MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    11.767
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Whathifi er også en vits. Tenker ikke nødvendigvis på MQA nå men deres "forkjærlighet" til absolutt alt som er britisk eller har britisk opphav..
    Hvor er opprinnelsen til MQA og tilsvarende Qobus fra?

    I tillegg skriver de ikke hvem som "tester" lenger men bare at det er "whathifi" som mener dette.
    MQA er også en av sponsorene til Whathifi (jada er mange av de)
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Vi må nok innom lyden også, uten at jeg tenker at det skal bli noe hovedpoeng, men husk at vi ikke bare skal prate med Lindberg som jo har stått fram som veldig positiv til MQA. Så vidt jeg har skjønt, har han allerede bedt om at vi understreker at han ikke er nøytral i saken om MQA (Det er redaktøren som har hatt kontakt med ham).

    Selve lydvurderinga har vi jo begynt med allerede (og der skal vi nok stole mer på egne ører enn de som allerede har flagget sin mening om MQA, enten den er positiv eller negativ), og dersom du leser side 14-15 i siste nummer, så har både Håvard og jeg kommet fram til noenlunde samme konklusjon så langt på forskjellene på MQA og hires FLAC-streaming på Qobuz.

    Roy
    Fint at dere skriver om dette. Viktig at dere vet at det er formatet dere lytter mellom og ikke ulik mastering. Lytter man på Tidal og Qobuz er det ikke så enkelt å ha full kontroll på dette. MQA har gjort det vanskelig å kunne sammenligne kontrollert. Slik var det også med DSD.

    Stoler på at dere vet hva dere driver med. 😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, for mine ører, i mitt anlegg, etc mener jeg å kunne høre en liten forskjell, og den går ikke i Tidals favør. Et inntrykk av litt oppmykede transienter.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    3.377
    Problemet er vel mest at subjektive meninger på papir ser ut til å resonere med større amplitude hos enkelte enn om en anonym bruker på et forum har en subjektiv mening.

    Spørsmålet er om en selværklert anmelder uten formell uttanning skal tilegnes en slik posisjon? Og om det er riktig at Whatshifi nå også anonymiserer sine anmeldere er jo blekka likestilt med hvilket som helst bedreviter som meg på et haifaiforum ;)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Jeg har faktisk verifisert at CD-kvalitet gir bit for bit identisk output på begge tjenester gitt at det er samme release, så det at Qobuz skulle låte bedre på CD-kvalitet vet jeg er bullshit. I såfall må det komme fra Qobuz applikasjonen i seg selv kontra Tidal applikasjonen. (Jeg bruker Roon på begge, så kjeden er ganske lik).

    Og det at MQA i en ukjent reviewers ører låter bedre enn ekte Hi-res kan jeg jo selvsagt ikke ta fra dem, men det de beskriver harmoniserer hverken med det jeg mener å høre selv eller hva andre uten bindinger til MQA har delt.

    Jeg synes dette reviewet virker akkurat like farget som når What Hi-Fi tester britiske høyttalere og at det er påfallende i favør MQA stikk i mot alt som fremkommer ellers. Når revieweren i tillegg er navnløs så er det fort gjort å tenke at det her er noen bakenforliggende motivasjoner.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Å teste ut hva som subjektivt høres best ut av hi-res på Tidal kontra Qobuz blir etter mitt syn ganske irrelevant. Poenget er jo å fastslå hvilken av de to som er mest troverdig i forhold til virkeligheten. Og der er vel fasiten nokså innlysende i favør av av Qobuz? At man tilfeldigvis foretrekker den lyden som MQA har manipulert frem, gjør jo bare at man egentlig ikke foretrekker usminket hi-res.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.969
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Å teste ut hva som subjektivt høres best ut av hi-res på Tidal kontra Qobuz blir etter mitt syn ganske irrelevant. Poenget er jo å fastslå hvilken av de to som er mest troverdig i forhold til virkeligheten. Og der er vel fasiten nokså innlysende i favør av av Qobuz? At man tilfeldigvis foretrekker den lyden som MQA har manipulert frem, gjør jo bare at man egentlig ikke foretrekker usminket hi-res.
    Det jeg har merket i "bold" over er ett av flere tema å ta opp med 2L. Jeg ser ikke hvorfor en mann med en slik kompetanse og kvalitetsprodukt ønsker å benytte et produkter som reduserer kvaliteten på hans produkter.
    Jeg hadde skjønt dette hvis man brukte MQA til å gå en "sound", men det mest av hans produksjoner er akustiske innspillinger som man ønsker å gjengi mest mulig troverdig.

    Det må ligge en del økonomisk kompensasjon bak dette, og muligens en mulighet til å "kontrollere" avspillingen i høyeste oppløsning uten muligheten til å få tilgang på høyeste Mastering kvalitet uten en form for "sporing". Jeg antar MQA har mulighet for å legge inn en kode av hvem som er opprinnelig eier av en digital avspilling. dvs man kan ikke "klippe og lime" musikk fra forskjellige spor uten å bli avslørt (typ. 3.parts sampling eller remixing)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    3.377
    Om vi forstå 2L prosessen master og lagrer han i DXD. Derfor kan en vanskelig se på PCM konvertering og komprimert til MQA kopi som noe opphøyet og snakke om den som er en del av produksjonen annet enn pragmatisk. Spørsmålet er om ikke 2L egentlig savner å utføre litt DSP effekter på PCM kopien og benytter MQA til magic dust på sine PCM kopier ;)

    Eneste jeg klarer forestille meg som skiller 2L fra Tidal/Warner massekonverteringen er at selve PCM konverterignen fra DXD trolig nyttegjør MQA filteret heller enn industristandard. Som i praksis egentlig har potensiale til å forsterke problemet MQA har med uønskede refleksjoner i passband.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    11.767
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som jeg skrev
    Hadde vært interessant å høre om han har på noen som helst måte blitt kompensert for sin delaktighet at MQA har fått fotfeste. (betalte reiser/opphold på messer, i form av eierandeler/aksjer, direkte betaling eller på noen annen direkte eller indirekte måte fått kompensasjon)
    Også interessant om han har foretatt tilsvarende analyser etter MQA "sausage" av musikkfilene sine som andre nå har gjort.
    Om det er noe vennskap/kjennskap som også ligger til grunn for denne iveren etter å promotere MQA?
    Eller rett og slett at det utelukkende er pga. lydkvaliteten at 2L nå leveres kun på MQA (mener det har stått et sted)?
    Og i tillegg hva/hvem som gjorde ML oppmerksom på MQA i utgangspunktet? Var det bekjente/venner eller noe annet som fanget interessen?

    Er rimelig kjent at vennskap/kjennskap til ML har hatt strategiske posisjoner både i WIMP/Tidal og frontet MQA der, for så å gå til MQA og senere Roon for å nevne noe.
    Sier ikke at det er noe galt i det men gode forklaringer er alltid fint å få.

    Og også om MQA gir noen fordeler utenom det lydmessige for hhv. lydtekniker og/eller plateselskap (siden 2L er et plateselskap også)

    Samt om 2L betaler MQA når det selges materiale som er MQA prosessert? (altså fordyrende ledd)

    Kanskje de er under NDA og ikke har anledning å si så mye .....

    Etc... :)
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Det kan godt hende at svaret er så enkelt som at 2Ls 352.8 rett og slett er i overkant mye for streamingtjenestene, og at 2L med MQA faktisk kan distribuere filene med illusjonen om at det er dette brukerne får, men uten båndbreddebehovet, og likevel beholde et snev av det som man får med høyere samplingsfrekvenser oppover.

    Med andre ord så er det ikke sikkert 2L mener dette er bedre enn native hi-res, men at de synes det er bedre enn det mer realistiske alternativet som er CD-kvalitet (i hvertfall for noen år siden), og det _ser_ i hvertfall mye bedre ut når DACen lyser opp med full samplingsfrekvens.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.405
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vel, for mine ører, i mitt anlegg, etc mener jeg å kunne høre en liten forskjell, og den går ikke i Tidals favør. Et inntrykk av litt oppmykede transienter.
    Jeg synes også Qobuz er best. Tidal kjører en dolby prosessering så langt jeg har skjønt. Så de gjør noe med materiale (som selvsagt er fullstendig galskap). Dette gjelder ikke bare MQA men generelt.

