Et lite poeng ang lodding av kabler.... mulig det kan forsvares med kabler, men loddevann / pasta inneholder stort sett syrerester, og bør i alle fall ikke brukes på elektronikk. Der er det godkjent flussmiddel til formålet som gjelder.....
|
Hvis du virkelig har lyst.........hvorfor være så vanskelig ?Jeg har faktisk lyst til å prøve. Kan jeg få et tips til en billig høyttalerkabel som ikke er feilkonstruert, fra dere som har greie på induktans, kapasitans osv.?
Stort sett hvilken som helst. For normale strekk og impedanser bør tverrsnittet være 1,5 mm2 eller større (dobles for hver halvering av impedansen og for hver dobling av lengde). Bør ikke være for høy kapasitans av hensyn til utgangstrinnet i forsterkeren (dvs ikke Goetz utrullede kondensatorer eller hjemmeflettede trosser av et utall Cat5-tråder), heller ikke altfor høy induktans av hensyn til frekvensgang i øverste oktav.Jeg har faktisk lyst til å prøve. Kan jeg få et tips til en billig høyttalerkabel som ikke er feilkonstruert, fra dere som har greie på induktans, kapasitans osv.? Regner med at det ikke koster mange kroner?
Passive komponenter kan godt tilføre noget, det hedder resonans og kan nemt give gain/forstærkning over 1gg, under de rette betingelser...Som sagt: en passiv komponent som en kabel kan ALDRI tilføre noe. Trenger ikke teknisk bakgrunn for å innse det. Men trenger å mangle teknisk bakgrunn for å fornekte det!
Sant, og det er i sin tur en lineær effekt som følge av LCR-egenskapene. Induktive kabler kan gi et lite induktivt løft ved 8-10 kHz på bekostning av desto raskere avrulling over det. For menn i en viss alder, som uansett ikke hører noe over 10 kHz, er det sikkert en grei avveining. Men «fintuning med kabler» må være den omtrent mest krøkkete måten å kompensere for manglende tonekontroller på. Man kan gjøre eq langt mer presist på andre måter.Passive komponenter kan godt tilføre noget, det hedder resonans og kan nemt give gain/forstærkning over 1gg, under de rette betingelser...
Dette er nok den beste måten hvis en skal ha sjanse på høre forskjeller.Jeg synes a/b tester frem og tilbake er nokså forvirrende og vanskelig.
Tenk deg at du har et anlegg som du kjenner godt i et rom du kjenner godt. Så bytter du en komponent. Blir det mer spennende å lytte til musikken? Hvis ja, lar du komponenten være der en måned. Bytt tilbake. Ble det kjedeligere? Av og til er det forandringen som fryder. Andre ganger er det en forbedring. Men forskjeller er det - på det aller meste.![]()
Takk for presisering. Min feil — flussmiddel er ordet jeg mente bruke. Jeg har faktisk en flaske loddevann som utrykkelig sier nettopp det du påpeker med varseltrekant og det hele.Et lite poeng ang lodding av kabler.... mulig det kan forsvares med kabler, men loddevann / pasta inneholder stort sett syrerester, og bør i alle fall ikke brukes på elektronikk. Der er det godkjent flussmiddel til formålet som gjelder.....
