Anti-skating handler om kun at udligne skating. Skating opleves med glat plade. Eneste kontakt er spidsen af nålen og hvordan nålen er formet opefter får først betydning i den modulerte rille som ikke bør gives nogen betydning for mængden af Antiskating der tilføres. Kommer meget vel til at tilføre for meget Anti-skate hvis for mange aspekter tages med i beregningen.
En helt god måde at opnå en "one-fits-all"-justering på er at sænke nålen ned på det glatte stykke vinyl omkring udløbsrillen. (Et glat stykke med udløbsrille der er min 25-30mm). Nålen skal løbe langsomt ud. Indhentes nålen af rillen bagfra er der for meget anti. Glider nålen frem og falder i rillen foran er der for lidt anti.
Du burde nok havde fortsat. Hvis ikke resultatet bliver godt nok skyldes det noget andet (eksempelvis er det vigtigt foretage de forskellige justeringer uden AS. AS bør være aller sidste justering. Og selvom AS bliver et kompromis bør effekterne af skating/AS ende op som ikke hørbare)Var faktisk det jeg gjorde før neuroserne tok over...
Hei!Denon DL-103, Audio-Technica AT33EV. Glimrende førstegangsMCpickuper med litt varm lyd. Gain blir null problem med 74dB under panseret og jeg ville testet Whest mot Clones før kjøp.
Har jo lest om Audio Technica AT33PTG/II som alle skryter uhemmet av og som Mala selger til 6290,- kun 1100,- mer en AT33EV. Har du noen formening om forskjellen på disse og om den vil passe for meg og min musikksmak eller er denne helst for de som i hovedsak spiller klassisk?
Finner ikke nøyaktig masse på armen, men det er oppgitt pickup vekt 6-10 g.Hva er massen på armen?
Audio Technica AT33PTGII.....gnistrende dimensjonalitet, ordentlig høyre fot innebygget massasje faktor, lite støy, imponerende detaljering og top til bunn homogenitet. No brainer, men du kan finde den billigere tror jeg.
En Hana SL kan være aktuell, den er akkurat innenfor min øvre pris grense. Har lest mye positivt om den også. Er der noen som kan si noe om forskjell i lyd signatur på AT33PTG/II og Hana SLKva med Hana SL, eller Hana EL om du vil spare nokre kroner. Det er fleire enn meg som meiner at dette er god valuta for pengane.
Check my database https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CPSW9PMLb3rkIdZQHpvnpVmcxXVF7Bal2Uz7YkKYR28/ , which has real-world measurements of low frequency resonances for more than 700 arm/cartridge combinations, from magazine reviews (American, Australian, British, German and occasional Dutch or Swedish) of the last 50 years.
It can be sorted (tabs at the bottom of the page) either by cartridge or turntable/tonearm, and I’m still updating the list – I just put another 25 in today.
An OK arm/cartridge match is one with a resonance between 8 and 12Hz.
7 Hz med PTG/II og 6,5 Hz med VM540ML her…
Eg har begge to, men i ulike oppsett. Liker begge to veldig godt.En Hana SL kan være aktuell, den er akkurat innenfor min øvre pris grense. Har lest mye positivt om den også. Er der noen som kan si noe om forskjell i lyd signatur på AT33PTG/II og Hana SL
Har du selv hørt f.eks. OC9XSH/SL?Vis vedlegget 914562 @Arilha
Har ikke sammenlignet Hana i eget system. Men Jeg la ut en sammenligning mellom PTG og OC9ML/II her. Send meg PM så får du linken.
PTG har litt nedgang( 0.5 db ? Husker ikke i farten)i frekvensen mellom 6 og 10 k og en mindre resonans topp enn ATOC9ML/II. OC9ML/II er mer snorrett under 10k.
Så en OC9 ML/II som Mala også selger til grei pris vil virke litt mere detaljert og friskere enn PTG som har en rundere og varmere karakter , passer fint om man irriteres av sibilianter. Min OC9ML/II passer bra/bedre om man har litt eldre hørsel og vil lytte på første rad. Noe sier PTG er litt kjedeligere, jeg vil si varmere. Men det er små nyanser.
Kan tilby meg å ta opp litt av PTG og Rodrigo Concerto de Aranjuez og gi deg en lydprøve.
Teknisk sett er ATOC9ML/II bedre enn de nye OC9XXX , og PTG er teknisk bedre enn både de nye OC9xxx og Hana SL.
Der går på nåle materiale/ design og kanalbalanse og separasjon .( Bor vs aluminium og magnet osv 0.5db mot 1.5 balanse og separasjon 31 vs 28)
Men dette avgjør jo ikke hva man liker best til slutt. PTG har 23 graders HTA hva Hana har finner jeg ikke , men har man mye gamle plater fra 60-70 tallet en kanskje en 20 graders PU mer optimal, da 15 graders graveringsvinkel var vanlig da..
Alt dette er bare teknikk, det som telle er hvordan du syns det låter som teller og har PM:
Kort opptak fra i dag med Rodrigo Concierte de Aranjuez med opptak av AT 33PTG/II på en Michell Gyro med SME V arm pg Parks Audio Puffin , 62 db gain og ingen triks. LP er fra min kones studietid i London fra 1979, Deutche grammofon 135-117 (P) 1966/1961.See PM
Min PTG har en kanal balanse på 0.2-0.6 db avhengig av testplate, og kanal separasjon 31/32 db. Trenger 1db mer forsterkning enn ATOC9ML/II . Armresonansen økte med 0.5Hz og i forhold til min OC9 ligger på 7-8 med effektiv masse ca 12 på arm inkludert festemidler.
Jau, det....Undrer meg, at du har så vanskeligt ved å acceptere fakta her.
AbsoluttEr vi enige så langt, at det er friksjon mellem nål og rille, som skaper "skating force"?
Absolutt ikke.Hvis det, så er det vel helt åpenbart, at jo større annleggsflate mot rillevegg, jo større "skating force"?