Ja, den siden jeg linket til
Siden strømming i seg sjøl ikke er grensesprengende teknologi, får vi gå ut fra at det er biten som handler om "
the original master recording" som er det store poenget med MQA.
Om vi skal ta dette på alvor, og tolke MQA i beste mening, så må vi jo nesten forutsette at MQA forholder seg til at det er én "original master recording" som det faktisk gir mening å tenke på som "the original master recording". Hva er det MQA leverer om vi ikke forutsetter det?
Dette er gjennomgående språket MQA bruker om det de gjør. "Du skal vite at det faktisk er masteren du hører på når det lyser blått i DACen," liksom. Om det er sånn du beskriver det i posten din, at det for mange innspillinger i praksis ikke finnes noen "original master recording" – hvordan skal vi da forstå MQAs påstand? Er det mulig for dem å levere "the original master recording" slik som
artisten ville ha det? Svaret er jo helt åpenbart nei, bortsett fra i de tilfellene der MQA har blitt brukt i hele kjeden.
Er faktisk usikker på om vi er uenige, for det du skriver underbygger jo faktisk poenget mitt. Hvis det ikke fins noen master, hvordan kan da MQA representere den? Utover det er det ikke snakk om at jeg henter ut bruddstykker, sjøl om det kanskje så sånn ut. Jeg mener at hvis vi skal forstå hva det er MQA gjør, så har vi tilgang på to typer kilder. En av dem er uavhengige målinger, som gjør at vi kan gjette en del om hvordan det hele henger sammen. En annen, og den som jeg tenker vi bør gå først til, for å sikre at vi er så rettferdige i kritikken som mulig, er å gå til MQA sjøl og se hva de sier om teknologien sin.
Det de sier er – som vi er enige om – at MQA sin ambisjon er å levere "the original master recording". Når vi, som du skriver sjøl, vetat de ikke har, og ikke
kan ha tilgang på den originale masteren, og at det logisk sett ikke er tid i verden til at alle de opprinnelige artistene og/eller lydteknikerne skal godkjenne at MQA-versjonen var akkurat som de intenderte, så vet vi også at MQA
ikke leverer verken "the original master recording"
eller "what was intended". Det er en transkoding av allerede godkjente mastere, eller versjoner som ingen har godkjent fordi de har vært gjennom gud vet hvilke prosesser.
Muligens er det enda mer generøst å tolke det sånn:
"MQA is the breakthrough audio technology that can ensure that the original master recording is authenticated from recording to playback"
I så fall er det problematisk at MQA ikke gjør det særlig godt heller, med tanke på at fila kan endres ganske mye uten at det blå lyset slukker.