Hønndjevelen
Hi-Fi freak
Se ikke bort fra at Musk kommer med en løsning der også.Jeg for min del har tenkt at jeg skal kjøre til kirka i min egen begravelse, da blir det sikkert veldig oppstand
Se ikke bort fra at Musk kommer med en løsning der også.Jeg for min del har tenkt at jeg skal kjøre til kirka i min egen begravelse, da blir det sikkert veldig oppstand
IrrelevantDet skjer veldig lite ulykker som involverer overskridelse av fartsgrenser på 4 felts motorvei.
De fleste ulykker skjer vel på riksveier, småveier og to felts motorvei uten midtdeler.
Du mener det er irrelevant om hva som forårsaker ulykker i en diskusjon om trafikksikkerhet? Imponerende.Irrelevant
Guttunger skal ikke kjøre blant oss i +180 km/t mens de filmer speedometeret for så og legge det ut på sosiale medier, ta lappen og bilen fra dem. De kan få beholde billånet, vi er da ikke urimelige heller.
Bekymret for økende trend: Politiet vil ta bilen fra råkjørere
Tendensen er størst blant unge menn, ifølge politiet.www.nrk.no
X-driver?Se ikke bort fra at Musk kommer med en løsning der også.
En liten digresjon i forbindelse med Baader. På slutten av 70 tallet var det Baader filetmaskiner på fiskebrukene i Berlevåg. Fabrikken hadde sin egen tyske servicemekaniker fast boende i "værret" ( finnmarsk for fiskeværet ). Han tyskeren skulle hjem på ferie, tror det var i forbindelse med julen. Han kjørte sin E klasse MB til Oslo og tok Kielferga til Tyskland. Vel i land, før han passerte tollen parkerte han bilen,Hva med fisken som sendes til Kina for filetering og pakking?? Det er jo neppe slik at kineserne er bedre filetskjærere enn nordmenn?
Forresten så fileteres nesten all kommersiell fisk i verden på maskiner fra tyske Baader - hvis ikke kineserne har laget sine egen kopier...
Pappa mistet lappen (ikke en dag for tidlig, spør du meg) en gang han kjørte stort sett den eneste strekningen han kjører - fra huset til gården en strekning med svært lite trafikk, men riktig nok 80-sone en kort del av strekningen ellers 50/60. Han hadde blitt på gården såpass lenge at det hadde blitt mørkt og en annen bilist så kjøringen, trodde han var beruset og ringte politet. Han var vel 82-83 da det skjedde.
Jeg bor over 50 mil unna og han ble pleiepasient ikke så mange månedene etterpå, så nei. Lever fortsatt forsåvidt selv om det går nedoverbakke, rimelig nok.Og etter dette var du selvsagt den snille og selvoppofrende sønne som kjørte din far dit han skulle hver dag?
Eller lot du ham sitte, sture og mistrives ved kjøkkenbordet til han døde av vantrivsel?
Den statistikken er ikke tilstrekkelig utfyldende i forhold til det vi diskuterer. De 38 drepte over 65 år, var de alle sammen bilførere? Neppe det var nok noen passasjerer, fotgjengere og syklister i det tallet.Tja, har selv bodd i stroka utafor siden midten av 1990-tallet, med noen få år i Oslo som et avbrekk. Så, nei, dette er ikke et storbyargument, men sunn fornuft. Biler er drapsmaskiner, selv i lille Norge drepes og skades det et betydelig antall, og det er en viss alderstendens i tallene. Joda, det er forjævlig å bli fratatt sertifikatet, men det er betydelig verre å drepe eller lemleste noen så de skal slite med konsekvensene livet ut. (Merk, lette skader er ikke med i statistikken, hardt skadet betyr at du skal leve med følgene).
Vis vedlegget 955662
Dessverre er det alt for mange gamle som i og for seg er "friske" men som ikke lenger får kjøre bil som opplever at deJeg bor over 50 mil unna og han ble pleiepasient ikke så mange månedene etterpå, så nei. Lever fortsatt forsåvidt selv om det går nedoverbakke, rimelig nok.
Hver eneste dag går det 44 flygninger mellom Oslo og Trondheim, 40 mellom Oslo og Bergen og 34 mellom Oslo og Stavanger, så miljøgevinsten er nok en smule høyere om man lager høyhastighets Intercity i "sør" enn en toglinje til Tromsø som vil ha tre nesten tomme avganger i uka. Hvis det nordlendingene påstår om avstandan oppi nord stemmer, så kan man jo tross alt tapetsere Sør-Norge med kvadruppelspor for en tidel av materialkostnaden til en enkelt skinnegang for Nord-Norgebanen .
Hver dag går det 44 flygninger mellom Oslo og Trondheim
Den gjennomsnittlige nordmann slipper ut omtrent dobbelt så mye CO₂ ved å fly som svensker, franskmenn og tyskere.www.nrk.no
Gjør det så enkelt som Avis, Hertz etc som ikke leier ut bil til sjåfører over 70år. Hvorfor overlate problemet til fastlegen.
Buss, trikk, tog... Hva er det??? Sånne greier har vi ikke i Baklengsgrenda...
Da blir det bilen...
Du mener det er irrelevant om hva som forårsaker ulykker i en diskusjon om trafikksikkerhet? Imponerende.
Jeg applauderer ikke råkjøring og "skrytevideoer", men faktum er at denne type kjøring foregår på tider og steder hvor risikoen for andre mennesker er minimal. Generelt er brudd på fartsgrensen der det er 110 sone ekstremt lite representert i ulykkesstatistikken. Men politiet gjør et stort nummer ut av det, avisene hiver seg på med krigstyper etc.
Politiet vet sikkert mye om hvilke grupper som ofte er i ulykker, men det er antagelig lite populært å gå ut med.
[/QUOTE]Fjas. Si det til familiene til de ungdommene som ble drept i sommer. Det er god grunn til å fjerne slike idioter fra veien. De oppmuntrer andre til uforsvarlig kjøring. Jeg rægga i Fyresdal for lenge siden men vet litt om det, og traff forresten en kar på et sykehus som var 22 år med 13 bilkrasj / utforkjøringer bak seg. Kappkjøring på offentlig vei må naturligvis stanses, vi dullelerer ikke med sabel eller håndgranat på offentlig sted heller.
Tror heller problemet ligger hos gassglad ungdom som via You Tube har lært å kjøre av de store, eks. Ken Block, og derved anser seg selv som eksperter. På samme nettsted har de også sett triksene som dumme bilingeniører ikke kan for å forvandle en gammel BMW til fullblods racerbil.Vi har fått inn mange mennesker som har et noe annet syn på trafikk og eget ansvar for at det skal gå bra i trafikken enn hva vi har hatt tidligere. Dette går ikke på hudfarge for de som har vært i Hellas har nok sett mye interessant utført på veiene. Jeg har kjørt i Russland en god del og også sette russere i "fri dressur" på veier i Norge. Tidvis meget gripende. og så har vi baltiske og polske trailersjåfører. Og det går vel ikke en dag uten at nye videoklipp blir postet på sosiale medier. Problemet er at det ikke hjelper så mye med strengere opplæring og vanskeligere kjøreprøver hvis ikke alle som kjører i Norge må i gjennom slik opplæring. Og så lenge vi på våre veier har folk med innstillingen "Insha’Allah" og andre fatalistiske holdninger. Det er slett ikke bare muslimer som legger alt i sin guds hender og på den måten frasier seg alt ansvar. De fleste som kjører i Polen for første gang får også gjerne et lite sjokk. Hele Vest Tyskland fikk jo sjokk da grensen mot øst ble revet og de møtte landsmenn fra øst i trafikken.
"Offeret" på Kongsberg med maskingevær under senga og samarbeid med den svenske voldsmafiaen Shottaz. Han er kanskje ikke så uskyldsren som Dagbladet og hans forsvarere skulle ha det til?Jammen noen rare kamper man velger å kjempe. Det er uakseptabelt og kriminelt, det politiet gjorde på Kongsberg. Det fortjener påtale, tjenestemenn bør degraderes eller fjernes fra tjeneste, muligens må de også betale bøter eller gå i fengsel.
Kongsberg: Ny video viser dramatikken
En ny video viser dramatikken som fant sted på Kongsberg i oktober 2022. En politimann i 30-årene er siktet for vold og grovt uaktsomt brudd på tjenestepl…www.dagbladet.no
Jeg kjørte leiebil fra flyplassen i Wien til en fabrikk i Ungarn en gang. Øst til Györ, og så skrått sørover på landsbygda. Det var nesten farlig å ligge i nærheten av fartsgrensen, for da ble man forbikjørt på de verste steder. Gjennom en småby med 50-sone slakket jeg ned til 80 og ble prompte forbikjørt av en skolebuss. Å kjøre i Polen er også for viderekomne, ja.De fleste som kjører i Polen for første gang får også gjerne et lite sjokk. Hele Vest Tyskland fikk jo sjokk da grensen mot øst ble revet og de møtte landsmenn fra øst i trafikken.
Køyrd ein del i Aust-Europa, for min del leiar Bosnia på slutten av 90-talet med god margin når det gjeld tvilsam køyringJeg kjørte leiebil fra flyplassen i Wien til en fabrikk i Ungarn en gang. Øst til Györ, og så skrått sørover på landsbygda. Det var nesten farlig å ligge i nærheten av fartsgrensen, for da ble man forbikjørt på de verste steder. Gjennom en småby med 50-sone slakket jeg ned til 80 og ble prompte forbikjørt av en skolebuss. Å kjøre i Polen er også for viderekomne, ja.
Samt overdreven tro på egne ferdigheter bak rattet. Omtrent 95% av norske bilister mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet.Hva med så enkel forklaring at skjermbruk i bil, samt overdreven tro på bilens sikkerhetssystemer skal redde en, er forklaringen til flere ulykker?
Kan være, men det er ikke en ny forklaringsvariabelSamt overdreven tro på egne ferdigheter bak rattet. Omtrent 95% av norske bilister mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet.
Pinky er nok inne på noe vesentlig når det gjelder påvirkning fra You Tube. Og ikke bare den kanalen heller. Det lages jo masse filmer der vannvidskjøring som det heter i Danmark blir glorifisert.Kan være, men det er ikke en ny forklaringsvariabel
Det handler vel om "proporsjonal vold"? Politiet hadde kontroll på mannen, men en av dem hadde ikke kontroll på sine pågripelsesferdigheter. Jeg kan ikke se den sengen på videoen, kan du?"Offeret" på Kongsberg med maskingevær under senga og samarbeid med den svenske voldsmafiaen Shottaz. Han er kanskje ikke så uskyldsren som Dagbladet og hans forsvarere skulle ha det til?
Fremsto som "offer" i politivoldsaken — nå knyttes han til gjengskytingen på Nordstrand
Mediene var fulle av fordømmelser mot en politimann på Kongsberg som pågrep en 27-åring på Esso-stasjonen på Konsberg i november i 2022. Han ble tiltalt for vold i tjenesten av Spesialenheten, men til manges overraskelse frikjent, Riksadvokaten har anket. Mannen som fremsto som offer i saken...inyheter.no
Tja sånn har det vel alltid vært. På slutten av 90 tallet var det Stockholm Getaway som gjaldt sammen med bla BMW 325i. Disse bilene sparka også godt ifra.Pinky er nok inne på noe vesentlig når det gjelder påvirkning fra You Tube. Og ikke bare den kanalen heller. Det lages jo masse filmer der vannvidskjøring som det heter i Danmark blir glorifisert.
Og la oss ikke glmme noe vesnetlig her. De fleste av oss er gamle gubber, da vi var unge og kjørte "fort" gikk faktisk ikke bilene like fort, det var fortsatt mange grusveier. Jeg begynte med fars 1968/9 modell Volvo Amzon stv med B20 motor.
