Snickers-is
Bransjeaktør
Er det ikke like lett å bare sjekke avstanden på Google maps?
Det jeg tenkte på var at noen subber har forsterkere med delay, samt at de ofte spiller med frontveggen eller hjørnet bak slik at avstanden til elementet blir for kort i forhold til faktisk akustisk respons.Kommer helt an på oppsettet, enkleste måten er å bruke lasermåler sett på stativ der hodet er og sikt på midten av elementet, så regner en ut differansen mellom sub og høyttaler, så forsinker du de som er nærmest lytterposisjon. På MiniDsp så får du opp hvor mange cm det er snakk om når en skriver inn desimal.
Nei. Kun 26m2. Men det dreier seg ikke bare om avstander. Kan være forsinkelse selve subben osv.Det kan jeg ikke tenke meg er noen enkel øvelse, men du har kanskje et veldig stort rom?
Det blir fort feil. En sub som går til 100Hz trenger mye tid (relativt) på å få opp lydtrykket. Denne tregheten er ofte viktigere enn avstanden.Kommer helt an på oppsettet, enkleste måten er å bruke lasermåler sett på stativ der hodet er og sikt på midten av elementet, så regner en ut differansen mellom sub og høyttaler, så forsinker du de som er nærmest lytterposisjon. På MiniDsp så får du opp hvor mange cm det er snakk om når en skriver inn desimal.
Deler ikke så høyt. Har målt også, ser greit ut dette her. Målte og regnet ut slik når jeg jobbet som lydtekniker også, fungerte da og fungerer nå.Det blir fort feil. En sub som går til 100Hz trenger mye tid (relativt) på å få opp lydtrykket. Denne tregheten er ofte viktigere enn avstanden.
Snakker du nå om latency i filteret?Det blir fort feil. En sub som går til 100Hz trenger mye tid (relativt) på å få opp lydtrykket. Denne tregheten er ofte viktigere enn avstanden.
Det hjelper lite om "timingen" (målt som relative forskjeller i distanse mellom sub og høyttaler, inkludert evt. latency i DSP) er korrekt hvis sub og bassen i høyttaleren ikke har god fasealignment i frekvensområdet rundt delefrekvensen. Så en lasermåling er kun et greit startpunkt. Selv ser jeg først på impulsresponsen for hhv sub og høyttaler i en måling som dekker delefrekvense +/- en oktav (med en timing reference) for å sikre at jeg ikke bommer med +360 grader, og så bruker jeg "alignment tool" med en timing reference i REW for den siste tweaken i relative delays, men justert i den retningen som gjør at første peak i impulsresponsen blir nærmest mulig hverandre i tid. Har sjekket "simuleringen" som alignment tool gir opp mot reelle iterative målinger og det stemmer for det meste 100%. Og så oppdager jeg ofte (på mange systemer som jeg har målt, og det er etter hvert fryktelig mange) at polariteten på sub vs høyttaler er reversert, det ser du ofte på impulsresponsen, hvor for eksempel bassdriveren i høyttaler starter positivt mens subben starter negativt. Alt for vanlig. Det må fikses først.Deler ikke så høyt. Har målt også, ser greit ut dette her. Målte og regnet ut slik når jeg jobbet som lydtekniker også, fungerte da og fungerer nå.
Ja OK I så fall hadde jeg uansett noen forslag til hvordan punkt 2 og 3 bør gjøres, som i hvert fall jeg har hatt god erfaring med. Kanskje på 40-50+ forskjellige installasjoner. Men det er mange veier til Rom som det sies;-)Som sagt, har også testet og målt med rew...
1) Måle med lasermål
2) Måle i rew
3) Justere med MiniDsp
4) Kjøre Dirac
Nei. Sen stigetid.Snakker du nå om latency i filteret?
Den er jo naturlig lav for frekvenser under 100Hz dersom man skal få riktig impulsrespons. Mener du i fullt alvor at man skal sette delay på høyttalerne for å kompensere for dette?Nei. Sen stigetid.
I praksis kan jeg ikke si å ha opplevd store problemer med små avvik i fase der nede i dypet. Ofte befinner jo subber seg i et helt annet plan enn høyttalerene også og du får avvik uansett, med mindre du sitter med hodet i skrustikke. Og hva spiller en periode fra eller til når det tar deg rundt 3 perioder ved 100Hz før du en gang registrerer frekvensen som en tone, da har den forlengst fyllt rommet Og hvordan klarer du å skape ideell faseoverfang ved en multipunkt måling eller 8-36 subber spredd utover en vegg ved hjelp av en mono mic plassert i et eller annet sted i rommet med refleksjoner og annen skit?Det hjelper lite om "timingen" (målt som relative forskjeller i distanse mellom sub og høyttaler, inkludert evt. latency i DSP) er korrekt hvis sub og bassen i høyttaleren ikke har god fasealignment i frekvensområdet rundt delefrekvensen. Så en lasermåling er kun et greit startpunkt. Selv ser jeg først på impulsresponsen for hhv sub og høyttaler i en måling som dekker delefrekvense +/- en oktav (med en timing reference) for å sikre at jeg ikke bommer med +360 grader, og så bruker jeg "alignment tool" med en timing reference i REW for den siste tweaken i relative delays, men justert i den retningen som gjør at første peak i impulsresponsen blir nærmest mulig hverandre i tid. Har sjekket "simuleringen" som alignment tool gir opp mot reelle iterative målinger og det stemmer for det meste 100%. Og så oppdager jeg ofte (på mange systemer som jeg har målt, og det er etter hvert fryktelig mange) at polariteten på sub vs høyttaler er reversert, det ser du ofte på impulsresponsen, hvor for eksempel bassdriveren i høyttaler starter positivt mens subben starter negativt. Alt for vanlig. Det må fikses først.
Så en lasermåling er ikke tilstrekkelig nei.
Nei faseforskjellen er ikke "hørbar" på noen annen måte enn at det kan medføre STORE dipper i området rundt delefrekvense ved at sub og høyttaler kansellerer hverandre. Ser ikke helt at det endrer seg avhengig av hvor mange subber man har, ved lave delefrekvenser. De vil summeres i EN output som har en viss frekvensrespons og fase (og en felles/summert akustisk forsinkelse til lytteposisjon), som jeg så fasealigner så godt som mulig med høyttaleren for å unngå dippene rundt delefrekvensen. I et område på +/-1 oktav ved 60Hz er det ofte mulig å få til et bra kompromiss uansett, spesielt v/24dB filtre. Men det er klart, har man flere subber i ulik avstand osv kan man først også optimalisere de innbyrdes om man ønsker.I praksis kan jeg ikke si å ha opplevd store problemer med små avvik i fase der nede i dypet. Ofte befinner jo subber seg i et helt annet plan enn høyttalerene også og du får avvik uansett, med mindre du sitter med hodet i skrustikke. Og hva spiller en periode fra eller til når det tar deg rundt 3 perioder ved 100Hz før du en gang registrerer frekvensen som en tone, da har den forlengst fyllt rommet Og hvordan klarer du å skape ideell faseoverfang ved en multipunkt måling eller 8-36 subber spredd utover en vegg ved hjelp av en mono mic plassert i et eller annet sted i rommet med refleksjoner og annen skit?
Greit å gå ut i fra teorien når man justerer, men å gjøre seg til slave av det antatt ideelle? Og særlig om man kun benyttet et punkts måling med en unøyaktig akustisk tidsreferanse.
REW er veiledende, ikke fasit. Vakre, tatt ut av tekstboka, målebrev er i bestefall veiledende, men oftere villedende om en skal tolke folks drømmer her inne?
mao har man ingen dip er det ingen vits å styre med timing og annen nerding.Nei faseforskjellen er ikke "hørbar" på noen annen måte enn at det kan medføre STORE dipper i området rundt delefrekvense ved at sub og høyttaler kansellerer hverandre. Ser ikke helt at det endrer seg avhengig av hvor mange subber man har, ved lave delefrekvenser. De vil summeres i EN output som har en viss frekvensrespons og fase (og en felles/summert akustisk forsinkelse til lytteposisjon), som jeg så fasealigner så godt som mulig med høyttaleren for å unngå dippene rundt delefrekvensen. I et område på +/-1 oktav ved 60Hz er det ofte mulig å få til et bra kompromiss uansett, spesielt v/24dB filtre. Men det er klart, har man flere subber i ulik avstand osv kan man først også optimalisere de innbyrdes om man ønsker.
Det er jeg ganske enig i (men jeg tenker vel at litt nerding skader uansett ikke).mao har man ingen dip er det ingen vits å styre med timing og annen nerding.
Det er mye Snickers! Hvordan velge filter og frekvens på deling/Hvordan bruke REW for å finne tidsforskjell/riktig mikrofonbruk osvosvHva stopper det på for deg?
Tror det kan være en meget god ide.Så det er en kombinasjon av mye skjønner jeg, litt REW-relatert og litt konstruksjonsrelatert? Er det en ide å starte en egen tråd om denne konstruksjonen og linke til den herfra? Tenker det siden de som skal bidra må be om ganske mye info om prosjektet utover REW-delen.
Tror kanskje jeg ikke har fått utrykt meg klart nok. Har kun et system med 2 høyttalere og en sub. Ferdig fra fabrikk med innebygd delefilter. Se avatarSå det er en kombinasjon av mye skjønner jeg, litt REW-relatert og litt konstruksjonsrelatert? Er det en ide å starte en egen tråd om denne konstruksjonen og linke til den herfra? Tenker det siden de som skal bidra må be om ganske mye info om prosjektet utover REW-delen.
I så fall tror jeg det finnes mange gode råd allerede i denne tråden. Bare å lese ellers er folk ganske hjelpsomme hvis du står fast.Tror kanskje jeg ikke har fått utrykt meg klart nok. Har kun et system med 2 høyttalere og en sub. Ferdig fra fabrikk med innebygd delefilter. Se avatar
Kanskje ikke så dumt med ny pc og nyeste versjon av REW da. Hvilken mic er dette da? USB-mic eller noe annet?Jeg tror jeg besøker deg en dag og installerer lydkort/rew/Arta fra bånn av på en ny PC. Dette er en laptop som ikke har vært online på 10 år og er kanskje 15 år gammel
OK. Så da er det ikke noe drivergreier hvertfall da. Hvordan er denne koblet til pcen da? Og dette har funket på denne pcen før? Og når var det?Dayton med egen kalibreringsfil og XLR plugg
Det er jo sånn innspillinger faktisk er...... vokalen i midten er en illusjonSyntes dsp og REW er fine saker. Hadde litt problemer med at vokaler var litt til venstre for senter/rett frem...
Flytter du mic når du foretar sveiper? Trodde den måtte være på samme sted? (Sweet spot)Det er Søndag og en fin dag for målinger
Rød kurve er uten sub i 2. kvadrant - level 3 og 4
Subbene har variabel faseknott
Målingene er foretatt i midten av sofa og i midten av setet på hver side av midten.
Ytterpunktene er innenfor 80cm og viser variasjonen som gir utslag i området ved ca 88Hz
PS! Samme sofa som HasseBasse
Konklusjon: Flere subber gir jevnere frekvensrespons enn akustiske remedier
Vis vedlegget 863531
Ja....kjekt å vite hvordan responsen er på flere posisjoner i sofaen......Flytter du mic når du foretar sveiper? Trodde den måtte være på samme sted? (Sweet spot)
Ser ut som flotte målinger! Men har du ikke deling på frontene hvis rød er uten subber?Rød kurve er uten sub i 2. kvadrant - level 3 og 4
Det er Søndag og en fin dag for målinger
Rød kurve er uten sub i 2. kvadrant - level 3 og 4
Subbene har variabel faseknott
Målingene er foretatt i midten av sofa og i midten av setet på hver side av midten.
Ytterpunktene er innenfor 80cm og viser variasjonen som gir utslag i området ved ca 88Hz
PS! Samme sofa som HasseBasse
Konklusjon: Flere subber gir jevnere frekvensrespons enn akustiske remedier
Vis vedlegget 863531