Til den kjempelange tråden på ASR?^Link ?
mvh
KJ
Takk, Det var målingen av AT-pickupene i tråd på ASR jeg tenkte på.....
Til den kjempelange tråden på ASR?
RigB holder til på Fjesboka om du mente folka med tilgang til CNC.
Måtte sjekke, og fant ikke så mange nærbilder av profilen til van den Hul, så her er link til patentet:ML, er ikke det ærlig og redelig stjålet fra van den Hul da?
Når du lager en protractor, fra kanskje Conrad Hoffman eller alignmentprotractors må du fylde inn noen parametre, som overheng osv, en av parametrene er hvor langt inn mot midten av platen rillene er laget. Man kan velge standard verdier og noen spesielle om man har mange av de plater som man spiller. Spiller man nesten aldrig disse plater kan man jo se bort fra denne justering.Kan du være snil og oversette. Sier dette noe om bredde på rillene. Sikkert ikke. Men første gang jeg har støtt på bedrepet. Har forøvrig SME 309 arm.
Hei.Når du lager en protractor, fra kanskje Conrad Hoffman eller alignmentprotractors må du fylde inn noen parametre, som overheng osv, en av parametrene er hvor langt inn mot midten av platen rillene er laget. Man kan velge standard verdier og noen spesielle om man har mange av de plater som man spiller. Spiller man nesten aldrig disse plater kan man jo se bort fra denne justering.
vdH er ikke helt dobbel shibata. vdH ser ut som en eliptisk meisel som er ganske skarp i kanten men med «rund» sliping. Her er nerbildet av en London Decca som skal være vdH [rappet fra tråden på Vinyl engine]:Kan du lage en klistret «Nåleslip-patenter» ut av det innlegget, @KJ?
vdH ser nærmest ut som en dobbel Shibata på den tegningen.
Ja jeg kjøper bare original pressinger brukt. Ikke av de dyreste da såklart. Utvalget er stort. Jeg opplever at mye av det nye som kommer ut på vinyl er komprimert. Det finnes mange unntak selvfølgelig. Har solgt noen nypressinger. Når jeg satte de på måtte jeg skru preampen ned 15 til 20 trinn......Stevenson er fine greier!
ahhh... så man forsøker korrigere for feil geometri på arm med nålesliping?Stikkordet er kvadrofoni. Senere fant msn ut at disse skarpe slipningene ga mindre forvrengning og bedre høyfrekvensgjengivelse innerst på platesidene.
Det er vel mest at skjærenåla gjør høyfrekvenser innerst som en sfærisk/grovelliptisk avspillingsnål ikke klarer å nå. Så da har man prøvd å lage avspillingsnåler som klarer å lese uten å skjære.ahhh... så man forsøker korrigere for feil geometri på arm med nålesliping?
Hvordan endte vi egentlig opp med alle disse nåleprofilene?
En del av bildet er at mange av de spesielle nåleslipingene er/var rettighetsbeskyttet, og PU-produsentene måtte betale en del i lisenspenger for å bruke disse. Dermed var det noen produsenter mm som utviklet egne slipinger og varianter for å unngå lisenspengene.Hvordan endte vi egentlig opp med alle disse nåleprofilene?
...
Er ikke det noe av sjarmen med vinyl?At profilen har betyding for resultatet er udiskutabelt. Men jeg stusset over at det ikke var landet en standard og man kunne produsert en sillion av dem til 1000,- i stedet for spre kostnader over ulike profiler i mindre volum.
Standarden er jo konisk/sfærisk spiker på ca 18 µm radius, som «alle» vinylentusiaster er enige om at ikke holder mål.At profilen har betyding for resultatet er udiskutabelt. Men jeg stusset over at det ikke var landet en standard og man kunne produsert en sillion av dem til 1000,- i stedet for spre kostnader over ulike profiler i mindre volum.
Har ikke skjærehodet en vinkel på 90°? Hvordan kan man ellers oppnå maksimal kanalseparasjon?
Denne årsaken resonerer godt med en hjerneselle her. Samt at bransjen kan muligens dra fordel av ikke bli enig om en bedre standard. Om potensialet er at en bedre standard med dagens moderne produksjonsutstyr ender med ikke gi veldig høye ekstrakostnader kan det slå bena under mid price produktserier som eksiterer i dag.En del av bildet er at mange av de spesielle nåleslipingene er/var rettighetsbeskyttet, og PU-produsentene måtte betale en del i lisenspenger for å bruke disse. Dermed var det noen produsenter mm som utviklet egne slipinger og varianter for å unngå lisenspengene.
mvh
KJ
Jeg vet ikke noe om det ev er vesentlige skalafordeler i produksjonen av pickupnåler. Men jeg har mine tvil om at de er store nok til at en kan selge de vesentlig rimerligere bare volumet blir stort nok, for den andre siden er etterspørselen som er ...ehhh hmmm ... skal vi si hetrogen ? Den billigste ML PUen fra Audio Technica koster forresten «kun» 180 euro : https://www.audio-technica.com/en-eu/cartridges/type/moving-magnet/at-vm95ml, det er relativt «billig» i «vår» andedam, men kanskje i overkant dyrt ute hos «allmenheten». Legg til at en relativt stort andel audiofile (som syns 180 euro er «billig», kanskje til og med for billig) etterspespør det eksotiske og uallminnelige (for ikke å si sære, og kurriøse)....
F.eks om produksjonsvolum på micro line blir så stort at den kan selges til et par hundrelapper mer enn den koniske blir prisforskjellen gjerne for stor til mer eksotiske PU når trappetrinnmodellen som eksitereer i dag blir borte.