En liten digresjon…
Legg merke til knekken i korrigert respons ved ca 2 kHz i artikkelen over. Typisk for kinolyd.
I dolby-verden og på kinoer brukes den såkalte x-curve som target. Den ser sånn ut:
Jeg oppdaget x-kurven etter å ha irritert meg over kinolyden i Stavanger og Sandnes - på henholdsvis Bohemian Rhapsody og Rocketman. Det var såpass ille at jeg klaget til kinosjefen i Stavanger. Han tilbød nye billetter. Jeg takket nei, og tilbød meg å hjelpe de med å kalibrere skikkelig lyd. Hørte ikke noe mere etter det.
To forskjellige saler, begge med veldig kapabel hardware og akustikk … og begge med en irriterende og unødig dårlig lydkvalitet, der musikken ble belemret med en resonnant bass og betoninger i presensområdet som gjør at det låter unaturlig, uorganisk, uanalogt og unødvendig forvrengt.
Hvis dere gidder å Google på bakgrunnen for x-kurven så finner dere dårlig underbygde antakelser om at responsen må se slik ut for å låte nøytralt i en kinosal. Vel … det låter alt annet enn nøytralt. Det låter akkurat slik en erfaren Audiolense-bruker vil forvente at det kommer til å låte. De to knekkpunktene gir to hørbare resonnanser.
Bruel og Kjær kurven har et liknende forløp som skapes av knekk nr to…
Da Mitch Barnett skrev sin første artikkel om Audiolense var første steg å kalibrere eget anlegg. Da hadde vi noen runder på target. Han brukte B&K som utgangspunkt, som han hadde brukt før. Han var strålende fornøyd med lyden, bortsett fra en ørliten betoning i presensområdet. Da foreslo jeg at han prøvde min foretrukne target, som er linealrett med noen dB fall. Da falt det hele på plass hos Mitch. Om kinoene hadde gjort det samme, hadde kinolyden rundt omkring blitt milevis bedre.
Geometrien på x-kurven er konveks. De fleste Al-brukere på HFS foretrekker omtrent det motsatte … en konkav kurve med et løft i bassen. Jeg tror også det gir et avvik fra nøytralt, men da tilføres det noen egenskaper som mange liker … større og dypere lydbilde …. og når det gjøres rett … uten de artefaktene som kinolyden har.