kjellbjarne
Hi-Fi freak
trist -)
Hva vil du folk skal si da? Om vi ser hva folk er ute etter, ser du en fellesnevner?På tide at tåka letter nå så vi kan komme tilbake til saken!
Vi når alligevel aldrig nogensinde frem til en fælles konklusion. Vi kan diskutere det i All evighed . Smaken er som baken.Kjenner at det blir utrolig lite igjen av debatten når folk kommer med sin "superhørsel" og "superhøyttalere" som lett overgår alt og alle. Når vi begynner å sjekke saken litt nærmere finner vi jo raskt at ingen av de to eksisterer eller noen sinne har eksistert.
På tide at tåka letter nå så vi kan komme tilbake til saken!
Testet på Bastanis OB fungerte meget bra derOk spennende! jeg leser det motsatte i div omtaler men kan ho være hvert og prøve
Klasse d er laget for subber. 2 stk x 4500watt klasse d!Kjenner at det blir utrolig lite igjen av debatten når folk kommer med sin "superhørsel" og "superhøyttalere" som lett overgår alt og alle. Når vi begynner å sjekke saken litt nærmere finner vi jo raskt at ingen av de to eksisterer eller noen sinne har eksistert.
På tide at tåka letter nå så vi kan komme tilbake til saken!
Isovolt og supertitan, riktignok er ikke supertitan kraftig nok lengre, mulig ikke isovolt heller. så blir nok bare egen kurs eller annet filter..Hvad med switch mode støj fra subforstærkerne over i resten af anlægget?
Har lest åpningsinnlegget enda en gang. Tråden har gitt veldig mye av det du ikke ønsker, mildt sagt...Kjenner at det blir utrolig lite igjen av debatten når folk kommer med sin "superhørsel" og "superhøyttalere" som lett overgår alt og alle. Når vi begynner å sjekke saken litt nærmere finner vi jo raskt at ingen av de to eksisterer eller noen sinne har eksistert.
På tide at tåka letter nå så vi kan komme tilbake til saken!
Det samme gjelder vel her som på alt annet. Noen bruker 25 mill på bil, andre bruker kr. 5000.-Kan ikke dy meg: Har prøvd å følge denne tråden, og ut fra det jeg har lest, og prøvd å fortå, har jeg kommet til at mitt low-fi - anlegg er det perfekte for meg! Forsterkeren, en Yamaha A - S701, er for kona og meg helt perfekt! Vi spiller aldri høyt, men alt fra opera til country blir spilt jevnlig! Og vi koser oss med jazz, Kari Bremnes, Ivan Rebroff osv, altså all slags musikk! Poenget mitt her er at vi er FORNØYDE - vi kan til og med justere lyden med tonekontroller, eller spille pure direct!
Det viktigste er imo at enhver må finne sin forsterker, sitt anlegg! Jeg hadde kommet til å utvikle uønskede nevroser hvis jeg skulle ha måttet prøvd mengder med forsterkere for å finlytter meg frem til den "perfekte", som uansett kun ville være den "perfekte" til mitt bruk!
Mvh ToreP
Det samme gjelder vel her som på alt annet. Noen bruker 25 mill på bil, andre bruker kr. 5000.-
Ville vært rart om en forsterker skulle være unntaket og alle hadde samme forsterker til samme pris.
Nope trenger absolutt aktivt system for en fin match! det hadde hvert mindre krangling hvis vi alle hadde respektert forskjellen i smak og at det absolutt ikke finnes noen fasitHar lest åpningsinnlegget enda en gang. Tråden har gitt veldig mye av det du ikke ønsker, mildt sagt...
Åpningsinnlegget er langt, men er det som du er ute etter der det er en god kombinasjon mellom en gitt driver og en gitt forsterker?
Altså er vi over på aktivt delte oppsett?
Helt feil! motsatt opplevelse her! min mening er at horn stort sett er eneste utvei men ikke sikkert horn passer for alle vi blir aldrig enige så lenge smaken og egne preferanser blir kastet i søpla!Den perfekte forsterkeren er den som yter optimalt mot en gitt driver!!!
Passive filter i 2021/22 og fremover er et tilbakeskritt... folk som VIL stå med beina i søla....
Her er det jevn progresjon og regner med det forsetter hvertfall 1 år til før jeg nærmer meg mål…Du kommer aldri til og få hue ut av rævva så lenge du KUN SKAL forsvare egne valg... hvordan skal enn få til progresjon da ?
Stå med beina i søla, eller at man ikke vil ha en datamaskin opp i ræva for å høre på musikk. Fritt valg.Den perfekte forsterkeren er den som yter optimalt mot en gitt driver!!!
Passive filter i 2021/22 og fremover er et tilbakeskritt... folk som VIL stå med beina i søla....
Her er det jevn progresjon og regner med det forsetter hvertfall 1 år til før jeg nærmer meg mål…
Eller tenker du det kun er progresjon om jeg følger deg?
Det kan også være problemer med at have anlægget på forskellige kurser. Ofte resulterer det i brum hum during.Isovolt og supertitan, riktignok er ikke supertitan kraftig nok lengre, mulig ikke isovolt heller. så blir nok bare egen kurs eller annet filter..
Like lange strek fra sikringskapet så skal det være ok.Det kan også være problemer med at have anlægget på forskellige kurser. Ofte resulterer det i brum hum during.
Ja, det er det evige problemet med at noen skal komme drassende med alt fra magi, dypere forståelse, gullører og musikalitet til annet tøv og lage et egenkonstruert system for å beskrive forsterkere.Har lest åpningsinnlegget enda en gang. Tråden har gitt veldig mye av det du ikke ønsker, mildt sagt...
Åpningsinnlegget er langt, men er det som du er ute etter der det er en god kombinasjon mellom en gitt driver og en gitt forsterker?
Altså er vi over på aktivt delte oppsett?
Igjen så er det jo du som bestemmer hva som er riktig! ser du ikke selv hva du skriver ? du kommer igjen med målinger! forstår at guruer som Rognlien etc holder seg unna slike tråder! feil konstruert eller ikke så er det mest magiske jeg har hørt en kombinasjon av SET rør og horn og det måler vist laaangt fra perfekt med var en høydare for de fleste til stedeJa, det er det evige problemet med at noen skal komme drassende med alt fra magi, dypere forståelse, gullører og musikalitet til annet tøv og lage et egenkonstruert system for å beskrive forsterkere.
Vi må få bort denne idiotiske mytifiseringen. Slutte å kalle alt for "musikalske egenskaper", tørre å kalle en spade for en spade, og erkjenne at innen hifi ligger magien i musikken, ikke i anlegget. Lyden av en likeretter er ikke lyden av musikk. Det er bare lyden av en likeretter. Og mikrofoni, forvrengning osv er ikke "lydforbedring". Det er bare endring til noe som er mindre likt det som ligger på plata. Og når en måling av støygulvet lett viser følgene av lite gjennomtenkt plassering og dårlige kretsløsninger inne i produktet er vi langt forbi diskusjoner om musikk. Det er også påfallende hvor mye blomsterspråk man skal bruke på produkter med minst like påfallende bruk av skikkelig dårlige komponenter, eller fullstendig generiske kretsløsninger. Bare ordene er svevende nok og prisen høy nok er det liksom unntatt fra kritiske vurderinger.
Forsterkere er faktisk fysikk. Ingen kan konstruere en forsterker og fremkalle en "magisk egenskap". Sånn er det bare.
Håper du skjønner at d er litt ironi herDet er bare å gratulere! Enda en tråd som er i ferd med å spore helt av å dø ut..
Takket være samme gjengen som alltid, umulig å få til noe skikkelig brainstorming eller gode diskusjoner når det dukker opp troll i hver tråd og bedrevitere med null dekning for hva di snakker om. Bare ett evig jams om at mitt er best. Er noen som skulle hatt foreldre kontroll på brukeren sin det er helt klart.
Dette er jo nøyaktig den type grubling og undring som skaper en sunn debatt!I lys av det som i utgangspunktet ønskes debattert i denne tråden, beklager samtidig den ikketekniske tilnærmingen:
Er det et kvalitetstegn når en forsterker i større grad enn andre forsterkere gjengir lyden slik man kjenner akustikken fra rommet der opptaket er gjort?
Har vi da i større grad en forsterker som verken legger til eller trekker fra, slik en effektforsterker helst skal oppføre seg?
Eller kan det gjenkjennbare lydbildet like gjerne forklares som en tilfeldighet på grunn av andre komponenter i kjeden og rommet man spiller i; altså generelt sett irrelevant for om man har med en god (les: nøytral) effektforsterker å gjøre?
Hva skal vi skrive? Klasse d er best uavhengig erfaringer for det sier de på forum.Det er bare å gratulere! Enda en tråd som er i ferd med å spore helt av å dø ut..
Takket være samme gjengen som alltid, umulig å få til noe skikkelig brainstorming eller gode diskusjoner når det dukker opp troll i hver tråd og bedrevitere med null dekning for hva di snakker om. Bare ett evig jams om at mitt er best. Er noen som skulle hatt foreldre kontroll på brukeren sin det er helt klart.
Det siger man kun hvis man er glad for sin Klasse D forstærker at den er bedstHva skal vi skrive? Klasse d er best uavhengig erfaringer for det sier de på forum.
Du burde bare la være å skrive igrunn. Trodde kanskje det hadde bedret seg fra din side, den gang ei.Hva skal vi skrive? Klasse d er best uavhengig erfaringer for det sier de på forum.
Jo men jeg er for at det må være ens språk for å vurdere allt innen lyd egentlig som i allt annet her i verden .Så sjøl synder jeg der og sikkert flere andre som har dette som hobby , men jeg lærer gjerne og det er morsomt å utvide horisonten , kanje bli litt mere korrekt , for det er jo ikke uvilje .Jeg leser gjerne og uten landske rewiev s og utrykke listen kan bli stor "Og noen ganger syens jeg utrykkene er dekkende som at jeg forstår hva det dreier seg om ,,,, så har vi blomster språk, da tenker jeg de reklamene som er direkte oversatt med ett data program og da blir det helt villt ,,,, hilsen en fra saue flokken . )Ja, det er det evige problemet med at noen skal komme drassende med alt fra magi, dypere forståelse, gullører og musikalitet til annet tøv og lage et egenkonstruert system for å beskrive forsterkere.
Vi må få bort denne idiotiske mytifiseringen. Slutte å kalle alt for "musikalske egenskaper", tørre å kalle en spade for en spade, og erkjenne at innen hifi ligger magien i musikken, ikke i anlegget. Lyden av en likeretter er ikke lyden av musikk. Det er bare lyden av en likeretter. Og mikrofoni, forvrengning osv er ikke "lydforbedring". Det er bare endring til noe som er mindre likt det som ligger på plata. Og når en måling av støygulvet lett viser følgene av lite gjennomtenkt plassering og dårlige kretsløsninger inne i produktet er vi langt forbi diskusjoner om musikk. Det er også påfallende hvor mye blomsterspråk man skal bruke på produkter med minst like påfallende bruk av skikkelig dårlige komponenter, eller fullstendig generiske kretsløsninger. Bare ordene er svevende nok og prisen høy nok er det liksom unntatt fra kritiske vurderinger.
Forsterkere er faktisk fysikk. Ingen kan konstruere en forsterker og fremkalle en "magisk egenskap". Sånn er det bare.
Jøss, hvilket forum? Link pleas!Hva skal vi skrive? Klasse d er best uavhengig erfaringer for det sier de på forum.
Er teoretisk enig med deg. Hører en musikk i headsett er lyd bra uten at rommet fører til noe.Dette er jo nøyaktig den type grubling og undring som skaper en sunn debatt!
Jeg synes også spørsmålet er svært interessant, for her er det så utrolig lett å konkludere for raskt. La meg aller først understreke at dersom man ikke har klart å fange klangfargen fra opptaksrommet på opptaket så er det ikke et kvalitetstegn at man klarer å gjengi denne klangfargen i ettertid. Da er det en illusjon som ikke finnes på opptaket, og som trolig får opptaket til å høres mer troverdig ut, men som vil få de fleste andre opptak til å høres mindre troverdige ut. Poenget mitt er at vi må forutsette at denne klangen er fanget på opptaket, og det er den forutsetningen jeg har satt for at det neste jeg skriver skal medføre riktighet.
Det virker logisk å skille dette i to separate kategorier. Det ene er feil som generelt maskerer ting med for eksempel støy eller forvrengning av en type som gjør det vanskelig eller umulig å rekonstruere det opprinnelige signalet. Dette kan skje i forsterkere, men skjer langt oftere i høyttalere. Hvorvidt man klarer å gjenskape en illusjon av opptaksrommet vil nok fort handle om hvilke feil man har å kompensere for. Noen vil nok gjøre det umulig, mens andre vil i mindre grad påvirke hørbarheten.
Den andre er den type endringer som handler om frekvensrespons og tilsvarende, altså fullt reversible endringer. Vi kan for eksempel se for oss en høyttaler som havner litt på den slanke siden med en forsterker med høy dempingsfaktor, og balanserer bedre med en forsterker med lav dempingsfaktor. Følelsen av rom og klang blir ganske mye tydeligere når ting er i balanse med de lave oktavene.
Kort sagt tror jeg det er et stykke mellom forsterkere som klarer å drepe akustikken i opptaksrommet. Det er derimot ikke så fryktelig langt mellom høyttalere som klarer det, og det er trolig enda enklere å finne en match som er dårlig og ødelegger denne illusjonen ganske effektivt. At dette handler om forsterkerens kvaliteter isolert sett finner jeg derfor ikke umulig, men lite sannsynlig.
Hehe, jeg tror ikke "blomsterspråket" er et problem i seg selv. Det er langt mer problematisk at så mange faller for fristelsen til å forklare verden hvilke fantastiske mekanismer som får det til å blomstre. Som regel er det rene sitater fra markedsføringen som er laget av noen uten teknisk kompetanse. Vi så jo det i videoen som ble postet her som omhandlet Crown I-Tech-forsterkere. Man forsøker å lage en forståelig tolkning som folk flest kan få en forståelse av, også ender det med en forklaring som ikke stemmer med virkeligheten. Allikevel sitter folk og føler at "jeg hører at det er nøyaktig sånn det virker".Jo men jeg er for at det må være ens språk for å vurdere allt innen lyd egentlig som i allt annet her i verden .Så sjøl synder jeg der og sikkert flere andre som har dette som hobby , men jeg lærer gjerne og det er morsomt å utvide horisonten , kanje bli litt mere korrekt , for det er jo ikke uvilje .Jeg leser gjerne og uten landske rewiev s og utrykke listen kan bli stor "Og noen ganger syens jeg utrykkene er dekkende som at jeg forstår hva det dreier seg om ,,,, så har vi blomster språk, da tenker jeg de reklamene som er direkte oversatt med ett data program og da blir det helt villt ,,,, hilsen en fra saue flokken . )
Jeg mener klasse a låter fantastisk. Sånn er det bare.Du burde bare la være å skrive igrunn. Trodde kanskje det hadde bedret seg fra din side, den gang ei.