    Qobuz gjør ingenting med materiale, ingen magisk-kjør-gjennom-prosess som Tidal gjør.

    Relatert Tidal så prøver jeg å finne link om dette, helt sikker på at jeg har lest dette for mange år siden.

    Edit:
    Dolby Media Generator leste jeg på gamle wimp info var benyttet. Om dette gjelder FLAC lossless også aner jeg ikke. Men faktum er at Tidal og Qobuz ikke høres identisk ut (kan være grunnet forskjell på miksene), selv om man spiller begge gjennom Roon.

    Kan selvsagt være så enkelt at de pusher ut alt i MQA; det vil gi diff i lyd vs lossless FLAC uten MQA.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Jeg har som nevnt tatt opp og diffet. Det er 0 bit forskjell i 16 bit / 44.1 kHz FLAC for samme release/mastring mellom Qobuz og Tidal. Jeg har til nå ikke funnet noen bevis for at Tidal gjør noe annerledes enn Qobuz for ordinær 16 bit / 44.1 kHz der hvor MQA ikke tilbys og anser dem derfor inntil det motsatte er bevist som helt likeverdige på den fronten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes også Qobuz er best. Tidal kjører en dolby prosessering så langt jeg har skjønt. Så de gjør noe med materiale (som selvsagt er fullstendig galskap). Dette gjelder ikke bare MQA men generelt.

    Qobuz gjør ingenting med materiale, ingen magisk-kjør-gjennom-prosess som Tidal gjør.

    Relatert Tidal så prøver jeg å finne link om dette, helt sikker på at jeg har lest dette for mange år siden.

    Edit:
    Dolby Media Generator leste jeg på gamle wimp info var benyttet. Om dette gjelder FLAC lossless også aner jeg ikke. Men faktum er at Tidal og Qobuz ikke høres identisk ut (kan være grunnet forskjell på miksene), selv om man spiller begge gjennom Roon.

    Kan selvsagt være så enkelt at de pusher ut alt i MQA; det vil gi diff i lyd vs lossless FLAC uten MQA.
    Jeg synes også Qobus låter best, Asbjørn beskriver det fint. Jeg er følsom for skarpe sssh-lyder, lytterrettheten kommer sigende med Tidal men ikke med Qobus.
    Jeg tror at Tidal er i ferd med å kjøre alt sitt materiale gjennom MQA kverna, det kommer de til å tape på hvis de ikke får hele musikkindustrien med på laget.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Gi meg et eksempel på en låt hvor dere hører forskjell på 16 / 44.1 kHz non-MQA hvor dere tenker at det kanskje er samme master så kan jeg godt kjøre en nulltest for dere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.707
    Antall liker
    20.675
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    "Jeg tror at Tidal er i ferd med å kjøre alt sitt materiale gjennom MQA kverna, det kommer de til å tape på hvis de ikke får hele musikkindustrien med på laget."
    Jeg tenker at mqa er siste åndedraget til Tidal, på grunn av "alle" skandaler opp igjennom så er dette det eneste de har igjen - hvis de ønsker å beholde kunder. Jeg er egentlig ikke imot mqa (selv om jeg ikke har en dac som har mqa), men prosessen rundt det hele. Jeg føler at nok en gang så velger Tidal å ikke si det som det er. Det er jeg lei.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    3.377
    Ref GoldenOne fungerer Tidal slik at om det finnes en låt arkivert som Master vil det være den samme filen man fysisk spiller av selv om man velger Hi-Fi. Men da uten unfolding.

    Altså laster man ned masse unødvendig 'hi-res' data som ikke nyttegjøres. Dette kalles å ha en aktiv miljøprofil ref con artistene hos MQA Ltd ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gi meg et eksempel på en låt hvor dere hører forskjell på 16 / 44.1 kHz non-MQA hvor dere tenker at det kanskje er samme master så kan jeg godt kjøre en nulltest for dere.
    Har dessverre ikke Tidal lengre. Men takk for tilbudet. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ref GoldenOne fungerer Tidal slik at om det finnes en låt arkivert som Master vil det være den samme filen man fysisk spiller av selv om man velger Hi-Fi. Men da uten unfolding.

