Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er et eksempel på et skarptrommeslag. I dette tilfellet en 14" som er nærmikket (som jo er mest vanlig).

    fft.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jepp, det stemmer godt. "Smekk" ligger mest i mellomtonen.

    Og så .. hvordan definerer vi "realistisk"? Er det 1 cm fra trommeskinnet slik som i min FFT graf lenger opp? Eller er det på 15 meters avstand i en konsertsal?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Da fikk jeg jo svaret på det jeg var ganske sikker på ang det smekket som jeg er ute etter.
    8 stk AE TD 15M burde kunne klare det opp mot det realistiske:=)
    Ja jeg tror det ikke... :)
    Nu husker jeg ikke hvor jeg fandt den test og har nævnt det i en anden tråd . Her målte man en Lilletromme til 147dB.
    Det siger jo et sted det hele. Ikke mange højttalere klare den opgave.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg tror det ikke... :)
    Nu husker jeg ikke hvor jeg fandt den test og har nævnt det i en anden tråd . Her målte man en Lilletromme til 147dB.
    Det siger jo et sted det hele. Ikke mange højttalere klare den opgave.
    Areal, areal og atter areal, hjelper mye.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det stemmer godt. "Smekk" ligger mest i mellomtonen.

    Og så .. hvordan definerer vi "realistisk"? Er det 1 cm fra trommeskinnet slik som i min FFT graf lenger opp? Eller er det på 15 meters avstand i en konsertsal?
    Sitter da ikke med øra 1cm fra trommeskinnet :=) Dævhørt ønsker jeg ikke å bli.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sitter da ikke med øra 1cm fra trommeskinnet :=) Dævhørt ønsker jeg ikke å bli.
    Nei selvsagt ikke. Men hva definerer du som en realistisk lytteavstand fra et trommesett ?

    Og ikke minst - hvor høyt lytter du hjemme? Alt koker egentlig kun ned til dette.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Mener da vi har diskutert dette tidligere i tråden også. Men: Etterklang er jo ikke en karakteristikk / egenskap i selve høyttaleren (i motsetning til spredningskarakteristikk og frekvensrespons), så det er jo på et vis noe litt annet?

    Men det henger da sammen?
    Jo mer du sprer jo mer lyd kan reflektere...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nei selvsagt ikke. Men hva definerer du som en realistisk lytteavstand fra et trommesett ?

    Og ikke minst - hvor høyt lytter du hjemme? Alt koker egentlig kun ned til dette.
    Ved de små intime koncerter jeg har været til og trommesættet ikke er forstærket sidder jeg typisk 3-4 Meter fra trommesættet
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da kan det bli veldig høy ja. Jeg spiller bass i band selv og sitter ved siden av trommesettet som regel, og vet hvor høyt det kan bli. Men - på et sånt nivå ville jeg aldri en gang vurdert å lytte til musikk over stereoanlegg. Det er rett og slett altfor ubehagelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei selvsagt ikke. Men hva definerer du som en realistisk lytteavstand fra et trommesett ?

    Og ikke minst - hvor høyt lytter du hjemme? Alt koker egentlig kun ned til dette.
    2,7 meter. Spiller vell sjeldent over 90 db.
    Så da får jeg vel tilstrekkelig med headroom antar jeg :=)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da er vi i samme område omtrent. Jeg trives også godt med membran-areal i området middels skapdør i midbass og mellomtone.

    Men dette med realistisk gjengivelse av trommesett er en illusjon. Det finnes vel knapt nok noe opptak som faktisk høres ut som et ekte trommesett. Vanligvis benyttes det en skog med mikrofoner og lassevis med prosessering i etterkant.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Det kommer også an på tuning av skinnene, type trommestikker, og ikke minst - den som spiller på trommene.

    La oss nå si en helt normal 14" skarptromme som typisk brukes i trommesett til pop og rock spilt av en gjennomsnittlig trommis....
    Og, ikke mindst, om fjederen er aktiveret.
    Har spillet på lilletromme med plastic-skind hvilket gav mindre respons end med et af svineskind som er det mest almindelige
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ps. Med hensyn til efterklangen kan det også handle om man ikke ønsker tilføre den optaget efterklang med efterklang fra lytterummet.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Som et tillegg til skarptrommediskusjonen fra en som har sittet på en trommekrakk i 35 år (ikke i strekk), så er 99,9% av alle skarptrommer 14". Dybden kan variere, mine er fra 4" til 8", og den jeg bruker mest er 6,5". Pitchen bestemmes nesten utelukkende av skinn og stemming (tuning), som Syncrolux var inne på. Sånn, nå kan dere fortsette. 😊
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hele poenget er vel att det trengs areal for å kunne prøve å gjengi det.
    Umulig er det nesten uansett.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Men hele poenget er vel att det trengs areal for å kunne prøve å gjengi det.
    Umulig er det nesten uansett.
    Enig. Ellers blir det illusjon av et miniatyrtrommesett.

    Edit: Jeg har et anlegg med 15" og horn delt rundt 1200 hz. Dvs at meste av skarpen blir gjengitt av 15-tommeren. Dette anlegget gjør noe riktig (selv om det også har sine svakheter).
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Masse areal, jevn frekvensgang og nøyaktig impulskontroll. Kort etterklang i rommet. Noen tusen Watt og vips så er det noe som ligner. Peaker på rundt 130 db her når det dras til for fult, men virker noe mindre plutselig en virkeligheten.

    Ellers gleder jeg meg til Trompetnerd skal tune anlegget her igjen. Nå har han egne opptak som kan brukes. Regner med at han vet sånn noen lunde hvordan disse låt.
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Som et tillegg til skarptrommediskusjonen fra en som har sittet på en trommekrakk i 35 år (ikke i strekk), så er 99,9% av alle skarptrommer 14". Dybden kan variere, mine er fra 4" til 8", og den jeg bruker mest er 6,5". Pitchen bestemmes nesten utelukkende av skinn og stemming (tuning), som Syncrolux var inne på. Sånn, nå kan dere fortsette. 😊
    Som du sa👍
    Bare legger til at «naturlig skarptrommelyd» påvirkes veldig av rommet, så nærlytting er viktig for å få den «riktige» opplevelsen.
    (Hilsen en med 43 år på krakken)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Som du sa👍
    Bare legger til at «naturlig skarptrommelyd» påvirkes veldig av rommet, så nærlytting er viktig for å få den «riktige» opplevelsen.
    (Hilsen en med 43 år på krakken)
    En underestmeret bas får i sig selv presentområdet til at virke skarpt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Påvirker dette smekket i mellomtonen hvordan instrumenter/vokal låter til det negative eller blir det bedre også? Type pose og sekk? :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det blir litt rart å ikke kommentere på egen tråd på en av mine favoritt temaer, så jeg har valgt en annen løsning og satt en person på ignoreringslisten. Har aldri prøvd dette, men da håper jeg at dere er flinke til å rapportere til moderator om noen bryter reglementet igjen. Det er mye bedre å gjøre det på den måten enn å ytterligere forsure en tråd.

    Vær så snill og debatter på en saklig måte og ikke gå på person. Gå på sak om vi er uenige. Og tenk på hvor kjedelig det hadde vært om alle hadde vært enige. Det skal være gøy og givende å debattere selv om vi er rykende uenige enkelte ganger :D !
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg leste testen i stereo+ hvor de testet Børresen. De skriver at den låter nøytralt. Jeg har riktignok ikke hørt stativhøyttaleren, men har fått hørt på merket noen ganger nå og ved en tidligere anledninger. Vi kan jo aldri vite med stor nøyaktighet hvordan en høyttaler låter uten å kjenne forsterkeren godt, men av det inntrykket jeg har fått så deler jeg den oppfattelsen. Jeg synes kanskje de har en liten egenlyd, muligens, men tror de har en tilnærmet nøytral gjengivelse og særlig da på lys/mørk/fyldighet. For meg en nøytralitet noe helt vanlig uttrykk å bruke for å beskrive lyden i et produkt. En veldig god referanse uavhengig av hva man liker. Det synes ikke som at noen reagerer på det, men med én gang noen mener noe ikke er nøytralt så reagerer noen negativt. Hvorfor er det slik? De meste innen HiFi låter mer eller mindre forskjellig. Heldigvis! Når noe låter nøytralt, så vil det jo være logisk at noe annet ikke er like nøytralt. Jeg tror alle som hørte f.eks Børresen og Siberg Audio vil si at det låt forskjellig og da er nødvendigvis ikke begge like nøytrale. Hvorfor reagerer noen når man påstår at den ene ikke er helt nøytral, men ikke på at den andre omtales som nøytralt?

    Nøytralitet er altså for meg en retningssnor og ikke noen fasit på best mulig lyd. Det svaret synes er mye mer sammensatt og veldig avhengig av hva som blir spilt. Nøytralitet er altså etter min mening ikke bare lys/mørkt, men også fylde og mykhet. Transparens, hurtighet og detaljering påvirker også nøytraliteten. Typisk vil da en fyldigere klang med mindre detaljer og svake start/stopp egenskaper virke mindre nøytral. Jeg tror rett og slett det er dette som er essensen av misforståelser. At enkelte ikke tar med alle egenskaper som påvirker nøytraliteten og som ikke nødvendigvis synes på en frekvenskurve.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror kanskje en av de største "uenighetene" går på at endel (gjerne dyre) høyttalere som omtales som nøytrale ikke er det, men tvert i mot enten bikker over til det kalde og/eller har tydelige ujevnheter i responsen. Så mange sier nøytral når de egentlig mener kald.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Rommets størrelse ift. høyttalerens størrelse er helt avgjørende for hvor stor grad av nøytralitet som kan oppnås slik produsenten selv har spesifisert...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg tror kanskje en av de største "uenighetene" går på at endel (gjerne dyre) høyttalere som omtales som nøytrale ikke er det, men tvert i mot enten bikker over til det kalde og/eller har tydelige ujevnheter i responsen. Så mange sier nøytral når de egentlig mener kald.
    Brrr, liker ikke kald lyd. Hvordan vil du oppfatte om de tipper over uten å kjenne frekvenskurven? Og har du noen eksempler? Selv bruker jeg først og fremst referanseplater. De må ikke låte kaldt. Nøytralt er jo hverken kaldt eller varmt. Nøytralt tror jeg noen synes er kjedelig, ref B&W.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det jeg stusser på er hvordan du vet når noe låter likt opptaket/miksing/mastring, uten at du faktisk var til stede når opptaket ble gjort?
    Du kan jo også se på ett referanseanlegg som et godt verktøy for å høre hva som er gjort eller ikke gjort i opptaket. Jeg sier ikke at det er lett, men et HiFi oppsett kan være mer presis verktøy enn anlegget mikseren sitter å mikser på.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Brrr, liker ikke kald lyd. Hvordan vil du oppfatte om de tipper over uten å kjenne frekvenskurven? Og har du noen eksempler? Selv bruker jeg først og fremst referanseplater. De må ikke låte kaldt. Nøytralt er jo hverken kaldt eller varmt. Nøytralt tror jeg noen synes er kjedelig, ref B&W.
    Siden du nevner B&W, 805 D3 er jo et fint eksempel på en ikke spesielt nøytral høyttaler:
    1636653468533.png



    Du nevner også den Børresen stativhøyttaleren. Med en bestykning på ett 4.5" element i bassen, er det vanskelig å se for seg at de klarer å gjengi et nøytralt lydbilde, hvertfall ikke spesielt høyt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er enkelt å finne ut av hvor god man er på å gjenkjenne nøytralitet. Kjør gjennom Harman sitt treningsprogram som utelukkende tester deg i hvor god man er til å gjenkjenne tonale forandringer.


    Trente lyttere forventes et visst minimumsnivå før de aksepteres som gode nok til å delta i blindtester under utvikling av høyttalere hos Harman.

    Jeg har linket og utfordret folk på dette mange ganger over årene, men man venter enda forgjeves. Snittnivået på trente lyttere hos Harman var vel level 12 sist jeg sjekket.

    Blir vel stående uprøvd her også, tenker jeg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er lønnen? Skal jeg ha sertifisering som godkjent Harman-lytter ønsker jeg noe for strevet!
    Kudos! Det er verdt mye i enkelte miljøer, burde være velkjent i de der ghettomiljøene deres borti østen. 😁
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Intensjonen med testen fra min side er at folk kan få teste hvor seriøst vanskelig det er å fange opp avvik og definere hvor avviket er sånn noenlunde konsekvent. Konsistent? Kondens??
    Vetta faen, strøk i norsk.

    En del slike audiotester har definitivt gjort meg langt mer avslappet og ambivalent til forskjellige lydfenomener da man innser at man kanskje ikke er helt så makan til kar som man trodde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn