Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Mulig det, men nå har du fått med deg en til som kan være greit å huske at finnes der ute blant klassiske forsterkere
    Duly noted.

    Man kan også dra noen paralleller til biler her. Spør du folk flest så er VW Golf eller Toyota Corolla verdens mest kjente biler..... ikke Ferrari 250GTO eller Porsche 356.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mulig det, men det er ikke sikkert syncrolux har fått med seg disse heller🙂
    Hvilke forsterkere var det igjen?

    Jeg må bare beklage min ignoranse her. Jeg er ikke så interessert i hifi egentlig, bare god lyd. Og de to tingene henger ikke alltid helt sammen har jeg innsett.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Duly noted.

    Man kan også dra noen paralleller til biler her. Spør du folk flest så er VW Golf eller Toyota Corolla verdens mest kjente biler..... ikke Ferrari 250GTO eller Porsche 356.
    Så fordi du VET så lite så skal du ha definisjonsmakt over hva som er bra eller ikke? Du har hørt mye klasse D men aldri hørt en Ongaku... Men du VET at den ikke er bra.. Fordi du er så opptatt av musikk...?? Jøss...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.025
    Antall liker
    12.659
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er da mye som er bra, men derfra og til å utrope noe som helst til "verdens beste" er et langt steg, - særlig når det dreier seg om smak og behag, som om noe bevises nokså ettertrykkelig i denne tråden....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Så fordi du VET så lite så skal du ha definisjonsmakt over hva som er bra eller ikke? Du har hørt mye klasse D men aldri hørt en Ongaku... Men du VET at den ikke er bra.. Fordi du er så opptatt av musikk...?? Jøss...
    Det var ikke et spørsmål om hva som er bra eller ikke, men hva som er mest kjent.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.065
    Antall liker
    43.268
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hver mann sin tue... Og det er greit... Trenger ikke noen voksenundervisning for egne preferanser ... Men at det blir jæ tamt og surt her inne pga at vi skal "oppdras" til hva som er rett, ideal osv.. Fysj!
    Ja, fy faen. 🤮 Verste er ignoramusene som kamuflerer sin agenda med opplest kunnskap.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.543
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så fordi du VET så lite så skal du ha definisjonsmakt over hva som er bra eller ikke? Du har hørt mye klasse D men aldri hørt en Ongaku... Men du VET at den ikke er bra.. Fordi du er så opptatt av musikk...?? Jøss...
    Nå var vel påstanden "mest kjent" heller enn "best", og da er det kanskje relevant å si at den har man aldri hørt om, langt mindre hørt. Jeg tror nok at hvis jeg gjør en liten meningsmåling i husholdningen er det relativt få av kidsa som har hørt om Ongaku. Selv har jeg hørt om den, men aldri sett eller hørt en slik i virkeligheten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Ett lite spørsmål , vil målinger være like aktuellt i en vanlig stue hvor ting flyttes på underveis ?
    Det er egentlig et ganske interessant spørsmål, men det kan besvares på følgende måte:

    Om kona di (om du har en) snakker til deg fra en annen plass i rommet vil du enkelt gjenkjenne stemmen. Snur hun seg kjenner du den fortsatt igjen, og selv om hun står med ryggen til, og er forkjølet, er det stor sjanse for at du både kjenner henne igjen og hører at hun er forkjølet.

    På den annen side, når hun flytter seg rundt i rommet klarer du selvsagt lett å si hvilken vinkel hun befinner seg på ift ditt hode, men du klarer også å slå fast avstand og hvilken vei hun er vendt.

    Dette skyldes at vi har en utrolig evne til å sortere informasjon. Vi tolker rommets respons både i frekvens og tid, og vi tolker lydkildens respons i frekvens og tid. Selv om rommet tidvis påvirker veldig mye, og dermed reduserer presisjonen i tolkningen av selve kilden, er det allikevel ganske utrolig hvor nøyaktig vi kan tolke kilden selv med relativt stor påvirkning.

    For stereoanlegg, og spesielt høyttalere, har vi en liknende evne til å sortere hva høyttalerens lyd er fra romresponsen. Som nevnt over er ikke dette nøyaktig vitenskap, men samtidig er det ikke alltid så lett å forutsi hvilke feil vi hører forbi rommet, og hvilke vi ikke hører forbi rommet. Det er både rom og innspillingsavhengig.

    Spesielt gode høyttalere beholder sin fundamentale karakter fra rom til rom i større grad enn mindre gode høyttalere. De endrer seg mindre med ulik plassering osv. Dette henger tett sammen med spredning, men også spesielle hensyn gjort mtp plassering av drivere ift nærliggende flater spiller en avgjørende rolle her.

    Den største forskjellen vil ligge i at en høyttaler som har kontroll på dette tillater at konstruktøren voicer høyttaleren uten at dette endrer seg vesentlig fra rom til rom. Med store avvik i spredningen vil opplevd voicing være mer romavhengig og konstruktøren får dermed mye mindre kontroll på om voicingen fungerer likt fra oppsett til oppsett.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    5.182
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Duly noted.

    Man kan også dra noen paralleller til biler her. Spør du folk flest så er VW Golf eller Toyota Corolla verdens mest kjente biler..... ikke Ferrari 250GTO eller Porsche 356.
    Ja det kan du gjøre, her kan du enkelt skille de som er interesert i bil og de som ikke er det
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Fra

    Den mest kjente forsterkeren gjennom tidene...????? Jeg må vel innrømme jeg aldri har hørt om den før nå. NAD 3020 er muligens noe mer kjent..?
    Til

    Så fordi du VET så lite så skal du ha definisjonsmakt over hva som er bra eller ikke? Du har hørt mye klasse D men aldri hørt en Ongaku... Men du VET at den ikke er bra.. Fordi du er så opptatt av musikk...?? Jøss...
    Temmelig fritt sitert. Kanskje ikke så rart:

    at det blir jæ tamt og surt her inne pga at vi skal "oppdras" til hva som er rett, ideal osv.. Fysj!
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    687
    Antall liker
    775
    Nå var vel påstanden "mest kjent" heller enn "best", og da er det kanskje relevant å si at den har man aldri hørt om, langt mindre hørt. Jeg tror nok at hvis jeg gjør en liten meningsmåling i husholdningen er det relativt få av kidsa som har hørt om Ongaku. Selv har jeg hørt om den, men aldri sett eller hørt en slik i virkeligheten.
    Antakeligvis har ikke Kondo Ongaku noen som helst interesse for deg heller med ref til målingene. Jeg har selv hatt Kondo og man skal være forsiktig med å avfeie disse produktene basert på spec alene...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ANALogI.... Pissekonkuranse ? Dicktest ?

    Mange innen den snevre hobbyen våres har nok hørt om onkajuggi, utenfor ? ikke en sjel....
    Hvor mange er det av solgte New Audio Dimensjon 3020? Ble det over 1 mill ?? Tror rett og slett det for holde for dokumentasjon idag 😁
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    687
    Antall liker
    775
    ANALogI.... Pissekonkuranse ? Dicktest ?

