Gratulerer med flott forsterker. Et lite tips, bruk russerrøra på pluss og f eks. EH på minus.Ja, det var bilder av utgangstrafoene ja. De var litt større en forventet. Ødelegger symmetrien en smule, men det betyr vel mest for de som setter pris på sånt. Hvis dere ser nedi trafoen så er det faktisk mulig å skimte at det er to kjerner nedi guffa.
Vis vedlegget 799587 Vis vedlegget 799588
???????Gratulerer med flott forsterker. Et lite tips, bruk russerrøra på pluss og f eks. EH på minus.
Som stort sett alt av nyere produksjon.???????
EH er da for farsken russisk produsert!
Velge driver som gir ønsket inngangsfølsomhet?Takk! Blir styggere etterhvert.
Noen bruker som kjent feedback for å senke inngangsfølsomheten til ønsket nivå , men er slett ikke sikker på at det er den beste måten å gjøre det på.
Jeg kjøpte ferdigkuttede 3mm sorte glassfiberplater fra ett av de mange amerikanske firmaene som leverer deler til gitarforsterker-selvbyggere for noen år tilbake. Husker ikke navnet, men Google is your friend.Takk for det. Kjøpte 3 mm bakelittplater på Ebay og loddetårn fra Hificollective i England https://www.hificollective.co.uk/catalog/turret-silver-plated.html . Platene kan være litt løse i fisken så anbefaler å teste ut kvaltiteten før du evt. går i gang med noe lignende. Det tryggeste er definitivt glassfiber.
Det du lager kjære broder er ikke "bæsj". Tror det er mange som nyter bildene, og kanskje er "litt" misunnelig. DIY er som hjemmelaget mat. Den kan være god den og vel så det. For meg er de finest i verden. Og i tillegg, så er det musikken som gjelder, og da er også EL84 et rør det er verdt å lytte til. Bare tull at det er kun disse "Penisforlenger-forsterkerne" med store rør som gir god lyd. Når anlegget er "up and go", så skal jeg kunne treffe mange til duell i en Western-gate. I hvertfall når det gjelder musikalitet og emosjonelt musikalsk utrykk. Howdy' hifi-partner. Synd at ikke flere som driver med hifi prioriterer nettopp musikalitet og emosjonelt musikalsk utrykk. Mange vet ikke en gang hva musikalitet er. Men de om det.Vi får nå se da. En polert bæsj er nå fortsatt en bæsj.
Hvis du lytter til musik som klassisk mm forstår jeg ikke at du bygger med pentoder så jeg forstår ikke valget af rør da EL84 eller 34 aldrig vil rykke maxJa, nå begynner det å bli liv i denne tråden igjen. Min bror Vidar kommer til å få det beste ut av EL84 monoblokkene han bygger til meg. Som jeg har sagt tidligere, EL84 for meg, er en av de beste rørene lydmessig. Skulle ønske vi en gang i livet kunne fått sett for eksempel AN Kondo hadde bygget en forsterker med dette røret. Men det er vel for mye forlangt. Personlig, så blir jeg litt lei av alle disse "standard-rørene" som blir brukt i DIY forsterkerne. De er ikke dårlig, på ingen måte Tvert i mot. Men artig å se andre ting også som kan være med det beste. Av det jeg har hørt, så synes jeg personlig ingen har så god mellomtone som EL84. Det har noe med det musikalske utrykket å gjøre. Folk må jo få like det de vil, men når man leser for eksempel tester, så er det de vanlige "frasene" som blir sagt hver eneste gang. Det musikalske utrykket og så veldig mye annet blir ikke nevnt. Det å lytte til klassisk musikk, er også for meg en reise i tiden. Jeg lever meg så inn i musikken, at jeg blir nesten totalt utkjørt etter å ha hørt for eksempel en symfoni. Og da må jeg også si, at det går mest i klassisk musikk. 95%. Og for de som skjønner meg, så er det musikken det handler om. Musikk er ikke bare noe lyd som kommer ut av to kasser, det er et helt univers.
Syntes om dit indlæg jeg vil anbefale dig at læse Hiraga bog den gule om rørforstærkereEr kanskje best at jeg svarer på stikkeren fra Mr. Z. siden jeg føler et visst behov for et tilsvar. For det første så hører en jo ikke på et rør - det være seg en triode eller en pentode - i isolasjon. Forsterkeren er jo en helhet og anlegget i det aktuelle rommet en større helhet. Det blir rett og slett litt for bastant å hevde at trioder er bedre uten samtidig å spesifisere hvilke andre komponenter og topologier som må være på plass for at dette utsagnet eventuelt skal være riktig. For det andre blir jeg automatisk litt skeptisk når du skriver "super lyd" uten å si noe mer om hva dette innebærer i praksis. For å ta et eksempel så er det vel relativt lite kontroversielt (i hvertfall for de av oss som har hørt noen opp gjennom livet) å hevde at en god triodeforsterker er mer transparent enn en pentodeforsterker enten dette nå skyldes færre elektroder, færre deler eller for den saks skyld lavere feedback. Men så kan vi jo spørre oss om transparens, altså nøytral reproduksjon - det være seg fra mastertapen, LP'en eller CD'en - er den eneste legitime målsetninga med å i dette tilfellet bygge en forsterker. Hva om vi går et skritt videre og ønsker at lyden skal høres mest mulig ekte og troverdig ut - uavhengig av innspillingskvalitet? Og hva om vi går enda et skritt videre og nedprioriterer lyden som lyd - som objektiv "overflate" - og opprioriterer de kommunikative egenskapene, altså i hvilken grad stereoanlegget er i stand til å berøre og skape en eller annen form for udefinerbar sjelelig resonans til utøveren og musikken som helhet? Vil det nødvendigvis alltid være slik at en blir sterkere grepet av ordene til Wilhelm Müller og musikken i Schuberts Winterreise på en triodeforsterker enn en pentodeforsterker? Ikke overbevist. Sorry.
Dette siger intet om hvordan den klinger som udgangspunkt er feedback en dårlig ting kinger dårligere på overtoner men måler bedreJeg har forsøkt å regne litt på gain og feedbackforhold, ut ifra de vakre bildene.
Gain kan deles opp i produktet av blokker; inngangstrinn (SRPP) og utgangstrinn (2x EL84 + utgangstrafo).
SRPP har hvis balansert, uten last og uten avkopling av Rk, en gain på ca mu/2, altså med ECC83 ca 50x. Du har delvis avkoblet Rk så gain kan være noe høyere, men 50 er et utgangspunkt.
Utgangstrinnet 2x EL84 ser inn i en nominell last på 2k5 og med en steilhet på ca 10 ma/V gir også dette en gain på rundt 50x. Utgangstrafoen gir en spenningsreduksjon tilsvarende roten av (2500/8) som burde bli 18x.
Til sammen, og uten noen form for tap eller annet slingringsmonn, gir dette en open loop gain på 50x50/18 = 138x.
Andelen av det som føres tilbake, feedback-fraksjonen (B), bestemmes blant annet av spenningsdeleren som består av uavkoblet katodemotstand og motstanden i feedback-linjen. Etter det jeg kan se 120 og 1k5 ohm. Det tilsvarer B = 7-8%, men noe avvik vil oppstå siden SRPP trinnet står på toppen av dette nettverket.
Gitt disse betingelsene utgjør feedback omtrent 20dB og closed loop blir ca 12-13x.
Det bør tilsi at du får THD under 1% ved midlere effekt og utgangsimpedansen ned til 1 ohm. Med pentoder i slutt-trinnet vil utgangsimpedansen bli redusert mye mer enn hva antall dB feedback skulle tilsi.
Fint prosjekt!
Pent utførtDet var mer enn litt jobb å pusse aluminium. Ganske ille faktisk. Nesten fristet til å sitere Kurtz i Heart of Darkness....The horror! The horror! Langt fra perfekt resultat, men ser vel kanskje greit ut på litt avstand. Mest fornøyd med bakpartene. Ser litt "dyr kjøpingshøyttaler" ut.
Vis vedlegget 905527
Ja, det lar seg gjøre.Nydelig Jane! Takk for det.
Er det mulig å regne seg fram til sånn ca. ihvertfall hvor stor feedback-motstanden skal være hvis en f.eks. vil ha en utgangsimpedans på - ja - la oss si 4 ohm?