En lang relativt smal bil som var lett å kontrollere. Ikke noe problem å kjøre "bredt" med den på grusveier, og ikke noe problem å hente den inn igjen heller. Bilen var tung og hadde vel 100+ hk. Det gikk ikke an å rive den løs på asfalt, til det var motoren for svak. Og det gjaldt vel de aller fleste familiebiler på den tiden. Og ikke minst så var det mye mindre trafikk på den tiden.
Jeg husker da BMW kom med sin 320 på 80 tidlig tall. Det var mange alvorlige ulykker med den bilen fordi ungdommer lånte pappas bil og kjørte av veien. Det var ikke noe galt med bilen, men den gikk ganske så fort og den var meget godt bygget så den klorte seg fast i asfalten lenge. Men når den først slapp så var det i hastigheter som sjåføren ikke hadde
erfaring til å hente den inn fra hvis man ikke het Ayrton Senna, Nigel Masell eller Alain Prost. Og dagens biler går faktisk enda raskere. Og dette kombinert med ungdom som har lært fra TV og PC hvordan de skal kjøre så blir det gjerne problemer. Det som også er noe bekymringsfullt er at jentene begynner ( har gjort det en stund ) å ta etter gutta. Og inn i denne tvilsomme cocktailen kaster vi også inn "jeg først"/"bare meg" holdninger som synes å bre seg i samfunnet som helhet men også i trafikken. Når så du sist en som slakket på gassen for å gi deg en mulighet til å komme inn på veien hvis du har vikeplikt? De som gasser merkbart på for å komme inn i rundkjøringa men som har all verdens tid når du først ligger bak dem. Ego mentalitet og hensynsløshet er nok en meget medvirkende faktor her.
Begrepet «ansvar» har blitt en del utvannet etterhvert.at å ta ansvar er å forbli sittende (når det du har ansvar for går til helvete).
konsekvenstenking på norsk: uberørbar/konsekvensløs.
det høres så flott ut; ta ansvar. det hender at noen trer inn og tar ansvar hvor en hendelse er litt ute av normalen. da kommer en utenfra. og det er en god ting. en går inn og gjør noe der det ikke var kontroll.
Tor Mikkel Wara tilhører den liberale fløyen av Frp, en av de få som berget etter slaget på B(D)olkesjø. Den fløyen er noe helt annet enn populist-fløyen. Blir som Bunads-Høyre kontra kalkulator-Høyre. Felles for begge parti, er at førstnevnte fløy kan en respektere- selv om en er uenige med de. Populistene og kalkulatormålerne; not so much.Trodde aldri jeg skulle si dette om en Frp'r
Måten Tor Mikkel Wara sto ved tante pose står det respekt av!
Her sliter jeg litt med å finne riktig ende å begynne i."Offeret" på Kongsberg med maskingevær under senga og samarbeid med den svenske voldsmafiaen Shottaz. Han er kanskje ikke så uskyldsren som Dagbladet og hans forsvarere skulle ha det til?
Fremsto som "offer" i politivoldsaken — nå knyttes han til gjengskytingen på Nordstrand
Mediene var fulle av fordømmelser mot en politimann på Kongsberg som pågrep en 27-åring på Esso-stasjonen på Konsberg i november i 2022. Han ble tiltalt for vold i tjenesten av Spesialenheten, men til manges overraskelse frikjent, Riksadvokaten har anket. Mannen som fremsto som offer i saken...inyheter.no
Fra samme artikkelI Norge er det viktigere å priortere /premiere partibroilerne som ikke har gjort et arbeidsstykke utenom partiarbeid.. Isolert sett kanskje men tvilsomt OK, men mange av de mangler helt klart forståelse av vanlige folks hverdag...
Nyrup tror den tradisjonelt brede, folkelige deltakelsen i politikken er noe av forklaringen på utdanningsnivået til norske statsråder.
— Ideen om at politikken skal representere det brede lag av befolkningen står sterkt. Den politiske kulturen er ikke som i en del andre land, der en elite i stedet har dominert politikken, sier Nyrup til Khrono.