I følge What Hi-Fi er det ingen tvil - her kommer dommen over Qobuz
https://www.whathifi.com/qobuz/review
https://www.whathifi.com/qobuz/review
Sannhet eller kjøpt og betalt...?I følge What Hi-Fi er det ingen tvil - her kommer dommen over Qobuz
Vis vedlegget 717376
https://www.whathifi.com/qobuz/review
Et hvert utsagn man ikke liker er vanligvis kjøpt og betalt...Sannhet eller kjøpt og betalt...?
Fint at dere skriver om dette. Viktig at dere vet at det er formatet dere lytter mellom og ikke ulik mastering. Lytter man på Tidal og Qobuz er det ikke så enkelt å ha full kontroll på dette. MQA har gjort det vanskelig å kunne sammenligne kontrollert. Slik var det også med DSD.Vi må nok innom lyden også, uten at jeg tenker at det skal bli noe hovedpoeng, men husk at vi ikke bare skal prate med Lindberg som jo har stått fram som veldig positiv til MQA. Så vidt jeg har skjønt, har han allerede bedt om at vi understreker at han ikke er nøytral i saken om MQA (Det er redaktøren som har hatt kontakt med ham).
Selve lydvurderinga har vi jo begynt med allerede (og der skal vi nok stole mer på egne ører enn de som allerede har flagget sin mening om MQA, enten den er positiv eller negativ), og dersom du leser side 14-15 i siste nummer, så har både Håvard og jeg kommet fram til noenlunde samme konklusjon så langt på forskjellene på MQA og hires FLAC-streaming på Qobuz.
Roy
Akkurat det er en uskikk i enhver sammenheng der subjektive vurderinger inngår.I tillegg skriver de ikke hvem som "tester" lenger men bare at det er "whathifi" som mener dette.
Det jeg har merket i "bold" over er ett av flere tema å ta opp med 2L. Jeg ser ikke hvorfor en mann med en slik kompetanse og kvalitetsprodukt ønsker å benytte et produkter som reduserer kvaliteten på hans produkter.Å teste ut hva som subjektivt høres best ut av hi-res på Tidal kontra Qobuz blir etter mitt syn ganske irrelevant. Poenget er jo å fastslå hvilken av de to som er mest troverdig i forhold til virkeligheten. Og der er vel fasiten nokså innlysende i favør av av Qobuz? At man tilfeldigvis foretrekker den lyden som MQA har manipulert frem, gjør jo bare at man egentlig ikke foretrekker usminket hi-res.
Og i tillegg hva/hvem som gjorde ML oppmerksom på MQA i utgangspunktet? Var det bekjente/venner eller noe annet som fanget interessen?Hadde vært interessant å høre om han har på noen som helst måte blitt kompensert for sin delaktighet at MQA har fått fotfeste. (betalte reiser/opphold på messer, i form av eierandeler/aksjer, direkte betaling eller på noen annen direkte eller indirekte måte fått kompensasjon)
Også interessant om han har foretatt tilsvarende analyser etter MQA "sausage" av musikkfilene sine som andre nå har gjort.
Om det er noe vennskap/kjennskap som også ligger til grunn for denne iveren etter å promotere MQA?
Eller rett og slett at det utelukkende er pga. lydkvaliteten at 2L nå leveres kun på MQA (mener det har stått et sted)?
Jeg synes også Qobuz er best. Tidal kjører en dolby prosessering så langt jeg har skjønt. Så de gjør noe med materiale (som selvsagt er fullstendig galskap). Dette gjelder ikke bare MQA men generelt.Vel, for mine ører, i mitt anlegg, etc mener jeg å kunne høre en liten forskjell, og den går ikke i Tidals favør. Et inntrykk av litt oppmykede transienter.
Jeg synes også Qobus låter best, Asbjørn beskriver det fint. Jeg er følsom for skarpe sssh-lyder, lytterrettheten kommer sigende med Tidal men ikke med Qobus.Jeg synes også Qobuz er best. Tidal kjører en dolby prosessering så langt jeg har skjønt. Så de gjør noe med materiale (som selvsagt er fullstendig galskap). Dette gjelder ikke bare MQA men generelt.
Qobuz gjør ingenting med materiale, ingen magisk-kjør-gjennom-prosess som Tidal gjør.
Relatert Tidal så prøver jeg å finne link om dette, helt sikker på at jeg har lest dette for mange år siden.
Edit:
Dolby Media Generator leste jeg på gamle wimp info var benyttet. Om dette gjelder FLAC lossless også aner jeg ikke. Men faktum er at Tidal og Qobuz ikke høres identisk ut (kan være grunnet forskjell på miksene), selv om man spiller begge gjennom Roon.
Kan selvsagt være så enkelt at de pusher ut alt i MQA; det vil gi diff i lyd vs lossless FLAC uten MQA.
Jeg tenker at mqa er siste åndedraget til Tidal, på grunn av "alle" skandaler opp igjennom så er dette det eneste de har igjen - hvis de ønsker å beholde kunder. Jeg er egentlig ikke imot mqa (selv om jeg ikke har en dac som har mqa), men prosessen rundt det hele. Jeg føler at nok en gang så velger Tidal å ikke si det som det er. Det er jeg lei."Jeg tror at Tidal er i ferd med å kjøre alt sitt materiale gjennom MQA kverna, det kommer de til å tape på hvis de ikke får hele musikkindustrien med på laget."
Har dessverre ikke Tidal lengre. Men takk for tilbudet.Gi meg et eksempel på en låt hvor dere hører forskjell på 16 / 44.1 kHz non-MQA hvor dere tenker at det kanskje er samme master så kan jeg godt kjøre en nulltest for dere.
Og det er det som jeg tror skaper den lyttetrettende lyden, filer som er konvertert til MQA som spilles av via en "vanlig" DAC.Ref GoldenOne fungerer Tidal slik at om det finnes en låt arkivert som Master vil det være den samme filen man fysisk spiller av selv om man velger Hi-Fi. Men da uten unfolding.
Altså laster man ned masse unødvendig 'hi-res' data som ikke nyttegjøres. Dette kalles å ha en aktiv miljøprofil ref con artistene hos MQA Ltd![]()
Visstnok forbedret i senere versjoner av MQA:Fig.2 Spectral analysis, 0Hz–96kHz, Prolog for soprano and piano, DXD run-in noise (blue), MQA run-in noise (turquoise), DXD music data (magenta), MQA music data (orange) (5dB/vertical div.).
Men da er det jo bekreftet. Hele greia er totalt unødvendig.Begge deler fra 2L, forresten.
Nei altså jo, det er i aller høyeste grad et viktig spørsmål når Bobby Stu insisterer på at det er lossless (og vel så det).Is MQA lossy? Yes, but that's not really the right question.
Er ikke saken at "lossless" ikke trenger å bety "bit perfect"? For det er vel ingen tvil om at MQA ikke er bit perfect siden den i 24-bit filer erstatter støy under 120dBFS med MQA signalering, og den kan jo aldri få originalstøyen tilbakeNei altså jo, det er i aller høyeste grad et viktig spørsmål når Bobby Stu insisterer på at det er lossless (og vel så det).
Lossless er bitperfect, men lossless er også motsetningen til lossy psykoakustiske datareduksjons-codec'er som fjerner deler av signalet ut fra et resonnement om at "pyttsan, det er det ingen som hører uansett". Det er ikke mulig for algoritmen å vite hva som er støy og hva som er signal på opptaket, bare å vurdere om noe sannsynligvis er eller ikke er hørbart for en tenkt lytter i en tenkt lyttesituasjon ut fra en psykoakustisk modell av hørsel. Lossy fjerner det som formodentlig ikke er hørbart, lossless beholder alt sammen for ikke å gjøre noen skade uansett.Er ikke saken at "lossless" ikke trenger å bety "bit perfect"? For det er vel ingen tvil om at MQA ikke er bit perfect siden den i 24-bit filer erstatter støy under 120dBFS med MQA signalering, og den kan jo aldri få originalstøyen tilbake. Uansett, hos meg brukes romkorreksjon flittig og da blir hele diskusjonen om både bit-perfect og lossless ganske "fruitless" uansett, og sluttresultatet etter romkorreksjon blir faktisk MYE bedre enn "originalen" ;-)
Hmm hadde ikke sett den videoen før nå... men ja, den oppførselen sier jo i grunn det meste; den slags total og uforbeholden iver etter å høvle ned en som forsøker å presentere noen motforestillinger kan bare skyldes direktørenes aksjeposter i MQA og veldig lite annet. "Hva gjør man ikke for barna sine" er en annen analogi. Men snakk om å skyte seg selv i foten!Det er også mulig at jeg blir forutinntatt når MQAs representanter opptrer fullstendig useriøst som her (for ikke å snakke om at konferansearrangørene ikke har gjort jobben sin – de burde hatt en ordstyrer):
Hadde også samme notion fordi bit er liksom bit, men ofte er det meste mer nyansert enn det man tror. Så er jo greia med lossless...det som pakkes inn, pakkes ut 100%. Og det som er lossy pakkes ut mindre en 100%, ergo en rekonstruksjon dog ikke 100% identisk. Men tolker MQA lossless har ingenting med komprimering å gjøre...fordi komprimering er en oppbevarings teknikk(format/kontainer) for hvor kompakt det som pakkes kan være med et gitt innhold.Det jeg reagerer på er at det MQA på en eller annen måte både skal være lossless og bedre enn lossless. Mulig det er filosofen i meg som krangler på logikken her, men det er vanskelig for meg å fatte at MQA skal (som de sier i reklamen sin):
a) Være lossless, som jeg forstår som null bit-tap i forhold til originalfila, dvs. null endring av originalfila
b) være bedre enn lossless, som må innebære en eller annen endring av originalfila (og dette sier de jo selv at foregår)
c) representere det innspillingsteknikeren og musikerne intenderte at opptaket skulle være
d) … men likevel endre på masteren som innspillingsteknikeren og musikerne kvitterte ut
Så mine problemer er egentlig ikke det tekniske. Jeg har verken ører eller hode til å skjønne hva som foregår med fila, reint teknisk, når den går fra FLAC (eller hva det er) til MQA. Det er heller det logiske i det som jeg ikke får til å gå opp. Det er fullt mulig jeg har en for rigid tolkning av hva "lossless" betyr, men sånn jeg forstår det handler det om at originalfila ikke skal endres, og skal kunne gjenopprettes bit-for-bit etter pakking.
Selv hvor smart dette enn virker er det en del saken MQA unnlater å fortelle om.MQA blir som å pakke reisekofferten, pent brettet kan det enten pakkes mer eller benytte mindre koffert.![]()
Ville kanskje heller formulert det sånn: Lossless pakker inn 100% av det opprinnelige, så når man pakker ut lossless får man 100% av det opprinnelige tilbake. Men lossy velger ut en del av det originale, la oss for eksempelets skyld si 70%, og pakker dét ned. Man fyller fortsatt kofferten, men det er fordi man bruker en mindre koffert, fordi man skal ta med seg færre underbukser.Hadde også samme notion fordi bit er liksom bit, men ofte er det meste mer nyansert enn det man tror. Så er jo greia med lossless...det som pakkes inn, pakkes ut 100%.
Tror kanskje MQA ville vært uenig med deg – de skriver:Men tolker MQA lossless har ingenting med komprimering å gjøre...fordi komprimering er en oppbevarings teknikk(format/kontainer) for hvor kompakt det som pakkes kan være med et gitt innhold.
Ser det fra en annen vinkel...tenker på helheten med samples rate og upsampling, hva skjer med lyd innholdet på originalen utover det som allerede er musikk informasjon...jo det legges til i etterkant i form av enda mer støy og filter selv om musikk informasjon er den samme. ...Litt som å hoppe lengde 4 meter også etter på legge til 2 meter...se har hoppet 6 meter!Ville kanskje heller formulert det sånn: Lossless pakker inn 100% av det opprinnelige, så når man pakker ut lossless får man 100% av det opprinnelige tilbake. Men lossy velger ut en del av det originale, la oss for eksempelets skyld si 70%, og pakker dét ned. Man fyller fortsatt kofferten, men det er fordi man bruker en mindre koffert, fordi man skal ta med seg færre underbukser.
Tror kanskje MQA ville vært uenig med deg – de skriver:
Vis vedlegget 717660