M
MarkusH
Gjest
@Snickers-is har du konkrete eksempler på kurver som viser typisk kald, nøytral og varm frekvensgang? Kunne tenkt meg å studere disse forskjellige litt, ta det gjerne på PM hvis det er irrelevant for denne tråden.
Morsomt at noen mener det motsatte. Tror jeg er midt i mellom .Denne typiske "house sounden" høres bare unaturlig ut, veldig fet og varm mellomtone med litt for avrundet diskant for min del.
Jeg tolker det dithen at det er dette tråden til en viss grad handler om.@Snickers-is har du konkrete eksempler på kurver som viser typisk kald, nøytral og varm frekvensgang? Kunne tenkt meg å studere disse forskjellige litt, ta det gjerne på PM hvis det er irrelevant for denne tråden.
Skrøpelige headset og dårlige bilradioer har jo typisk for lite bass, så det bør jo i så fall funke bra også på "nøytrale" hifihøyttalere? Det meste av nyere musikk har ganske snilt lydbilde i form av fyldig bass og ikke masse veldig skrikete detaljer oppover. Så hvis det fortsatt høres fælt ut på "nøytrale hifi oppsett" tenker jeg det kanskje ikke er så nøytralt.Skal det krangles om hva som er nøytral lyd nå igjen Og jeg prøver å overbevise mine venner om at hifi ikke er en nerdete hobby Mye av musikken nå for tiden, blir vel mikset til å spille greit på skrøpelige headset og kanskje en bilradio, og ikke et nøytralt fullrange nøytralt hifi oppsett.
Du har sikkert rett der. Oppsettet mitt er nok ikke nøytralt. Plager meg ikke. Heller aldri noe som skriker i toppen. Det svinger og funker for meg.Skrøpelige headset og dårlige bilradioer har jo typisk for lite bass, så det bør jo i så fall funke bra også på "nøytrale" hifihøyttalere? Det meste av nyere musikk har ganske snilt lydbilde i form av fyldig bass og ikke masse veldig skrikete detaljer oppover. Så hvis det fortsatt høres fælt ut på "nøytrale hifi oppsett" tenker jeg det kanskje ikke er så nøytralt.
Det er rimelig å anta at CTO lyttet i SS og derfor kan gi en kvalifisert tilbakemelding på lydopplevelsen. Alt annet blir bare Svada mot det som burde vært bedre vitende, men det er hi-fi folk i et nøtteskall...CTO fra NNNN var nede og hørte hos oss og var veldig fornøyd hvertfall, og kalte det en lydsignatur han personlig trives veldig godt med...
Det var nesten paddeflatt (+/-2dB) selv in-room fra 1-10khz hos oss, så eventuell følelse av tyngde og mørk lyd kom av tuningen av subbene...
Ja, det var jo det jeg fant ut når jeg testet de mest populære låtene. Bortsett ofte fra lite/null dynamikk da.Det meste av nyere musikk har ganske snilt lydbilde i form av fyldig bass og ikke masse veldig skrikete detaljer oppover.
Flere som har fått lyttet gjennom denne? Jeg kan ikke si jeg fant noe som utfordret høyttalerne akkurat... Det ga meg følelsen av at dette vil låte greit nesten uansett hva man spiller det av på.Jo Berger Myhre - Unheimlich Manoeuvre
Mitt inntrykk etter en gjennomhøring og.Flere som har fått lyttet gjennom denne? Jeg kan ikke si jeg fant noe som utfordret høyttalerne akkurat... Det ga meg følelsen av at dette vil låte greit nesten uansett hva man spiller det av på.
Skummet gjennom - tilbake til Bee Gees! Det freddan og pinnekjøttet damper i kjelen.Flere som har fått lyttet gjennom denne?
Det er helt i orden så lenge det er saklig. Jeg er ikke enig i din beskrivelse av meg. Jeg har ikke skrevet at instrumenter låter skarp på nært hold, så fint om du ikke tillegger meg ting jeg ikke mener. Jeg er ikke enig i dine betrakninger ellers heller, men det er greit .Du får mye motbør i denne tråden, og det får du også nå av meg, uten at jeg har ønske om å være en del av en mobb, bare så det er klart.
Ok, gikk tilbake for å sjekke, og du skriver at instrumenter låter "annerledes" på nært hold. Jeg antok at "annerledes" = "skarpt". My bad.Det er helt i orden så lenge det er saklig. Jeg er ikke enig i din beskrivelse av meg. Jeg har ikke skrevet at instrumenter låter skarp på nært hold, så fint om du ikke tillegger meg ting jeg ikke mener. Jeg er ikke enig i dine betrakninger ellers heller, men det er greit .
