MakkinTosken
Who, me?
Han kaller seg @svart-hvitt hva forventer du?Nja, vet nå ikke jeg.
Han kaller seg @svart-hvitt hva forventer du?Nja, vet nå ikke jeg.
Vel, det er vel noe med at perfeksjon uansett kan være veldig kjedelig for veldig mange.Nei, vet. Er i grunn en kjedelig Tosk med enkle krav. Det kom noe godt ut av alt dette, endelig noe håndfast å forholde seg til, bekreftet en del av det jeg har observert, feks den svake hevingen mot toppen on axis.
I all sin fortreffelighet er disse danskene temmelig kjipe når det kommer til å presentere målinger. Klart, linken til vurderingen har ligget inne på Dynaudios sider i årevis, men jeg er jo ikke opptatt av slikt.
Enhver kan definere for seg selv hva god-dårlig og mye annet er. En del mener at definisjoner er for alvorlige til å bli overlatt til fagfolk, så de lager spørreundersøkelser for å definere god-dårlig. Innenfor lyd er denne relativiseringstrenden utbredt.Nja, vet nå ikke jeg.
For min del må du gjerne finne på dine egne kriterier for å kunne erklære noe for referanse. I mine øyne er målinger av høyttalere helt uvesentlig hvis ikke de kan korreleres sterkt til hvordan jeg opplever lyden i praksis.En høyttaler som anekoisk ikke holder seg innenfor et bånd på 4 dB (fra 40 Hz til 16 kHz) er ikke innenfor minimumsstandarden for en referansehøyttaler. I tilfellet med Audiovector er båndet på ca. 10 dB, og da må høyttaleren klassifiseres som teknisk defekt. Hvis man overlater spørsmålet til en spørreundersøkelse, vil man kunne få helt andre svar.
Lest disse? Anbefales.Straks du eller andre gidder å måle en haug med forskjellige prinsipper og bruker blindtester til å korrelere subjektiv opplevelse med objektiv opplevelse med høy grad av sikkerhet så kan vi gjerne diskutere sånt med en høyere grad av troverdighet enn vi gjør nå.
Jeg finner ikke på egne kriterier. EBU, AES og andre fagmiljøer med fokus på beste praksis er samstemte om visse kriterier.For min del må du gjerne finne på dine egne kriterier for å kunne erklære noe for referanse. I mine øyne er målinger av høyttalere helt uvesentlig hvis ikke de kan korreleres sterkt til hvordan jeg opplever lyden i praksis.
Det er ingen selvfølge at korrelasjonen mellom standard fremoverfyrende høyttalere med gradvis stigende direktivitetsindeks og standard målinger/spinorama kan overføres til veldig forskjellige konstruksjoner som avviker i spredningsmønster og/eller har interferens som følge av spesielle løsninger.
Man kan gjerne slå seg på brystet med en on-axis måling og si at høyttaler A er mye bedre enn høyttaler B fordi streken er penere, men hvis lytteopplevelsen til folk forteller noe annet er den streken intet mer verdt enn et brukt dasspapir.
Straks du eller andre gidder å måle en haug med forskjellige prinsipper og bruker blindtester til å korrelere subjektiv opplevelse med objektive målinger med høy grad av sikkerhet så kan vi gjerne diskutere sånt med en høyere grad av troverdighet enn vi gjør nå.
Jada, men det er lenge siden nå. Toole selv sier det veldig enkelt og greit at korrelasjon mellom spinorama og lytteopplevelse gjelder for normale fremoverfyrende høyttalere fordi det er nesten utelukkende det de har testet for.Lest disse? Anbefales.
Riktignok ikke mye om elektrostater og sånt, men for lydbølgene er det jo likegyldig hvilke prinsipper som produserte lydbølgene fra det øyeblikket de slipper løs fra høyttaleren og sprer seg i rommet.
Det hadde vært mye mer interessant å diskutere med deg om du ikke til stadighet tok turen ut i alternative dimensjoner. Dette tror jeg var mitt siste forsøk, men det sa jeg vel sist også..Jeg finner ikke på egne kriterier. EBU, AES og andre fagmiljøer med fokus på beste praksis er samstemte om visse kriterier.
Slike diskusjoner minner meg litt om woke. Hvor mange kjønn finnes det? Hvis man setter svaret ut til en spørreundersøkelse, får man mange svar. En del fagfolk vil si seg enige i at svaret har mange svar og ikke er svart-hvitt. For kulturelt og subjektivt kan mange svar være gyldige. Biologen vil imidlertid gi et enklere svar: To. Vel vitende om at naturen har sine anomalier og artefakter også.
Mange heller til woke-HIFI. Og det er helt fint. Men EBU, AES og liknende fagmiljøer er altså ganske samstemte om hva en referanse er.
Poenget mitt er at vi har definisjoner av «referanse» for lyd.Det hadde vært mye mer interessant å diskutere med deg om du ikke til stadighet tok turen ut i alternative dimensjoner. Dette tror jeg var mitt siste forsøk, men det sa jeg vel sist også..
Trodde det var 3dB jeg fra 20Hz-20KHz som var definisjonen på HIFI?En høyttaler som anekoisk ikke holder seg innenfor et bånd på 4 dB (fra 40 Hz til 16 kHz) er ikke innenfor minimumsstandarden for en referansehøyttaler. I tilfellet med Audiovector er båndet på ca. 10 dB, og da må høyttaleren klassifiseres som teknisk defekt. Hvis man overlater spørsmålet til en spørreundersøkelse, vil man kunne få helt andre svar.
Pluss-minus 3 dB gjelder måling i rommet. Et bånd på 4 dB (pluss-minus 2 dB) gjelder høyttaleren.Trodde det var 3dB jeg fra 20Hz-20KHz som var definisjonen på HIFI?
Hva er viktigst? Den ekkofrie eller romresponsen? Er lyden defekt om man oppnår 6dB bånd i rom med en høyttaler som faller gjennom i det ekkofrie? Har man god lyd om 4dB kandidaten presenter topper på la oss si 10dB i heimen?Pluss-minus 3 dB gjelder måling i rommet. Et bånd på 4 dB (pluss-minus 2 dB) gjelder høyttaleren.
Du diskuterer to ting på én gang: Høyttaler og rom.Hva er viktigst? Den ekkofrie eller romresponsen? Er lyden defekt om man oppnår 6dB bånd i rom med en høyttaler som faller gjennom i det ekkofrie? Har man god lyd om 4dB kandidaten presenter topper på la oss si 10dB i heimen?
Tror ikke den perfekte høyttaler eller en ekkofri målingen er noe som helst garanti for god lyd i en normalt innredet stue. Jeg tror jo ikke , jeg vet. Det har jo gutta boys ettertrykkelig klart å bevise med sine sprell.Hva er viktigst? Den ekkofrie eller romresponsen? Er lyden defekt om man oppnår 6dB bånd i rom med en høyttaler som faller gjennom i det ekkofrie? Har man god lyd om 4dB kandidaten presenter topper på la oss si 10dB i heimen?
Allikevel føler jeg ikke at det vanskelig å høre om høyttalerne er gode straks jeg går inn i et rom. Så basiskarakteristikken kan umulig være uten betydning?Tror ikke den perfekte høyttaler eller en ekkofri målingen er noe som helst garanti for god lyd i en normalt innredet stue. Jeg tror jo ikke , jeg vet. Det har jo gutta boys ettertrykkelig klart å bevise med sine sprell.
Fin diskusjon! Holder en knapp på @coolio med likesinnedes side
Kanskje jeg gjentar meg til det kjedsommelige, men jeg savner høyttalermålinger/visninger som viser god korrelasjon med opplevd dynamikk. Dynamiske egenskaper er jo en vestentlig del av moroa.
Synes dynamikk ofte er "elefanten i rommet" fortsatt ja.Påståtte dynamiske egenskaper. For jeg er jaggu ikke overbevist om at alt folk opplever virkelig er dynamikk.
Virkelig?Mitt inntrykk er at det er vanlig å forveksle dynamikk med kompresjon.
Er ikke lydtrykk taktilt nok?Synes man har litt lite fokus på det taktile. Om man ser til energi er det mange som er kjent med vektorbegrepet. Dette har ikke like stort fokus innen hifi. Her må det da ligge forskjeller som ikke fanges lett opp av målinger. Rommet har nok veldig stor betydning for det taktile.
Det er nok ikke det. Timing er en ting. Den må ikke være ute å kjøre. Lydfeltparametere, som retning, partikkelhastighet, intensitet og kapasitet er andre ting.Er ikke lydtrykk taktilt nok?
Timing ja.. Det er når trommisen klarer å treffe i takt, og da helst sammen med de andre musikerne...Det er nok ikke det. Timing er en ting. Den må ikke være ute å kjøre. Lydfeltparametere, som retning, partikkelhastighet, intensitet og kapasitet er andre ting.
SPL=akselerasjonDynamikk = SPL (lydtrykk)
Hehe. Bare se på avataren minTiming ja.. Det er når trommisen klarer å treffe i takt, og da helst sammen med de andre musikerne...
Partikkelhastighet, du tenker på hastigheten på luften? Fysikken har jo endel begreper der på lyd i seg selv, kan jo prøve å bruke de istedet for å finne opp hjulet på nytt igjen med egne ord som er veldig vanlig og gir det veldig frustrerende og abstrakte "hifi-språket".
Men sånn knusktørr hifi-bass – er ikke det en litt sånn overdreven enhanced reality-greie? Hvor vanlig er det i konsertsammenheng?Hehe. Bare se på avataren min
Jeg tenkte mer på det man kan se på et spectrogram. Når timingen er ute å kjører ser vi at bassen flyter utover i tid, dette gjør at energien i transienter blir spredt utover i tid og mister definisjon og skarphet.
Var det flere vanskelige ord?
Tror det er mange som søker etter parametere som kan hjelpe dem i jakten og noen ganger kan jo lysten lure øra, selv om jeg vil hevde at øra kan gi deg all info du trenger.Det er ufattelig vanskelig, dette med god lyd. Ihvertfall vil enkelte hevde at det er det..
Godt forklart dette, men er du sikker på at alle bruker ordet på samme måte?Hehe. Bare se på avataren min
Jeg tenkte mer på det man kan se på et spectrogram. Når timingen er ute å kjører ser vi at bassen flyter utover i tid, dette gjør at energien i transienter blir spredt utover i tid og mister definisjon og skarphet.
Var det flere vanskelige ord?