Dette albumet var faktisk nytt for meg. Eg brukar ofte "Shaka Zulu" som også er a capella, med ei aning djupare lydbilde. Eldre opptak. Lindiwe-albumet var meir tett på i mitt oppsett. Og så likar eg godt "Scatter the fire", der det er instrument med, og ikkje så særprega Ladysmith.Jeg trekker ut endel diskusjoner på hvordan innspillinger høres ut i ulike oppsett samt diskusjoner av nøytralitet/naturlighet. Og diskuter gjerne hvilke produkter som dere synes låter best på enkelte låter og hvilke som klarer å spille nesten alt med overbevisning.
Her diskuteres ikke hva vi synes om musikken, kun analyse. Fortrinnsvis lytting, men målemafian er velkommne .
Jeg overfører noen eksempler brukt i andre tråder her også.
Begynner med en plate Audiophile-Arve mener låter fantastisk på alle anlegg: Ladysmith Black Mumbazo - Songs from Lindiwe
Vis vedlegget 712939
Hvordan høres denne ut på deres anlegg? Låt: Here our prayer
Oppsummert fra et par av dine beskrivelser inkludert denne så synes jeg det virker som oppsettet ditt låter i overkant skarpt / trolig har noen frekvenser som er for dominerende. (?)Det låter ekstremt bra! Det er helt vilt hvordan bassen bankes ut av slanke to-veis høyttalere. Generelt litt mørk innspilling som kler dem veldig. Men ett stort minus. Gitaren som kommer enn et stykke ute ligger altfor mye fremme og jeg må dra volumet litt ned fordi den låter litt skarpt.
Eg saknar dynamiske detaljar. Eg opplever å vere i relativt stor avstand frå orkesteret, som har musikarane langt frå kvarandre.Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:
Vis vedlegget 712944
.Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:
Vis vedlegget 712944
King gizzard & the lizard wizard- Automation.
Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
Kunne tenkt meg meir nyansering av dynamikken, men det er ikkje alltid så utprva innan progrocken. Irriterar meg litt over fyrste sporet der det høyrest surt ut. Nokon som prøver seg på å spele kvarttonar? Lydbildet flyt litt saman, har ikkje den heilt store romopplevinga.Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:
Vis vedlegget 712944
King gizzard & the lizard wizard- Automation.
Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
Svært godt opptak, med ordentleg formidling av anslag og rytme. Rå bass, fyldig utan å verke feit. Brystkasse-vokal som sit som spytta. Dette imponerte.En annen Rsmsteinlåt. LOS
Hos meg er det Steinrått!
Ganske klar og fin lyd.
Hvordan oppleve du denne videoen/sangen?
Eg likar klangen i stemma til Sigrid svært godt. Denne kjem meir fram på NRK-opptaket, som elles er detaljrikt når det gjeld arrangementet, Ingen av opptaka gjev ei truverdig sceneoppleving. Men NRK gjer det best etter mi meining, og over mitt oppsett.Home to you, med Sigrid synes jeg låter bedre live, på en video på YouTube som er fra nrk1, enn på denne platen.
Da tenker jeg på følelsen av musikk sikkert, da det er ingenting å pirke på, når det gjelder plata.
Hva mener dere?
Vis vedlegget 712970
Skal ikke mase mye om denne, men kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din; jada - det bråker , men det låter på ingen måte spisst og jeg er ikke redd forIkke bare støy, men mye støy . Ekstremt spiss gitarfuzz i de partiene. Her må nok noe være galt. Stor fare for å få tinitus med denne
Eit uvanleg detaljert opptak innan sjangeren. Her er det luft, og ikkje graut mellom instrumenta, og slagverket er ryddig og dynamisk. Skulle kanskje brukt dette som referanse innan sjangeren? Men eg innser at eg har vanskar med å forholde meg til opptaket utan å filtrere gjennom musikken, og dette er ikkje mi greie.Her er et eksempel jeg har brukt før av Oslo bandet Insense:
Hør f.eks på låta Surviving Self Resentment. Hva synes dere?
Vel, ikkje berre støy, men støygitaren overdøva dei andre stakarane som prøvde å vere med. Eit opptak som er så tendensiøst at musikken mister si meining utover støyen.Hvis dette høres ut som bare støy er det noe som er galt.
Ny låt og artist for meg. Men opplever opptaket som realistisk og tredimensjonalt. Dei små nyansane kjem godt fram, og det høyrest ut som gitar og vokal er same person. Kanskje litt tett på -opptak av vokalen, men det er vanskeleg å få stemma til å høyrest distinkt ut om ein ikkje gjer det slik, reknar eg med.Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
Det finnes vel noen klipp på YouTube, men tviler på de har samme kvalitet som lp og cdPrøv denne på lp Vis vedlegget 713117
.....og om 30 år til har du oppdaget at det vi vil ha er MDMA - Make Distortion Magic Again.Spiller nå av Rammstein uten oversampling og filtrering..., og... oversampling suger! #MAMA! MAMA!!!
Blir sånn når ørene er brukt opp. Jo eldre en blir, til mer forvrengning aksepteres......og om 30 år til har du oppdaget at det vi vil ha er MDMA - Make Distortion Magic Again.
Den beste lyden - ekte high fidelity - låter drit på mange/de fleste innspillingene.
Om 30 år, RoDa, skal jeg returnere fra det hinsidige, jeg skal ta med meg en stor svart bit med glødende køl fra du vet hvor, og så skal jeg skrive #MAMA med schvære, schvarte bokstaver på den hvite gamlehjemsveggen der du ligger og stirrer tomt ut i luften, mens du lytter på et par utslitte Koss PortaPro med evighetsgaranti!.....og om 30 år til har du oppdaget at det vi vil ha er MDMA - Make Distortion Magic Again.
Den beste lyden - ekte high fidelity - låter drit på mange/de fleste innspillingene.
All lytting med romkorreksjon under 1kHz, unntatt der hvor annet er nevntLadysmith Black Mambazo, "Hear our prayer": Veldig snill, litt mørk klangbalanse. Jeg opplever solisten som om han står en anelse lengre bak enn koret, samtidig som jeg opplever "Halleluja"-koret å være samlet litt ute på sidene, annet enn i mellomspillet der de synger uten solisten (ay-ey-oooh oppomola, eller hva de synger...); da er de plutselig i området omkring midten, gitt!
King gizzard & the lizard wizard, "Automation": Dette er jo mer en "vegg av lyd", med en del krydder i tillegg. Ganske lite dynamikk her, men det låter relativt tøft og rufsete. Ikke ubehagelig på noen måte, vokalen er nokså dypt inne i mixen, vanskelig å oppfatte teksten annet enn i de stillere øyeblikk, der fuzzgitaren roer seg noe ned. Til tross for et relativt kaotisk lydbilde og en litt myk basslinje, går det helt fint å høre "inn" i lydbildet, det foregår mye moro i bakgrunnen der.
Motorpsycho, "The all is one": Lydmessig var dette ganske trist, veldig flatt og udynamisk. Her kunne MYE vært gjort for å sprite opp både musikk og opplevelse, dette er tross alt flinke folk. Ikke på noen måte ubehagelig å lytte til, bare litt trist, egentlig.
Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
Skjønner ikke helt at ørene krøller seg på Los.Noen burde hente frem Masvis for å analysere disse låtene. Jeg hører mye loudness og redusert dynamikk - men har bare hørt enkelte av låtene i tråden. Rammstein Los tok kaka i så måte og ørene krølla seg. Men de låter på alle anlegg ja.
Min erfaring er at det som regel er cd versjonen som ligger på strømmetjenestene.Skjønner ikke helt at ørene krøller seg på Los.
Hva gjelder dynamikk er denne plata ganske bra på vinyl og ikke så bra på CD, vanskelig å si hvilken versjon ligger på strømmetjenestene, ofte er jo dynamikken bra/bedre der.
Vis vedlegget 713225
Jeg blir ikke overrasket når jeg ser tallene fra dr.loudness-war.info. Jeg er nok følsom for noen av triksene i boka for å få det slik. Er det sammenheng mellom dette og hvordan låtene integrerer i anleggene tro. Ingen av låtene i tråden har veldig gode loudness-tall.Skjønner ikke helt at ørene krøller seg på Los.
Jeg har selv denne Cd med Junior Wells. Kan iøvrigt anbefale alt Blues optagelser fra TelarcGoin' Home med Junior Wells
Vis vedlegget 713250
Tja. Det er jo en viss sammenheng mellom komprimert dynamikk og når låtene er laget, og mange nyere låter er jo også fyldigere og bevisst laget for å umiddelbart høres ut som de har trøkk f.eks på radio. Vi spilte Los litt da @Snickers-is var her også - kanskje han har noen bevingede ord rundt hvordan han opplever denne låta.Jeg blir ikke overrasket når jeg ser tallene fra dr.loudness-war.info. Jeg er nok følsom for noen av triksene i boka for å få det slik. Er det sammenheng mellom dette og hvordan låtene integrerer i anleggene tro. Ingen av låtene i tråden har veldig gode loudness-tall.
"Everybody's Gettin Some" ligger på Spotify. Den er også meget bra lyd på.Goin' Home med Junior Wells
Har enda til gode å høre en låt med lav DR som låter bra - av Rock & Pop. En del musikk har lav DR - ambient og diverse elektroniske greier. Men er det trommer osv som skal slå igjennom og trenger transienter, så låter lav DR ikke bra for meg.Ellers er jo ikke lav DR automatisk ensbetydende med dårlig lyd.
Høy dynamikk låter naturligvis bedre. Jeg postet jo f.eks Rammstein sin selvtitulerte låt Rammstein fra platen Herzeleid, den har relativt høy DR sammenlignet med platen som Los kommer fra, og låter også deretter. Når det er sagt er jeg jo langt fra enig i at Los ikke låter bra.Har enda til gode å høre en låt med lav DR som låter bra - av Rock & Pop. En del musikk har lav DR - ambient og diverse elektroniske greier. Men er det trommer osv som skal slå igjennom og trenger transienter, så låter lav DR ikke bra for meg.
Kan spille noe av det for meg når vi gjester Danmark igjenMin lille Telarc samling. Alle kan anbefales foruden den gode lyd er det god musik
Jeg også en mindre samling på vinyl
Vis vedlegget 713264
Meget gerneKan spille noe av det for meg når vi gjester Danmark igjen
Enig - Herzeleid er ikke så ille, går fint å høre på. Er den eneste cden jeg har valgt å kjøpe med Rammstein. Det andre eksempelet får meg direkte til å lete etter volumknappen/slå av.Høy dynamikk låter naturligvis bedre. Jeg postet jo f.eks Rammstein sin selvtitulerte låt Rammstein fra platen Herzeleid, den har relativt høy DR sammenlignet med platen som Los kommer fra, og låter også deretter. Når det er sagt er jeg jo langt fra enig i at Los ikke låter bra.
Så er det jo ikke så godt å vite hva man får via strømmetjenestene, da mange album har veldig stor forskjell i DR fra utgivelse til utgivelse. At samme album har 5 i DR på en utgivelse og 10 på en annen er ikke så uvanlig.
Kanskje... er ikke helt sikker.Oppsummert fra et par av dine beskrivelser inkludert denne så synes jeg det virker som oppsettet ditt låter i overkant skarpt / trolig har noen frekvenser som er for dominerende. (?)
Ganske hard komprimering på de nyere DT platene, da låter det fort litt knust glass. Denne låta overstyrer også, det går i rødt på meterne når jeg spiller den i Adobe Audition. Plata som denne er på har fin balanse, men ødelgegges en del av nevnte ting.La oss ta en mer utfordrende greie: Dream Theater, "Bridges in the sky"
Skal ikke si så mye om den foreløpig, men jeg opplever den noe forskjellig på Spotify og CD, men ikke såpass at jeg vil kalle det dramatisk. Bare for å nerde litt, si gjerne noe om det tydelige "plinget" i innledningen.
Erfaringsmessig blir A altfor ofte C på grunn av dårlige innspillinger.Kanskje... er ikke helt sikker.
Vi kan jo se for oss tre virkeligheter:
A: Produsenter ønsker å lage produkter så korrekt og nøytralt som overhode mulig innenfor et viss budsjett.
B: Produsenter ønsker å lage produkter som låter deilig, musikalsk og behagelig.
C: Produsenter ønsker å lage produkter som låter imponerende på enkelte svært gode innspillinger med å overdrive HiFi egenskaper.
Du har i allefall en annen tilnærming enn min. Å lete etter nøytralitet er for meg å ikke høre en høyttalers eller en forsterkers karakteristikk, men å kun høre lyden av plata slik det er gjort. Hva de har ment å ville er ikke relevant i den sammenhengen. Så da må man forholde seg til innspillingene, og det er ikke nødvendigvis noen enkel oppgave. Hvis du generelt mener at problemer ligger hovedsaklig i anlegg og ikke innspillinger mener jeg du er litt på bærtur. Men det går jo begge veier så klart. Anlegg kan avsløre innspillinger og innspillinger kan avsløre anlegg. Vi må ha begge scenarioer i vurderinger.Så når man leter etter nøytralitet leter man gjerne etter repeterbare ting som gjør at det som høres naturlig ut på én innspilling høres naturlig ut på en annen. Når man ender med at et relativt begrenset utvalg innspillinger høres rimelig ekte ut har man som regel bare et oppsett der dette fåtallet ikke eksponerer problemene.
Ja, helt enig. Innspillinger er ikke ofte High-end slik vi oppfatter det i vår hobby. Det burde egentlig være logisk når man spiller en rekke innspillinger på det beste som finnes av dyr high-end. Det burde ringe en klokke når ekstremt dyr HiFi hvor de har jobbet intens med de beste materialene ikke får alle plater til å låte klokkerent og naturlig.Erfaringsmessig blir A altfor ofte C på grunn av dårlige innspillinger.
I et rom som ikke er bygget for å huse stereoanlegg trengs derfor en tøtsj B i praksis.
Nei, det mener jeg ikke. Men slank lyd er ofte et resultat av manglende dynamikk på plater. Og det er gjennomgående på det meste.år du sier nøytral egentlig mener litt slank.
Ja, det er uproblematisk. Har ikke giftet meg med dem . Vi kan enkelt gå ifra hverandre.Viktig å understreke at jeg her ikke forsøker å snakke ned oppsettet eller høyttalerne dine, bare utforske om vi beskriver ting likt og forstår det samme
Den minner meg om å være på konsert med halvgode PA høyttalere og får lyst til å bruke propper på høyt volum. Men virkelig Live følelse er det!Hvordan låter dette da?
Denne videoen altså..?
Det er så Steinrått at det ååååååh...