    Mange innen den snevre hobbyen våres har nok hørt om onkajuggi, utenfor ? ikke en sjel....
    Hvor mange er det av solgte New Audio Dimensjon 3020? Ble det over 1 mill ?? Tror rett og slett det for holde for dokumentasjon idag 😁
    Ongaku koster cirka Euro 94.000,-, blir neppe store volumer med slike priser.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.404
    Torget vurderinger
    8
    Nei, den hindret vel ikke så veldig mye. Fikk litt fart på restlagrene av førkrigs 211 RF-rør. Deretter var det noen som oppdaget 845-rørene også.
    Ja og den skal vist låte helt fantastisk i følge flere erfarne hifiskribenter 😱
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Skal vi se... hmm.. en st fortsterker - ca en million. Må garantert brokobles for å gi nok effekt. Og så skal vi tri-ampe fem høyttalere i et surround-oppsett. Må nok vente til feriepenga kommer trur je :p
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Hørt en god del Kondo. Fenomenale produkter er ikke en beskrivelse jeg ville brukt. Innsmigrende og flottlåtende på et subjektivt plan (Jeg liker altså lyden), absolutt. Men det låter langt fra bra sett fra et ideal om å få frem det som ligger på platene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    687
    Antall liker
    775
    Hørt en god del Kondo. Fenomenale produkter er ikke en beskrivelse jeg ville brukt. Innsmigrende og flottlåtende på et subjektivt plan (Jeg liker altså lyden), absolutt. Men det låter langt fra bra sett fra et ideal om å få frem det som ligger på platene.
    Men dette mener du å påstå at Kondo ikke har oppløsning nok? Og at det låter "langt fra bra" :)? Bare undrer..
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    "Mye" forvrengning og ujevn respons på vanlige høyttalere. En del ting blir fremhevet og andre ting blir undertrykket. Relativt til en jevn fremføring. På de rette høyttalerne så kan det låte veldig innsmigrende og jeg digger det i de rette omgivelsene.

    Det er viktig å skille på hva man liker og hva som er bra. Der trenger absolutt ikke å være det samme. Et annet eksempel. Jeg digger Klipsch Heritage serien. Men jeg vil aldri kalle det teknisk bra.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    12.348
    Sted
    Interiore Simplicitate
    "Mye" forvrengning og ujevn respons på vanlige høyttalere. En del ting blir fremhevet og andre ting blir undertrykket. Relativt til en jevn fremføring. På de rette høyttalerne så kan det låte veldig innsmigrende og jeg digger det i de rette omgivelsene.

    Det er viktig å skille på hva man liker og hva som er bra. Der trenger absolutt ikke å være det samme. Et annet eksempel. Jeg digger Klipsch Heritage serien. Men jeg vil aldri kalle det teknisk bra.
    Nja, mener det for noen tusen innlegg siden ble hevdet at forskningen er uenig med deg.😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Nja, mener det for noen tusen innlegg siden ble hevdet at forskningen er uenig med deg.😊
    Jeg tror jeg vet hva du sikter til, men man kan kaste litt mer nyanse over det enn som så. Et eksempel:

    Jeg ringte til Rolf Audun Breivik en gang, for dem som kjente ham (RIP), og fortalte at jeg hadde hørt et oppsett som hadde noen overraskende kvaliteter. Det bestod av SET og elektrostater. Han mente derimot at det låt bare skrot. Men etter å ha snakket sammen en stund fant vi ut at vi likte og mislikte de samme tingene ved det oppsettet, og ingen av oss kunne levd med det.

    Med andre ord, det er typisk ikke det som gjør en forsterker dårlig som gjør at man forelsker seg i den. Men det er heller slik at man velger å leve med det, fordi man liker noe annet ved den.

    Lydkvalitet er med andre ord ikke en rettlinjet skala, og forskningen kan bare undersøke én og én parameter individuelt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    12.348
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tja, det er jo litt mer nyansert enn tidligere i tråden også slik jeg husker det. Det var ganske bestemt uttrykt at ikke bare hadde forskningen klare svar på hva slags lyd folk foretrekker, det var også påpekt at å tillate seg å tro at egne opplevde, subjektive preferanser skulle tillegges like mye vekt var å arrogant pisse på vitenskapen. Eller noe i den retning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.543
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hva er ditt poeng? Du VIL jo ikke høre ting som ikke har en KURVE som du ikke godkjenner fra ditt tekniske ståsted .. "Kaste bort din tid" , som du har sagt utallige ganger..
    Poenget var at noen hevdet at Ongaku var "den mest kjente forsterkeren gjennom tidene". Synchrolux kommenterte det, og du forsøkte (bevisst eller ubevisst) å endre tema til hvordan den låter i stedet. Det er noe annet. At de færreste har hørt om den er mer relevant for om den er kjent eller ikke.

    Den andre påstanden var at Ongaku var "den mest kalte eller anmeldte 'Beste forsterkeren i verden' ", hva det nå enn måtte bety. Da ville det kanskje være mer relevant å telle antall anmeldelser som utroper den til "verdens beste" enn å lytte på et eksemplar hvis man var interessert i om påstanden er sann eller ikke.

    Du skyter på feil skive, helt enkelt.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Poenget var at noen hevdet at Ongaku var "den mest kjente forsterkeren gjennom tidene". Synchrolux kommenterte det, og du forsøkte (bevisst eller ubevisst) å endre tema til hvordan den låter i stedet. Det er noe annet.

    Den andre påstanden var at Ongaku var "den mest kalte eller anmeldte 'Beste forsterkeren i verden' ", hva det nå enn måtte bety. Da ville det kanskje være mer relevant å telle antall anmeldelser som utroper den til "verdens beste" enn å lytte på et eksemplar hvis man var interessert i om påstanden er sann eller ikke.

    Du skyter på feil skive, helt enkelt.
    Så la meg sikte inn...Hvilke forsterkere er verdt å lytte til og hvorfor ? Og hvorfor , antar jeg, er ikke Ongaku, hverken verdt tid eller penger ?

    Finner det merkelig at individ som ikke har lyst/tid/"kun intr i god lyd" ikke vil høre slike kreasjoner som denne Ongaku eller lignende ? Er det slik at ønsket om å fremvise sine grafer er omvendt proposjonalt med tid brukt med forsterkere med lav dempefaktor og ingen tilbakekobling...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    God lyd til 3000 kr :) Betraktelig mer funksjonalitet enn en ren effektforsterker er det også, bla. parametrisk EQ.
    Jeg bruker en sånn til å dra et par Magnepan 1.5, og det låter veldig fint.

    unnamed.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.850
    Antall liker
    4.360
    Torget vurderinger
    1
    Uansett; føler jeg begynner å bli oppriktig nysgjerrig. Allerede bestemt meg for at når virus-dritten tillater det skal jeg høflig spørre om en prøvelytt hos noen med bra hornsystemer.
    Der har vi samme konklusjon. :)
    Jeg har også til gode å høre et godt hornoppsett (har vel også nevnt det noen ganger før i denne tråden), jeg har hørt underholdende hornoppsett.. men ikke direkte gode. Har hørt noe ferdighorn i prisklasse til litt over 120K, men de har vært en nedgradering for min del lydmessig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Tja, det er jo litt mer nyansert enn tidligere i tråden også slik jeg husker det. Det var ganske bestemt uttrykt at ikke bare hadde forskningen klare svar på hva slags lyd folk foretrekker, det var også påpekt at å tillate seg å tro at egne opplevde, subjektive preferanser skulle tillegges like mye vekt var å arrogant pisse på vitenskapen. Eller noe i den retning.
    Hvis det skal være noen vits i å gå videre på dette må du nesten bruke presise sitater. Når ting blir såpass omtrentlig ender vi bare med semantikk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Der har vi samme konklusjon. :)
    Jeg har også til gode å høre et godt hornoppsett (har vel også nevnt det noen ganger før i denne tråden), jeg har hørt underholdende hornoppsett.. men ikke direkte gode. Har hørt noe ferdighorn i prisklasse til litt over 120K, men de har vært en nedgradering for min del lydmessig.
    Verden trenger horntyper og drivertyper som bygger bro mellom de som er for og de som er mot horn. Man må ta med seg de gode egenskapene, men samtidig løse ulempene så de blir lettere å implementere, og til slutt må de selvsagt også implementeres godt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.543
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så la meg sikte inn...Hvilke forsterkere er verdt å lytte til og hvorfor ? Og hvorfor , antar jeg, er ikke Ongaku, hverken verdt tid eller penger ?

    Finner det merkelig at individ som ikke har lyst/tid/"kun intr i god lyd" ikke vil høre slike kreasjoner som denne Ongaku eller lignende ? Er det slik at ønsket om å fremvise sine grafer er omvendt proposjonalt med tid brukt med forsterkere med lav dempefaktor og ingen tilbakekobling...
    Det er jo et helt annet tema. På hvilken måte skulle min oppfatning om det ha noe å gjøre med sannhetsgehalten i en påstand om at "Ongaku er verdens mest kjente forsterker"?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.117
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uten å sitere noen, eller fronte noe spesielt:

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ...men på mine rundstrålande høgtalarar som ikkje pinpointar noko særleg, høyrest det mykje meir ut som ei musikalsk hending i rommet. Perspektivet omfattar lydar langt ute på fløyane. Og det omfattar alle signalkjelder. Reknar med det er høgtalarane sin "eigensignatur" som utartar seg. Men denne opplevast som rett for meg.
    Dine rundstrålende høyttalere. Jo, jeg tenker man bestreber seg etter direkte lyd og hindring av refleksjoner så enkelte lytterom ser ut som tekno-rom mens rundstrålehøyttalere bokstavelig talt sprer rundt seg med vilje.
    Jeg har selv kun hørt rundstrålehøyttalere på (travle) messer, hvor jeg alltid har sagt til meg selv "så himla flott disse låter" samtidig som jeg også har tenkt over "er dette bedre enn det jævla perfekte stereo perspektivet de streber etter på alle de andre messerommene" og dette er altså min lille erfaring med rundstrålehøyttalere.

    Spør deg, av respekt for hva du står for innenfor denne "øvelsen" (gjennom flere år med masse forskjellig utstyr i heimen og ekte interesse for å så vel teste ut som å dele med andre hva du opplever) om A; får du samme stereoperspektiv, samme dybde følese samme ditt & datt med rundstråle prinsippet som vanlige høyttalere og B; utelates med dette rundstråleprinsipp alle eller de fleste problemer med de refleksjoner som oftest skjer med med vanlige høyttalere?

    Har noen ganger reflekter at når man lutter til line-array høyttalere så føler man å kun høre den driveren som man bokstavelig talt sitter og ser på, i ørehøyde. Mens man vet summen av hele regla gir lyd. Hvor jeg tenker; kunne man bygge en høyttaler med flere mellomtoner/diskanter som la oss si sprer inntil 180 grader
    Det er egentlig et ganske interessant spørsmål, men det kan besvares på følgende måte:

    Om kona di (om du har en) snakker til deg fra en annen plass i rommet vil du enkelt gjenkjenne stemmen. Snur hun seg kjenner du den fortsatt igjen, og selv om hun står med ryggen til, og er forkjølet, er det stor sjanse for at du både kjenner henne igjen og hører at hun er forkjølet.

    På den annen side, når hun flytter seg rundt i rommet klarer du selvsagt lett å si hvilken vinkel hun befinner seg på ift ditt hode, men du klarer også å slå fast avstand og hvilken vei hun er vendt.

    Dette skyldes at vi har en utrolig evne til å sortere informasjon. Vi tolker rommets respons både i frekvens og tid, og vi tolker lydkildens respons i frekvens og tid. Selv om rommet tidvis påvirker veldig mye, og dermed reduserer presisjonen i tolkningen av selve kilden, er det allikevel ganske utrolig hvor nøyaktig vi kan tolke kilden selv med relativt stor påvirkning.

    For stereoanlegg, og spesielt høyttalere, har vi en liknende evne til å sortere hva høyttalerens lyd er fra romresponsen. Som nevnt over er ikke dette nøyaktig vitenskap, men samtidig er det ikke alltid så lett å forutsi hvilke feil vi hører forbi rommet, og hvilke vi ikke hører forbi rommet. Det er både rom og innspillingsavhengig.

    Spesielt gode høyttalere beholder sin fundamentale karakter fra rom til rom i større grad enn mindre gode høyttalere. De endrer seg mindre med ulik plassering osv. Dette henger tett sammen med spredning, men også spesielle hensyn gjort mtp plassering av drivere ift nærliggende flater spiller en avgjørende rolle her.

    Den største forskjellen vil ligge i at en høyttaler som har kontroll på dette tillater at konstruktøren voicer høyttaleren uten at dette endrer seg vesentlig fra rom til rom. Med store avvik i spredningen vil opplevd voicing være mer romavhengig og konstruktøren får dermed mye mindre kontroll på om voicingen fungerer likt fra oppsett til oppsett.
    Gjorde meg litt godt å lese. Uten at jeg med dette vet om jeg er helt i mål, «problemet» mitt består i det at jeg er svært sar for lyden fra hornhøyttalere, samtidig som jeg føler rommet påvirker lyden fra høyttalerne lite, og jeg mener at riktige gode høyttalere spiller bra enten man sitter i lytteposisjon eller går foran de.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    12.348
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvis det skal være noen vits i å gå videre på dette må du nesten bruke presise sitater. Når ting blir såpass omtrentlig ender vi bare med semantikk.
    Ventet meg det, men jeg gidder rett og slett ikke lete det frem. Men da har jeg misforstått da, om du ikke kjenner deg igjen i det jeg skrev?

    Det jeg ikke helt får tak i er dette med nøytralitet, farging, og det som ligger på plata. Er det ikke nødvendig å ta med i betraktningen hva slags utstyr som ble brukt og hvilken tidsepoke produksjonen ble gjort i?

    Rørutstyr tilfører noe, som er godt forstått, og det kan emuleres med eq og forvrengning. Iflg. flere er dette noe man ikke ønsker seg da det fremhever uønskede detaljer som strengegnissing, ventilklaffer osv. Men hva om dette ble spilt inn på og mikset på rørutstyr? Da er vel kunstnerens intensjon sånn det låt der og da i studio, med det utstyret og hvis man da spiller dette av på helt nøytralt utstyr så forsvinner noe av det som var ment å ligge der. Da er det ikke sånn at rørutstyret blåser opp, det viser det bare sånn det var ment.

    Umulig å si sikkert for den som ikke var deltagende, men jeg tror det er greit å tenke at "det som ligger på plata" sannsynligvis var tilpasset tiden og både utstyret det ble gjort på i studio såvel som hvilke avspillingsmuligheter folk flest hadde tilgang til. Det er nok ikke helt nytt at innspillinger tilpasses radio.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.850
    Antall liker
    4.360
    Torget vurderinger
    1
    Verden trenger horntyper og drivertyper som bygger bro mellom de som er for og de som er mot horn. Man må ta med seg de gode egenskapene, men samtidig løse ulempene så de blir lettere å implementere, og til slutt må de selvsagt også implementeres godt.
    Jeg er hverken for eller imot horn jeg altså, selv om jeg personlig er veldig glad i bånddiskanter.
    Men det jeg har hørt av horn har vært litt dårlig balansert lydmessig. Mellombass og mellomtone manglet kan man si, men massevis med bass og var nok dårlig integrert sammen med forsterker (regner med den sjappa har funnet ut balanseringen med sine egne ører, da de nok ikke er noe fan av målinger)..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er jo et helt annet tema. På hvilken måte skulle min oppfatning om det ha noe å gjøre med sannhetsgehalten i en påstand om at "Ongaku er verdens mest kjente forsterker"?
    Hvorfor er det så liten vilje etter å høre andre ting enn det en liker selv? Kan en lese av målinger hvordan det låter og hvorfor tror enkelte det ? Bare litt nysgjerrig hvorfor en velger seg å være forutinntatt
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    326
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Det vert hevda at om det er nokon vits å gå vidare, må ein "nesten bruke presise sitater". Det har eg prøvd eit par gongar, men det prellar av som vatnet på gåsa. Det vert hevda at det som vart sitert, ikkje var skrive slik som det blei sitert. Da er jo all seriøs kommunikasjon opphørt!
    Eg meier og å ha lese tidlegare i tråden, der det blei vist til ei undersøking, at lyttarar stort sett vil velje det utstyret som har vist seg å måle best.
    Kanskje er det slik, men som denne tråden viser, er det eit stort spørsmål om det verkeleg er slik i alle tilfelle. Atter igjen: Det blir objektiv måling mot
    subjektive opplevingar.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn