Dolbytor
Hi-Fi freak
Jeg vet ikke, men ut ifra prisen i USA på $35.000 og størrelse/vekt så snakker vi kanskje fort om 400K?Helt rått. Hva er prisen på dem i Norge??
Jeg vet ikke, men ut ifra prisen i USA på $35.000 og størrelse/vekt så snakker vi kanskje fort om 400K?Helt rått. Hva er prisen på dem i Norge??
Er glad for innspill!Skarpheten skaper live lyd synd jeg. Mk3 ble jo kjedelige i forhold... Alt for "mainstream" og lite ramp. Vil du ha Klipsch lyd. Så er 2 ern knall, men kan være litt på, som på konsert. Ville testet rp280 om du vil ha en laidback en, som ikke låter skarpt. Rp280 har veldig lik lydsignatur som rf7mk3.. eventuelt ville jeg gått for f.eks Arendal Sound sine tower....
Her er jeg svært uenig, skal prøve å skrive litt om det senere, men har ikke tid akkurat nå.Skarpheten skaper live lyd synd jeg. Mk3 ble jo kjedelige i forhold... Alt for "mainstream" og lite ramp. Vil du ha Klipsch lyd. Så er 2 ern knall, men kan være litt på, som på konsert. Ville testet rp280 om du vil ha en laidback en, som ikke låter skarpt. Rp280 har veldig lik lydsignatur som rf7mk3.. eventuelt ville jeg gått for f.eks Arendal Sound sine tower....
Takk for tips, men de blir alt for store i loftstua mi. Av gulvstående så måtte det nok blitt modellene 250 eller 260, eller tilsvarende har uansett sub(er) i tilleggPrøv et sett RP 280 F, jeg har de selv kjempehøyttaler.
Da hadde jeg gått for 250 p.g.a. presumptivt smoothere overgang mellom diskanthorn og bass/mid.Takk for tips, men de blir alt for store i loftstua mi. Av gulvstående så måtte det nok blitt modellene 250 eller 260, eller tilsvarende har uansett sub(er) i tillegg
Enig, var RP-250f jeg i hovedsak hadde i tankene. Eventuelt en av de nyere med samme bestykning.Da hadde jeg gått for 250 p.g.a. presumptivt smoothere overgang mellom diskanthorn og bass/mid.
Gikk ifra mk3 til rp280 i stuen.. savner absolutt ingen ting. Ble meget overrasket, da jeg antok at kompressor driveren i 7ern skulle være totalt overlegen. Anbefaler å teste rp,280(og til den prisen den går på brukte er et røverkjøp).. rp8000mk2 er nok endel bedre, mens mk1 der var mer tjaa på forbedrongsfronten.
Var dette ment som en støtte til skorob sin påstand om at RP 280 er et godt alternativ til RF 7MK2, som han skriver som svar til et spørsmål jeg stilte, eller var det uavhengig av dette en anbefaling av RP 280 f?Prøv et sett RP 280 F, jeg har de selv kjempehøyttaler.
Anbefaler rf7 mk2,spiller utrolig bra men de er kresen på forsterkere.Mener du at rp 8000 mk2 er bedre enn rp 280?
Jeg er interessert i god lyd, samtidig er en del av hobbyen å prøve forskjellige komponenter. Om jeg kan spare flere tusen kroner på å gå for en billigere modell enn RF7 MK2 er det så klart noe jeg ønsker. (MK3 er for dyr for meg i denne omgang).
Spent på å høre dine tanker om Rf 7 mk III.Her er jeg svært uenig, skal prøve å skrive litt om det senere, men har ikke tid akkurat nå.
Kos dere på nasjonaldagen!
Takk for tips, skal sjekke det utEr et sett RF 7 Mk2 på Finn til 30k han har esker og vurderer sending.
Kostet ikke de 19-20 tusen eller noe sånt når de fortsatt var i salg?Er et sett RF 7 Mk2 på Finn til 30k han har esker og vurderer sending.
Det må være mk3 han menerKostet ikke de 19-20 tusen eller noe sånt når de fortsatt var i salg?
Det er mye bra å si om RF7, men det er også en del å si om utfordringene de har. I korte trekk sliter jeg seriøst med både Mk1 og Mk2, det er noe som går galt i overgangen mellom elementene, jeg tror det er snakk om hørbar oppbrytning, faktisk, for det skaper tidvis direkte ubehagelige klanger fra akustiske instrumenter og stemmer. Sånn skal det ikke være. Mk3 derimot, er betydelig enklere å få til både lydmessig og som forsterkerlast. Mk1 og 2 er direkte sære på forsterkere, mye grunnet de nevnte utfordringene i presensområdet (stemmer og sånt), men også fordi de åpenbart setter forsterkerne på en del prøver når det går litt hardt for seg. Jeg eide et par Mk2 en periode, men de holdt på å drive meg til vanvidd, så de ble solgt til en som holdt ut.Spent på å høre dine tanker om Rf 7 mk III.
Selv har jeg hatt lyst på RF 7 i mange år, en nå oppnåelig drøm. Kunne gjerne tatt et par mk II for en rimeligere penge, men ingen jeg har sett på finn osv er villig til å sende..
Så nei, de er ikke mindre dynamiske enn sine forgjengere, det bare oppleves sånn. Når du hører en innspilling der dynamikken virkelig finnes i opptaket, drar disse høyttalerne til så huset buler ut, og de slår knock-out på konkurrentene med letthet. Arendal ble nevnt her, joda, de er mer enn hederlige konkurrenter, men på rått dynamisk utsving og hurtighet, kan de bare glemme å kopiere RF-7. Helt klart en av mine favoritt-Klipsch'er, men det gjelder altså Mk3, ikke de to andre.Ja, så var det denne dynamikken, da. Ja, kanskje er de en anelse mer behersket enn verstingene? Jo, selvsagt er de mer moderate enn LaScala, noe annet skulle i sannhet tatt seg ut. Men nå er det også sånn at hver gang man forfiner gjengivelsen, fjerner litt rufs her, og oppbrytning der, så opplever jeg et tap av dynamisk utsving. Men det er kun innbilning, det som i virkeligheten skjer, er at alt blir renere, klarere, mer avslappet. De store utsving er der, og du hører det virkelig når det behøves. Mens et oppsett med mer “rufs” ofte oppleves mer “påslått”, som om det vil bevise et eller annet hele tiden, i stedet for å detonere bombene kun når de faktisk slippes. Og RF-7 Mk3 er faktisk nokså grundig forfinet, i forhold til forgjengerne.
Når du sier det, og når @lille hiawata sier det selv også, så stemmer nok det. Trodde bare først at det var nok et utslag av de "interessante" måtene mange ser ut til å prise brukt hifi på nå om dagen.Det må være mk3 han mener
Hei Håkon, har du noe erfaring med RP-250F eller RP-5000F (mk1 eller 2) ?Det er mye bra å si om RF7, men det er også en del å si om utfordringene de har. I korte trekk sliter jeg seriøst med både Mk1 og Mk2, det er noe som går galt i overgangen mellom elementene, jeg tror det er snakk om hørbar oppbrytning, faktisk, for det skaper tidvis direkte ubehagelige klanger fra akustiske instrumenter og stemmer. Sånn skal det ikke være. Mk3 derimot, er betydelig enklere å få til både lydmessig og som forsterkerlast. Mk1 og 2 er direkte sære på forsterkere, mye grunnet de nevnte utfordringene i presensområdet (stemmer og sånt), men også fordi de åpenbart setter forsterkerne på en del prøver når det går litt hardt for seg. Jeg eide et par Mk2 en periode, men de holdt på å drive meg til vanvidd, så de ble solgt til en som holdt ut.
Men Mk3, altså. De har jeg sagt en hel masse om, og det kan du lese her: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/
Siden noen mener disse er mindre dynamiske enn de foregående modeller, har jeg sakset det følgende fra min tekst i innlegget jeg linker til her over:
Så nei, de er ikke mindre dynamiske enn sine forgjengere, det bare oppleves sånn. Når du hører en innspilling der dynamikken virkelig finnes i opptaket, drar disse høyttalerne til så huset buler ut, og de slår knock-out på konkurrentene med letthet. Arendal ble nevnt her, joda, de er mer enn hederlige konkurrenter, men på rått dynamisk utsving og hurtighet, kan de bare glemme å kopiere RF-7. Helt klart en av mine favoritt-Klipsch'er, men det gjelder altså Mk3, ikke de to andre.
Utrolig bra svar og ikke minst test.Det er mye bra å si om RF7, men det er også en del å ….
Takk for dine innspillJeg har det ihvertfall har eid både 250F samt 5000F mkI og begg er noen utrolige lyd formidlere, de imponerer noe hinsides når du tar størrelsen i betraktning, de mindre modellene til Klipsch er de du forventer skal levere mindre en hva de utgir seg for å være men opplevelsen er av en annen verden av hva man faktisk forventet, så kan glatt anbefale begge to spesielt 5000F da kabinett og generell konstruksjon også er et hakk høyere opp en 250F.
HeiTakk for dine innspill
Husker du om føttene på RF-5000 kan skrues av? Synes det ser vanskelig ut å ha dempeføtter under hvis føttene er avlange?
Kjenner litt til RP-250, men ikke RP-5000F.Hei Håkon, har du noe erfaring med RP-250F eller RP-5000F (mk1 eller 2) ?
Så absolutt Håkon de mindre modellene samt stativ utgavene holder ikke tilbake og det gjør dem ekstra morsomme å lytte til samt at plassering også kan gjøres enklere.Kjenner litt til RP-250, men ikke RP-5000F.
Generelt sett har Klipsch gjort sine modeller mer elegante oppover i hver fornyelse av sine modeller. Som Hifibasillen skriver, leverer de helt sjukt tøft om du trekker den moderate størrelsen inn i bildet. Underholdningsfaktoren er skyhøy, kravene til forsterker er moderat. F.eks. vil en Rega Brio gjøre underverker med den typen høyttalere, likeledes en moderat Marantz.
Rega Brio og Klipsch fungerer veldig godt sammen. Er den forsterkeren jeg har brukt mest på mine Klipsch, spesielt på Heresy.Kjenner litt til RP-250, men ikke RP-5000F.
Generelt sett har Klipsch gjort sine modeller mer elegante oppover i hver fornyelse av sine modeller. Som Hifibasillen skriver, leverer de helt sjukt tøft om du trekker den moderate størrelsen inn i bildet. Underholdningsfaktoren er skyhøy, kravene til forsterker er moderat. F.eks. vil en Rega Brio gjøre underverker med den typen høyttalere, likeledes en moderat Marantz.
Ja, mitt 2. par etter en tabbe i fjor da jeg solgte et par.Er det Forte på bildet E.I.A.
Er ikke dette det mann kaller for "dynamisk kontrast"?Så nei, de er ikke mindre dynamiske enn sine forgjengere, det bare oppleves sånn. Når du hører en innspilling der dynamikken virkelig finnes i opptaket, drar disse høyttalerne til så huset buler ut, og de slår knock-out på konkurrentene med letthet. Arendal ble nevnt her, joda, de er mer enn hederlige konkurrenter, men på rått dynamisk utsving og hurtighet, kan de bare glemme å kopiere RF-7. Helt klart en av mine favoritt-Klipsch'er, men det gjelder altså Mk3, ikke de to andre.