oks81
Æresmedlem
Litt om metode for å lage filter.
Dette er ikke ment som fasit men gjerne en metode en kan teste om skal lage filter og måle.
Sett høyttaleren med god avstand til vegger/tak/gulv. Bruk stativ eller lignende.
Første del er innhenting av data til simuleringsprogram (Jeg bruker Vituix Cad), Så kjører en impedansmåling og måling av frekvensrespons av hver driver.
Jeg bruker DATS til å måle impedans. En kan her bruke vanlig lydkort, det fins metode for gjør det.
Impedansmåling eksporteres og hentes inn i Vituix.
For frekvensresponsmåling satte jeg mic med avstand 20cm on axis både vertikalt og horisontalt på den driveren som skulle måles.
En skal ikke flytte mic i lengderetning når flytter seg mellom driverne selv om det er litt forskjellig avstand fra dustcap på bass og diskantmembran.
En ønsker at nivå skal bli riktig så en får laget riktig demping på diskant.
Jeg målte først bass så får testet at målingen fungerer som den skal. Deretter teste en måling som begynner med 500hz så at sveipet ikke har med seg de lave frekvensene. Så kobler bare til diskant, flytter mic opp og måler diskanten.
Da har en to målinger. Her kan en forsøke med litt lett gating for se om det er med en del rominfo.
Jeg fant det ikke nødvendig med gating denne gangen, og la vel på bare en 1/6 smoothing.
Så eksporterer en bare til Vituix.
Jeg går ikke inn på alt som er gjort i Vituix.
Bare helt enkelt kan vise litt om filteret.
Filter på bass er helt vanlig 2.ordens elektrisk.
Akustisk faller dette med flanke tilsvarende LR4.
På diskant har jeg tegnet inn motstand R1 og R2.
Da vil en se litt bedre at dette mer består egentlig av først et 2.ordens filter, en shelf og til slutt en L-Pad.
Når simulerer så går R1 mot uendelig og R2 går mot null for å treffe riktig frekvensrespons på Skoesken. Derfor så slipper en ha de med i det ferdige filteret.
Når en har simulert et filter så setter en dette sammen i første omgang bare helt enkelt så en kan få målt høyttaleren igjen.
Bruke wago klemmer på komponenter er fint.
Så begynner en å måle igjen for å sjekke det en har simulert. Og en kan spille musikk.
Det er her jeg har brukt mye tid. Måling i lengde retning med mic midt mellom driverne i flere steg for å se utvikling.
Bruke gating og smoothing aktivt så en får et bilde av hva som foregår.
Måle også off axis. Se hvordan spredning er.
Siden en har en Linkwitz Riley deling, så snu polaritet på ene driveren og måle at en har et dypt søkk ved deling.
Spille masse forskjellig musikk en normalt spiller og liker. Identifisere voicing, så kan en korrigere dette i filter.
Er det for lyst f.eks, så forøke endre så en får litt mer fall i øverste frekvenser.
En blir fort lyttetrett når baler med dette, da er det ta seg en pause, gjerne til neste dag.
Og det mest selvsagte, ha masse kaffe når en baler på
Til slutt når en trur en er i mål så lodder en sammen filter og høyttaleren er ferdig.
Dette er ikke ment som fasit men gjerne en metode en kan teste om skal lage filter og måle.
Sett høyttaleren med god avstand til vegger/tak/gulv. Bruk stativ eller lignende.
Første del er innhenting av data til simuleringsprogram (Jeg bruker Vituix Cad), Så kjører en impedansmåling og måling av frekvensrespons av hver driver.
Jeg bruker DATS til å måle impedans. En kan her bruke vanlig lydkort, det fins metode for gjør det.
Impedansmåling eksporteres og hentes inn i Vituix.
For frekvensresponsmåling satte jeg mic med avstand 20cm on axis både vertikalt og horisontalt på den driveren som skulle måles.
En skal ikke flytte mic i lengderetning når flytter seg mellom driverne selv om det er litt forskjellig avstand fra dustcap på bass og diskantmembran.
En ønsker at nivå skal bli riktig så en får laget riktig demping på diskant.
Jeg målte først bass så får testet at målingen fungerer som den skal. Deretter teste en måling som begynner med 500hz så at sveipet ikke har med seg de lave frekvensene. Så kobler bare til diskant, flytter mic opp og måler diskanten.
Da har en to målinger. Her kan en forsøke med litt lett gating for se om det er med en del rominfo.
Jeg fant det ikke nødvendig med gating denne gangen, og la vel på bare en 1/6 smoothing.
Så eksporterer en bare til Vituix.
Jeg går ikke inn på alt som er gjort i Vituix.
Bare helt enkelt kan vise litt om filteret.
Filter på bass er helt vanlig 2.ordens elektrisk.
Akustisk faller dette med flanke tilsvarende LR4.
På diskant har jeg tegnet inn motstand R1 og R2.
Da vil en se litt bedre at dette mer består egentlig av først et 2.ordens filter, en shelf og til slutt en L-Pad.
Når simulerer så går R1 mot uendelig og R2 går mot null for å treffe riktig frekvensrespons på Skoesken. Derfor så slipper en ha de med i det ferdige filteret.
Når en har simulert et filter så setter en dette sammen i første omgang bare helt enkelt så en kan få målt høyttaleren igjen.
Bruke wago klemmer på komponenter er fint.
Så begynner en å måle igjen for å sjekke det en har simulert. Og en kan spille musikk.
Det er her jeg har brukt mye tid. Måling i lengde retning med mic midt mellom driverne i flere steg for å se utvikling.
Bruke gating og smoothing aktivt så en får et bilde av hva som foregår.
Måle også off axis. Se hvordan spredning er.
Siden en har en Linkwitz Riley deling, så snu polaritet på ene driveren og måle at en har et dypt søkk ved deling.
Spille masse forskjellig musikk en normalt spiller og liker. Identifisere voicing, så kan en korrigere dette i filter.
Er det for lyst f.eks, så forøke endre så en får litt mer fall i øverste frekvenser.
En blir fort lyttetrett når baler med dette, da er det ta seg en pause, gjerne til neste dag.
Og det mest selvsagte, ha masse kaffe når en baler på
Til slutt når en trur en er i mål så lodder en sammen filter og høyttaleren er ferdig.
Sist redigert: