Snickers-is
Bransjeaktør
Intermodulasjonsforvrengning, ikkelinjær forvrengning, harmonisk forvrengning.Jeg synes personlig at vi på hifisentralen bør sette oss mål som legger lista høyere enn det dyrt innkjøpte, eller selvbygga "popanlegget" som spiller i ens egen heim. Asbjørn nevner fasegang som "nice to have, cherry on top", det stemmer med det whitepaper som Bruno Putzeys & Eelco Grimm forfattet for Grimm LS1. De omtaler den faseriktige diskant/bass løsningen som:
"Finally, the icing on the cake"
Det blir derfor for meg feil å si at denne effekten er å pisse opp etter feil tre, bare fordi vi hører frekvensreproduksjon bedre? Jeg er derfor uenig med dette ambisjonsnivået om å enten velge det ene eller det andre. Jeg synes at i 2021 bør en sikte mot følgende for high-end:
1) 20-20 khz i rommet, jevnest mulig
2) Svært lav forvrengning, også ved høye lydtrykk
3) Kontrollert entydig spredningskarakteristikk, skal være lett å plassere
4) Faselinearitet fra bunn til topp, lyden kommer til øret samtidig for alle frekvenser
5) Noe annet, hva sier dere?
Har jeg en slik høyttaler? Nei. Klarer jeg å bygge den? Nei, men jeg har lyst til å nærme meg idealet, det er en motivasjon.
Førstnevnte er et veldig stort tema i høyttalerdrivere. Det er mange mekanismer i drivere som medfører ulike typer intermodulasjonsforvrengning. De påvirkes på ulike måter av effekt, tid, signaler, impulser etc, og ofte slår flere ting inn samtidig.
Spør du meg er det ett av de viktigste områdene å fokusere på for å løfte lydreproduksjon til nye høyder.