Sånn, da er det i bold rettet. Ellers helt ok å være uenige.@Lyngen
Jeg får inntrykk av at du er fanget i en slags circle of confusion der du som lydtekniker vet hvor annerledes instrumenter låter på nært hold. Ettersom nærfeltopptak i de fleste tilfeller er tuklet med i postproduksjon for å være mer likt sånn instrumenter høres ut på lengre avstand (min antakelse), virker det som du feilaktig mener at høyttalere med motsatt egenskap, altså som gjør at instrumenter høres ut som på nært hold igjen, som nøytrale. Mulig jeg tar feil, men det er et inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest tråden.
Det er jo bare å prøve selv . Som sagt, jeg har en temmelig standard tilnærming ti lyd. Ingenting kontroversielt så lenge det ikke blir misforstått. At noen her er veldig uenig og roper høyt betyr ikke at alle er enige med dem. Er ikke alle som poster sine meninger her.Ok, gikk tilbake for å sjekke, og du skriver at instrumenter låter "annerledes" på nært hold. Jeg antok at "annerledes" = "skarpt". My bad.
For å presisere vil ikke jeg ha prøvd meg på en generell beskrivelse. Det handler om hvordan instrumentet faktisk låter, hvordan opptaksrommet påvirker, kvaliteten på mikrofonen, karakteristikken på den (mikrofoner slik som høyttalere kan låte lyse/mørke/nøytrale, varmt ol). Så har vi sikkert en rekke andre parametre i miksepulten og mastringen. Komplisert med andre ord. Men det vi alltid vet er at lyden vi hører er tatt på opp et sted mellom 2 cm og kanskje 40cm. Kanskje noen hjelpemikrofoner på litt mer avstand for å få mer romakustikk. Så blir det vel nesten alltid lagt på klang. Nesten alt i mono.Ettersom nærfeltopptak i de fleste tilfeller er gjort snillere i postproduksjon for å være mer ørevennlig (min antakelse), virker det som du feilaktig mener at høyttalere med motsatt egenskap, altså som gjør opptak skarpere igjen, som nøytrale.
Det er jo ikke kontroversielt, men det er vel ikke helt det du har sagt så langt? I så fall er jo første bud nettopp en jevn og rett frekvensrespons. Så kan det være andre parametere som er interessante også, men hvis du IKKE har dette, så kan signal inn umulig være signal ut.Hvorfor skulle det være kontroversielt å mene at nøytralt betyr signal inn = signal ut?
Hvor mange er egentlig uenig med meg i dette?
Det har jeg lurt på også. Hvorfor mener du at dette er feil?Hvorfor skulle det være kontroversielt å mene at nøytralt betyr signal inn = signal ut?
Bare deg så langt tror jeg.Hvor mange er egentlig uenig med meg i dette?
Men hva gjør vi videre hvis vi vil vite om det er nøytral hvis vi er enige om at ikke alt det som påvirker nøytraliet vises på en kurve? For det er vi enige om da, ikke sant? To høyttalere som måler likt kan låte forskjellig alievel. En kan være snillere og mykere i klangen. Mindre oppløst kan også virke mørkere.Så kan det være andre parametere som er interessante også, men hvis du IKKE har dette, så kan signal inn umulig være signal ut.
Eh, nei.To høyttalere som måler likt kan låte forskjellig alievel.
Jeg testet et album som stereo+ ga terningkast seks for lyd i siste utgave. Jo Berger Myhre - Unheimlich Manoeuvre
Vis vedlegget 762776
Ah, dette er favorittmusikk til Magico. Kan ikke gi noe annet en sekser for lyden her, og jeg liker musikken også. Spennende.
Dette opplever jeg som tett på det nøytrale, ingen grad av ubehageligheter eller lyshet. Hvis jeg skal gjette så tipper jeg bittelite snev på den mørke siden. Kanskje. Vokalen var dog ikke helt samme klasse. Kunne vært spilt inn litt lengre fra mikken, imo. Herlig ren bass, herlig renhet totalt sett. Men helt som i virkeligheten blir det jo aldri.
Noen spurte meg om hvorfor jeg har et anlegg som ikke treffer 100% på idealet mitt. Dette er et svar på det. Et anlegg som er varmere og mer behagelig vil ikke kunne spille et slik album like klokkerent. Ikke noe fasitsvar altså. Ingen er best på alt.
De fleste er nok ikke det...dersom musikere var ekstremt opptatt av at ting skulle låte autentisk...
Nei, nøytral gjengivelse gjelder alievel. Uansett hva som er gjort eller ikke gjort.....så da er jo nøytraliteten allerede opphevet lenge før vi får hørt resultatet.
Den skjønte jeg ikke. Et oppsett er mer eller mindre nøytralt uavhengig av hvilen plate som spilles.Hvordan kan ett oppsett være nøytralt bare på enkelte sanger/plater?
Jeg forstår ikke din kommentar her. Jeg er ikke ute å gi noen reklame for noe som helst. Smaken er forskjellig.Mitt inntrykk av Magico etter dine beskrivelser er ikke akkurat god reklame for merket.
