å gjøre, vi har vært igjennom dette et utall ganger.Og dette har selvsagt ikke noe med høyttalerne å gjøre?
Joda, men det er tross alt svært store forskjeller på hvordan og hvor mye. Mange bygger uten global feedback, med minimal lokal feedback. Det omtales i det daglige som "motkoplingsfri" eller "no feedback design".Alle forsterkere bruker tilbakekobling i en eller annen form. Slik er det bare.
...hvilket gir en høy utgangsimpedans, som gir dette løftet på et par dB ved ca 2 kHz når det kombineres med en høyttaler med elektrisk udempet resonans fra diskantelementet.Joda, men det er tross alt svært store forskjeller på hvordan og hvor mye. Mange bygger uten global feedback, med minimal lokal feedback. Det omtales i det daglige som "motkoplingsfri" eller "no feedback design".
Red hair and black leather, my favorite color scheme.Var vel for opptatt av den rødhårede berta med skinnbukser, støvler og pelsjakke til å legge merke til fartsstripene,,,,, - i farta....
Jo, du er kanskje inne på noe.Fartsstriper er tull og har aldri skapt noen opplevelse av bedre ytelser her. Snarere bare et symbol for en mer harry livsstil. Alle lar seg ikke forføre av knapper og glansbilder. Like lite som jeg synes stripping og horer er opphissende.
Javel....hvilket gir en høy utgangsimpedans, som gir dette løftet på et par dB ved ca 2 kHz når det kombineres med en høyttaler med elektrisk udempet resonans fra diskantelementet.