    Altså laster man ned masse unødvendig 'hi-res' data som ikke nyttegjøres. Dette kalles å ha en aktiv miljøprofil ref con artistene hos MQA Ltd ;)
    Og det er det som jeg tror skaper den lyttetrettende lyden, filer som er konvertert til MQA som spilles av via en "vanlig" DAC.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Sunndalsøra
    Her er en link som også har lagt ut 8 forskjellige lydfiler for nedlastinger og sammenligning dsd-guide.com
    Skulle ha vært avstemming på dette, så at flere kan være med på å ''dømme'' hva som er best. Sånn at en får en ''subjektiv'' vurdering!
    Tror vinylfolket vil kom seirende ut til slutt, da enkelte av oss også har direktegraverte plater 🙂 Etter min mening det aller beste ennå, da spesielt fra Sheffield.LAB og JVC Victor.
    For ikke å glømme, så er det CD plater å få kjøpt av de fleste innspilling fra Sheffield. Lab, og remastered utgaver 24-bit super analog sound av japanske JVC. Har Dave Grusin ''Discovered Again'' Plus (Lim XR 002). Har også en av Oscar Peterson ''We get Requests'' (LIM K2 HD 003) Sistnevte er en vanlig analog innspilling fra 60 tallet. Lyden er ikke noe å si på.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    JOHN ATKINSON I STEREOPHILE

    Den kanskje viktigste journalisten i HIFI, mangeårig redaktør og sjef for målinger i Stereophile, har nå skrevet mange innlegg om MQA på ASR. Hva synes dere? Kommer Atkinson og Stereophile godt ut av diskusjonen?

    Mange interessante innlegg - både av Atkinson og andre - herfra og nedover:

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk bilde i den ene Stereophile-artikkelen. Det er jo dette "folding" og "origami" handler om, tydeligvis:

    1619460215795.png


    Ja, og så var det denne grafen også:
    1619460289976.png

    Fig.2 Spectral analysis, 0Hz–96kHz, Prolog for soprano and piano, DXD run-in noise (blue), MQA run-in noise (turquoise), DXD music data (magenta), MQA music data (orange) (5dB/vertical div.).
    Visstnok forbedret i senere versjoner av MQA:
    1619460417883.png


    Begge deler fra 2L, forresten.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Is MQA lossy? Yes, but that's not really the right question.
    Nei altså jo, det er i aller høyeste grad et viktig spørsmål når Bobby Stu insisterer på at det er lossless (og vel så det).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Nei altså jo, det er i aller høyeste grad et viktig spørsmål når Bobby Stu insisterer på at det er lossless (og vel så det).
    Er ikke saken at "lossless" ikke trenger å bety "bit perfect"? For det er vel ingen tvil om at MQA ikke er bit perfect siden den i 24-bit filer erstatter støy under 120dBFS med MQA signalering, og den kan jo aldri få originalstøyen tilbake :cool: . Uansett, hos meg brukes romkorreksjon flittig og da blir hele diskusjonen om både bit-perfect og lossless ganske "fruitless" uansett, og sluttresultatet etter romkorreksjon blir faktisk MYE bedre enn "originalen" ;-)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    3.377
    Jo, MQA har laget et høl i spåket som enda ikke er tettet.
    Bitperfekt over avkorting blir fort klønet å håndtere ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke saken at "lossless" ikke trenger å bety "bit perfect"? For det er vel ingen tvil om at MQA ikke er bit perfect siden den i 24-bit filer erstatter støy under 120dBFS med MQA signalering, og den kan jo aldri få originalstøyen tilbake :cool: . Uansett, hos meg brukes romkorreksjon flittig og da blir hele diskusjonen om både bit-perfect og lossless ganske "fruitless" uansett, og sluttresultatet etter romkorreksjon blir faktisk MYE bedre enn "originalen" ;-)
    Lossless er bitperfect, men lossless er også motsetningen til lossy psykoakustiske datareduksjons-codec'er som fjerner deler av signalet ut fra et resonnement om at "pyttsan, det er det ingen som hører uansett". Det er ikke mulig for algoritmen å vite hva som er støy og hva som er signal på opptaket, bare å vurdere om noe sannsynligvis er eller ikke er hørbart for en tenkt lytter i en tenkt lyttesituasjon ut fra en psykoakustisk modell av hørsel. Lossy fjerner det som formodentlig ikke er hørbart, lossless beholder alt sammen for ikke å gjøre noen skade uansett.

