Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Hydrogen er allerede i dag en mer økonomisk løsning for busser og lastebiler enn "elektrisk" når man passerer en viss avstand. Og hydrogenbil med miniproduksjon er altså rimeligere enn elbil med noenlunde matchende rekkevidde i dag. Og for ikke å nevne tog, maritimt og større fly hvor hydrogen som regel er er eneste alternativ til fossilt.
Skal man se på effektivitet, så må selvsagt se på totalbildet med sluttprisen og hva som fungerer til bruksområdet. I nordlige delen av Kina så bygger de f.eks om 7000 større kjøretøy fra el til hydrogen nå fordi sistnevnte er eneste som fungerer.
Energitettheten er en grunn til at hydrogen vinner på "total" effektivitet i flere tilfeller. Brenselceller+tanker er dessuten mye rimeligere i produksjon enn dagens batterier.
Skal man se på effektivitet, så må selvsagt se på totalbildet med sluttprisen og hva som fungerer til bruksområdet. I nordlige delen av Kina så bygger de f.eks om 7000 større kjøretøy fra el til hydrogen nå fordi sistnevnte er eneste som fungerer.
Energitettheten er en grunn til at hydrogen vinner på "total" effektivitet i flere tilfeller. Brenselceller+tanker er dessuten mye rimeligere i produksjon enn dagens batterier.