S
Syncrolux
Gjest
Her er et eksempel på et skarptrommeslag. I dette tilfellet en 14" som er nærmikket (som jo er mest vanlig).
Er den så 3” eller 8”. dybHer er et eksempel på et skarptrommeslag. I dette tilfellet en 14" som er nærmikket (som jo er mest vanlig).
Vis vedlegget 762233
Hvor stor er forskellen så imellem den største og mindste i Frekvens ?
Da fikk jeg jo svaret på det jeg var ganske sikker på ang det smekket som jeg er ute etter.Her er et eksempel på et skarptrommeslag. I dette tilfellet en 14" som er nærmikket (som jo er mest vanlig).
Vis vedlegget 762233
Ja jeg tror det ikke...Da fikk jeg jo svaret på det jeg var ganske sikker på ang det smekket som jeg er ute etter.
8 stk AE TD 15M burde kunne klare det opp mot det realistiske:=)
Areal, areal og atter areal, hjelper mye.Ja jeg tror det ikke...
Nu husker jeg ikke hvor jeg fandt den test og har nævnt det i en anden tråd . Her målte man en Lilletromme til 147dB.
Det siger jo et sted det hele. Ikke mange højttalere klare den opgave.
Sitter da ikke med øra 1cm fra trommeskinnet :=) Dævhørt ønsker jeg ikke å bli.Jepp, det stemmer godt. "Smekk" ligger mest i mellomtonen.
Og så .. hvordan definerer vi "realistisk"? Er det 1 cm fra trommeskinnet slik som i min FFT graf lenger opp? Eller er det på 15 meters avstand i en konsertsal?
Jaja og gerne en masse især i mellemtonenAreal, areal og atter areal, hjelper mye.
Nei selvsagt ikke. Men hva definerer du som en realistisk lytteavstand fra et trommesett ?Sitter da ikke med øra 1cm fra trommeskinnet :=) Dævhørt ønsker jeg ikke å bli.
Mener da vi har diskutert dette tidligere i tråden også. Men: Etterklang er jo ikke en karakteristikk / egenskap i selve høyttaleren (i motsetning til spredningskarakteristikk og frekvensrespons), så det er jo på et vis noe litt annet?
Det er riktig.Men det henger da sammen?
Jo mer du sprer jo mer lyd kan reflektere...
Ved de små intime koncerter jeg har været til og trommesættet ikke er forstærket sidder jeg typisk 3-4 Meter fra trommesættetNei selvsagt ikke. Men hva definerer du som en realistisk lytteavstand fra et trommesett ?
Og ikke minst - hvor høyt lytter du hjemme? Alt koker egentlig kun ned til dette.
2,7 meter. Spiller vell sjeldent over 90 db.Nei selvsagt ikke. Men hva definerer du som en realistisk lytteavstand fra et trommesett ?
Og ikke minst - hvor høyt lytter du hjemme? Alt koker egentlig kun ned til dette.
Og, ikke mindst, om fjederen er aktiveret.Det kommer også an på tuning av skinnene, type trommestikker, og ikke minst - den som spiller på trommene.
La oss nå si en helt normal 14" skarptromme som typisk brukes i trommesett til pop og rock spilt av en gjennomsnittlig trommis....
Enig. Ellers blir det illusjon av et miniatyrtrommesett.Men hele poenget er vel att det trengs areal for å kunne prøve å gjengi det.
Umulig er det nesten uansett.
Som du saSom et tillegg til skarptrommediskusjonen fra en som har sittet på en trommekrakk i 35 år (ikke i strekk), så er 99,9% av alle skarptrommer 14". Dybden kan variere, mine er fra 4" til 8", og den jeg bruker mest er 6,5". Pitchen bestemmes nesten utelukkende av skinn og stemming (tuning), som Syncrolux var inne på. Sånn, nå kan dere fortsette.
En underestmeret bas får i sig selv presentområdet til at virke skarpt.Som du sa
Bare legger til at «naturlig skarptrommelyd» påvirkes veldig av rommet, så nærlytting er viktig for å få den «riktige» opplevelsen.
(Hilsen en med 43 år på krakken)
Brrr, liker ikke kald lyd. Hvordan vil du oppfatte om de tipper over uten å kjenne frekvenskurven? Og har du noen eksempler? Selv bruker jeg først og fremst referanseplater. De må ikke låte kaldt. Nøytralt er jo hverken kaldt eller varmt. Nøytralt tror jeg noen synes er kjedelig, ref B&W.Jeg tror kanskje en av de største "uenighetene" går på at endel (gjerne dyre) høyttalere som omtales som nøytrale ikke er det, men tvert i mot enten bikker over til det kalde og/eller har tydelige ujevnheter i responsen. Så mange sier nøytral når de egentlig mener kald.
Du kan jo også se på ett referanseanlegg som et godt verktøy for å høre hva som er gjort eller ikke gjort i opptaket. Jeg sier ikke at det er lett, men et HiFi oppsett kan være mer presis verktøy enn anlegget mikseren sitter å mikser på.Det jeg stusser på er hvordan du vet når noe låter likt opptaket/miksing/mastring, uten at du faktisk var til stede når opptaket ble gjort?
Siden du nevner B&W, 805 D3 er jo et fint eksempel på en ikke spesielt nøytral høyttaler:Brrr, liker ikke kald lyd. Hvordan vil du oppfatte om de tipper over uten å kjenne frekvenskurven? Og har du noen eksempler? Selv bruker jeg først og fremst referanseplater. De må ikke låte kaldt. Nøytralt er jo hverken kaldt eller varmt. Nøytralt tror jeg noen synes er kjedelig, ref B&W.
Hva er lønnen? Skal jeg ha sertifisering som godkjent Harman-lytter ønsker jeg noe for strevet!Blir vel stående uprøvd her også, tenker jeg.
Kudos! Det er verdt mye i enkelte miljøer, burde være velkjent i de der ghettomiljøene deres borti østen.Hva er lønnen? Skal jeg ha sertifisering som godkjent Harman-lytter ønsker jeg noe for strevet!
Bragging rights. Er det ikke det hobbyen handler om?Hva er lønnen? Skal jeg ha sertifisering som godkjent Harman-lytter ønsker jeg noe for strevet!