    I min verden er selve konseptet med lossy psykoakustisk datareduksjon (som MQA faktisk er) grunnleggende i konflikt med konseptet om High Resolution audio (som legger til båndbredde og oppløsning utover hva som anses å være hørbart for mennesker bare for å være på den sikre siden). Hvis psykoakustisk lossy er akseptabelt behøver man hverken 24 bits eller 96 kHz. 16 bits med litt noise shaping og 44,1 kHz er allerede mer enn nok. Og om man likevel av en eller annen grunn ønsker å kombinere dette ser jeg ikke hvorfor man ikke heller skulle velge AAC ved 96 kHz og 32 bits floating point oppløsning, og med langt mer effektiv datareduksjon enn hva MQA noensinne vil greie.

    Man kan vise at OGG Vorbis og AAC er psykoakustisk transparente for de fleste lyttere på mesteparten av innhold allerede ved 128 kb/s, og at AAC etter alt å dømme er psykoakustisk transparent for alle lyttere og på alt annet enn spesielt konstruerte testspor fra 256 kb/s. Så hvis målet er "hører ikke noen forskjell fra originalfilen" har fortsatt MQA ingen rasjonell rolle. (Og legg gjerne merke til at MQA ikke stiller opp i slike sammenligningstester av lossy codecs.)
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg reagerer på er at MQA på en eller annen måte både skal være lossless og bedre enn lossless. Mulig det er filosofen i meg som krangler på logikken her, men det er vanskelig for meg å fatte at MQA skal (som de sier i reklamen sin):

    a) Være lossless, som jeg forstår som null bit-tap i forhold til originalfila, dvs. null endring av originalfila
    b) være bedre enn lossless, som må innebære en eller annen endring av originalfila (og dette sier de jo selv at foregår)
    c) representere det innspillingsteknikeren og musikerne intenderte at opptaket skulle være
    d) … men likevel endre på masteren som innspillingsteknikeren og musikerne kvitterte ut

    Så mine problemer er egentlig ikke det tekniske. Jeg har verken ører eller hode til å skjønne hva som foregår med fila, reint teknisk, når den går fra FLAC (eller hva det er) til MQA. Det er heller det logiske i det som jeg ikke får til å gå opp. Det er fullt mulig jeg har en for rigid tolkning av hva "lossless" betyr, men sånn jeg forstår det handler det om at originalfila ikke skal endres, og skal kunne gjenopprettes bit-for-bit etter pakking.

    Det er også mulig at jeg blir forutinntatt når MQAs representanter opptrer fullstendig useriøst som her (for ikke å snakke om at konferansearrangørene ikke har gjort jobben sin – de burde hatt en ordstyrer):


    Hadde MQA promotert seg som det de er – en lossy kodek som noen ganger kan låte bedre, og hvis det er brukt riktig muligens kan gi en form for kvalitetssikring fra innspilling til avspilling – så ville jeg nok ikke reagert. Men de sier jo ikke det. De sier ting som

    "TAKE ME THERE – To the original performance. Wherever you listen." Men når Tidal kjører hauggamle filer gjennom MQA, så har jo det ingenting med den originale opptredenen å gjøre. I mange tilfeller ble den også tatt opp på bånd eller voks. Hvordan skal MQA-enkoding ta oss tilbake til det opprinnelige?

    "MQA retains 100% of the original recording". Men det stemmer jo ikke, spesielt ikke når man skal kvantifisere det som prosenter – med mindre man mener noe helt eget med hva "the original recording" er, altså noe annet enn informasjonen på [det digitale] opptaket. Det blir også vanskelig å telle til 100% når det originale opptaket skjedde analogt – med mindre man går for 24/192 eller noe som bør kunne fange absolutt alt som er interessant på opptaket.

    MQA, sånn jeg forstår det, blir solgt inn som noe som er ektere enn prim. Nærmere originalen enn originalen sjøl. Men hele greia i MQA er å endre på opprinnelsesfila. Åssen kan de vite at denne endringa gjør originalen mer original? Og hva betyr det, egentlig?

    For å ta det filosofiske helt ut er dette god, gammel metafysisk hybris. Man lengter til en eller annen original, det opprinnelige, autentiske, ekte, sanne, som viser seg gang på gang å være helt umulig å få tak på. Hver gang vi tror vi har fått tak på den, så viser den seg å være en illusjon, og vi må leite videre. Lengselen etter det opprinnelige sitter så dypt i oss i Vesten at det går tydeligvis an å selge sand i Sahara om man bare skriver reklameteksten riktig. Det store problemet er selvfølgelig at det ikke egentlig blir solgt inn til forbrukeren som en vare blant mange, men til strømmetjenestene. Da blir det mindre viktig hva vi som spesielt interesserte liker eller ikke liker. Vi risikerer å bli fanget i en standard som, så vidt jeg kan forstå, bare MQA tjener på.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Det er også mulig at jeg blir forutinntatt når MQAs representanter opptrer fullstendig useriøst som her (for ikke å snakke om at konferansearrangørene ikke har gjort jobben sin – de burde hatt en ordstyrer):
    Hmm hadde ikke sett den videoen før nå... men ja, den oppførselen sier jo i grunn det meste; den slags total og uforbeholden iver etter å høvle ned en som forsøker å presentere noen motforestillinger kan bare skyldes direktørenes aksjeposter i MQA og veldig lite annet. "Hva gjør man ikke for barna sine" er en annen analogi. Men snakk om å skyte seg selv i foten! :ROFLMAO:
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det jeg reagerer på er at det MQA på en eller annen måte både skal være lossless og bedre enn lossless. Mulig det er filosofen i meg som krangler på logikken her, men det er vanskelig for meg å fatte at MQA skal (som de sier i reklamen sin):

    a) Være lossless, som jeg forstår som null bit-tap i forhold til originalfila, dvs. null endring av originalfila
    b) være bedre enn lossless, som må innebære en eller annen endring av originalfila (og dette sier de jo selv at foregår)
    c) representere det innspillingsteknikeren og musikerne intenderte at opptaket skulle være
    d) … men likevel endre på masteren som innspillingsteknikeren og musikerne kvitterte ut

    Så mine problemer er egentlig ikke det tekniske. Jeg har verken ører eller hode til å skjønne hva som foregår med fila, reint teknisk, når den går fra FLAC (eller hva det er) til MQA. Det er heller det logiske i det som jeg ikke får til å gå opp. Det er fullt mulig jeg har en for rigid tolkning av hva "lossless" betyr, men sånn jeg forstår det handler det om at originalfila ikke skal endres, og skal kunne gjenopprettes bit-for-bit etter pakking.
    Hadde også samme notion fordi bit er liksom bit, men ofte er det meste mer nyansert enn det man tror. Så er jo greia med lossless...det som pakkes inn, pakkes ut 100%. Og det som er lossy pakkes ut mindre en 100%, ergo en rekonstruksjon dog ikke 100% identisk. Men tolker MQA lossless har ingenting med komprimering å gjøre...fordi komprimering er en oppbevarings teknikk(format/kontainer) for hvor kompakt det som pakkes kan være med et gitt innhold.

    Så i praksis hvis originalopptaket er gjort som 44.1Khz/16 bit blir det fysisk umulig å skvise ut ekstra musikk informasjon som ikke allerede fins på opptaket. Tar man samme fila og upsampler helt til månen og tilbake for så å kaller det 96-192Khz/24 bit...Ja da har du plutselig High RES! Hovedpoenget med upsampling er øke sample raten i etterkant digitalt, men som i praksis også introduserer nye problemer som må filtres slik at fila naturligvis blir større...også er litt av greia at det originale musikk signalet er fortsatt den samme...bare med mer støy på kjøpet.

    Så det MQA sier er at de pakker inn musikk opptaket fra studio 100% (inkl. all støy som kommer naturlig med opptaket) og pakker det ut 100%. Dermed er det en teknisk nyansen som oppstår. Fordi MQA benytter en pakke teknikk(basert på algoritme) de kaller Folding. Som i praksis bretter opptaket sammen i tre nivåer slik at pakken tar fysisk mindre plass en tradisjonelt. Når man da senere pakker ut, kan alle tre nivåer brettes ut helt identisk med originalen. Ergo, nøyaktig samme informasjon som ble pakket inn og da er det lossless...i teorien! Mulig at lossless gjelder realistisk sett nyinnspillinger gjort med MQA og ikke eldre opptak...?

    MQA blir som å pakke reisekofferten, pent brettet kan det enten pakkes mer eller benytte mindre koffert. :p
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å komprimere ned en teknisk skriv av motforestillinger og at hver og en av oss bombardere denne Stuart og tidal med eposter?
    Da for å vise at vi audiofile ikke ønsker mqa
    Og om mulig spre det til andre forum.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    3.377
    Hva om man i stedet for å endre betydning av ordene lossless og lossy heller legger til og benytter MQAL?
    Og definerer MQAL slik MQA Ltd selv har defnert sitt audio spectrum.
    MQAL ser da slik ut merket med orange triangel. Den grønne rammen er slik vi har definert lossless i alle år.
    1619530374755.png


    Det blir muligen mer tydelig når man ser dette skjema at MQA helt bevist har villeded når de snakker om hi-res og ofte tar fram 96/192kHz i sine sammenligninger med filstørrelser.


    MQA blir som å pakke reisekofferten, pent brettet kan det enten pakkes mer eller benytte mindre koffert. :p
    Selv hvor smart dette enn virker er det en del saken MQA unnlater å fortelle om.
    1 - MQA benytter som kjent FLAC som koffert. Normalt vil FLAC komprimere kanskje kraftig disse bitene som MQA gjør om til dataoppevaring i sine folder. Defor faller noe av gevinsten med å lagre folder bort. Blir litt som å pakke en koffert i en koffert som bare øker vekten, men gir ikke så mye mer praktisk plass.
    2 - Foldene øker støygulvet til MQA betrakelig. John Atkinson har nettopp demonstrert dette i et forsøk på å fortelle hvor utsøkt ideeen er. Dette faktum alene taler vel imot metoden benyttet av MQA selv om det ser veldig smart ut.
    3 - Konseptet med å gjemme data i støygulvet er ikke en genial ide MQA selv har kommet på selv om markedsføring gir et slikt inntrykk.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hadde også samme notion fordi bit er liksom bit, men ofte er det meste mer nyansert enn det man tror. Så er jo greia med lossless...det som pakkes inn, pakkes ut 100%.
    Ville kanskje heller formulert det sånn: Lossless pakker inn 100% av det opprinnelige, så når man pakker ut lossless får man 100% av det opprinnelige tilbake. Men lossy velger ut en del av det originale, la oss for eksempelets skyld si 70%, og pakker dét ned. Man fyller fortsatt kofferten, men det er fordi man bruker en mindre koffert, fordi man skal ta med seg færre underbukser.

    Men tolker MQA lossless har ingenting med komprimering å gjøre...fordi komprimering er en oppbevarings teknikk(format/kontainer) for hvor kompakt det som pakkes kan være med et gitt innhold.
    Tror kanskje MQA ville vært uenig med deg – de skriver:

    Skjermbilde 2021-04-27 kl. 16.04.55.png
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ville kanskje heller formulert det sånn: Lossless pakker inn 100% av det opprinnelige, så når man pakker ut lossless får man 100% av det opprinnelige tilbake. Men lossy velger ut en del av det originale, la oss for eksempelets skyld si 70%, og pakker dét ned. Man fyller fortsatt kofferten, men det er fordi man bruker en mindre koffert, fordi man skal ta med seg færre underbukser.



    Tror kanskje MQA ville vært uenig med deg – de skriver:

    Vis vedlegget 717660
    Ser det fra en annen vinkel...tenker på helheten med samples rate og upsampling, hva skjer med lyd innholdet på originalen utover det som allerede er musikk informasjon...jo det legges til i etterkant i form av enda mer støy og filter selv om musikk informasjon er den samme. ...Litt som å hoppe lengde 4 meter også etter på legge til 2 meter...se har hoppet 6 meter! :D

    Hehe....mulig litt slurvete formulert fra min side...hensikten var å belyse som definisjon at Lossless også er kompresjon, det å reduserer en fil uten å redusere kvalitet. Det heter seg at Lossless kan reduseres med inntil 50%...Og sånt sett er MQA lossless selv om det leveres komprimert....virker som mange misoppfatter lossless som at det ikke er komprimert over hode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn