De to kundene som en vel må kunne si å ha havnet i en Meget uheldig situasjon ved at de har betalt forskudd og nå
evnt sitter igjen med INGENTING må vel også kunne kalles venner av Accuphase (ellers hadde de vel ikke betalt for
å få nettopp Acccuphase?)
Det er jo ikke akkurat lommerusk vi snakker om heller.
Derfor synes jeg denne saken har ALL relevans på denne tråden Uansett hva andre måtte mene om det.
-Skulle en liksom ikke kunne søke å belyse en SÅ spesiell sak ??
Flott at det virker som flere her er såre fornøyd med sitt Acc.utstyr -men ha nå litt medfølelse med de to som saken
først og fremst dreier seg om da!
Det kunne jo være DEG selv det gjaldt (dvs. Om du hadde betalt forskudd) ikke sant?
Jeg har vært i kontakt med etterforsker hos Tollkontor Oslo avd.Gardermoen i annen anledning ,nevnte da kort saken
og han virket meget interessert i dette
Er forøvrig selv spekulant på Accuphase men vil selvsagt ikke gjøre mere utav det før realitetene ang denne saken,
vel alle er enige om er Mer enn merkelig, er brakt på det rene og begge kundene har fått sine varer eller pengene sine
tilbake ihht til normal kotyme og dessuten norsk lov.
jeg kjenner saken først og fremst av omtale og buzz i miljøet og er derfor selvsagt helt åpen for en en evnt oppklaring
fra forhandlerens side.
Jeg ser du er involvert i denne saken, og er bekymret for de som har betalt forskudd skal bli tapere i denne saken.
Jeg har litt kunnskap om denne type saker, og kan komme med noen betraktninger.
Utfra det som er opplyst her så er dette en forsendelse fra Japan til Norge med Accuphase (produsenten)som selger og Lyric (importør) som kjøper. Når de inngår en avtale, så må det avtales hvem som har risikoen under transporten. Det vanlig er å bruke leveringsbetingelser i.h.t.incoterms 2020. Benyttet leveringsbetingelse viser hvem som har risikoen under transporten, og hvem som kan kreve transportøren ved tap eller skade. Er det Accuphase som har risikoen, så er det de som har tapet og som må kreve transportøren for dette. Har Lyric avtalt risiko, så er de som har tapet. Det som er vanlig er at begge har parter har en transportforsikring (ting forsikring), og som dekker opp i mot fakturasummen. Dette fordi det bla. det er begrensinger i transportøransvaret og dette er kostbare produkter.
Det er derfor enten Accuphase eller Lyric som får et tap ved kartongen inneholdt stein istedenfor det avtalt produktet.
Selv om kunden har betalt et forskudd, så er de ikke part i tapet på denne transporten. De har fortsatt krav på å få det de har betalt for, og det er opptil deres avtalepartner å levere produktet de har mottatt forhåndsbetaling for. Hvis de ikke kan levere, så må de returnere forskuddet. Det er ikke kunden som skal tape på at kartongen kom frem med stein. Det er enten Accuphase eller Lyric som har dette tapet, avhengig av hvem som har risikoen under transporten.
Jeg tar et forbehold på at det som er blitt opplyst om denne transporten er korrekt. Det har skjedd før at innholdet i kartonger er fjernet, og behørig tapet for videre forsendelse.