Spesielt C# tonen (34,6479hz ligger C#1)H-strengen på en 5-strengs bass er stjerna i showet hos deg
Poenget mitt var vel heller å finne ut hvor feilen ligger.Disse kurvene lyver ikke. Den feilen farger lyden veldig mye.
Tja, ingen grunn til å stresse seg opp. Noen av ulinearitetene kan man justere med mindre endring av lytteposisjon. Dette gjelder feks dippene på (200, 250 og 300 - hvis jeg husker riktig) som ser ut som kansellering fra veggen. 35hz peaken er stående bølger i rommets lengderetning og en bølgelenge på knappe 10m, så små enringer i posisjon vil gjøre lite der. For noen blir det innlysende at dette avviket som er over 10dB etter all sannsynlighet er en stående bølge som enklest korrigeres ved å dempe signalet.Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
Hvordan skal man lære noe av dette ?
Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
I'm out!
Hvad er formlen for at finde de stående bølger?Tja, ingen grunn til å stresse seg opp. Noen av ulinearitetene kan man justere med mindre endring av lytteposisjon. Dette gjelder feks dippene på (200, 250 og 300 - hvis jeg husker riktig) som ser ut som kansellering fra veggen. 35hz peaken er stående bølger i rommets lengderetning og en bølgelenge på knappe 10m, så små enringer i posisjon vil gjøre lite der. For noen blir det innlysende at dette avviket som er over 10dB etter all sannsynlighet er en stående bølge som enklest korrigeres ved å dempe signalet.
vet du hvem jeg er?Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
Hvordan skal man lære noe av dette ?
Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
I'm out!
Muligens starte som de fleste andre av oss har gjort, lese deg opp på feltet her på hfs, eller andre plasser...Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
Hvordan skal man lære noe av dette ?
Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
I'm out!
Mål med en mic og REW så finner du de.Hvad er formlen for at finde de stående bølger?
Han siktet til stakkaren som la ut målingen. Og @POB var observant nok til å få med seg at karen ikke har dsp eller annet.vet du hvem jeg er?
juicehifi.com
Jeg ved hvordan man måler. Jeg ville gerne ha' formlen.Mål med en mic og REW så finner du de.
Men mål i lytteposisjon det som er midt mellom øra.
Du har ikke bare en og ikke bare et sted i rommet så det enkleste er å bruke en slik kalkulator: amrocJeg ved hvordan man måler. Jeg ville gerne ha' formlen.
Høyttalere måler jevnt ut fra fabrikk - alle ujevnheter skyldes rommetFeilen er vel høyst sannsynlig rom relatert.
Mulig man kan plassere lytteposisjon og/eller høyttalere annerledes, men det er ikke alle som har mulighet for det.
Da blir det å dra det ned med en form for EQ det eneste alternativ.
...og dra ned peaker er en harmløs operasjon, og gjør sjelden noe skade. Tvert i mot.
Mine højttalere er 2 vejs med en 9" bas. I følge specs går de ned til omkring 38 Hz. Alligevel har jeg et stort peak på 33 Hz. Det må jo være rummet, og uanset hvilken højttaler jeg bruger, vil det peak være der. Faktisk synes jeg ikke det er hørbart, og jeg har en "slank" lyd i mit rum.Høyttalere måler jevnt ut fra fabrikk - alle ujevnheter skyldes rommet
Lytteposisjon kan endres, høyttalere kan flyttes, men hvis ikke nevnte er mulig så må det kjøpes høyttalere som passer til rommet(les:mindre)
DSP er en løsning som funker, men er helt avhengig av at brukeren vet hvordan mikrofon skal plasseres ifm både kalibrering og målinger av resultatet
Resultatet blir bra lyd med minimalt med peaker og dipper
Ja, helt naturlig det. Ingen høyttalere slutter å lage lyd rett nedenfor fabrikkens oppgitte frekvens...I følge specs går de ned til omkring 38 Hz. Alligevel har jeg et stort peak på 33 Hz.
Det er stor forskjell på å vite hvordan man bruker PC + REW + målemikrofon og hvor man bør plassere mikrofon ift rommets utforming/møblering/plasseringJeg ved hvordan man måler. Jeg ville gerne ha' formlen.
Jeg går ud fra, at hvis det er bas man skal analysere, så er det i lytteposition og 90 grader filen til umik?Det er stor forskjell på å vite hvordan man bruker PC + REW + målemikrofon og hvor man bør plassere mikrofon ift rommets utforming/møblering/plassering
Formlen er spesifikk for hvert rom...
Forskjellen skal normalt bare være relevant for høyere frekvenser, så hvis man måler bassrespons blir det neppe noen katastrofe om det blir feil fil.Mic rett opp og 90graders kalibreringsfil ja
Evt mic rett frem og head on fil,
Jeg har brukt begge metoder uten at det gir særlig ulikt resultat, men man bør ikke blande
Jeg må måle i lytteposisjon for å fåtroverdig resultat , helt annen respons med mic 1m til siden feks
Basert på de stedlige fakta og tilgjengelig datakilder av adekvate relevante analoge forhold kan man med stor sannsynlighet uttale at konsensus er oppnådd med full tillslutning i det pågjeldende problemsakskompleksetSå alt dette preiket koker ned til det jeg kort og konsist skrev.
Jeg har faktisk ikke den store interesse i det . Jeg har mit anlæg i stuen, og har ikke mulighed for at flytte for meget rundt. Jeg kan heller ikke gøre noget ved akustikken. Så jegmå leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rumEt tips @Sigma62 Hjelpe filen til REW er en kilde til kunnskap. Les den, bruk den som oppslagsverk og eders hodet blir fylt med visdom.
Du kan trøste deg med at det måler helvete i nesten alle rom. Det er nesten et under at vi hører forskjell på Madonna og Metallica så fælt som det måler.Jeg har faktisk ikke den store interesse i det . Jeg har mit anlæg i stuen, og har ikke mulighed for at flytte for meget rundt. Jeg kan heller ikke gøre noget ved akustikken. Så jegmå leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rum
…og desto større er effekten av DSP.Jeg har faktisk ikke den store interesse i det . Jeg har mit anlæg i stuen, og har ikke mulighed for at flytte for meget rundt. Jeg kan heller ikke gøre noget ved akustikken. Så jegmå leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rum
Sorry, da har jeg misforstått.Jeg har faktisk ikke den store interesse i det .
Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.…og desto større er effekten av DSP.
Ok, så jeg misforstod deg ikke likevel.Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
Prøv med noe som ikke er for dyrt i første omgang. Enheter som minidsp kan du sette til å kun regulere enkelte frekvensområder. Bruker du balansert eller ubalansert kabling og hvilket budsjett er aktuelt?Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
Korrigere bassen i en vanlig høyttaler?Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
Denne gjør jo en fantastisk jobb.Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
Ok, så jeg misforstod deg ikke likevel.
Ja. Det er vel et kendt, at det som regel er bassen der er problemet i et set up i et normalt rum. Derfor vil jeg ikke til at lave korrektioner over f.eks 150Hz.Korrigere bassen i en vanlig høyttaler?