Fydda, Jøgge er for flink til å selge seg helt tomMetoo. Den forrige ble «borte» hos Jørgen.
Excuse me????Jazz som aldri går i dass
...og ALDRI når Sam Records stempler inn som part i produksjonen.
Dessuten er det vel sjelden, om noensinne, at Miles har feila katastrofalt på plate, så da er det vel bra uansett. I tillegg er skiva en småsøt 10" som er tatt opp i Paris 4. desember 1957.
Vis vedlegget 849485
På den tiden er Miles engasjert på Club Saint-Germain' og på Olympia Theatre. I nabolaget til Saint-Germain-des-Près treffer han på bl.a. Louis Malle som nettopp har ferdigstilt sin første film; ‘Ascenseur Pour L’échafaud’. Jean-Paul Rappeneau, et jazzhue og stor fan av Louis Malle’s assistent på det tidspunktet, foreslo å spørre Miles Davis om å skape filmmusikken. De klarte å arrangere en privat fremvisning av filmen. Miles kom med tre franske Jazz'ere - Barney Wilen på tenorsax, René Urtreger på piano, Pierre Michelot på bass og hans kompajong Kenny Clarke på trommer – til studioet ‘Le Poste Parisien’ uten å ha forberedt det minste. Miles Davis gav musikerne kun noen enkle, elementære harmoniske føringer som han hadde samlet sammen på hotellrommet. Innspillingen ble gjort i løpet av natta og havnet på denne tapen;
Vis vedlegget 849447
Det ble aldri gitt noe eget album i USA, men 10 av låtene fra soundtracket havnet på en av sidene av albumet Jazz Track som ble GRAMMY-nominert i 1960 i kategorien Beste jazzopptreden, solo eller liten gruppe *).
‘Ascenseur Pour L’échafaud’ er så absolutt noe å eie for hardcore blodfan av fransk jazzhistorie og/eller Miles.
Vet ikke........ husker ikkeHusker du også dårlig @HasseBasse?
Sitter og hører på denne nå. Blir vel til å bestille fysisk. Den var ikke tilgjengelig for streaming på Qobuz, men på Spotify var den.Vanskelig å bli profet i eget land...
Det er sjelden at jeg er begeistret for musikk som havner på rangerte lister, men denne gang fant jeg en liste som ikke er utelukkende kommers. Det var veldig gledelig den nye singelen til Bjørn Riis nå TOPPER den nederlandske TOPP 100-lista med "Dark Shadows, part 1", hvor han har med seg great-gig-in-the-sky-syngedama Durga McBroom (Pink Floyd)
Vis vedlegget 849083
Sist jeg snakket med Bjørn, var han veldig spent på hvordan den nye plata ville bli tatt i mot ettersom han utelukkende har laget typisk "Pink Floyd-musikk". Bjørn har selvsagt brukt tilnærmet makne instrumenter, amper og pedaler som David Gilmour.
Som en side-hobby drifter Bjørn nettsiden gilmourish.com. Her kan du lese mye om David Gilmour's ikoniske gitarer, amp'er og effekter m.m.
Her er også en videofnutt hvor du kan se Bjørn sin tilnærming til hvordan plata og innspillingen ble gjort.
Nå er det ikke mange dagene igjen før jeg kan hente en bunke:
Vis vedlegget 849084
Ser jo nå at det ikke står noe om DSOTM, men kun Great gig… my bad hovedpoenget var tross alt at jeg endte med å høre på en jeg trodde var Torry, men som var Durga.Du har helt rett Jonas, men har nok tolket meg feil. Jeg tror heller ikke at noen har skrevet at Durga sang på DSOTM-plata.
Durga:
She went on to have a long stint with them (Pink Floyd), being the only backing vocalist to appear consistently on all of their shows starting from the November 1987 concert at Omni Arena of A Momentary Lapse of Reason Tour up to the final concert of The Division Bell Tour in October 1994. She also performed on their appearance at the 1990 Knebworth festival and has provided vocals for the Pink Floyd live albums Delicate Sound of Thunder, and Pulse, and the Pink Floyd studio albums The Division Bell, and The Endless River, as well as David Gilmour's 2001 solo tour.
Interessant! Det ble tydeligvis for mye trafikk hos Discogs. Dette engasjererDoris Troy, Leslie Duncan og Liza Strike står oppført som kvinnelige vokalister på DSOTM i følge Discogs
Henter gjerne i morgen hvis det er OKEtter å ha hørt singelen en rekke ganger, var jeg spent på både variasjonen og sammensetningen av låtene på Mini-albumet til Bjørn. Skiva skuffer ikke. Dette var 30 minutter med fire låter som holder en jevn og bra standard. Høydepunktene er nok åpningssporet Dark Shadows, Part 1 og avslutningssporet Dark Shadows, Part 2.
Albumet er en ren Floyd-hyllest og jeg synes at det er nokså tøft å gjøre noe som Bjørn Riis her har gjort. Jeg synes at han har lykkes bra, men hør sjøl!
Jacob Holm-Lupo bekrefter nok en gang at han er en av våre beste på å mastre. Meget god balanse i hele plata.
Jeg glemte kanskje å nevne Mimmi Tamba som også deltar på vokalsiden. Hun gjør seg sjelden bort og det var et flott gjenhør med dama på 31 år som jeg ikke har sett siden hun sang Bowie på Sentralen. Plata til Bjørn avslutter med Dark Shadows (part 2). - En knallsterk avslutning som delvis utfordret Magicoene her hjemme. Plata tåler å spilles høyt
Vis vedlegget 850715
OVKere og OASere som enda ikke har tatt kontakt kan få plata til "klubbpris" så lenge lageret rekker.
Koselig Bartizz - gjør det!Henter gjerne i morgen hvis det er OK
Takk, bra at du er mer oppegående på Waters og Pink Floyd enn meg, ptb^^ Det var Katie Kisson, PP Arnold og Carol Kenyon som var koristen der.
…vi kan bytte bolig ett års tid - om du er ferdig med å pusse oppBare å si i fra Grumpy når du ønsker å byttelåne TechDas´n mot min Technicks….
Sa han, som hadde fokus feil stedImponerende kabelutvalg
Tok det ikke helt på husken mht Kenyon, men fant frem til at hun erstattet Susannah Melvoin (som koret sammen med Kissoon og Arnold under In the flesh touren).Takk, bra at du er mer oppegående på Waters og Pink Floyd enn meg, ptb
Liker man sjangren hans, er det meste med Paul Banks Topklasse.Takk for tips, @Grumpy og @HasseBasse! Nye artistar for meg. Svingar fint av denne!