Dette er i utgangspunktet en veldig enkel hobby! Man kan få kjøpt alt man trenger, det eneste du trenger å bidra med er et egnet rom og spille musikken man liker. Hva er et egnet rom? Det største man har!Det er et munnhell som sier:" De dummeste bøndene får de fineste potetene"- kan dette overføres hifi verdenen? At vi som vet forskjell på pluss/minus og kan lodde litt men ikke har så mye kunnskap som mange her på forumet får en fullt akseptabel lyd? Vi som ikke har peiling på teknisk oppbygging men bare vet at god kontakt og solide loddinger er viktig? Og at færrest mulige kontaktpunkt er noe å prioritere høyt? Jeg har hatt Supre ply 3.4 - sikkert i 20 år og det har funket. Det låter helt fint- kort og godt- tenker egentlig ikke på kablene i det hele tatt. Jeg har vært hos kjente som har høytalerkabler tykke som inntakskabler og ditto strømkabler men låter det bedre eller imponerende? Dessverre har det helst vært skuffende. Det ble nevnt at det viktigste er begynnelsen og slutten i kjeden- topp justert platespiller og høytalere med størrelse- kanskje høytalerne er de aller viktigste(det er nå min mening). Mye kan sies om dette temaet men at det er sammensatt er helt sikkert
Dette har noe med Dunning Kruger effect å gjøre. Internett gjør at alle, idiot eller lærd, kan ytre sin mening med stor overbevisning. Nå mener jeg ikke at vitenskapen har besvart alle spørsmål, men det har helt tydelig vært en progresjon i forståelse fra Newton’s dager og fram til nå. Det er nok også en eller annen grunn til at de som foreleser på universiteter har en doktorgrad og arbeider med både teoretiske forklaringer og empiriske data. Det bringer oss noe nærmere sannheten enn å lytte til selgere.Det er et munnhell som sier:" De dummeste bøndene får de fineste potetene"- kan dette overføres hifi verdenen? At vi som vet forskjell på pluss/minus og kan lodde litt men ikke har så mye kunnskap som mange her på forumet får en fullt akseptabel lyd? Vi som ikke har peiling på teknisk oppbygging men bare vet at god kontakt og solide loddinger er viktig? Og at færrest mulige kontaktpunkt er noe å prioritere høyt? Jeg har hatt Supre ply 3.4 - sikkert i 20 år og det har funket. Det låter helt fint- kort og godt- tenker egentlig ikke på kablene i det hele tatt. Jeg har vært hos kjente som har høytalerkabler tykke som inntakskabler og ditto strømkabler men låter det bedre eller imponerende? Dessverre har det helst vært skuffende. Det ble nevnt at det viktigste er begynnelsen og slutten i kjeden- topp justert platespiller og høytalere med størrelse- kanskje høytalerne er de aller viktigste(det er nå min mening). Mye kan sies om dette temaet men at det er sammensatt er helt sikkert
Om man bytter ut magi med psykologi er jeg med, vi er sansende individer med en stor del triggere for opplevelser innebygd! Alle er ikke like gode å tyde sine egne opplevelser, følelser og erfaringer og tyr til substituttet; formler...og tror de dermed har svaret på alt..for alle...dessverre og heldigvis vil jeg si! Begge sider/parter har noe rett!! Og deri ligger også spenningen med go lyd og musikk , det er enten en berikelse, eller ørkenvandring i kjedelige opplevelser!Faktisk fagkunnskap har jo flere ganger her blitt framstilt som en hemsko... dersom man besitter teoretisk og praktisk kunnskap om elektronikk, er man derved ute av stand til å forstå den egentlige magien som foregår... det er som kjent mye som eksisterer på utsida av etablert kunnskap....
Helt enig, og kunne de som beskriver det som en enhet også klart å la være å henge på slike nedvurderende karakteristikker som, magi, idioter, lettlurte, vitenskaps fornektere osv osv...på de som beskriver hvorfor de liker det som instrument...tror jeg man vil kunne få noe mer ut av det hele enn hva slike diskusjoner gir idag...Det blir fort diskusjoner når noen tror at det å måle og beskrive egenskapene/parametre til en enhet, er det samme som å skulle måle/beskrive den personlige opplevelsen folk har av den i bruk.
Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()
Si ikke det, min venn. Instrumenter har forskjellig grad av harmoniske og uharmoniske forvrengninger som gir den en mer eller mindre behagelig klang. Vi vet at noen ordre av harmonisk forvrengning gir en behagelig klang (bla. 2. ordens som det også er mye av i rørforsterkere), mens 3,5 og 7 ordens forvrengning gjerne skjærer mer ørene. Sekkepiper er viden kjent for sin særpregede lyd, som er basert på en sær harmonisk forvrengning og ulinearitet.Det blir fort diskusjoner når noen tror at det å måle og beskrive egenskapene/parametre til en enhet, er det samme som å skulle måle/beskrive den personlige opplevelsen folk har av den i bruk.
Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()
Helt enig, men om du liker fiolin har vel ingenting med "kvaliteten" på anlegget å gjøre.... hvis fiolinen låter topp på et anlegg til en mill mens det låter rævva på en kompakt til et par lapper er det noe seriøst galt et sted. Jeg har kjent et par virelige afficionados med abonnement på store konserthus som koser seg stort med musikk avspilt på små kompaktanlegg.... det er i alle fall ikke på det nivået psykologien ligger.....Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()
Nå er vi kanskje godt utenfor hva trådstarter egentlig spurte om, men for meg som ingeniørhue er ofte tankerekken noe slikt:Om man bytter ut magi med psykologi er jeg med, vi er sansende individer med en stor del triggere for opplevelser innebygd! Alle er ikke like gode å tyde sine egne opplevelser, følelser og erfaringer og tyr til substituttet; formler...og tror de dermed har svaret på alt..for alle...dessverre og heldigvis vil jeg si! Begge sider/parter har noe rett!! Og deri ligger også spenningen med go lyd og musikk , det er enten en berikelse, eller ørkenvandring i kjedelige opplevelser!
Det er ingentiDet er en ting som selv profesjonelle musikere med trente ører sliter med, det er amplitude og frekvens opp eller ned.
F.eks: Et signal på 440Hz på 80dB sammenlignet med 440Hz 81dB så kan man mistolke dette til høyere frekvens og høres likt ut som 445Hz på 80dB. Det samme gjelder i bassen, mer bass betyr ikke lavere frekvens selv om dette lett kan forveksles selv for trente ører.
Det var en dokumentar på BBC for endel år siden: The making of me, Vanessa Mae. Hun er en av verdens beste på fela, og er kjent for et ekstremt godt gehør og er vel det nærmeste man kommer til ekte gullører. Det er flere episoder og talent/trening spørsmålet dukker opp. Hun ble også testet på amplitude og frekvens (en tone og to toner etterpå som er justert på, der man skal plukke ut rett frekvens som er lik den første), der hun presterte en god del over snittet kan man si.. For de som ikke har sett denne dokumentaren så anbefales det, det er mye lærerikt innhold med en utrolig dyktig musiker.
Feil! Det er stor fokus på «sound» i synth musikk som får menneske til å lokkes av lyden.Det blir fort diskusjoner når noen tror at det å måle og beskrive egenskapene/parametre til en enhet, er det samme som å skulle måle/beskrive den personlige opplevelsen folk har av den i bruk.
Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()
Feil! Det er stor fokus på «sound» i synth musikk som får menneske til å lokkes av lyden.Det blir fort diskusjoner når noen tror at det å måle og beskrive egenskapene/parametre til en enhet, er det samme som å skulle måle/beskrive den personlige opplevelsen folk har av den i bruk.
Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()
Enig. Jeg tenkte mere på at vi kan jo måle alle disse harmoniske og dermed vet at de er der. Og så vet vi som du sier vi at visse harmoniske oppfatter vi som snillere eller varmere enn andre.Si ikke det, min venn. Instrumenter har forskjellig grad av harmoniske og uharmoniske forvrengninger som gir den en mer eller mindre behagelig klang. Vi vet at noen ordre av harmonisk forvrengning gir en behagelig klang (bla. 2. ordens som det også er mye av i rørforsterkere), mens 3,5 og 7 ordens forvrengning gjerne skjærer mer ørene. Sekkepiper er viden kjent for sin særpregede lyd, som er basert på en sær harmonisk forvrengning og ulinearitet.
Nja, nå er nok saken litt mere nyansert tror jeg.Helt enig, og kunne de som beskriver det som en enhet også klart å la være å henge på slike nedvurderende karakteristikker som, magi, idioter, lettlurte, vitenskaps fornektere osv osv...på de som beskriver hvorfor de liker det som instrument...tror jeg man vil kunne få noe mer ut av det hele enn hva slike diskusjoner gir idag...
mvh
Jeg kan bare snakke for meg selv og mine preferanser her nå! jeg kan glatt finne på å si som illustrert i ex 1, bare att jeg ville skippet siste ordet og sagt; test selv!Nja, nå er nok saken litt mere nyansert tror jeg.
La oss som et tenkt eksempel si at jeg kjøper meg et par kabler av typen "SoundExcelsior", som jeg kjøper etter å ja spekulert litt, kobler de opp, liker de godt og de gir meg glede å ha i anlegget mitt. Happy days, ikke sant.?
Så langt ikke en diskusjon eller annet. Saken er nemlig enkel; hvorfor skulle noen tvile hva jeg liker eller betvile mine preferanser.
Men så spør noen på et forum: Hva synes du var bra med de kablene?
-Enkelt og helt legitimt spørsmål om man vurdere å kjøpe en selv.
1: Jeg kan da svare at jeg synes de er bra, ser fine ut, god kvalitet på kontaktene, ligger pent, oser eksklusivitet, de gir en god lyd i anlegget mitt og gir suveren lytteglede. Er rett og slett blitt glad i de kablene. Anbefales!
2: Eller jeg kan si at de åpenbart gir mye mere bass, diskanten blir klar som den aldri har vært før, og mellomtonen er som å høre gud tale direkte. -Dette er verdens beste kabler, ingen over eller ved siden! Skal man ha seriøs hifi-lyd så må man ha slike kabler, alt annet underordnet.
-Da spør ikke uventet noen om hvordan jeg kan hevde det, er det ikke bare noen kabler da? Jeg føler meg da kanskje provosert at noen tviler på mitt valg og dermed min eksistens, føler meg personlig angrepet, svarer at selvsagt så er det fakta det jeg sier, gjerne kombinert med en undertone at hører folk ikke dette selv så har de enten for dårlig anlegg, eller er ikke ekte hifi-entusiast. Slenger også på et stikk til at målinger er reinspikka tull, og at alle som har lest om en måling tilhører målemafia.
....
Jeg er ganske sikker på at det ene svaret mitt i dette eksemplet gir en mere opphetet diskusjonstråd enn det andre.![]()
Og så har du meg i motsatt ende, ikke interessert i å lage eller mekke noe som helst, det gjør Accuphase, Luna og Serblin gutta milesvis bedre enn meg, for meg skal det være en presentasjon jeg liker, så funksjonelt og ett tiltalende design og det er jeg innenfor mine rammer, villig a spa opp en slant for.Nå er vi kanskje godt utenfor hva trådstarter egentlig spurte om, men for meg som ingeniørhue er ofte tankerekken noe slikt:
1. Interessant… mon tro hvordan den dingsen egentlig fungerer?
2. Kan jeg bygge en slik selv, gjerne enda litt bedre?
3. <lyden av snekring, sveising og lodding>
4. Hmmm, ble det som jeg trodde?
Det mest «magiske» er når resultatet ble mer enn bra nok, men fortsatt ikke helt perfekt, for da har jeg lært en hel masse og har unnskyldning til å bygge en til, bare enda litt bedre. Og repeat.
Eksempel:
Vis vedlegget 944486
Tro meg, kabler er veldig enkle ting uten fnugg av magi i forhold til det der.
Se også høyre del av signaturen min…![]()
Yepp, men siden jeg er ingeniør med mye tid brukt på å utvikle testmetoder og måleinstrumentet så tenker jeg alltid «hvordan kan vi finne ut av (måle) det?». Jeg vil tro at dersom du ble kjørt gjennom en test med feks 50 instrumenter (eller forskjellige settinger for samme instrumenter), og scorer hver opplevelse, så vil det trolig være objektive og målbare parametere som forteller noe om hvilken frekvensrespons, klang eller overtonespekter som du opplever som mest behagelig.Enig. Jeg tenkte mere på at vi kan jo måle alle disse harmoniske og dermed vet at de er der. Og så vet vi som du sier vi at visse harmoniske oppfatter vi som snillere eller varmere enn andre.
Men det faktum at jeg eks ikke liker lyden av fiolin, er jo upåvirket av om det kan måles eller hvordan det måler.
Det er ofte her jeg synes det skapes kunstig motsetning eller feiltanke: hvis det ikke kan måles hva jeg liker, så er alt av målinger tull.
Eller om det måler bra, men jeg liker det ikke, så dermed er målingen åpenbart feil, etc.
Absolutt, ingen problem med å forstå det. Men noen må også ta seg tiden til å forstå hvordan greiene fungerer og hva som henger sammen med hva. Ingeniørene i Accuphase etc bedriver ikke svartekunst kun basert på seende lytteinntrykk, de heller.Og så har du meg i motsatt ende, ikke interessert i å lage eller mekke noe som helst, det gjør Accuphase, Luna og Serblin gutta milesvis bedre enn meg, for meg skal det være en presentasjon jeg liker, så funksjonelt og ett tiltalende design og det er jeg innenfor mine rammer, villig a spa opp en slant for.
Nope! De vet hva de driver med, så kan jeg heller konsentrere meg om andre felt enn elektronikken, husker ikke om jeg leste så mye på styrmann/skipperskolen i maskinlæra men det var mer prinsipp forståelse, så all respekt tilbake for din kunnskap, ikke minst den tålmodigheten du har med å dele den her inne!Absolutt, ingen problem med å forstå det. Men noen må også ta seg tiden til å forstå hvordan greiene fungerer og hva som henger sammen med hva. Ingeniørene i Accuphase etc bedriver ikke svartekunst kun basert på seende lytteinntrykk, de heller.
Du tager fejl. Instalitionskabler betyder noget og lyder forskelligt. Ikke at jeg har den store erfaring; men jeg har dobbelt Furutech vægkontakt. Den ene forsynes med 5x2,5 kvadrat, der bruges som 2x2,5 pr leder.Fra kontakt til skapet trenger du 2,5 mm2. Ikke mer eller mindre. En kabel klarer ikke å åpne lydbilde en dritt er nå min ærlige mening. Men rette akustiske tiltak kan gjøre underverk. Kabler er det siste jeg ville brukt noe særlig med penger på.
Tror du virkelig selv at det er så mange (noen er det selvsagt) som legger de summene i kabler? sånn helt realistisk mener jeg...Som pensjonister er vi vel så heldige at vi ikke trenger å bruke en halv mill eller mer på kabler... gullørene på 30-40 påstår jo hårdnakket at vi ikke hører noe likevel...![]()
Noen vil det alltid være som tar den helt ut...og litt til! Jeg skal ikke peke finger men heller streve etter å finne mitt eget break even ( tilfreds lytter/kostnad).Veldig mange er det vel ikke, men etter kommentarene her på HFS er nok en del.... eller kanskje det bare er selvskryt?? Nå er jeg så "heldig" at jeg er nypensjonert ingeniør, så jeg lar meg ikke lure av blomsterspråket til kabelfabrikantene, - og etter sigende trenger jeg det jo ikke heller...![]()
100% skal vel godt gjøres å få til i slike sammenhenger, så det tviler jeg sterkt på. Regner med du vet at en fiolin spilles på og brukes slik, dvs et "system" som hele tiden er i forandring og artisten er en viktig del av lyden og opplevelsen?Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()
En violin har det vel som en guitar, der udsender lyden forskelligt afhængigt af frekvensen. Fordi der er en kasse, hvor lyden går ind i og ud forskelligt afhængig af frekvensen, og dermed forskellig udstråling. Derfor placeres en mikrofon ikke pegende på hullet i kassen på en guitar, men 45 grader.Det blir fort diskusjoner når noen tror at det å måle og beskrive egenskapene/parametre til en enhet, er det samme som å skulle måle/beskrive den personlige opplevelsen folk har av den i bruk.
Eks: En fiolin kan fint måles og dokumenteres 100% hva den gir ut av lyd, men måling vil aldri si noe om hvorfor jeg liker/ikke liker det instrumentet.![]()