E. Largo
Hi-Fi freak
Jeg kjørte tur/retur Haugesund - Oslo i helga. Den gamle dieselbilen klarer sikkert 130 mil mellom hver tanking. Men det ble allikevel flere stopp langs veien uansett. Så overgang til elbil skal nok gå helt greit for meg
Ikke glem de som skal til Praha med campingvogn. De stopper ikke for noe.Jeg er helt enig i at det finnes gode grunner for ikke å anskaffe elbil for mange. De to viktigste er mangel på mulighet til hjemmelading, eller at man har en fossilbil som det av ymse årsaker er uhensiktsmessig å bytte ut.
Dernest kan det hende at det er vanskelig å finne en elbil som dekker behov for plass, last, komfort ov, spesielt dersom man som jeg ikke vil røre produkter fra kinesiske produsenter eller fra Elon Musk. Det siste var definitivt et problem for 5 år siden, men begynner å bli mer marginalt nå. Og så kan det hende at man regelmessig kjører svært lange turer med dårlig tid i områder med dårlig ladestruktur. Det er også et problem som blir mer marginalt for hvert år som går. Og for mange kan det være en kombinasjon av alle disse, og jeg har ikke tenkt å blande meg inn i de vurderinger folk gjør, selv om jeg har vanskelig å se at en bil som står oppladet med 35-40 mil på batteriet i garasjen hver morgen (dersom man kan hjemmelade) er det helt store problemet annet enn helt unntaksvis.
Men at grunnen til å ikke anskaffe elbil er man man tror at man om 5 år har batterier og ladeinfrastruktur som gjør at man kan lade 600-800 km på 5 minutter anser jeg far off fra virkelighetens verden, men vi kan snakkes om 5 år. Jeg tar vare på denne posten.
At det vil komme en gradvise forbedringer her som på de fleste områder, er en helt annen sak. Men da er vi mer i mobiltelefonens verden, eller vi nærmer oss. Av og til må man faktisk ringe også.
Med en gjennomsnittsfart på 70 km/t (som er bra i Norge) blir det da 10 timer uten stopp.Jeg har ikke campingvogn
PS: 70 mil uten stopp er vanligvis ikke noe problem, men det er ikke noe problem med stopp heller.
Hvis du sliter med det har du feil bil. Skjønt pissepauser har jo blitt mer av et problem med årene.Med en gjennomsnittsfart på 70 km/t (som er bra i Norge) blir det da 10 timer uten stopp.
Imponerende at du orker.
Jeg kan ikke skylde på bilen som er en BMW 5 serie med komfortseter. Det er nok meg bak rattet som blir lei/sulten/tissetrengt og ønsker å ta en pause.Hvis du sliter med det har du feil bil. Skjønt pissepauser har jo blitt mer av et problem med årene.
Kjørte Kiel-Piemonte (Alba) i ett strekk, dog med to sjåfører hvor den ene avlastet meg et par timer mens jeg sov i sidesetet, og kun 2 korte tank- og burgerstopp, på 13 timer i 2004. Av ferja ca 9.30, fremme litt før kl 23. Da med min 99 modell S-klasse.
Jeg kjøper bil med seter som pri 1. Og kropper er forskjellige. Jeg har enda ikke sittet godt i noen av de 4 Teslamodellene jeg har sittet i. Trivdes heller ikke veldig godt i EV6 eller iOniq5 da jeg prøvde de. Manglede sidestøtte og for korte sitteputer, og av og til for smal rygg eller hard stopp, er killer i 9 av 10 biler jeg prøvesitter, asiater har tydeligvis korte ben. ID4 og Enyaq satt jeg godt i. Synes det er synd at mange produsenter ikke tilbyr seteopsjoner. PS: La 29.000 ekstra i forsetene da jeg kjøpte min e-klasse, det var særdeles velanvendte penger.Jeg kan ikke skylde på bilen som er en BMW 5 serie med komfortseter. Det er nok meg bak rattet som blir lei/sulten/tissetrengt og ønsker å ta en pause.
Bilen blir uansett hentet av ny eier i dag.
Evt. dilldall-tråden?Passer ikke det innlegget bedre i humortråden?
Det kan man lure på.Passer ikke det innlegget bedre i humortråden?
Bensinmotorer har virkningsgrad på ca. 25% (30% i ekstremtilfeller)Min bensinbil er vesentlig bedre enn elbilen, av følgende grunner:
- 450 kwt på tanken, elbilen kun 72 kwt.
Ca 85 mil tenker jeg, men elbilen bruker jeg ikke lenger, så den kommer ingensteds med 72 kwt. Effektiviteten på elbilen er altså = 0.Det kan man lure på.
Et lite spørsmål til et av de få fakta i innlegget: Hvor mye lenger kommer du på dine 450 kWt enn dine 72 og hva er energieffektiviteten?
Diesel har vel høyere virkingsgrad, men da mest på litt større motorer.Bensinmotorer har virkningsgrad på ca. 25% (30% i ekstremtilfeller)
Dieselmotor har virkningsgrad på ca. 30% (over 35% på de aller beste)
Elmotor har virkningsgrad på ca. 85% (opptil 90% på de beste)
Do the math.
Bensinmotorer har virkningsgrad på ca. 25% (30% i ekstremtilfeller)
Dieselmotor har virkningsgrad på ca. 30% (over 35% på de aller beste)
Elmotor har virkningsgrad på ca. 85% (opptil 90% på de beste)
Do the math.
Helt enig i prioritering av seter. Av en eller annen grunn er de fleste e-tron speccet med sportsseter. Men nå har jeg klart å finne en med komfortseter som skal hentes i morgen. Ser frem til en fin tur hjem igjen med innlagt ladestopp på Tesla lader.Jeg kjøper bil med seter som pri 1. Og kropper er forskjellige. Jeg har enda ikke sittet godt i noen av de 4 Teslamodellene jeg har sittet i. Trivdes heller ikke veldig godt i EV6 eller iOniq5 da jeg prøvde de. Manglede sidestøtte og for korte sitteputer, og av og til for smal rygg eller hard stopp, er killer i 9 av 10 biler jeg prøvesitter, asiater har tydeligvis korte ben. ID4 og Enyaq satt jeg godt i. Synes det er synd at mange produsenter ikke tilbyr seteopsjoner. PS: La 29.000 ekstra i forsetene da jeg kjøpte min e-klasse, det var særdeles velanvendte penger.
Snittfart på 112 km/t i seks og ein halv time.73 mil foran meg. Disse måtte unnagjøres på i underkant av 7 timer, helst 6.30
I 1996 hadde nok det blitt vanskelig ja. Til gjengjeld kunne han sett kampen på nettbrett mens han ladet. Joda, i en del situasjoner krever elbil planlegging. Og 112 km/t resulterer vel i inndragelse av førerkort, i hvert fall i 1996?Snittfart på 112 km/t i seks og ein halv time.
Det er temmeleg lett å konstruera situasjonar der elbil ikkje greier biffen, og du har laga eit vesentleg betre scenario enn Hirtshals-Praha nonstop i -25 grader med campingvogn, det skal du ha.
Den kampen er på topp tre av opplevelser i livet. I dag hadde en mistet den, i ladekø.Snittfart på 112 km/t i seks og ein halv time.
Det er temmeleg lett å konstruera situasjonar der elbil ikkje greier biffen, og du har laga eit vesentleg betre scenario enn Hirtshals-Praha nonstop i -25 grader med campingvogn, det skal du ha.
Då var det nok verd det. Eg trur eg kjenner Trøndelag for dårleg og bryr meg for lite om fotball til at den historia går så mykje inn på meg som ho fortener å gjera.Den kampen er på topp tre av opplevelser i livet. I dag hadde en mistet den, i ladekø.
Fotball er, for, meg knyttet til opplevelser. Jeg har egentlig ikke noe lidenskap hva gjelder fotball, men den tiden RBK og Drillos herjet med verden stilte det seg anderledes. Det var absolutt verdt det. Eneste stopp var en pissepause i grøfta langs E6, like sør for Mosjøen. Ladekø og lading hadde det slett ikke vært tid til. Ikke adaptiv cuisecontroll hellerDå var det nok verd det. Eg trur eg kjenner Trøndelag for dårleg og bryr meg for lite om fotball til at den historia går så mykje inn på meg som ho fortener å gjera.
Eg trur eg hadde føretrekt å sjå kampen på mobilen, same kva bil eg hadde hatt, framfor å leggja ut på ein tilsvarande tur. Eller reist dagen før, om det var mogleg.
Stort sett et kjedelig liv ser jeg, hvis en kamp når topp treDen kampen er på topp tre av opplevelser i livet. I dag hadde en mistet den, i ladekø.
Kostnadene vedr sørvis kan halveres hvis man bruker godkjent Meconomen verksted!Har du erfaringer med dette?
Redd dette var en egenskap man prøvde før elbilens tid, nå er det bare rekkevidde og mulig ladehastighet som gjelder...Kjenner meg igjen i å ikke bli sliten av kjøring med visse biler. Hadde en 89 mod e124 300CE, en drøm å kjøre
Du glemte størrelsen på skjermen og dens operativsystem.Redd dette var en egenskap man prøvde før elbilens tid, nå er det bare rekkevidde og mulig ladehastighet som gjelder...
I 1996 ble 255 personer drept i trafikken i Norge. Og det ble sett på som ett godt år. Disse 255 personene ville nok vist stor forståelse for dine prioriteringer og viktigheten av å se fotball på TV.En spesiell høst, i 1996, hadde jeg 73 mil foran meg. Disse måtte unnagjøres på i underkant av 7 timer, helst 6.30. Rosenborg spilte mot AC Milan den kvelden - senere kjent som 'Mirakelet i Milano'. Jeg rakk det, godt plassert foran tv da kampen startet. Med el- bil hadde det aldri skjedd. Ergo; el-bil blir som melkeruta med Widerøe.
Det er jo bra de ville gjort detI 1996 ble 255 personer drept i trafikken i Norge. Og det ble sett på som ett godt år. Disse 255 personene ville nok vist stor forståelse for dine prioriteringer og viktigheten av å se fotball på TV.
Kan være mindset'et som er problemet her.Det er jo bra de ville gjort det
Ingenting er som moralsk forargelse for noe som snart er 30 år siden.