Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.370
    Mye "ordner" seg nok om/når arbeidsledigheten begynner å tikke oppover rundtomkring, men det blir ikke spesielt behagelig for de fleste involverte.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.278
    Du får trøste deg med at det går en del luft ut av de ballongene, og at dette vil få en tydelig utjevnende effekt. Hvilket regjeringen kommer til å innkassere som «å ha gjort noe med forskjells-Norge».
    Jeg trenger ikke trøst for noe, er egentlig ganske så happy med dagene men har ingen problemer med å se/skjønne at tingenes tilstand fremover ikke ser så bra ut for noen, vi trenger ikke å kalle dem klagere av den grunn selv om det sikkert føles godt.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Men det er jo ikke bare noen, sjekk hva som er gått galt trådene, det er jo priviligerte voksne mennesker som har vært med på tidenes økonomisk opptur med dyr hifi, det klages jo jevnt konstant.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo ikke bare noen, sjekk hva som er gått galt trådene, det er jo priviligerte voksne mennesker som har vært med på tidenes økonomisk opptur med dyr hifi, det klages jo jevnt konstant.

Det er da fullt mulig å ha dyr hi-fi samtidig som man har sympati med de lavtlønnte...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo de lavtlønte som gjør dyr HiFi så billig.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.278
    Ja vi er på et forum for noe som man vel kun unner seg hvis man har noe til overs så tror heller ikke at det er folk flest her inne som vil kjenne mest på det som kommer. Men jeg ser ikke på alt som skrives i trådene som en «alt er galt» klaging men meningsutvekslinger om hvordan politikk og systemer virker på folk i hverdagen, også på de som ikke har hifi. Forskjellige meninger, utgangspunkt, erfaringer og kompetanse beriker trådene synes jeg. Men alt vil jo være øynene som ser.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Det er da fullt mulig å ha dyr hi-fi samtidig som man har sympati med de lavtlønnte...
    Det er det sikkert, men akkurat du er deg selv nærmest, du leder jo an i dette klagetoget sammen med et par andre ute til venstre og fremstiller Norge som et fallitt rottereir.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så lett når togene ikke lenger er nasjonale.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    poenget er?

eller for å si det på en annen måte: hvor fikk du den ideen fra? (ta alle tiltak som er gratis/billig fra samtlige europeiske land og applikerer det på ett.)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.370
    I Tyskland koster all offentlig transport (minus noen ekspresstog tror jeg) 9 euro i måneden i juni, juli og august

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.294
    Torget vurderinger
    1
    vi må bare lære oss å bringe ting under statlig kontroll igjen. kraftproduksjon, kollektivtransport…
    Elkraftproduksjonen er vel pr idag ca 90% offentlig eid (stat/kommune/fylke).

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.813
    Sted
    Sunnmøre
    jeg sa statlig kontroll. monopoliser det hele. ta livet av kraftkommuner…
    Prinsipielt: ja.

Altså er eg skeptisk: Eg er usikker på om det vi treng no er ein omfattande kommunal motstand mot kraftutbygging. Økonomisk er det ingen grunn til at kommunalt eigde verksemder skal stå for drift/utbygging. Likevel: Det er knapt ein kommune som vil ha vindkraft lenger. Det biletet hadde vore heilt annleis dersom vindkraft hadde kunne ført til langsiktig kommunaløkonomisk gevinst. Dersom staten, som trass skiftande partifarge korkje har gjort det særleg moro å driva kommuneøkonomi eller utvist evne til fornuftig energipolitikk (altså: der rimeleg kraft til folk og næring var viktigast) skulle teke bort inntektsgrunnlaget frå kraftkommunane, får vi det moro.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Prinsipielt: ja.

Altså er eg skeptisk: Eg er usikker på om det vi treng no er ein omfattande kommunal motstand mot kraftutbygging. Økonomisk er det ingen grunn til at kommunalt eigde verksemder skal stå for drift/utbygging. Likevel: Det er knapt ein kommune som vil ha vindkraft lenger. Det biletet hadde vore heilt annleis dersom vindkraft hadde kunne ført til langsiktig kommunaløkonomisk gevinst. Dersom staten, som trass skiftande partifarge korkje har gjort det særleg moro å driva kommuneøkonomi eller utvist evne til fornuftig energipolitikk (altså: der rimeleg kraft til folk og næring var viktigast) skulle teke bort inntektsgrunnlaget frå kraftkommunane, får vi det moro.
    virkeligheten er kjennetegnet ved at den yter motstand.

ser godt det du sier, og kan vanskelig si meg uening i beskrivelsen. likevel mener jeg at tiden nå blir såpass ekstraordinær at det skaper muligheter for å tenke nytt, med støtte i demos. men det er klart; har vi politikere som gjerne vil koble nord og sør sammen med ledning, samtidig som de ikke kan redegjøre for hvordan de også skal unngå importere søringenes strømpris nordpå, så faller jo det hele sammen. det forutsetter altså at en har politiske planer som ikke er basert på vås – strømpris opp et par øre, som de sa i forbindelse med ledningene til kontinentet– og falsk tale, men gjennomsiktighet og konsekvenstenking.

det samme må jo gjelde utbygging av vindkraft. mye ueninghet er basert på ugjennomsiktighet.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.278
    Blir spennende å se hva pilotene selv mener gjennom uravstemningen. Ny streik?

Stemningen blant deltakerne i etterkant er blandet. Når tariffavtalen nå går til uravstemning, er verken Klokset eller Skogvang helt sikker på at den får gjennomslag.

– Tror du avtalen kommer til å gå gjennom?

– Jeg vet ikke. Vi har fått blandet respons, sier Klokset.

– Folk er lettet for at vi har fått på plass det viktigste, men medlemmene trenger noen dager for å fordøye og kjenne på hva det har å si for deres hverdag i de kommende årene.

– Det er vanskelig å si, svarer Skogvang.

Skulle medlemmene velge å stemme nei, går pilotene automatisk ut i en ny streik.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Det jeg stusser på vedr piløtlønnene er hvorfor de må starte på bunn om man bytter selskap, er jobben så "generisk" at erfaring ikke er noe man trenger/gidder å betale for? Jeg skjønner at jobben ikke er skalerbar og at en flytur tar hva den tar uavhengig av hvem som er bak spakene, men skulle jo tro det var andre momenter inne i bildet her også?
    Hvis lønna starter på 450 og slutter på halvannen mill så får man godt betalt for lojalitet hvis man ikke av erfaring tilfører noe annet til selskapet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.370
    Det jeg stusser på vedr piløtlønnene er hvorfor de må starte på bunn om man bytter selskap, er jobben så "generisk" at erfaring ikke er noe man trenger/gidder å betale for?
    Har vel opptil flere gangr tidliger blitt nevnt som en av absurditetene i hvordan lønnshierarkiet funker innen luftfart. Siden dette - sett fra utsiden - helt idiotiske systemet er på plass så må man nesten anta at det gavner sterke interessegrupper og dermed ikke blir endret.

Var samme greia med Babcock og ambulanseflysvningene. Piloter risikerte å gjøre essensielt akkurat samme jobb til mye laver lønn fordi det ble ny arbeidsgiver.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men begynnerlønna er jo absurd dårlig.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Hva er utdannelsen for pilot og flygeleder, ukjent mark for meg. (1-2 år ) etter videregående?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert riktig lønn for en med fagskole som jobber 8-16 men jeg synes da de bør bli kompensert for antallet reisedøgn og ukurante arbeidstider.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Det tror jeg de får. (masse overtid etc. og ubekvem arb. tid.)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.370
    Hva er utdannelsen for pilot og flygeleder, ukjent mark for meg. (1-2 år ) etter videregående?
    Flygelder er to år hvorav ca et år betalt. Men det er vanskelig, veldig mange som stryker eller ryker av andre grunner. Normalt er det vanskelig å komme inn på utdannelser i Norge men ganske lett å komme ut, flygeleder er litt omvendt sånn sett. Skal sies at min intel på feltet flygeleder er til dels anekdotisk og muligens utdatert.

Pilot er noe mer fluffy vil jeg tro siden man må være godkjent på en helt bestemt flytype for å fly den komersielt og hvordan det funker varier nok en del rundtomkring (altså om man må betale for det eller får betalt for det). Det er også en ganske kostbar utdannelse som det sikkert tar ganske mange år å betale ned for den som får seg en jobb. Med mindre man da kommer topptrent som flyger fra luftforsvaret, men det gjør jo de færreste.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Det morsomme er jo at tariffavtalen som sas har signert med danske LO for sas connect og go har høyere begynnerlønn på bekostning av litt lavere lønn ved karriereslutt, men det er visst fyfy

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Flygelder er to år hvorav ca et år betalt. Men det er vanskelig, veldig mange som stryker eller ryker av andre grunner. Normalt er det vanskelig å komme inn på utdannelser i Norge men ganske lett å komme ut, flygeleder er litt omvendt sånn sett. Skal sies at min intel på feltet flygeleder er til dels anekdotisk og muligens utdatert.

Pilot er noe mer fluffy vil jeg tro siden man må være godkjent på en helt bestemt flytype for å fly den komersielt og hvordan det funker varier nok en del rundtomkring (altså om man må betale for det eller får betalt for det). Det er også en ganske kostbar utdannelse som det sikkert tar ganske mange år å betale ned for den som får seg en jobb. Med mindre man da kommer topptrent som flyger fra luftforsvaret, men det gjør jo de færreste.
    Vi har faktisk pilotudannelse ved UIT som gir bachelor og cpl sertifikat, finansiert av staten. Riktignok bare 24 studieplasser per år

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.101
    ^
    Hører sikkert til i irritasjonstråden,
    men det er meningsløst å linke til artikler bak betalingsmur!

C

Cyber

Gjest
    "Redd oss, vær så snill."

Vis vedlegget 836093
    Så også den meldingen fra dem. "Ikke depp over dippen - kjøp den i stedet for!"

Ble nesten litt sjokkert over at de tør sende ut slikt, men er nok mye desperasjon i den sjappa nå. Et godt ras nedover til så vil de nok slite med å holde seg likvide mens folk trekker ut luftpengene for å få ordentlige penger.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.301
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En børs skal da ikke slite med dette, den tjener penger på hver transaksjon og thats it.
    Handler vel om at de ønsker å få opp volumet, men da burde de jo feks fjerne gebyrer for kjøp, men ikke for salg i en periode

C

Cyber

Gjest
    En sak som jeg opplever blir underkommunisert er ståa i Kina. Ut fra de siste tallene bremser økonomisk aktivitet raskt og de er på vei inn i resesjon. Det er bygget et avsindig antall boliger som det ikke finnes behov for og befolkningen krymper.

Man kan fort trekke tråder mot Japan etter 2. vk og boligsituasjonen der på 80-tallet og hva som er skjedd etterpå.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En sak som jeg opplever blir underkommunisert er ståa i Kina. Ut fra de siste tallene bremser økonomisk aktivitet raskt og de er på vei inn i resesjon. Det er bygget et avsindig antall boliger som det ikke finnes behov for og befolkningen krymper.

Man kan fort trekke tråder mot Japan etter 2. vk og boligsituasjonen der på 80-tallet og hva som er skjedd etterpå.
    Alle nedstengingene for å holde Covid i sjakk setter alvorlige bremser på økonomien der borte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Ettbarnspolitikken slår til. I 2050 anslås det å være 600 mill innbyggere i Kina mot ca 1 milliard i dag (har jeg lest et eller annet sted - litt usikker på årstallet, kanskje senere enn 2050, kanskje 2100). Det er en dramatisk utvikling. Nå er det lov med flere barn (det var det før også, men bare på landsbygda der man trengte arbeidskraft på gårdene), men det er så dyrt å ha barn i byene at de aller færreste har råd til mer enn et barn. Det siste ifølge min svigerdatter som er fra Beijing.

Edit: Det var nok 2100 jeg leste (ikke 2050). En nesten halvvering av innbyggerantallet på 25 år kan ikke være mulig.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn