Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.991
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Det skjer veldig lite ulykker som involverer overskridelse av fartsgrenser på 4 felts motorvei.
    De fleste ulykker skjer vel på riksveier, småveier og to felts motorvei uten midtdeler.
    Irrelevant

    Guttunger skal ikke kjøre blant oss i +180 km/t mens de filmer speedometeret for så og legge det ut på sosiale medier, ta lappen og bilen fra dem. De kan få beholde billånet, vi er da ikke urimelige heller.

    [/QUOTE]

    Du mener det er irrelevant om hva som forårsaker ulykker i en diskusjon om trafikksikkerhet? Imponerende.

    Jeg applauderer ikke råkjøring og "skrytevideoer", men faktum er at denne type kjøring foregår på tider og steder hvor risikoen for andre mennesker er minimal. Generelt er brudd på fartsgrensen der det er 110 sone ekstremt lite representert i ulykkesstatistikken. Men politiet gjør et stort nummer ut av det, avisene hiver seg på med krigstyper etc.

    Politiet vet sikkert mye om hvilke grupper som ofte er i ulykker, men det er antagelig lite populært å gå ut med.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    11.537
    Irrelevant

    Guttunger skal ikke kjøre blant oss i +180 km/t mens de filmer speedometeret for så og legge det ut på sosiale medier, ta lappen og bilen fra dem. De kan få beholde billånet, vi er da ikke urimelige heller.

    Du mener det er irrelevant om hva som forårsaker ulykker i en diskusjon om trafikksikkerhet? Imponerende.

    Jeg applauderer ikke råkjøring og "skrytevideoer", men faktum er at denne type kjøring foregår på tider og steder hvor risikoen for andre mennesker er minimal. Generelt er brudd på fartsgrensen der det er 110 sone ekstremt lite representert i ulykkesstatistikken. Men politiet gjør et stort nummer ut av det, avisene hiver seg på med krigstyper etc.

    Politiet vet sikkert mye om hvilke grupper som ofte er i ulykker, men det er antagelig lite populært å gå ut med.
    [/QUOTE]



    La ut denne i går, her kan du få svar på akkurat det du vil. Men kanskje den blir litt vel avansert?

     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Hva med fisken som sendes til Kina for filetering og pakking?? Det er jo neppe slik at kineserne er bedre filetskjærere enn nordmenn?
    Forresten så fileteres nesten all kommersiell fisk i verden på maskiner fra tyske Baader - hvis ikke kineserne har laget sine egen kopier...
    En liten digresjon i forbindelse med Baader. På slutten av 70 tallet var det Baader filetmaskiner på fiskebrukene i Berlevåg. Fabrikken hadde sin egen tyske servicemekaniker fast boende i "værret" ( finnmarsk for fiskeværet ). Han tyskeren skulle hjem på ferie, tror det var i forbindelse med julen. Han kjørte sin E klasse MB til Oslo og tok Kielferga til Tyskland. Vel i land, før han passerte tollen parkerte han bilen,
    for å bytte fra norske piggdekk til piggfrie dekk. Han dro på kjeledressen og begynte jobben. Etter få minutter var han omringet av mange bevepnede politi og tollere som var så morske som kun tyske av dette slaget kan være! På denne tiden herjet jo Bader Meinhof banden og den tyske grensevakten tok navnet på kjeledressen som en demonstrasjon/sympatierklæring. heldigvis var han tysk og behersket språket.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Pappa mistet lappen (ikke en dag for tidlig, spør du meg) en gang han kjørte stort sett den eneste strekningen han kjører - fra huset til gården en strekning med svært lite trafikk, men riktig nok 80-sone en kort del av strekningen ellers 50/60. Han hadde blitt på gården såpass lenge at det hadde blitt mørkt og en annen bilist så kjøringen, trodde han var beruset og ringte politet. Han var vel 82-83 da det skjedde.

    Og etter dette var du selvsagt den snille og selvoppofrende sønne som kjørte din far dit han skulle hver dag?

    Eller lot du ham sitte, sture og mistrives ved kjøkkenbordet til han døde av vantrivsel?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.006
    Antall liker
    14.565
    Og etter dette var du selvsagt den snille og selvoppofrende sønne som kjørte din far dit han skulle hver dag?

    Eller lot du ham sitte, sture og mistrives ved kjøkkenbordet til han døde av vantrivsel?
    Jeg bor over 50 mil unna og han ble pleiepasient ikke så mange månedene etterpå, så nei. Lever fortsatt forsåvidt selv om det går nedoverbakke, rimelig nok.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Tja, har selv bodd i stroka utafor siden midten av 1990-tallet, med noen få år i Oslo som et avbrekk. Så, nei, dette er ikke et storbyargument, men sunn fornuft. Biler er drapsmaskiner, selv i lille Norge drepes og skades det et betydelig antall, og det er en viss alderstendens i tallene. Joda, det er forjævlig å bli fratatt sertifikatet, men det er betydelig verre å drepe eller lemleste noen så de skal slite med konsekvensene livet ut. (Merk, lette skader er ikke med i statistikken, hardt skadet betyr at du skal leve med følgene).

    Vis vedlegget 955662
    Den statistikken er ikke tilstrekkelig utfyldende i forhold til det vi diskuterer. De 38 drepte over 65 år, var de alle sammen bilførere? Neppe det var nok noen passasjerer, fotgjengere og syklister i det tallet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bor over 50 mil unna og han ble pleiepasient ikke så mange månedene etterpå, så nei. Lever fortsatt forsåvidt selv om det går nedoverbakke, rimelig nok.
    Dessverre er det alt for mange gamle som i og for seg er "friske" men som ikke lenger får kjøre bil som opplever at de
    kun kan sitte ved kjøkkenbordet, drikke kaffe og sture.
    Her i kommunen var det et tilbud til disse. De fikk komme til en gård en bit utafor byen der de kunne drive med ting de behersket. Hugge ved, fiske og slikt som de hadde drevet med "hele livet". Men dessverre ble det lagt ned. Det var jo ikke et rent kommunalt tilbud, noen private kunne jo tenkes å tjene noen kroner på dette så da ble det kroken på døra. Det kommunale tilbudet som fulgte var mulighet til å besøke et kjellerlokale i et av sykehjemmene, der de kunne få drikke kaffe. Dette skulle drives på dugnad av medlemmer i den lokal pensjonistforeningen. Kommunen hadde selvsagt ikke penger til å drive noe slikt. Hva jeg vet så krasjlandet dette tilbudet etter kort tid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder kollektivtransport i "Utbygda" så et det et "ikke fenomen" så her har oppe har det vært vanlig at ungdommene kjørte moped fra 16 til 18 og de gikk overt til bil, for endel år siden så ble det 4 eller 6 hjuling hvilket var bedre på vinterføre og glatte forhold, den velter ikke fullt så lett. Nå er det mopedbiler som har slått an. De er selvsagt mye bedre med tanke på kulde og vind for de som sitter inni farkosten. Kollisjons sikkerheten er "rævva" for å si det forsiktig. Det er en moped med plastinnpakning. Og det er ikke gunstig med tanke på at de er sperret på 45kmt, dessverre. De skaper derfor en god del irritasjon i trafikken, men det er likevel bedre enn at de på 2 hjuls moped blir forbikjørt av travle bilister som tror de ikke har tid til å vente noen minutter og som presser mopedisten ut i grøfta. Det kan man ikke gjøre med en mopedbil. Men det har blitt så mange av dem på veiene at mange er greit irriterte. For egen del vet jeg at hvis noe slikt hadde vært tilgjengelig da jeg var 16 så ville jeg nok hatt en, og det samme med ungene. De ville nok hatt en slik "lekebil" hvis det hadde vært tilgjengelig da de var i den alderen. Jentungen kjørte lett MC da hun
    var 16-18 år. Men hun kjørte kun på sommerføre.

    Og alle problemer som ungdommer har med transport gjelder også gamlinger uten førerkort. Noen har elektriske rullestoler av ymse slag. Da disse kan kjøre på gang/sykkelvei er de forsåvidt ikke noe stort problem, og de går jo heller ikke fortere en 10-15kmt. Men så er det jo slik at hvis man må levere inn sitt B førerkort på grunn av helsa så er det jo
    enklere medisinske krav for et mopedførerkort. Så nå er det i tillegg til de unge også en del gamle som kjører slike mopedbiler. Det løser selvsagt et problem, men skaper samtidig en del andre.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    at å ta ansvar er å forbli sittende (når det du har ansvar for går til helvete).

    konsekvenstenking på norsk: uberørbar/konsekvensløs.

    det høres så flott ut; ta ansvar. det hender at noen trer inn og tar ansvar hvor en hendelse er litt ute av normalen. da kommer en utenfra. og det er en god ting. en går inn og gjør noe der det ikke var kontroll.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.305
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Hver eneste dag går det 44 flygninger mellom Oslo og Trondheim, 40 mellom Oslo og Bergen og 34 mellom Oslo og Stavanger, så miljøgevinsten er nok en smule høyere om man lager høyhastighets Intercity i "sør" enn en toglinje til Tromsø som vil ha tre nesten tomme avganger i uka. Hvis det nordlendingene påstår om avstandan oppi nord stemmer, så kan man jo tross alt tapetsere Sør-Norge med kvadruppelspor for en tidel av materialkostnaden til en enkelt skinnegang for Nord-Norgebanen .


    Nord Norge banen er en bløff. Det er en bane fra Narvik til Tromsø. 2,5 timers biltur. Går i innlandet mens verdiskapningen er langs kysten. Fisken må på bil uansett. Bruk heller penga på vei, gjerne firefelts i størst mulig grad, Ikke pga av trafikkmengden, men slik at det er mulig å komme forbi alle undermotoriserte utenlandske vogntog....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.305
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det så enkelt som Avis, Hertz etc som ikke leier ut bil til sjåfører over 70år. Hvorfor overlate problemet til fastlegen.

    Burde heller slutte å leie ut til kinesere. Hørte en representant for et leiebilselskap si at skadefrekvensen var 50%. Ikke vanskelig å tro på når man ser hvordan de kjører. Her i nord er det blitt et trafikalt problem....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.305
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Buss, trikk, tog... Hva er det??? Sånne greier har vi ikke i Baklengsgrenda... :cool:
    Da blir det bilen...

    I sommer spurte en Indisk turist meg om det gikk trikk eller T-bane fra hotellet til sentrum. Jeg bor i en småby i Nord Norge med 5000 innbyggere. Hotellet er ett minutts gange fra torget. Jeg var forøvrig 20 år gammel når jeg så mitt første lokomotiv....
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.920
    Antall liker
    10.373
    Torget vurderinger
    2
    Du mener det er irrelevant om hva som forårsaker ulykker i en diskusjon om trafikksikkerhet? Imponerende.

    Jeg applauderer ikke råkjøring og "skrytevideoer", men faktum er at denne type kjøring foregår på tider og steder hvor risikoen for andre mennesker er minimal. Generelt er brudd på fartsgrensen der det er 110 sone ekstremt lite representert i ulykkesstatistikken. Men politiet gjør et stort nummer ut av det, avisene hiver seg på med krigstyper etc.

    Politiet vet sikkert mye om hvilke grupper som ofte er i ulykker, men det er antagelig lite populært å gå ut med.


    La ut denne i går, her kan du få svar på akkurat det du vil. Men kanskje den blir litt vel avansert?

    [/QUOTE]
    Fjas. Si det til familiene til de ungdommene som ble drept i sommer. Det er god grunn til å fjerne slike idioter fra veien. De oppmuntrer andre til uforsvarlig kjøring. Jeg rægga i Fyresdal for lenge siden men vet litt om det, og traff forresten en kar på et sykehus som var 22 år med 13 bilkrasj / utforkjøringer bak seg. Kappkjøring på offentlig vei må naturligvis stanses, vi dullelerer ikke med sabel eller håndgranat på offentlig sted heller.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    11.537
    Fjas. Si det til familiene til de ungdommene som ble drept i sommer. Det er god grunn til å fjerne slike idioter fra veien. De oppmuntrer andre til uforsvarlig kjøring. Jeg rægga i Fyresdal for lenge siden men vet litt om det, og traff forresten en kar på et sykehus som var 22 år med 13 bilkrasj / utforkjøringer bak seg. Kappkjøring på offentlig vei må naturligvis stanses, vi dullelerer ikke med sabel eller håndgranat på offentlig sted heller.
    [/QUOTE]


    Jeg vet ikke hvilke knapper du har trykket på men det der i ruta som du siterer var det ikke jeg som skrev, snarere tvert imot.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    11.537
    September er over..status så langt i år. Kan godt komme drassende med gamle statistikker eller synse et eller annet men det hjelper ikke. Det finnes ikke statistikk på nye trender.



    -Det er flere møteulykker og flere omkomne i personbiler i år, og oftere enn vanlig skjer ulykkene på Europa- og riksveier. Mange av de omkomne er både helt unge (16 -24 år) og middelaldrende (44-64). Det er så langt færre i aldersgruppen over 65 år som har omkommet i trafikken i 2023. En mer uvanlig utvikling er de mange ulykkene med flere omkomne. Det har vært syv ulykker med flere drepte i hver, de siste tre månedene.

    - De mange dødsulykkene med unge, og særlig at de omkommer flere i samme ulykke, bekymrer oss. Det blir derfor viktig å øke innsatsen mot denne aldersgruppen, for eksempel ved at flere tilbys og velger valgfag Trafikk i 10. klasse, og samarbeid med fylkeskommunene og elever på videregående skole.

    Sak i dagsrevyen i går, innslag 8..;

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Vi har fått inn mange mennesker som har et noe annet syn på trafikk og eget ansvar for at det skal gå bra i trafikken enn hva vi har hatt tidligere. Dette går ikke på hudfarge for de som har vært i Hellas har nok sett mye interessant utført på veiene. Jeg har kjørt i Russland en god del og også sette russere i "fri dressur" på veier i Norge. Tidvis meget gripende. og så har vi baltiske og polske trailersjåfører. Og det går vel ikke en dag uten at nye videoklipp blir postet på sosiale medier. Problemet er at det ikke hjelper så mye med strengere opplæring og vanskeligere kjøreprøver hvis ikke alle som kjører i Norge må i gjennom slik opplæring. Og så lenge vi på våre veier har folk med innstillingen "Insha’Allah" og andre fatalistiske holdninger. Det er slett ikke bare muslimer som legger alt i sin guds hender og på den måten frasier seg alt ansvar. De fleste som kjører i Polen for første gang får også gjerne et lite sjokk. Hele Vest Tyskland fikk jo sjokk da grensen mot øst ble revet og de møtte landsmenn fra øst i trafikken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.997
    Antall liker
    10.510
    Vi har fått inn mange mennesker som har et noe annet syn på trafikk og eget ansvar for at det skal gå bra i trafikken enn hva vi har hatt tidligere. Dette går ikke på hudfarge for de som har vært i Hellas har nok sett mye interessant utført på veiene. Jeg har kjørt i Russland en god del og også sette russere i "fri dressur" på veier i Norge. Tidvis meget gripende. og så har vi baltiske og polske trailersjåfører. Og det går vel ikke en dag uten at nye videoklipp blir postet på sosiale medier. Problemet er at det ikke hjelper så mye med strengere opplæring og vanskeligere kjøreprøver hvis ikke alle som kjører i Norge må i gjennom slik opplæring. Og så lenge vi på våre veier har folk med innstillingen "Insha’Allah" og andre fatalistiske holdninger. Det er slett ikke bare muslimer som legger alt i sin guds hender og på den måten frasier seg alt ansvar. De fleste som kjører i Polen for første gang får også gjerne et lite sjokk. Hele Vest Tyskland fikk jo sjokk da grensen mot øst ble revet og de møtte landsmenn fra øst i trafikken.
    Tror heller problemet ligger hos gassglad ungdom som via You Tube har lært å kjøre av de store, eks. Ken Block, og derved anser seg selv som eksperter. På samme nettsted har de også sett triksene som dumme bilingeniører ikke kan for å forvandle en gammel BMW til fullblods racerbil.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.022
    Antall liker
    4.382
    Torget vurderinger
    1
    Jammen noen rare kamper man velger å kjempe. Det er uakseptabelt og kriminelt, det politiet gjorde på Kongsberg. Det fortjener påtale, tjenestemenn bør degraderes eller fjernes fra tjeneste, muligens må de også betale bøter eller gå i fengsel.

    "Offeret" på Kongsberg med maskingevær under senga og samarbeid med den svenske voldsmafiaen Shottaz. Han er kanskje ikke så uskyldsren som Dagbladet og hans forsvarere skulle ha det til?

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De fleste som kjører i Polen for første gang får også gjerne et lite sjokk. Hele Vest Tyskland fikk jo sjokk da grensen mot øst ble revet og de møtte landsmenn fra øst i trafikken.
    Jeg kjørte leiebil fra flyplassen i Wien til en fabrikk i Ungarn en gang. Øst til Györ, og så skrått sørover på landsbygda. Det var nesten farlig å ligge i nærheten av fartsgrensen, for da ble man forbikjørt på de verste steder. Gjennom en småby med 50-sone slakket jeg ned til 80 og ble prompte forbikjørt av en skolebuss. Å kjøre i Polen er også for viderekomne, ja.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.734
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjørte leiebil fra flyplassen i Wien til en fabrikk i Ungarn en gang. Øst til Györ, og så skrått sørover på landsbygda. Det var nesten farlig å ligge i nærheten av fartsgrensen, for da ble man forbikjørt på de verste steder. Gjennom en småby med 50-sone slakket jeg ned til 80 og ble prompte forbikjørt av en skolebuss. Å kjøre i Polen er også for viderekomne, ja.
    Køyrd ein del i Aust-Europa, for min del leiar Bosnia på slutten av 90-talet med god margin når det gjeld tvilsam køyring :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.262
    Antall liker
    875
    Hva med så enkel forklaring at skjermbruk i bil, samt overdreven tro på bilens sikkerhetssystemer skal redde en, er forklaringen til flere ulykker?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.997
    Antall liker
    10.510
    Hva med så enkel forklaring at skjermbruk i bil, samt overdreven tro på bilens sikkerhetssystemer skal redde en, er forklaringen til flere ulykker?
    Samt overdreven tro på egne ferdigheter bak rattet. Omtrent 95% av norske bilister mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.048
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rundt om i landet har midtdelere, hvor det kun er et felt i hver kjøreretning, gjort at mulighet til forbikjøring har blitt langt dårligere. Det, sammen med at svært mange tydeligvis er livredde for at disse midtdelerne skal angripe de (og at de derfor kjører langt under fartsgrensen), medfører at enkelte blir desperate for å komme forbi de få ganger anledningen byr seg. Bygg ordentlige veier, som er tilpasset dagens og framtidens forhold- ikke gårsdagens.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Kan være, men det er ikke en ny forklaringsvariabel
    Pinky er nok inne på noe vesentlig når det gjelder påvirkning fra You Tube. Og ikke bare den kanalen heller. Det lages jo masse filmer der vannvidskjøring som det heter i Danmark blir glorifisert.
    Og la oss ikke glmme noe vesnetlig her. De fleste av oss er gamle gubber, da vi var unge og kjørte "fort" gikk faktisk ikke bilene like fort, det var fortsatt mange grusveier. Jeg begynte med fars 1968/9 modell Volvo Amzon stv med B20 motor.
    En lang relativt smal bil som var lett å kontrollere. Ikke noe problem å kjøre "bredt" med den på grusveier, og ikke noe problem å hente den inn igjen heller. Bilen var tung og hadde vel 100+ hk. Det gikk ikke an å rive den løs på asfalt, til det var motoren for svak. Og det gjaldt vel de aller fleste familiebiler på den tiden. Og ikke minst så var det mye mindre trafikk på den tiden.
    Jeg husker da BMW kom med sin 320 på 80 tidlig tall. Det var mange alvorlige ulykker med den bilen fordi ungdommer lånte pappas bil og kjørte av veien. Det var ikke noe galt med bilen, men den gikk ganske så fort og den var meget godt bygget så den klorte seg fast i asfalten lenge. Men når den først slapp så var det i hastigheter som sjåføren ikke hadde
    erfaring til å hente den inn fra hvis man ikke het Ayrton Senna, Nigel Masell eller Alain Prost. Og dagens biler går faktisk enda raskere. Og dette kombinert med ungdom som har lært fra TV og PC hvordan de skal kjøre så blir det gjerne problemer. Det som også er noe bekymringsfullt er at jentene begynner ( har gjort det en stund ) å ta etter gutta. Og inn i denne tvilsomme cocktailen kaster vi også inn "jeg først"/"bare meg" holdninger som synes å bre seg i samfunnet som helhet men også i trafikken. Når så du sist en som slakket på gassen for å gi deg en mulighet til å komme inn på veien hvis du har vikeplikt? De som gasser merkbart på for å komme inn i rundkjøringa men som har all verdens tid når du først ligger bak dem. Ego mentalitet og hensynsløshet er nok en meget medvirkende faktor her.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.144
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    "Offeret" på Kongsberg med maskingevær under senga og samarbeid med den svenske voldsmafiaen Shottaz. Han er kanskje ikke så uskyldsren som Dagbladet og hans forsvarere skulle ha det til?

    Det handler vel om "proporsjonal vold"? Politiet hadde kontroll på mannen, men en av dem hadde ikke kontroll på sine pågripelsesferdigheter. Jeg kan ikke se den sengen på videoen, kan du?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.262
    Antall liker
    875
    Pinky er nok inne på noe vesentlig når det gjelder påvirkning fra You Tube. Og ikke bare den kanalen heller. Det lages jo masse filmer der vannvidskjøring som det heter i Danmark blir glorifisert.
    Og la oss ikke glmme noe vesnetlig her. De fleste av oss er gamle gubber, da vi var unge og kjørte "fort" gikk faktisk ikke bilene like fort, det var fortsatt mange grusveier. Jeg begynte med fars 1968/9 modell Volvo Amzon stv med B20 motor.
    En lang relativt smal bil som var lett å kontrollere. Ikke noe problem å kjøre "bredt" med den på grusveier, og ikke noe problem å hente den inn igjen heller. Bilen var tung og hadde vel 100+ hk. Det gikk ikke an å rive den løs på asfalt, til det var motoren for svak. Og det gjaldt vel de aller fleste familiebiler på den tiden. Og ikke minst så var det mye mindre trafikk på den tiden.
    Jeg husker da BMW kom med sin 320 på 80 tidlig tall. Det var mange alvorlige ulykker med den bilen fordi ungdommer lånte pappas bil og kjørte av veien. Det var ikke noe galt med bilen, men den gikk ganske så fort og den var meget godt bygget så den klorte seg fast i asfalten lenge. Men når den først slapp så var det i hastigheter som sjåføren ikke hadde
    erfaring til å hente den inn fra hvis man ikke het Ayrton Senna, Nigel Masell eller Alain Prost. Og dagens biler går faktisk enda raskere. Og dette kombinert med ungdom som har lært fra TV og PC hvordan de skal kjøre så blir det gjerne problemer. Det som også er noe bekymringsfullt er at jentene begynner ( har gjort det en stund ) å ta etter gutta. Og inn i denne tvilsomme cocktailen kaster vi også inn "jeg først"/"bare meg" holdninger som synes å bre seg i samfunnet som helhet men også i trafikken. Når så du sist en som slakket på gassen for å gi deg en mulighet til å komme inn på veien hvis du har vikeplikt? De som gasser merkbart på for å komme inn i rundkjøringa men som har all verdens tid når du først ligger bak dem. Ego mentalitet og hensynsløshet er nok en meget medvirkende faktor her.
    Tja sånn har det vel alltid vært. På slutten av 90 tallet var det Stockholm Getaway som gjaldt sammen med bla BMW 325i. Disse bilene sparka også godt ifra.

    Ungdommer idag klarer jo nesten ikke ta på skoa uten å streame noe samtidig, så jeg har en knapp på skjermbruk og sikkerhetssystemer som gir en falsk trygghet
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.142
    Antall liker
    4.555
    at å ta ansvar er å forbli sittende (når det du har ansvar for går til helvete).

    konsekvenstenking på norsk: uberørbar/konsekvensløs.

    det høres så flott ut; ta ansvar. det hender at noen trer inn og tar ansvar hvor en hendelse er litt ute av normalen. da kommer en utenfra. og det er en god ting. en går inn og gjør noe der det ikke var kontroll.
    Begrepet «ansvar» har blitt en del utvannet etterhvert.

    Jeg tenker at å ta ansvar egentlig betyr å være den fremste i rekken for å rydde opp i hva det nå er som krever opprydning. Når feks Erna tar initiativ til å sjekke om og når hun var inhabil som statsminister mener jeg hun tar så mye ansvar som hun kan ift egen regjeringstid og mannens aksjehandler.

    En annen ting er å ta konsekvensen (av egne feil, uflaks eller fandens oldemor) … som ofte betyr å frasi seg ansvar, og overlate stafettpinnen til noen andre.
    Så hva om vi holder på den opprinnelige betydningen av å ta ansvar?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.048
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Trodde aldri jeg skulle si dette om en Frp'r
    Måten Tor Mikkel Wara sto ved tante pose står det respekt av!
    Tor Mikkel Wara tilhører den liberale fløyen av Frp, en av de få som berget etter slaget på B(D)olkesjø. Den fløyen er noe helt annet enn populist-fløyen. Blir som Bunads-Høyre kontra kalkulator-Høyre. Felles for begge parti, er at førstnevnte fløy kan en respektere- selv om en er uenige med de. Populistene og kalkulatormålerne; not so much.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    "Offeret" på Kongsberg med maskingevær under senga og samarbeid med den svenske voldsmafiaen Shottaz. Han er kanskje ikke så uskyldsren som Dagbladet og hans forsvarere skulle ha det til?

    Her sliter jeg litt med å finne riktig ende å begynne i.

    Å kritisere politiet er ikke det samme som å renvaske skurken.

    Jeg er ikke akkurat noen ivrig leser av Helge Lurås, men fikk ganske raskt med meg truslene mot vekteren i forkant, batong og slåsseknivjernknokedings (pussig at ikke stavekontrollen godtar det som et ord...), og tidligere voldshistorikk, og det er ikke måte på. Mannen er ikke sympatisk, har ikke på noe tidspunkt fremstått for meg som sympatisk, og jeg kan ikke komme på å ha sett ham fremstilt sånn av andre enn bistandsadvokaten og kjæresten eller hva det var heller.

    Men det fritar vel ikke politiet fra plikt til å utøve sin makt med forholdsmessighet ut fra den informasjonen som var tilgjengelig der og da. Det er dette som har vært diskutert. Det er dette som har gjort at noen av oss her inne har vært kritiske til politiet.

    Vi har meg bekjent ikke vært uenige om unge Simensens sjarm og stil, og dermed ikke trengt å diskutere det.

    Lurås overrasker meg ikke, men det er en del andre som gjør det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I Norge er det viktigere å priortere /premiere partibroilerne som ikke har gjort et arbeidsstykke utenom partiarbeid.. Isolert sett kanskje men tvilsomt OK, men mange av de mangler helt klart forståelse av vanlige folks hverdag...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.599
    Antall liker
    2.989
    I Norge er det viktigere å priortere /premiere partibroilerne som ikke har gjort et arbeidsstykke utenom partiarbeid.. Isolert sett kanskje men tvilsomt OK, men mange av de mangler helt klart forståelse av vanlige folks hverdag...
    Fra samme artikkel

    Nyrup tror den tradisjonelt brede, folkelige deltakelsen i politikken er noe av forklaringen på utdanningsnivået til norske statsråder.

    — Ideen om at politikken skal representere det brede lag av befolkningen står sterkt. Den politiske kulturen er ikke som i en del andre land, der en elite i stedet har dominert politikken, sier Nyrup til Khrono.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.631
    Antall liker
    4.205
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe galt med utdanningsnivået men problemet nå er jo at de oppfører seg som en egen elite hevet over "vanlige folk"
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.997
    Antall liker
    10.510
    Hmmm..det er galt at ikke politikerne kommer fra gølvet, men det er også galt at de ikke er utdannet innen politikk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn