Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Tror du må lese poenget som jeg trakk fram en gang til.
    Så kan vi spørre hvorfor Kahoot ikke har blitt kjøpt opp av norske investorer. Det er da mye rikdom i Norge.

    Problemet er at det aller meste av den norske rikdommen sitter på statens hender. Det kan vi takke det svært høye norske skattenivået for.

    Skattenivået er spesielt høyt for norske eiere. Under regjeringen til statsminister Jonas Gahr Støre er formuesskatten og utbytteskatten økt kraftig samtidig som verdsettelsesrabatten på aksjer er redusert.

    Disse skatteøkningene rammer ikke utenlandske investorer. Man betaler stort sett skatt til landet der man selv bor.

    Følgelig har norske investorer en kraftig skatteulempe sammenlignet med investorer fra andre land. Dette har ikke bare dratt inn verdier fra de norske investorene, men det har også gjort det umulig å regne mange oppkjøp hjem. Denne ulempen har ikke utlendingene.

    I kampen om de attraktive selskapene, vil derfor utlendinger trekke det lengste strået.Med drøye to prosent høyere avkastningskrav enn utlendinger blir Norge sittende igjen med det ingen andre vil ha. Det blir verken arbeidsplasser, verdiskaping eller velferd av slikt.

    Det er vellykket fordi det har fått svært mange brukere, skapt store verdier og en del arbeidsplasser. Det som gjenstår er å skape store overskudd på bunnlinjen, og dermed også store skatteinntekter fra selskapets drift.Slik er det svært ofte for teknologiselskaper.

    Gjennomslag for teknologi, løsninger og hos brukerne kommer gjerne lenge før selskapet klarer å tjene særlig med penger. Men overskuddene kommer ofte etter en tid dersom kundene liker produktet.Dette er noe som investorene på børsen ser. Verdsettelsen av teknologiselskaper har derfor en tendens til å fly av sted lenge før selskapene faktisk tjener særlig med penger. Følgelig blir også aksjekursen høy lenge før selskapene betaler utbytte.

    Slikt får konsekvenser for de norske eierne. Det er aksjekursen som danner grunnlag for formuesskatten, men utbytte fra selskapene må til for at eierne skal kunne betale den.

    Høy aksjekurs og lite utbytte er derfor ingen god kombinasjon for norske eiere.

    Resultatet er at teknologiselskaper og andre vekstselskaper er spesielt utsatt for oppkjøp fra utlandet. I selskaper som verdsettes høyt, men betaler lite eller ingenting i utbytte er norske eiere bortimot sjanseløse dersom de ikke kan ta penger annetsteds fra for å betale skatten. Men hvorfor skal de det?

    Forskjellsbehandling av norske eiere
    Regjeringen sier den ønsker teknologiutvikling og teknologibedrifter i Norge, men fører en politikk som resulterer i det stikk motsatte.

    Tidligere i år ble Frøy, som er et serviceselskap for fiskeoppdrettsindustrien, kjøpt opp av et internasjonalt investeringsfond. Frøy hevder selv at oppkjøpet er positivt, men hvor mye ny satsing det blir i Norge gjenstår å se. Jeg tviler.

    Dessverre har vi en regjering som først og fremst utarmer Norge gjennom sin forskjellsbehandling av norske eiere. Spørsmålet nå er hvem som blir neste selskap ut.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.305
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Trodde mye av debatten gikk på at utenlandske investorer ble skremt bort fra Norge.
    Men det er jaggu et problem at de investerer her også.
    "Om jeg hamrer eller hamres, likefuldt så skal der jamres"
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Trodde mye av debatten gikk på at utenlandske investorer ble skremt bort fra Norge.
    Men det er jaggu et problem at de investerer her også.
    "Om jeg hamrer eller hamres, likefuldt så skal der jamres"
    Hovedpoenget over er forskjellsbehandling av eiere som bor i Norge. Det er forsåvidt et ærlig standpunkt å mene at det er riktig at disse bør forskjellsbehandles med et vesentlig høyere avkastningskrav enn det eiere med bosted i andre land kan operere med. Men personlig mener jeg det er helt feil og skadelig for Norge.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Trodde mye av debatten gikk på at utenlandske investorer ble skremt bort fra Norge.
    Men det er jaggu et problem at de investerer her også.
    "Om jeg hamrer eller hamres, likefuldt så skal der jamres"
    Ingen her som har sagt at det er problem med utenlandske investorer, problemet som ble tatt opp her var langsiktig norsk eierskap i noterte teknologibedrifter som ikke genererer utbytte de første 5-10 årene etter oppstart.

