Syns hele diskusjonen rundt klasse D blir misvisende av flere grunner. For det første så vet man at klasse D måler særdeles bra, men det gjør også klasse AB og andre topologier. Det å krangle over antall nuller blir bare fordummende og akademisk, de er gode nok i praksis. Spørsmålet er ikke hvor mange nuller etter komma som gir best lyd, men hvor går grensa på hva som egentlig er hørbart av objektiv forvrenging når høyttaler og rombidrag regnes med og hva gir best
opplevd lyd med og uten over/undertoner. Harmoniske toner betyr ikke nødvendigvis dårlig lyd, men annerledes lyd.
Se på anerkjente konstruktører som Nelson Pass og Dan d'agostino, som bevist lager en house sound i sine forsterker kretser noe de ikke er alene om å gjøre, men faktisk er normalt for store deler av industrien...eksempel Marantz. Hva er årsaken, jo det er som de selv påpeker...utfordringen er ikke å få gode målinger med mange nuller, men å få det til å spille musikk, skape en ekstra illusjon og elevere den subjektive lyd opplevelsen. Når lyd er og blir en subjektiv tilnærming på godt og ondt, blir det naturligvis forskjellige subjektive topologier. Målinger er ett verktøy, en preferanse på elektriske verdier i denne sammenheng.
Å lage en analogi på kranglinga i tråden er nesten som å skyte seg selv i foten....men tar den utfordringen allikevel.
En nøytral forsterker krets kan sammenlignes med måleenhet for surhetsgrad i vannløsninger. Nøytral verdi er 7. Er verdien under 7 er den
sur og over 7 er den
alkalisk. Det som bestemmer om vann er sur eller alkalisk er mengde ioner. I tillegg kan man si at helt nøytralt vann(i teorien) er både kjemisk(tilsatt) og alkalisk(naturlig) fri for onder. Korrelerer man mengde ioner mot smak og lydopplevelse kan vi si at den enkelte lytter liker lyden over eller under nøytral. Hva som er best er ikke hovedpoenget, men å finne ett målemessige nullpunkt (nøytral) som gir en teknisk verdi. Som eksempel, med en nøytral forsterker topologi kan man ratte lyden subjektivt fordi man har ett nullpunkt/ preferanse punkt å forholde seg til. Alternativt metode er å ha permanent eq bygd inn typ, house sound på fagspråket. Som sakt dette gjelder alle topologier, både rør, klasse A, AB, D, C, E, F, G, H og T.
Så for å konkludere litt subjektivt, uavhengig av topologi og forvrengningsgrad....nøytral lyd er ikke fasit på best lyd, men ett viktig verktøy for å styre house sounden, om det gjøres i etterkant med dsp eller direkte med rørbytte eller andre fantestreker er opp til den enkelte!