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Vi har jo ulike preferanser. Er det noe problem med det? Magico er det klart beste høyttaleren jeg har hatt i hus. Men alt har sine fordeler og ulemper.Sikter til blant annet innlegg #161 i Horten-tråden..
La meg se. Likt inn = likt ut er Vel nøytralt. Så detsom en miks ikke legger til noe elller trekker fra noe så kan vi være enige om at den miksen er nøytral.Nei, nøytral gjengivelse gjelder alievel. Uansett hva som er gjort eller ikke gjort.
Sluttresultatet er som det er...... Jeg skjønner ikke hva du mener....La meg se. Likt inn = likt ut er Vel nøytralt. Så detsom en miks ikke legger til noe elller trekker fra noe så kan vi være enige om at den miksen er nøytral.
Men en mix endrer på noe så da kan det ikke være nøytralt. Dette høres ut på meg som reglene endrer seg etter hva man snakker om i kjeden.
For å ta det siste først: Om vi er enige om at nøytralt betyr signal inn = signal ut, så er vi et skritt videre.For å presisere vil ikke jeg ha prøvd meg på en generell beskrivelse. Det handler om hvordan instrumentet faktisk låter, hvordan opptaksrommet påvirker, kvaliteten på mikrofonen, karakteristikken på den (mikrofoner slik som høyttalere kan låte lyse/mørke/nøytrale, varmt ol). Så har vi sikkert en rekke andre parametre i miksepulten og mastringen. Komplisert med andre ord. Men det vi alltid vet er at lyden vi hører er tatt på opp et sted mellom 2 cm og kanskje 40cm. Kanskje noen hjelpemikrofoner på litt mer avstand for å få mer romakustikk. Så blir det vel nesten alltid lagt på klang. Nesten alt i mono.
Så er jo ikke lett for oss å vite hva som er mest mulig korrekt. Helt korrekt tror jeg ikke noen klarer å være. Men kanskje tilnærmet? Omtrent?
Nå kommer det mye gjentagelser her, men det å prøve å få det til å låte hjemme nærmest slik vi oppfatter det på en konsert er jo helt plausibelt. Full respekt for det. Men er det en "vitenskapelig" vei for å finne hva som låter mest nøytralt? Er det det som er nøytralt? Nøytralt er jo noe som ikke har blitt endret. Er det ikke da logisk og lettest å gå tilbake bare ett steg om gangen? Det første jeg vil spørre meg om er om forsterkeren er nøytral. Hvis man da kjenner den og integreringen med høyttalerne så er jo DAC neste. Så er jo da det store spørsmålet hvordan selve musikken vi spiller med høres ut. Og det er jo nettopp her vi finner svaret på om høyttalerne da er nøytrale eller ikke. Å hoppe over dette leddet blir feil. Vi må ta hensyn til det for å i det hele tatt prøve å nærme oss svaret.
Hvordan skal vi gjøre det?
Noen mener da vi kan gå på konserter. Jeg mener det ikke er tilstrekkelig fordi det tilsvarer på langt nær en normal opptakssetting. Hvorfor skulle det være kontroversielt å mene? At et mikrofonopptak låter litt anderledes enn hva vi hører med ørene et stykke unna?
Andre mener at vi må bare ha en rett frekvenskurve så vet vi at de er nøytralt. Hva da med egenskaper som ikke nødvendigvis vises på en kurve? Om det låter snilt? Mykt? Rund klang? Fyldig? Egenlyd i kabinettet? Hurtighet? Transparans? Hvor detaljert det er? Hvorfor skulle det være kontroversielt at man mener at en kurve ikke sier alt om nøytralitet? At det er mer komplekst og sammensatt enn det? At det er en god del egenskaper ved en høyttaler som påvirker graden av troverdighet i forhold til innspillingen?
Hvorfor skulle det være kontroversielt å mene at nøytralt betyr signal inn = signal ut?
Hvor mange er egentlig uenig med meg i dette?
Jeg kan justere kurven med Roon DSP. Men å nedjustere det området noen mener er for mye forsterket (uten at de vet hvordan kurven faktisk er hos meg) gjør ikke at høyttalerne endrer karakter i noen stor grad. Den tar bare ned energien i det området. Nøytralitet er så mye mer enn det. Nøytral er et ord som går igjen i alle tester av Magico forresten. De er kjent for å være svært nøytrale. Det er jo andre høyttalere som har rettere kurver, men som blir omtalt som "romatiske". Det går fint an akkurat som grovt sett nøytrale høyttalere ikke nødvendigvis trenger å være snorrette for å være omtrentlige nøytrale etter min erfaring. Er det det noen opplever som kontroversielt da kanskje?Hvis man behøver høyttalere med en ujevn frekvensrespons for å få ting til å høres nøytralt ut, er ikke da referansepunktet litt "off"?