    Når det gjelder utenlandsk eierskap i Norge så eier utlendingene halvparten av aksjene på Oslo børs, staten eier 25% mens bare 25% eies av norske investorer og institusjoner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.026
    Antall liker
    14.593
    (offentlighetsloven)

    nok et godt innlegg av kvalsvik.
    Om du er interessert i sakssfæren så er dette noe av det mer juicy fra den senere tid

     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    2.741
    Symptomatisk for norsk transportpolitikk .Nok et hjertesukk eller oppgitthet.

    En kjenning av meg ville ta toget hjem igjen te Bergen i dag, jeg advarte ham. Fikk rett dessverre. Slik er det i enkelsporslandet Norge som er ganske unikt i Europa. Men bruke 400 milliarder på ferjefritt E39, pyttsan, Stadttunnel osv, nei det er noe annet.

    Gjentar til det kjedsommelige Bergensbanen bruker 20 min lenger tid enn i 1969.

    Skulle du ta Bergensbanen i vinter burde du smøre matpakke for to dager og ta med ekstra varme klær. Det var tre hendelser med bomstopp av lang varighet på en uke.


    1689709965869.png


    Bergensbanen stengt mellom Myrdal og Geilo (msn.com)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.026
    Antall liker
    14.593
    Kjøre en del tog i Frankrike i sommer - de har dreisen på dette (akkurat dette toget var ritkig nok nesten en time forsinket grunnet sent innkommende tog, men det gikk i alle fall greit unna når det først var i gang).

    IMG_1753.PNG
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.200
    Norge er ikke i stand til å drive jernbane og togtransport av passasjerer. Italia kan det, fikser det utmerket med sine hurtigtog og 2 selskaper.
    Tog egner seg for store populasjoner og ikke grisgrendte Norge hvor det nesten ikke er folk.
    Jernbane mer nordover har neppe noen mening.
    Fergefri E39 er også bare tull. Ferger som går nesten hele tiden er ok.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.305
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Norge har vel også krevende geografi for jernbane
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.026
    Antall liker
    14.593
    Norge er ikke i stand til å drive jernbane og togtransport av passasjerer. Italia kan det, fikser det utmerket med sine hurtigtog og 2 selskaper.
    Det er jo litt artig at de mest fungerende togsystemene i Europa i all hovedsak er offentlig eide monopoler. Det aktuelle området i Frankrike toget suste avgårde i over 300 km/t i var riktig nok flatere enn en pannekake og gikk gjennom endeløse områder med lanbruksareal. Stoppet en gang på ca i underkant av 40 mil og rutetabellen sa 2 timer og 5 minutter reisetid.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Bergen-Oslo, Stavanger-Oslo og Trondhjem-Oslo har vel vært inne på topp 10 mest trafikkerte flyruter i Europa i en årrekke (pre covid).
    At man til stadighet kommer fram til at hurtigtog på disse strekkene ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt er meg en gåte.

    Vi har midlene, vi har strømmen (om vi sier nei til tik-tok osv), men vi mangler viljen samt forståelsen for at ett hurtigtog ikke kan stoppe i enhver grend som måtte befinne seg nært togsporet.......
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.153
    Antall liker
    12.762
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det ikke nokså betegnende at Flytoget har kommet og gått i over 30 år, og det uten nevneverdige problemer, mens regiontog og lokaltog til tider er det reneste kaos - hvis og når de går...?? Nå skal jo VY drifte Flytoget også, så da blir det nok andre boller.... eller kanskje busser?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.026
    Antall liker
    14.593
    Bergen-Oslo, Stavanger-Oslo og Trondhjem-Oslo har vel vært inne på topp 10 mest trafikkerte flyruter i Europa i en årrekke (pre covid).
    At man til stadighet kommer fram til at hurtigtog på disse strekkene ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt er meg en gåte.
    Står litt om sakskomplekset her uten at jeg skal mene noe om riktigheten av dette.


    Miljøregnskapet blir også ganske dårlig siden det vil gå med noe forjævlig med betong.

    Er det ikke nokså betegnende at Flytoget har kommet og gått i over 30 år, og det uten nevneverdige problemer, mens regiontog og lokaltog til tider er det reneste kaos - hvis og når de går...?? Nå skal jo VY drifte Flytoget også, så da blir det nok andre boller.... eller kanskje busser?
    For å komme deg til og fra Gardermoen kjører Vy til halve prisen og 2 minutt lengre reisetid. Riktignok avgang kun hvert 30. minutt kontra hvert 10. og flytoget er ganske gunstig om man reiser med barn siden de slipper å betale.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.002
    Antall liker
    10.529
    Er det ikke nokså betegnende at Flytoget har kommet og gått i over 30 år, og det uten nevneverdige problemer, mens regiontog og lokaltog til tider er det reneste kaos - hvis og når de går...?? Nå skal jo VY drifte Flytoget også, så da blir det nok andre boller.... eller kanskje busser?
    Tror ikke VY er de verste. Jeg skulle tog fra Porsgrunn til Stavanger for noen år siden. Resten av reisefølget gikk på i Bø. Jeg stusset litt på reisetiden inntil jeg så at ruten gikk via Drammen fremfor Porsgrunn-Nordagutu med togbytte-Bø-Stavanger. Brukt 45 minutter til Bø med bil fremfor 3 timer ekstra reisetid.
    Den gan samarbeidet ikke Go-Ahead med VY og nektet å ha ruter som korresponderte. Det har bedret seg litt nå.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.200
    Bergen-Oslo, Stavanger-Oslo og Trondhjem-Oslo har vel vært inne på topp 10 mest trafikkerte flyruter i Europa i en årrekke (pre covid).
    At man til stadighet kommer fram til at hurtigtog på disse strekkene ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt er meg en gåte.

    Vi har midlene, vi har strømmen (om vi sier nei til tik-tok osv), men vi mangler viljen samt forståelsen for at ett hurtigtog ikke kan stoppe i enhver grend som måtte befinne seg nært togsporet.......
    Ikke så lett med hurtigtog mellom disse destinasjonene og spesielt ikke på vinterstid. (Kan bli stående på Hardangervidda etc.) Fly er vel bedre mellom våre største og viktigste byer vil jeg tro.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    11.551
    ...men vi mangler viljen samt forståelsen for at ett hurtigtog ikke kan stoppe i enhver grend som måtte befinne seg nært togsporet.......
    Det er nettopp det, alle ordførerne langs strekket hadde diskutert i flere tiår før den ble bygget og forlangt at det stoppet i grenda
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.200
    Det er jo litt artig at de mest fungerende togsystemene i Europa i all hovedsak er offentlig eide monopoler. Det aktuelle området i Frankrike toget suste avgårde i over 300 km/t i var riktig nok flatere enn en pannekake og gikk gjennom endeløse områder med lanbruksareal. Stoppet en gang på ca i underkant av 40 mil og rutetabellen sa 2 timer og 5 minutter reisetid.
    Jeg har kun tatt tog i Italia, Roma-Napoli, og Napoli-Firenze, lyntog. 300 km /t , 2 selskaper som går der, nesten samtidig, om de er privat eller ei vet jeg ikke. Bare at vi gikk på feil tog og måtte kjøpe ny billett + ei bot. De var i rute og ingen stans eller problemer noe sted. Nesten utenkelig her til lands med jernbaneverket.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kun tatt tog i Italia, Roma-Napoli, og Napoli-Firenze, lyntog. 300 km /t , 2 selskaper som går der, nesten samtidig, om de er privat eller ei vet jeg ikke. Bare at vi gikk på feil tog og måtte kjøpe ny billett + ei bot. De var i rute og ingen stans eller problemer noe sted. Nesten utenkelig her til lands med jernbaneverket.
    Det er bra tog i Italia utrolig nok. Kanskje det eneste som fungerer som det skal i det landet:LOL:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.161
    Antall liker
    18.452
    Torget vurderinger
    2
    Sveits, Østerrike, Tsjekkia, Nord-Italia ... alle har godt utbygde jernbanenett for persontrafikk og frakt, og tilsvarende topografiske utfordringer. Vi har penger og teknologi, men liten politisk vilje til å gjøre noe med jernbanen. Om det ikke var for okkupasjonen ville det sett enda verre ut enn det gjør.

    Strekningen svenskegrensen > Oslo, med splitt Oslo opp til Lillehammer, og Oslo rundt Sør-Norge til Stavanger, skulle forlengst vært utbygd med god tospors for høyere hastigheter. Dette er strekninger der de topografiske utfordringene er mindre og vi kunne hatt en mer spredt bosettings langs disse strekningene, mens vi nå har fortetting og problemer i Oslo, pga dårlig kollektivtransport. Legg til avleggere til Kongsvinger, Ringeriksbanen, osv. Du ville hatt et helt annet land, en økonomisk dynamo.
    Men vi har rederier og fraktselskap som vil ha gods på båt og trailere og et politisk parti som har hatt som motto "Mer asfalt med FrP", og det må man si at partiets samferdselsministre leverte på:

    Her Siv Jensen, som hyller sine ministres innsats. "Snart lukter det asfalt over hele landet." Det burde vært lyden av jernbaneskinner som ble sveiset sammen i høyhastighetsspor på strekkene over.


    I England bodde jeg en tid hos en som hadde en gård et godt stykke utenfor London. Han hoppet på toget om morgenen, hadde en kjapp moped stående ved togstasjonen og var i City på relativt sett nulltid. I Norge er underprioritering av vedlikehold av jernbane, samt et latterlig privatiseringsutspill for samme (drevet av H og FrP, primært), hovedårsaker til at vi har antikkbane, og det er synd. (Det skal sies at han bodde ved en av de pålitelige, britiske jernbanene. De har også slitt med konsekvensene av at aksjonærer skulle ha sitt, før jernbanesporene fikk det de trengte).
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.026
    Antall liker
    14.593
    Har et fantastisk system for kollektivtransport der enhver avkrok av landet nås ved hjelp av et integrert system av Intercity-tog, matetog og postbusser dit det ikke går jernbane og alt korresponderer med alt og intercity-togene har prioriet. Men de Sveitsiske intercity-togene kjører ikke spesielt fort - mellom de to største bygene - Geneve og Zürich tar det 2 timer og 45 minutter med tog, det er en snittfart på litt over 100 km/t, som riktig nok dras en god del ned av at det stopper tre steder underveis (Lausanne, Fribourg og Bern). Tilgjengjeld går dette toget en gang i timen på dagtid og alltid samme minutter over hel slik at man i praksis kan memorere sin relevante rutetabell ganske greit.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sørlandsbanen er utrolig treg, det går dessverre mye raskere med bil om vi skal til Oslo. Det er jo praktisk å gå av midt i sentrum, samt å slippe å tenke på parkering. Men Vy sørger ikke for at det er særlig trivelig å ta toget. I serveringsvognen selger de KUN drittmat som i tillegg koster det hvite ut av øyet. Man kan få kjøpt billigste boksøl og elendig vin til restaurantpris, men får ikke lov å ta dette med seg til eget sete.
    I tillegg er jo utfordringen at toget ikke går der det bor folk. Om man ikke bor i Kristiansand kommune, må man stort sett kjøre bil 20-30 min fra resten av kysten til nærmeste stasjon…selve jernbanen ligger visstnok i ingenmannsland for ikke å kunne bli truffet av kanoner fra skip langs kysten…så helt moderne er jo ikke dette.
    Jeg har studert både på Kongsberg og Bø, og på begge steder kommer toget fra «feil retning» inn på perrongen. Det skyldes også de gamle tidene da det var viktig med et stopp på Lunde og Skollenborg, der det knapt bor folk i dag.
    Ny E18/E39 gjør at vi om få år har 4-felts motorvei til Oslo, trolig også til Stavanger i et litt lengre perspektiv. Blir jernbanen mer konkurransedyktig da? Når en kjøretur som tar 3 timer med bil, tar 5 timer med tog er vel svaret gitt selv med bompenger og parkeringskostnader.
    Jeg registrerer at man langs Mjøsa har bygget ny jernbane, parallelt med E6. Det burde man kanskje gjort ellers i landet også, når man først har anleggsmaskineriet fremme.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.827
    Antall liker
    7.895
    Norge har vel også krevende geografi for jernbane
    Nå er vel heller ikke Alpene helt uten topografiske utfordringer eller fullstendig ukjente med snø. Har tøffet rundt der en del med tog og det skal virkelig være en liten grend særdeles høyt oppe i hakkadalen om man ikke kan dra dit med tog.

    Med mindre man ser for seg at man da må legge dobbeltspor til hver en avkrok, inklusive Røst, så har jeg fortsatt vanskelig for å se gode argumenter for at vi ikke har bedre togtilbud på det sentrale Østlandsområdet, og som er knyttet mot både Stockholm og Køben.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Har fulgt med på en par-tre TV serier om tog og det er vel ingen som har nevnt Spania. Spania har et velfungerende hurtigtog som i tillegg
    til å fungere veldig greit på "egne skinner" også var laget slik at det meget enkelt kunne bytte sporvidde slik at det kan gå på "andre skinner". De bare kjørte i relativt lav hastighet over en "sporvidde endrer" og så kunne de sette opp farten igjen. Satt der med "haka på gulvet" da jeg så det, for det var faktisk veldig smart. Ikke slik som man forventet i "siesta landet".

    Men tilbake til Kongleriket. Mye av problemene som NSB hadde med punktlighet og som VY også har arvet skyldes mest av alt
    "Bane Nord" og ikke de som kjører togene. Infrastrukturen på togsiden lider av mye av det samme som bilister opplever hver dag, manglende satsing på vedlikehold. Det er jo en nasjonalsport å "spare penger" ved å kutte vedlikehold. En øvelse som mange
    ledere i offentlig virksomhet har blitt gode i. Man klarer å balansere ( kutte i ) årets budsjett og konsekvensene viser seg gjerne
    flere år senere, når man har funnet seg en annen jobb!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.161
    Antall liker
    18.452
    Torget vurderinger
    2
    Som det er blitt forklart meg -- dissens mottas om dette er sludder.

    I Norge har vi ulike transportselskap, ofte organisert som fylkeslag o.a., som har fått en slags monopolrett på visse typer transport. I senere tid ble slikt konkurranseutsatt, s.s. jernbanestrekk og bussruter, og selv Hurtigruten har opplevd å bli pustet i nakken. Jeg kjenner ikke til om noen av fergefylkeslagene er blitt konkurranseutsatt, men de har definitivt gjort sitt for å forsøke å trenere tunnelbygging som skulle gjøre fergeruter avlegs.

    Mens man i Sverige kan kjøre ombord i en ferge og vente og vente og vente på en billetør som aldri kommer (det er gratis å ta ferger i Sverige, de anses som del av veinettet og du har allerede betalt veiavgift for bilen din), er det å ta seg skikkelig betalt for en fergetur godt innarbeidet i Gnore, ditto for bompengebetaling ved bygging av hver minste lille veisnutt, eller på en såkalt privat veg inn i et eller annet område.
    Så når rederier (for både frakt og passasjerer), busselskap, og lokalpolitikere finner sammen, skal det mye til å endre på dette i Norge. Det var ikke ønskelig med mer frakt på jernbane (siden den var statseid) og de ulike fraktselskapene var som regel privateide, så man allierte seg med politikere som så det kloke i å underprioritere jernbanesatsing, mens veibygging måtte settes høyt.

    Om jeg minnes rett, er Norge landet med høyest %-andel enspors jernbane i Europa. Godt gjort av lobbyistene som sørget for at det ble slik - dermed har man amputert nettet og sørget for at varer går landeveien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.026
    Antall liker
    14.593
    Jeg husker i alle fall i hine hårde dager da jeg tok bussen fra Sunnmøre til Oslo så hadde ikke bussen lov til å ta på passesjerer etter Stryn eller hvor det nå var, det var, om jeg husker korrekt, for at langdistansebuss ikke skulle være en konkurrent til toget og en del av konsesjonen som var gitt. På akkurat denne strekningen var riktig nok første togstasjon på Otta. Man hadde i det minste lov til å gå av der man ville, men husker ikke om avstigning først var tillatt fra Lillehammer og sørover eller hva de eksakte detaljene var - har ikke tatt denne busstrekningen på kanskje 25 år så det er temmelig fritt etter hukommelsen.

    Da jeg for et par år siden fløy hjem til opphavet oppdaget jeg til min store overraskelse at det nå faktisk stoppet en rutebuss på den lokale flyplassen. Det var en nyvinning. Det ble meg fortalt at det hadde blitt kraftig motarbeidet av den lokale taxinæringen at det skulle finnes en slik viderstyggelighet på den lokale flyplassen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Og Brimi har helt rett. Det er stadig færre politikere som har arbeidserfaring fra jobber der deres egen innsats hadde
    betydning for om de fortsatt hadde en jobb og fikk lønn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.654
    Antall liker
    11.666
    Og Brimi har helt rett. Det er stadig færre politikere som har arbeidserfaring fra jobber der deres egen innsats hadde
    betydning for om de fortsatt hadde en jobb og fikk lønn.
    Mener å huske at @Asbjørn tilbakeviste denne påstanden for noen måneder siden?
    Det som uansett er tilfellet er at representantene har høyere utdannelse enn landsgjennomsnittet, enten det nå er fordelaktig eller det motsatte.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.654
    Antall liker
    11.666
    Tror du bommer på poenget til Spiralis. Han snakker ikke om høyere utdanning
    Tror du feiltolket mitt innlegg. Jeg mener å huske at Asbjørn tilbakeviste påstanden om manglende arbeidserfaring blant de folkevalgte. Så tilføyde jeg at de i det minste har høyere utdannelse enn normalen. Uten at jeg vet om det er en fordel eller en ulempe; dersom de skal speile normalbefolkningen, ser det ut til at de ikke har truffet helt, i det minste.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Masse arbeidslivserfaring på stortinget, men ikke fra klassiske arbeideryrker, heller ikke allverdens av grundere der.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Tror du feiltolket mitt innlegg. Jeg mener å huske at Asbjørn tilbakeviste påstanden om manglende arbeidserfaring blant de folkevalgte. Så tilføyde jeg at de i det minste har høyere utdannelse enn normalen. Uten at jeg vet om det er en fordel eller en ulempe; dersom de skal speile normalbefolkningen, ser det ut til at de ikke har truffet helt, i det minste.
    Brimi sier følgende:

    Det går nesten ikke an å starte en ny bedrift i dag. Lover og regler legger til rette for at store aktører spiser opp de små. De som styrer, vet ikke hva det å starte opp en egen bedrift betyr, sier kjendiskokk Arne Brimi, som mener Norge står overfor et gründerproblem.

    Poenget hans er altså at de som styrer ikke vet hva er det å starte opp en egen bedrift. Det gjelder vel kanskje endel av de som skriver her på sentralen også muligens.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.654
    Antall liker
    11.666
    Brimi sier følgende:

    Det går nesten ikke an å starte en ny bedrift i dag. Lover og regler legger til rette for at store aktører spiser opp de små. De som styrer, vet ikke hva det å starte opp en egen bedrift betyr, sier kjendiskokk Arne Brimi, som mener Norge står overfor et gründerproblem.

    Poenget hans er altså at de som styrer ikke vet hva er det å starte opp en egen bedrift. Det gjelder vel kanskje endel av de som skriver her på sentralen også muligens.
    Det er tross alt en liten del av befolkningen som starter egen bedrift, så det er vel rimelig å anta at det gjelder så vel HFS som Stortinget, også. Men derfor har man departementer med fagfolk på de aktuelle områder, slik at fagkunnskapen finnes tilgjengelig for så å si en hver situasjon.
    Jeg har selv forsøkt å starte bedrift. Det gikk sånn passe, men det var ikke reglenes skyld. Jeg fikk god hjelp av han derre staten når jeg behøvde. Gjennom mange år har økonomijungelens lov tatt større plass verden over, ikke noen små krefter å kjempe imot for et lite storting. Har man nok penger, kan man kjøpe så å si hva eller hvem som helst. I Norge har vi i det minste konkurransetilsynet for å bremse noe av den utviklingen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Det er tross alt en liten del av befolkningen som starter egen bedrift, så det er vel rimelig å anta at det gjelder så vel HFS som Stortinget, også. Men derfor har man departementer med fagfolk på de aktuelle områder, slik at fagkunnskapen finnes tilgjengelig for så å si en hver situasjon.
    Jeg har selv forsøkt å starte bedrift. Det gikk sånn passe, men det var ikke reglenes skyld. Jeg fikk god hjelp av han derre staten når jeg behøvde. Gjennom mange år har økonomijungelens lov tatt større plass verden over, ikke noen små krefter å kjempe imot for et lite storting. Har man nok penger, kan man kjøpe så å si hva eller hvem som helst. I Norge har vi i det minste konkurransetilsynet for å bremse noe av den utviklingen.
    Da har du og Brimi forskjellig erfaring og oppfatning om det med gründervirksomhet og forholdet til lover, regler, skatter og statens rolle. Jeg er enig med Brimi. Staten kunne etter min mening ha gjort det vesentlig enklere og bedre både for grundere og næringslivet (både de små og de store aktørene) forøvrig. Jeg vil forøvrig tro at det er svært få i departementene også som har særlig mye praktisk erfaring fra gründervirksomhet eller næringslivet forøvrig.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.654
    Antall liker
    11.666
    Jeg vil tro at det er svært få i departementene også som har særlig mye praktisk erfaring fra gründervirksomhet eller næringslivet forøvrig.
    ...og mangler de kunnskap, har de noe som heter "høringsrunder".

    Det er klart at mange gründere har ønsker om masse rart, men det er der lovgiverne har et betydelig større ansvar å ivareta, enn bare å "sy puter under armene" på en hver som ønsker å skape sin egen arbeidsplass. Beviselig er det fullt mulig å starte og drive egen bedrift i Norge. At så ekstremt pengesterke entiteter vinner over de mindre aktører, er nok svært vanskelig for det norske Storting å forhindre, uten å bli som NordKorea.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.305
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Da har du og Brimi forskjellig erfaring og oppfatning om det med gründervirksomhet og forholdet til lover, regler, skatter og statens rolle. Jeg er enig med Brimi. Staten kunne etter min mening ha gjort det vesentlig enklere og bedre både for grundere og næringslivet (både de små og de store aktørene) forøvrig. Jeg vil forøvrig tro at det er svært få i departementene også som har særlig mye praktisk erfaring fra gründervirksomhet eller næringslivet forøvrig.
    Hvor lenge skal folk i næringslivet kalles gründere?
    Brimi har vel drevet i ca 40 år.

    I fjor ble det starta nesten 30.500 A/S bedrifter.
    Virker ikke akkurat som om dagens politikk er prohibitiv.

    Forøvrig har jo vår næringsminister bakgrunn fra næringslivet.
    En god del nettroll ser ut til å holde det mot ham.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn