Jeg skal ikke mene så mye om hvor mange ansatte som trengs for å holde Twitter gående og videreutvikle det, men ting som ser ganske enkelt ut på utsiden (Twitter, LinkedIn) er fort jævlig komplisert på baksiden siden det hele tiden skal leveres ganske personaliserte sider til hundrevis av millioner av brukere. Google, som riktignok garantert er mye, mye mer komplekst enn Twitter, LinkedIn og et lass ting til lagt sammen, har angivelig ca 3000 Site Reliability Engineers ansatt, essensielt folk som har som jobb å sørge for at alt funker hele tiden. Dette etter at garantert et fjell av oppgaver er automatiserte av de samme folkene opp gjennom årene.
Twitter (og LinkedIn) ser tilsynlatende ut som noe som et knippe passe kompetente ingeniører og UI-folk kunne snekre sammen på et par uker, men ting er garantert fryktelig mye mer komplisert under overflaten. Fjesboka ser også relativt enkel ut. Ingen ting er enkelt når man har hundrevis av millioner av brukere som som skal se milliarder av sider daglig og alle disse skal tilpasses den enkelte og lastes raskt.
De store tek-selskapene har typisk utviklet ny teknologi for å løse utfordringer ingen har løst før. Apache Kafka (event-store og stream processing som det heter på utenlansk) er opprinnelig utviklet av Twitter for eksempel. Google og Facebook har utviklet et tårn av teknologier som nå er allemannseie og brukt over hele internett. Og så burtetter.
Netflix har en bra tech-blog. Her kan man lese en del om hva de driver med bak kulissene for at brukere skal kunne se på film og serier over internett.
Netflix TechBlog