Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje fordi vi har mye til felles i våre tusen hjem? Få som har store haller til rådighet, de fleste av oss har rom mellom ca 20-40kvm, mange også mindre. De største rommene er veldig ofte fellesstuer med få muligheter til seriøs behandling.
    Som Kvålsvoll var inne på: Defekte rom har litt mer bidrag fra rommet.

    For øvrig er mange steder for lydproduksjon mindre enn både 20 og 40 kvm.

    Men ditt rom er å regne som så å si «studioklasse», og da er nøytralitet enklere å forholde seg til.

    Men det blir mye diskusjon om bass, som vanlig. Prokrustessengen er enklere å få øye på i frekvensene over bassen. Eq i bassen er mindre kontroversielt. En del har en målkurve over «Schroeder»-området, og det er her en ellers god (anekoisk flat og jevn) høyttaler kan gjøres «defekt» av eq, for å bruke Kvålsvolls begrep i innledningen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Du svarte ikke eksplisitt på spørsmålet om du er enig eller uenig i anbefalingene om flat bass fra EBI, ITU, AES og Dolby (+1dB).
    Innlegget mitt var ment som svar på det. Flat bass er ofte det man ender opp med når man starter tuning i rett ende. Begynner man i bunnen ender man med en sidrumpa "bottom heavy" bass. Vi har med oss en stor mengde innspilt materiale fra tidligere tider og vi er avhengige av at dette er kompatibelt med våre nye anlegg. Vi ønsker med andre ord ikke å endre på disse standardene og derfor fungerer anbefalingen om flat bass relativt bra i praksis. Men så er det jo også slik at siden det er 986 000 måter å måle frekvensrespons på så faller ideen om å klinke opp en mic i SS og "sjekke om det er riktig" på sin egen totale urimelighet. Som regel vil en høyttaler med en gitt spredning måtte kombineres med en annen gitt gjennomsnittlig transferfunksjon for rommet, og når dette ender med flat bass så er man som regel der man skal. Samtidig vil forventningen til voicingen i bassen kunne variere fra rom til rom, så man må være forsiktig med å kalle dette noe særlig mer enn et utgangspunkt.

    Dolby havner i en annen gate siden de legger den samme standarden til grunn både i kontrollrom og i avspillingsrom. Ikke noe poeng å være verken enig eller uenig, det kunne vært +10 eller -10dB, resultatet blir uansett likt som i mixerommet.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    43.069
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Som Kvålsvoll var inne på: Defekte rom har litt mer bidrag fra rommet.
    Som @Snickers-is var inne på: Du gjør deg selv ingen tjeneste ved å lade setningene dine slik du gjør.

    EBU:

    Flere som faller utenfor anbefalingene

    Listening room dimensions The minimum floor area should be: 40 m2 for a reference listening room;
    30 m2 for a high–quality sound control room.


    Og mange snubler her også og vil aldri få et ufarget lydbilde, uansett om de vatrer frekvensresponsen:

    Early reflections are defined as reflections from boundary surfaces or other surfaces in the room which reach the listening area within the first 15 ms after the arrival of the direct sound. The levels of these reflections should be at least 10 dB below the level of the direct sound for all frequencies in the range 1 kHz to 8 kHz.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Generelt vil jeg si at dersom et rom er av en slik beskaffenhet at ekte instrumenter låter flott i rommet, noe som omfatter en svært stor andel av stuene rundt i det ganske land, så vil en høyttaler som er velkonstruert også kunne låte bra i rommet og rommet gir et bidrag som ørene våre i svært stor grad aksepterer som et positivt bidrag. En stor del av anstrengelsene vi gjør ift akustikk kan like gjerne kalles å gjøre rommet egnet til en mindre optimalt konstruert høyttaler.

    Spørsmålet blir da ikke "hvordan skal det måle", men hva opplever vi som positivt, og hvor lang strekker høyttaleren sitt ansvar seg.

    Noen har sikkert fått med seg @inselwind sine fantastiske kreasjoner. De seneste kreasjonene har i stor grad beveget seg i retning av å ta et langt større ansvar for å spre lyden på en måte som gjør at vi oppfatter rommets bidrag som positivt. Det er mange høyttalerprodusenter som mener at direktelyden er det som betyr noe, og resten er det opp til kunden å fikse i rommet. Hva som er riktig kan kalles et filosofisk spørsmål...

    Men det rettferdiggjør ikke å kalle et rom for defekt. Det er bare inkompatibelt med en høyttaler som ikke tar særlig ansvar for hva den sender i andre retninger enn direkte til lytteren.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Som @Snickers-is var inne på: Du gjør deg selv ingen tjeneste ved å lade setningene dine slik du gjør.

    EBU:

    Flere som faller utenfor anbefalingene

    Listening room dimensions The minimum floor area should be: 40 m2 for a reference listening room;
    30 m2 for a high–quality sound control room.


    Og mange snubler her også og vil aldri få et ufarget lydbilde, uansett om de vatrer frekvensresponsen:

    Early reflections are defined as reflections from boundary surfaces or other surfaces in the room which reach the listening area within the first 15 ms after the arrival of the direct sound. The levels of these reflections should be at least 10 dB below the level of the direct sound for all frequencies in the range 1 kHz to 8 kHz.
    Jeg synes Kvålsvolls ordvalg, «defekt», er helt greit. En spade.

    For meg er det ikke åpenbart at avspillingsrommets defekter alltid skulle tilsi en tiltet frekvenskurve i bassen for nøytral og naturlig lyd. Hva er forklaringen?

    Interessant nok fikk du nylig tilbakemelding om litt mørk lyd i rommet ditt. Kanskje det er en indikasjon på at en flat(ere) kurve høres enda mer naturlig ut i et godt rom som ditt? Men dette var bare én tilbakemelding, og smak er vrient.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Generelt vil jeg si at dersom et rom er av en slik beskaffenhet at ekte instrumenter låter flott i rommet, noe som omfatter en svært stor andel av stuene rundt i det ganske land, så vil en høyttaler som er velkonstruert også kunne låte bra i rommet og rommet gir et bidrag som ørene våre i svært stor grad aksepterer som et positivt bidrag. En stor del av anstrengelsene vi gjør ift akustikk kan like gjerne kalles å gjøre rommet egnet til en mindre optimalt konstruert høyttaler.

    Spørsmålet blir da ikke "hvordan skal det måle", men hva opplever vi som positivt, og hvor lang strekker høyttaleren sitt ansvar seg.

    Noen har sikkert fått med seg @inselwind sine fantastiske kreasjoner. De seneste kreasjonene har i stor grad beveget seg i retning av å ta et langt større ansvar for å spre lyden på en måte som gjør at vi oppfatter rommets bidrag som positivt. Det er mange høyttalerprodusenter som mener at direktelyden er det som betyr noe, og resten er det opp til kunden å fikse i rommet. Hva som er riktig kan kalles et filosofisk spørsmål...

    Men det rettferdiggjør ikke å kalle et rom for defekt. Det er bare inkompatibelt med en høyttaler som ikke tar særlig ansvar for hva den sender i andre retninger enn direkte til lytteren.
    «Spørsmålet blir da ikke "hvordan skal det måle", men hva opplever vi som positivt…».

    Her beskriver du skillet mellom hedonisme og faglige standarder i produksjonen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Kun dersom man forutsetter at det faktisk finnes en sånn standard som i utstrakt grad brukes. Før man er i nærheten av å bevise det er diskusjonen basert på et fantasigrunnlag.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    43.069
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Interessant nok fikk du nylig tilbakemelding om litt mørk lyd i rommet ditt. Kanskje det er en indikasjon på at en flat(ere) kurve høres enda mer naturlig ut i et godt rom som ditt? Men dette var bare én tilbakemelding, og smak er vrient.
    Nei, dessverre var det en liten glipp fra min side og jeg var litt ivrig med boksen og hadde glemt å avslutte et feilslått eksperiment. Det rammet heldigvis bare streameren og musikken gjesten ønsket seg. :LOL:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Kun dersom man forutsetter at det faktisk finnes en sånn standard som i utstrakt grad brukes. Før man er i nærheten av å bevise det er diskusjonen basert på et fantasigrunnlag.
    Dolby deler ut sertifiseringer. De er viktige i den delen av bransjen.

    Kan du bevise at standardene ikke følges i lydbransjen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Dolby deler ut sertifiseringer. De er viktige i den delen av bransjen.

    Kan du bevise at standardene ikke følges i lydbransjen?
    De må gjerne dele ut sertifiseringer i øst og vest, men tror du virkelig de har tilbakevirkende kraft?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hva er et «defekt rom»?
    Her er defekter beskrevet over mange sider.

    Da jeg viste rapporten i sin tid, var det mange som påpekte defektene - bl.a. de som nå synes «defekt» er et belastet ord😅

    Mitt rom er altså defekt, og jeg synes det er en grei beskrivelse.
     

    janbth

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2021
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    EBU anbefaler såvidt jeg kan se «flat» bass +/- 3 dB. For ITU ser jeg i farta ikke noen anbefaling om en spesifikk kurve. Dolby har anbefaling om en *forhøyet* (+1 dB) kurve opp til ca. 125 Hz.

    Argumentet for en forhøyet basskurve er jo vanligvis Harman-kurven, se f.eks figur 14 i denne AES-artikkelen fra Floyd Toole:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Du skrev:
    «Mikrofonene fanger ikke opp opptaksrommets fulle og hele sannhet i bassen så derfor vil man alltid være avhengig at rombidrag fra lytterommet».

    Kommentar:
    «The effect of proximity is well-known to most sound engineers. The singer's voice gets more bass when the microphone moves closer to the mouth. As the microphone moves away, the sound gets thinner».
    Lenke: https://www.dpamicrophones.com/mic-...blast&utm_source=sos&utm_campaign=mic-uni-edu

    Låt 9 på Tuvayhun, «The Pure in Heart», er kanskje et godt eksempel i så måte. Hva tenker du om bassen på dette opptaket?
    Det var ikke helt denne proximityeffekten jeg mente. Effekten du sikter til her gjelder mest velocity-baserte mikrofoner med kardiodespredning . 2L bruker i følge hans egne ord trykk-baserte mikrofoner med omni så ikke helt relevant.
    Plassering av mikrofoner har mye å si, men det som det siktes i artikkelen er litt på siden av det som er relevant.
    Fin bass på opptaket.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.316
    Antall liker
    2.474
    Kurven med tilten det vises til, er ofte kjent som Brüel & Kjær-kurven. Den faller jevnt og med 10 dB fra 20 Hz til 20 kHz og har sitt opphav fra 1970-tallet.
    Brüel & Kjær kurven faller med kun 6 dB fra 20/30 Hz til 20 kHz.

    Men det er ingen tvil IMO om det kan være for mye. Det avhenger av blant annet av:
    - Høyttalernes spredning og kamfiltereffekt
    - Rommets akustikk (både i forhold til over og under Schrøder frekvensen)
    - Og hvor jevnt høyttaleren faktisk måler i det ulike områdene (de fleste gode Spinorama høyttalere har egentlig ganske klare avvik når de plasseres i et rom)
    - Forvrengning fra høyttalere/elementer
    - Hvilke musikk man spiller (musikk fra f.eks tidligere tider hadde betydelig mindre bass og låt "slankere")
    - Hørsel/alder (nivået i toppen)

    En frekvensrespons som har mindre fall og nærmere flat kan absolutt låte mer "korrekt" i flere tilfeller.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.316
    Antall liker
    2.474
    Angående opptak, så er min mening at man burde i større grad akustikkbehandle opptaksrommene godt (gjerne forskjellig for å gå ønsket lyd) og bruke en omnimic på litt avstand.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.732
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så må vi ikke glemme at mye musikk (dessverre) ikke mikses for å spilles av på et godt stereoanlegg i en gjennomsnittlig stue. Det er klart at andre hensyn må tas i miksing og mastering når musikken skal høres i en bil, over en radio på kjøkkenet eller via hodetelefoner/pods.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det var ikke helt denne proximityeffekten jeg mente. Effekten du sikter til her gjelder mest velocity-baserte mikrofoner med kardiodespredning . 2L bruker i følge hans egne ord trykk-baserte mikrofoner med omni så ikke helt relevant.
    Plassering av mikrofoner har mye å si, men det som det siktes i artikkelen er litt på siden av det som er relevant.
    Fin bass på opptaket.
    Ok, jeg trodde avstand (proximity) påvirket opptak gjennom alle typer mikrofoner. Takk for oppklaringen👍🏻

    Poenget mitt med «spor 9» er at det kan føles som om det er for mye bass. Bassen tar tak på en måte som jeg tror er unaturlig i praksis, men som kommer til uttrykk akkurat på dette opptaket. Det er en besnærende bass gitt at opptaket er «rått» og fra det store rommet som Nidarosdomen er.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken side beskriver «defekt rom»?
    Sjekk alle henvisninger til refleksjoner. Se på tidsrelaterte målinger.

    «Defekt» er ikke et veldig presist ord. Poenget er at rommet har egenskaper som påvirker lyden og dermed oppfatningen av den.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    EBU anbefaler såvidt jeg kan se «flat» bass +/- 3 dB. For ITU ser jeg i farta ikke noen anbefaling om en spesifikk kurve. Dolby har anbefaling om en *forhøyet* (+1 dB) kurve opp til ca. 125 Hz.

    Argumentet for en forhøyet basskurve er jo vanligvis Harman-kurven, se f.eks figur 14 i denne AES-artikkelen fra Floyd Toole:
    Harman-kurven er det jeg kaller hedonistisk, dvs. basert på nytte, nytelse hos den enkelte (egentlig konsensus).

    De tekniske standardene er mer basert på idéen om nøytralitet, et strengere og mer objektivt kriterium som skal hjelpe profesjonelle til å kalibrere lyden fra opptak til avspilling.

    Det er riktig at de tekniske standardene har toleranser på noen dB avvik fra flatt i både høyttaler (anekoisk måling) og for lyd i rommet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det vil bli mer bass hos forbruker hvis forbrukers rom gir bassbidrag - og hvis produksjonen var gjort i flatt rom med flat høyttaler.

    Er det mer bass i moderne produksjoner enn gamle?
    Nå svarer du ikke på det jeg spør om, og stiller isteden et nytt spørsmål, det blir litt ugrei diskusjonsteknikk.

    Denne diskusjonen blir veldig teoretisk da du later som alle studioer er bygget i 2023 etter et antall standarder, mens de fleste er bygget for 30-40 år siden uten disse standardene, og som om alle har monitorer som spiller flatt i disse perfekte, nybygde studioene, mens i praksis sitter de med NS10 og lignende som hverken låter eller måler bra. I tillegg har vi millioner av album som er tatt opp under disse forholdene, og som vi ønsker fortsatt skal låte "riktig".

    Så da venter jeg fortsatt på svar på mitt forrige spørsmål.


    Digresjon: Jeg synes det er litt rart å snakke om hedonisme som noe negativt og feil i denne sammenhengen, folk som sitter hjemme og hører på musikk gjør ikke dette som en klinisk øvelse, tvert i mot er det nettopp for å nyte musikken? Og selv på opptakssiden er det et åpenbart element av kunst og underholdning i det som skapes, det endelige produktet er et resultat av smak og kunstneriske bidrag fra både produsent og artist, ikke en ren ingeniørøvelse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Nå svarer du ikke på det jeg spør om, og stiller isteden et nytt spørsmål, det blir litt ugrei diskusjonsteknikk.

    Denne diskusjonen blir veldig teoretisk da du later som alle studioer er bygget i 2023 etter et antall standarder, mens de fleste er bygget for 30-40 år siden uten disse standardene, og som om alle har monitorer som spiller flatt i disse perfekte, nybygde studioene, mens i praksis sitter de med NS10 og lignende som hverken låter eller måler bra. I tillegg har vi millioner av album som er tatt opp under disse forholdene, og som vi ønsker fortsatt skal låte "riktig".

    Så da venter jeg fortsatt på svar på mitt forrige spørsmål.


    Digresjon: Jeg synes det er litt rart å snakke om hedonisme som noe negativt og feil i denne sammenhengen, folk som sitter hjemme og hører på musikk gjør ikke dette som en klinisk øvelse, tvert i mot er det nettopp for å nyte musikken? Og selv på opptakssiden er det et åpenbart element av kunst og underholdning i det som skapes, det endelige produktet er et resultat av smak og kunstneriske bidrag fra både produsent og artist, ikke en ren ingeniørøvelse.
    Jeg forsto spørsmålet som at du mener lydteknikere i snitt har en romrespons med heving i bassen. Når lydteknikeren justerer den tonale balansen i slike rom, vil avspillingen bli mest nøytral med samme romkurve på forbrukersiden. Det er all grunn til å tro at den nevnte B&K-kurven og avarter av den gjenspeiler en del eldre innspillinger. Spørsmålet er om en slik kurve er like relevant for nye opptak. Og for akustiske (rå)opptak vil en basskul i avspillingsrommet gi en rom-i-rommet-effekt.

    Jeg skrev innledningsvis at jeg bruker hedonisme slik ordet er ment. Det ble vist til en artikkel i SNL for definisjon og bakgrunn. Jeg legger ikke noe negativt i en filosofi som baserer seg på individets nytte og nytelse. Det er ett perspektiv. Nøytralitet er et mer teknisk perspektiv og jeg anbefalte å skille det som har med individets preferanser for nytte, nytelse fra det mer tekniske.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Ok, jeg trodde avstand (proximity) påvirket opptak gjennom alle typer mikrofoner. Takk for oppklaringen👍🏻

    Poenget mitt med «spor 9» er at det kan føles som om det er for mye bass. Bassen tar tak på en måte som jeg tror er unaturlig i praksis, men som kommer til uttrykk akkurat på dette opptaket. Det er en besnærende bass gitt at opptaket er «rått» og fra det store rommet som Nidarosdomen er.
    Det er rett at proximity påvirker alle mikrofoner, men mikrofonene 2L bruker likner mer på hvordan proximity oppfattes av ørene våre. Eksemplet du viser gir en ekstrem effekt på bare noen centimeter. Fungerer godt til nærmikking og kan brukes til å farge et næropptak uten bruk av EQ.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.732
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner ikke problemet. Er ikke Hedonisme et viktig mål for hobbyen? Klart det er lov å bruke hobbyen som en hjemlig form for obduksjon og rettsmedisin, men kanskje litt klinisk i lengden…
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.397
    Antall liker
    20.967
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @Snickers-is nevnte er nytt utrykk for meg. Energirespons, som er vel ganske selvforklarende. Tanker jeg gjør meg er at kanskje en kan tillate seg en flatere frekvensrespons hvis en har høy energirespons. Og en i mangel på energirespons ofte overkompenserer target med større heving i bunn. Er jeg helt på jordet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    I det øyeblikket man tror man kan etablere en standard basert på én målt frekvensrespons uten en hel haug med forbehold vil jeg si at man ikke er i nærheten av å ha kompetanse nok til å kunne definere en standard. De som har slik kompetanse virker å ha en langt mer realistisk tilnærming til tematikken.

    Om man tror at det å standardisere responsen i opptaksrommet vil gjøre noen som helst forskjell eller påvirke den hedonistiske tilnærmingen bør man egentlig bruke litt mer tid på å se på prosessen med å lage en musikkproduksjon.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    @Snickers-is nevnte er nytt utrykk for meg. Energirespons, som er vel ganske selvforklarende. Tanker jeg gjør meg er at kanskje en kan tillate seg en flatere frekvensrespons hvis en har høy energirespons. Og en i mangel på energirespons ofte overkompenserer target med større heving i bunn. Er jeg helt på jordet?
    Hvis jeg forstår uttrykket rett så samsvarer det med min erfaring. Jo større dynamisk kapasitet til under 20hz, direktivitet og mangel på store utfasinger jo flatere kan responsen være er inntrykket mitt. Men har aldri opplevd en helt flat respons 20-20kHz som låter naturlig. Men som Snickers er inne på: hva slags respons er det som skal være flat?
    Edit: der kom han meg i forkjøpet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    jeg bruker hedonisme slik ordet er ment
    Det gjør du jo ikke, det er et moralsk begrep og det står i SNL-artikkelen også*. "Hedonisme" beskriver et ideal: "det høyeste gode er nytelse", som et svar på moralske spørsmål som "hva er det viktigste i livet?", "hva skal vi legge vekt på når vi skal leve i et samfunn?", eller "hvordan kan vi vite om vi gjør det rette i en uoversiktlig situasjon?".

    Toole-kurven er hedonistisk
    Ikke slik ordet "er ment", fordi Toole-kurven ikke er et menneske som baler med moralske spørsmål.


    *jeg ser at SNL-artikkelen avviser hedonisme som etikk. Det synes jeg er litt underlig og Stanford Encyclopedia of Philosophy har også et mer nyansert syn på saken: https://plato.stanford.edu/entries/hedonism/#EthHed
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.933
    Antall liker
    12.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det er trådstarter som snakker i absolutter; standarder, defekte rom, defekte høyttalere osv. Slik denne leseren oppfatter det er det s/h sine krav som er nærmest en prokrustesseng. Det er hen som vil tilpasse terrenget til kartet.
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.986
    Antall liker
    9.433
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke noen illusjoner om at jeg innehar kompetanse til å diskutere på det nivået rundt tekniske elementer i denne diskusjonen. Vil bare som et apropos til "defekte" rom i form av Studio/ opptaksrom nevne at da Finnes O' Connell skulle produsere den første skiva til søsteren Billie Eillish så gjorde de opptakene på hennes soverom. De benyttet seg av dette rommet på et par spor på oppfølgeren også når de ville ha et bestemt sound.
    Defekt du... 🤔
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forsto spørsmålet som at du mener lydteknikere i snitt har en romrespons med heving i bassen. Når lydteknikeren justerer den tonale balansen i slike rom, vil avspillingen bli mest nøytral med samme romkurve på forbrukersiden. Det er all grunn til å tro at den nevnte B&K-kurven og avarter av den gjenspeiler en del eldre innspillinger. Spørsmålet er om en slik kurve er like relevant for nye opptak. Og for akustiske (rå)opptak vil en basskul i avspillingsrommet gi en rom-i-rommet-effekt.
    Det er her jeg mener du tar feil. Som du vet er det ikke det lydteknikeren hører i rommet som havner på platen. Lydteknikere kjenner typisk eget utstyr og eget rom godt, og vet hvordan dette "oversetter" til bil, øreplugger, og stereoanlegg.

    Det er dermed fullt mulig å ratte seg forbi problemer i innspillingsstudioet, men jobben blir så klart lettere om man slipper.

    Dermed bør responsen i studioet være så jevn som mulig, og klangbalansen være så lik et snitt av forbrukernes rom som mulig. Mao typisk ikke flatt. Har man flat respons i studio, må man sitte og lytte på tynn lyd, fordi når det høres riktig ut i studio, så blir det for tykt hjemme hos folk. Det er mao i praksis med flat studiolyd du får dobbelt rombidrag hvis ikke lydteknikeren følger med i timen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Gi deg æ? Klart du gjør! Hedonisme, defekt. Du lurer ingen! 😂
    Effektive ord bør brukes. Disse ordene har en klar mening og lurer ingen.

    Merk at ordet defekt gjelder ting. Jeg ville ikke brukt ordet uten videre om mennesker, men vi må tåle å se ord i bruk med klart innhold.

    Hedonisme har en klar forankring i filosofien, og innen lyd er det et klart skille mellom Toole-skolen - som er hedonistisk orientert - og den gamle, ingeniørorienterte skolen Hvor et ord som nøytral gir klar mening.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt vanskelig å snakke om nøytral når vi ikke har en fasit. Nøytralt i forhold til hva? Det nærmeste vi kommer er "høres riktig ut" for et flertall.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn