MakkinTosken
Who, me?
Ikke alltid det hjelper...Men det er vel kanskje greit å ha hørt det produktet en uttaler seg om…..?
Ikke alltid det hjelper...Men det er vel kanskje greit å ha hørt det produktet en uttaler seg om…..?
Det er godt muligIkke alltid det hjelper...
Strømforsyning spiller en stor rolle samt strømkabel, ja hele vejen til måleren har det betydning.Herrer, kan dere hjelpe meg med følgende spørsmål:
-Hva skaper økt dynamikk i en for-forsterker?
Jeg har hatt noen forskjellige og synes det er en del forskjeller her. Har det med strøm å gjøre? støy?
Ser jo at en del toppmodeller deler forforsterkeren opp i flere kabinetter, hvorfor gjør man det?
Jeg lyttede her til aften hos Drossel på tre forskellige effektforstærker, som alle er bygget af Drossel. Der var forbløffende stor forskelpå lyden. Fra magisk lyd, og til mere mod det kendte.100% enig med @Valentino , specs og målinger er den beste (og eneste) måten å vurdere forsterkere.
Med all respekt, jeg synes det er rart at mange av dere ikke forstår at dette er irrelevant for de av oss som jobber med totalresponsen på en helt annen måte enn i halvfjerdserne. Så lenge forsterker leverer tilstrekkelig headroom og minimum av støy, er meste av jobben gjort.Jeg lyttede her til aften hos Drossel på tre forskellige effektforstærker, som alle er bygget af Drossel. Der var forbløffende stor forskelpå lyden. Fra magisk lyd, og til mere mod det kendte.
Julian Hirsch fra Stereo Review virker ikke til at være egnet til at være tester. Det ville jeg gerne demonstrere for ham med den forskel.Så vi har Julian Hirsch fra Stereo Review der sagde at alle moderne forsterkere lyder likt og hvis ikke er de defekte, og vi har Fremer der uttalte dette var beste forsterkeren han noensinne hadde testet og da målingene var klare hadde den målinger der var helt hinsides defekt. I tillegg ser det ut som om noen her mener en forsterker kan være perfekt om man ikke lytter til den via høyttalere. Det skal ikke være lett...
Ett høyere gain out put vil bevirke at du føler at det mer power i en ampHerrer, kan dere hjelpe meg med følgende spørsmål:
-Hva skaper økt dynamikk i en for-forsterker?
Jeg har hatt noen forskjellige og synes det er en del forskjeller her. Har det med strøm å gjøre? støy?
Ser jo at en del toppmodeller deler forforsterkeren opp i flere kabinetter, hvorfor gjør man det?
Det er slett ikke alt jeg må høre på for å kunne si en del om. Spesifikasjonene (hvis de er sanne) forteller meg svært mye om hva jeg kan forvente når jeg kobler dem opp på høyttalerne. Det blir påstått mye i denne tråden her jeg er kraftig uenig i.Men det er vel kanskje greit å ha hørt det produktet en uttaler seg om…..?
At en forsterker driver en høyttaler, godt eller dårlig i forhold til tekniske specs, trenger ikke automatisk si noe om en liker lyden som kommer eller ei... Eller er du "kraftig" uenig i en slik påstand?Det er slett ikke alt jeg må høre på for å kunne si en del om. Spesifikasjonene (hvis de er sanne) forteller meg svært mye om hva jeg kan forvente når jeg kobler dem opp på høyttalerne. Det blir påstått mye i denne tråden her jeg er kraftig uenig i.
Kanskje bortsett fra at jeg tror fullt og helt på at det er store forskjeller på Drossels forsterkere
Hva man liker eller ikke er en annen sak.At en forsterker driver en høyttaler, godt eller dårlig i forhold til tekniske specs, trenger ikke automatisk si noe om en liker lyden som kommer eller ei... Eller er du "kraftig" uenig i en slik påstand?
Hvilke forsterker som låter likt som en annen sier ikke automatisk noe om at en forsterker er noe folk vil kjøpe.. Vi kjøper ikke forsterkere fordi de låter som andre, men fordi vi ønsker den skal gjengi lyden slik vi tror den skal være.. Den enkle jobben er å produsere ifht gitte specs. En vanskeligere jobb er å forutse hva markedet vil ha. Specs kan si noe om hva vi "bør" ha, men svaret er ikke gitt. Bare tenk på alle som hører på rør som ikke alltid måler fantastic. Men de kunne ikke tenke seg noe annet... Hilsen eier av målemonster - forsterker.. .. At ingeniører ikke er selgere, ihvertfall sjelden, er ingen nyhet under stjernene..Hva man liker eller ikke er en annen sak.
For å si det på en annen måte: Hvis man har detaljerte spesifikasjoner på forskjellige forsterkere, og vet spesifikasjonene på høyttalerne så er det mulig å på forhånd si en god del om hvilke forsterkere som vil låte likt hverandre.
Ærlig talt, @Armand er rett og slett en glimrende ingeniør som vi burde være stolte av og vise mer respekt enn ved slike sleivspark som @duc999 serverer her!Armand Da vil jeg høre hvordan du beskriver lyden de forskjellige forsterkerene her har i forhold til hverandre
Høyttalere er Estelon Forza
Forsterkere
Mark Levinson no3
Mark levinson no 33
Macintosh 1,2
Vera Vis vedlegget 770819 Vis vedlegget 770822 Vis vedlegget 770823
Har ikke du holdt på med hifi lenge nok til å vite at de forsterkerne ikke låter likt fra høyttaler til høyttaler?Armand Da vil jeg høre hvordan du beskriver lyden de forskjellige forsterkerene her har i forhold til hverandre
Høyttalere er Estelon Forza
Forsterkere
Mark Levinson no3
Mark levinson no 33
Macintosh 1,2
Vera
Hehe. Er jeg tøff nok i trynet til å skrive det må jeg tåle å få en utfordring.Armand Da vil jeg høre hvordan du beskriver lyden de forskjellige forsterkerene her har i forhold til hverandre
Høyttalere er Estelon Forza
Forsterkere
Mark Levinson no3
Mark levinson no 33
Macintosh 1,2
Vera Vis vedlegget 770819 Vis vedlegget 770822 Vis vedlegget 770823
Ja, det kan man si, men sa ikke du at ML33 ble parkert av D'Agostini?Kunnskap slår det meste
Ja, det sa jeg. D’Agustino hadde en helt annen kontroll. Med riktig kunnskap bør en kunne luke ut kandidater som uegnet. Den lave impedansen forklarer hvorfor flere kandidater sliter. Jeg er ikke ute etter å henge ut forsterkere, men mere finne ut hvorfor noen fungerer bedre enn andre. Så ikke skyt Mener fremdeles at ørene bør brukes til sluttJa, det kan man si, men sa ikke du at ML33 ble parkert av D'Agostini?
Nja, dempningsfaktor forklarer ikke hvorfor ML33 ble parkert av Progression. Så vi har en rekke faktorer hengende i luften. Og jeg antar jo at @duc999 brukte 2ohms utgangen på 1,2Ja, det sa jeg. D’Agustino hadde en helt annen kontroll. Med riktig kunnskap bør en kunne luke ut kandidater som uegnet. Den lave impedansen forklarer hvorfor flere kandidater sliter. Jeg er ikke ute etter å henge ut forsterkere, men mere finne ut hvorfor noen fungerer bedre enn andre. Så ikke skyt Mener fremdeles at ørene bør brukes til slutt
Synes ikke du skal unnskylde deg hele tiden. For det er ikke alle som tar invendinger personlig eller observasjoner som angrep. Og jeg er helt enig, å dele en opplevelse er MYE bedre enn å tjate om det på nettet.Jeg lytter og vil gjerne lære. Å skrive her kan oppfattes som å gå i krigen. Å lytte og diskutert sammen tror jeg hadde vært en langt hyggeligere seanse.
Jeg undrer mig over, at man kan sende sådan en højttaler på markedet. Det er da ikke godt, at give en forstærker så dårlige arbejdsforhold.Disse høyttalerne burde vært aktive spør du meg. En sånn impedans er litt som å lage veier med 40% stigning og 2 m høye fartsdumper....
HiFi bransjen generelt er ikke akkurat framoverlent på teknikkfronten. Nytt og bedre, og ikke minst dyrere damplokomotiv er mantraet....Hehe. Den impedans- og fasekurven ser ut som en forjævlig fjelletappe i Giroen. Slitsomt ja!
Det er jo aldeles kokelimonke at slike høyttalere ikke lages som et aktivt system. Henry Ford sa noe slikt som "Dersom jeg hadde spurt kundene om hva de ville ha hadde de svart en raskere hest". Det er det slike mastodonter som dette er.
Ikke mye jeg kan bidra med her, men en ting; mannen heter da Dan D`AgostinoJa, det sa jeg. D’Agustino hadde en helt annen kontroll. Med riktig kunnskap bør en kunne luke ut kandidater som uegnet. Den lave impedansen forklarer hvorfor flere kandidater sliter. Jeg er ikke ute etter å henge ut forsterkere, men mere finne ut hvorfor noen fungerer bedre enn andre. Så ikke skyt Mener fremdeles at ørene bør brukes til slutt
Går litt fort i svingene av og tilIkke mye jeg kan bidra med her, men en ting; mannen heter da Dan D`Agostino
Å joda, men de låter like forskjellig på en annen høyttaler ogsåHar ikke du holdt på med hifi lenge nok til å vite at de forsterkerne ikke låter likt fra høyttaler til høyttaler?
Ikke verst dette Armand du beskriver godt hvordan de forskjellige forsterkerene takler høyttaleren, men det sier ikke så mye om hvordan de låter. Vera og Mark levinson er i samme gata på en måte, men det er mer kjøtt på beinet på ML om du forstår hva jeg mener. Vera klarte seg imponerende bra og jeg følte på ingen måte at de måtte gi opp på det volumet vi pleier å holde. Mcintosh spiller med en helt annen varme i lydbildet, det er i samme gaten som mange rør forsterkere, men med 1,2 kw burde den kunne gjøre jobben bedre enn den gjør( alle utganger 2/4/8 er prøvd) og som du beskriver har den ikke kontroll på bassenHehe. Er jeg tøff nok i trynet til å skrive det må jeg tåle å få en utfordring.
De høyttalerne der er ikke noen lek å drive. Her er impedanse / fasekurven
Vis vedlegget 770832
Minimum EPDR på 0,8 Ohm ved 150Hz er ekstremt, og EPDR på kun 1,38 Ohm ved 2,8kHz der øret er mest følsomt.
Det krever en svært strømsterk forsterker som også har lav utgangsimpedans.
Når effektiviteten også er på lave 88dB SPL ved 2,83V trenger man mye effekt skal man spille høyt.
ML 3 har jeg ikke tekniske data på så den kan jeg ikke si så mye om.
Opp til medium effekt (rundt 100W) mener jeg en Purifi forsterker vil låte ganske likt en ML33. Men ved ca. 18V vil den begynne å slite og da er vi på kun rundt 105dB SPL og det synes jeg ikke er nok til disse høyttalerne.
ML33 kan holde gående til mye høyere volum.
McIntosh har nok krefter, men den har såpass lav dempingsfaktor at den vil gi hørbare frekvensavvik. Altså hørbar demping av lydtrykket i deler av bassen og ved 2-3kHz.
Stemmer det? Har du målinger?
Jeg ba om råd i en annen tråd spesielt der snickers hadde flest innlegg! sa jeg ville teste en integrert klasse D på mine La Scala men dikk vel da bare svar om feilkonstruksjon på høyttalerne blablabla!Kunnskap slår det meste. Jeg er ikke tvil om at både @Snickers-is og @Armand kan si noe hvilke forsterker som bør passe til spesifikk høyttaler. Men til og med de vil jeg tro har behov for å høre de aktuelle kandidatene. Ører er vel ikke oppskrytt Vil tro måling hos @duc999 hadde bekreftet forskjellen mellom kandidatene
Har stor respekt for alle her inne jeg, men når noen forteller at de kan si hvordan noe låter uten å ha hørt det må jeg jo få sjekket det ut. Regner med du har hørt ml 33 siden du er så sikker på at de låter likt dine kl d forsterkere. Mener du da også at alle kl d låter likt?Ærlig talt, @Armand er rett og slett en glimrende ingeniør som vi burde være stolte av og vise mer respekt enn ved slike sleivspark som @duc999 serverer her!
Det er helt sjukt hvor mye kult han har bidratt med i mange år i mange mulige fora, og med solide bidrag langt over det de fleste andre her har kompetanse til å engang mene noe om!! Bare å google litt!
Men ja, når det er sagt, låter de rådyre forsterkerne over akkurat som en ganske rimelig klasse D ala den aller beste som nå visstnok heter Purifi, og som jeg nylig har kjøpt 8 stykker av til omtrent 6000kr per kanal? Jeg tviler sterkt selv om jeg selvsagt håper de låter bra nok, dvs veldig bra, til sitt bruk