weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 21.748
- Antall liker
- 14.370
Mye "ordner" seg nok om/når arbeidsledigheten begynner å tikke oppover rundtomkring, men det blir ikke spesielt behagelig for de fleste involverte.
Jeg trenger ikke trøst for noe, er egentlig ganske så happy med dagene men har ingen problemer med å se/skjønne at tingenes tilstand fremover ikke ser så bra ut for noen, vi trenger ikke å kalle dem klagere av den grunn selv om det sikkert føles godt.Du får trøste deg med at det går en del luft ut av de ballongene, og at dette vil få en tydelig utjevnende effekt. Hvilket regjeringen kommer til å innkassere som «å ha gjort noe med forskjells-Norge».
Men det er jo ikke bare noen, sjekk hva som er gått galt trådene, det er jo priviligerte voksne mennesker som har vært med på tidenes økonomisk opptur med dyr hifi, det klages jo jevnt konstant.
Ja vi er på et forum for noe som man vel kun unner seg hvis man har noe til overs så tror heller ikke at det er folk flest her inne som vil kjenne mest på det som kommer. Men jeg ser ikke på alt som skrives i trådene som en «alt er galt» klaging men meningsutvekslinger om hvordan politikk og systemer virker på folk i hverdagen, også på de som ikke har hifi. Forskjellige meninger, utgangspunkt, erfaringer og kompetanse beriker trådene synes jeg. Men alt vil jo være øynene som ser.Men det er jo ikke bare noen, sjekk hva som er gått galt trådene, det er jo priviligerte voksne mennesker som har vært med på tidenes økonomisk opptur med dyr hifi, det klages jo jevnt konstant.
Det er det sikkert, men akkurat du er deg selv nærmest, du leder jo an i dette klagetoget sammen med et par andre ute til venstre og fremstiller Norge som et fallitt rottereir.Det er da fullt mulig å ha dyr hi-fi samtidig som man har sympati med de lavtlønnte...
Hva tror du skjer når du skal ta alle tiltak som er gratis/billig fra samtlige europeiske land og applikerer det på ett?ettersom kostnader stiger og lønna ikke helt holder tritt for vanlige dødelige, så kunne kanskje dette være noe for en stat som blåses opp av pæng (kunne kanskje få flere over på kollektivt også!):
Elkraftproduksjonen er vel pr idag ca 90% offentlig eid (stat/kommune/fylke).vi må bare lære oss å bringe ting under statlig kontroll igjen. kraftproduksjon, kollektivtransport…
Prinsipielt: ja.jeg sa statlig kontroll. monopoliser det hele. ta livet av kraftkommuner…
Skinnene er vel fortsatt nasjonale.Ikke så lett når togene ikke lenger er nasjonale.
virkeligheten er kjennetegnet ved at den yter motstand.Prinsipielt: ja.
Altså er eg skeptisk: Eg er usikker på om det vi treng no er ein omfattande kommunal motstand mot kraftutbygging. Økonomisk er det ingen grunn til at kommunalt eigde verksemder skal stå for drift/utbygging. Likevel: Det er knapt ein kommune som vil ha vindkraft lenger. Det biletet hadde vore heilt annleis dersom vindkraft hadde kunne ført til langsiktig kommunaløkonomisk gevinst. Dersom staten, som trass skiftande partifarge korkje har gjort det særleg moro å driva kommuneøkonomi eller utvist evne til fornuftig energipolitikk (altså: der rimeleg kraft til folk og næring var viktigast) skulle teke bort inntektsgrunnlaget frå kraftkommunane, får vi det moro.
Men det er ikke de som er priset eller bundet av kontrakter.Skinnene er vel fortsatt nasjonale.
Har vel opptil flere gangr tidliger blitt nevnt som en av absurditetene i hvordan lønnshierarkiet funker innen luftfart. Siden dette - sett fra utsiden - helt idiotiske systemet er på plass så må man nesten anta at det gavner sterke interessegrupper og dermed ikke blir endret.Det jeg stusser på vedr piløtlønnene er hvorfor de må starte på bunn om man bytter selskap, er jobben så "generisk" at erfaring ikke er noe man trenger/gidder å betale for?
OK, hva synes du er riktig lønn for nyutanndet med teknisk fagskole?Men begynnerlønna er jo absurd dårlig.
Flygelder er to år hvorav ca et år betalt. Men det er vanskelig, veldig mange som stryker eller ryker av andre grunner. Normalt er det vanskelig å komme inn på utdannelser i Norge men ganske lett å komme ut, flygeleder er litt omvendt sånn sett. Skal sies at min intel på feltet flygeleder er til dels anekdotisk og muligens utdatert.Hva er utdannelsen for pilot og flygeleder, ukjent mark for meg. (1-2 år ) etter videregående?
Vi har faktisk pilotudannelse ved UIT som gir bachelor og cpl sertifikat, finansiert av staten. Riktignok bare 24 studieplasser per årFlygelder er to år hvorav ca et år betalt. Men det er vanskelig, veldig mange som stryker eller ryker av andre grunner. Normalt er det vanskelig å komme inn på utdannelser i Norge men ganske lett å komme ut, flygeleder er litt omvendt sånn sett. Skal sies at min intel på feltet flygeleder er til dels anekdotisk og muligens utdatert.
Pilot er noe mer fluffy vil jeg tro siden man må være godkjent på en helt bestemt flytype for å fly den komersielt og hvordan det funker varier nok en del rundtomkring (altså om man må betale for det eller får betalt for det). Det er også en ganske kostbar utdannelse som det sikkert tar ganske mange år å betale ned for den som får seg en jobb. Med mindre man da kommer topptrent som flyger fra luftforsvaret, men det gjør jo de færreste.
Så også den meldingen fra dem. "Ikke depp over dippen - kjøp den i stedet for!""Redd oss, vær så snill."
Kryptobørsen Firi ber kundene «kjøpe dippen»: – Å gi investeringsråd om bobler er ekstremt risikabelt, svarer finansprofessor | DN
Finansprofessor Dagfinn Rime reagerer kraftig på kryptobørsen Firis oppfordring til kundene.www.dn.no
Vis vedlegget 836093
Alle nedstengingene for å holde Covid i sjakk setter alvorlige bremser på økonomien der borte.En sak som jeg opplever blir underkommunisert er ståa i Kina. Ut fra de siste tallene bremser økonomisk aktivitet raskt og de er på vei inn i resesjon. Det er bygget et avsindig antall boliger som det ikke finnes behov for og befolkningen krymper.
Man kan fort trekke tråder mot Japan etter 2. vk og boligsituasjonen der på 80-tallet og hva som er skjedd etterpå.
Det er ikke bare det. En kraftig aldrende befolkning og 90 millioner tomme leiligheter gjør også sitt.Alle nedstengingene for å holde Covid i sjakk setter alvorlige bremser på økonomien der borte.