Kult å følgja framdrifta,
@duc916
Dette liknar på høgtalar/konsept eg har hatt lyst til å byggja, men måtte slå (iallfall mellombels) frå meg (tid, plass, evner, HMS, interiør, pengar og alt det der).
Hva har jeg brukt av verktøy (?)
Blyant, tommestokk og vinkelhake.
Batteridrill, overfres, fresejigg og skinne/dykksag.
Til fresen bruker jeg som regel kun 2 fresestål, et vanlig rett og et følgestål med kulelager i tuppen.
Fresejiggen er for å frese sirklene til elementene, tilkoblingsterminaler osv.
Fresen er en 35 år gammel Elu som nå desverre gikk åt skogen. Skal åpne den for en titt, er det bare lagre, så er det en kvikk fiks. Hvis ikke, så må jeg fortsette med en annen fres jeg har liggende.
Dykksagen er en billig Scheppac, med litt trening så kommer en fort ned på under 1 mm nøyaktighet med en slik sag.
Er tilhenger av å bruke billig, men ikke for billig verktøy. Dykksagen er vel rundt 1000,- en fres får en vel fra 6-700,- og oppover. Batteridrill en er en biltema 18 v sak. Fresejiggen var vel 200,- fra Kina.
Div skruer til å holde sammen mens limet tørker.
(hurtig)tvinger, en får aldri nok tvinger.
Så for rundt 2000,- (+batteridrillen som de fleste allerede har ?) så har en det en trenger. Ja, en kan seff kjøpe verktøy som koster 3-5 ganger så mye, men for meg som kanskje bygger 2-3 sett med kasser i året, så funker dette mer enn godt nok.
På topp og bunnplatene freser jeg inn en liten kant som er 3-4 mm ned og bredden er den samme som tykkelsen på sideveggene + 1 mm eller så.
Da får sideveggene noe å bli klemt inntil når en skal lime de på plass.
Den 1 mm er til fordi jeg er ikke flink nok til å få det helt nøyaktig, så da lager jeg topp & bunn litt for store. Den mm freses så bort til slutt med en følgefres. Samme prinsipp når jeg forsenker bak & frontplatene "inni" kassa. Legger jeg frontplatene på utsiden, som her, så lager jeg frontplata et par mm for stor alle veier. Limer på og freser vekk det overflødige til slutt.