Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Elon Musk er en drittsekk, og det var vel også Steve Jobs på sitt vis. Den emosjonelle raljeringen mot Teslas biler minner påfallende om det man finner om Apple sine produkter.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Vente på time(r)? For noen mnd. siden tråkket jeg opp på (Volvo) verkstedet for å få sjekket en lei lyd i forstillingen; "vi tar'n med en gang" var beskjeden. Noen kopper kaffe & en fix i løpet av 1,5 time. Serru...
    Organisering av service og levering, som gjerne krev at folk tek seg fri frå jobb for å vera der, er ein eigen vitskap. Og dersom vi ønskjer høgare effektivitet i desse bransjane, er det den openberre plassen å starta, heller enn å piska folk til å arbeida fortare.

    Det er heilt openbert at det er dust å ha nok folk klare til å ta ein kvar jobb på sparket.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Disse folka står jo ikke og tvinner tommeltotter, de har andre verkstedsoppdrag / reparasjoner de kan nedprioritere eller venter på deler e.l for å fullføre.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg gjorde faktisk det samme hos Tesla i Moss for et par år siden. Hadde vært innom dekkverkstedet i samme nabolag for å skifte til sommerdekk, og de greide å knekke en trykksensor i et hjul. Kjørte rundt hjørnet til Tesla og fikk det fikset der og da.

    Poenget er fortsatt at det finnes ting å kritisere Tesla for, og Elon Musk er en dust, men akkurat sutringen over manglende servicekapasitet stemmer ikke med min erfaring. Eksperimentet får vise hva som egentlig stemmer.
    Det er populært å hate Tesla og Musk nå :ROFLMAO:
    Men Musk skal ha det: Elbil industrien hadde aldri vært i nærheten av der den er idag uten Elon Musk :geek:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Elon Musk er en drittsekk, og det var vel også Steve Jobs på sitt vis. Den emosjonelle raljeringen mot Teslas biler minner påfallende om det man finner om Apple sine produkter.
    Det kommer vel an på hvem man spør .... Spør du Tim Cook eller Jonathan Iva, så sier de ikke slike ting om Steve Jobs !

    Det er nok mange som synes Elon Musk er Gud´s gave til menneskeheten
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Disse folka står jo ikke og tvinner tommeltotter, de har andre verkstedsoppdrag / reparasjoner de kan nedprioritere eller venter på deler e.l for å fullføre.
    Ja, det kan vera. Og det gjer dei openbert dersom det er kritisk, eller lite tidkrevjande. Men viss du skal ta alle 1,5 t-oppdrag på sparket, og utsetja det du held på med for å ta småjobbar som det heile tida, så får du køproblem. Det er veldig mykje i dag som ikkje tek så veldig mange timar, for, som du sa: mekanikaren skal ikkje pitla med småting lenger, men byta heile komponentar.

    Når folk også kanskje vil venta på “ein liten jobb”, kanskje fordi mekanikaren er 20 min unna der du elles er, eller fordi det er veldig upraktisk å vera utan bil veldig lenge, så seier det seg sjølv at det er betre at folk bookar inn tid, og let verkstaden bestilla inn delar, før dei leverer bilen.

    Det er jo slik køstyring og “scheduling” som vert gjort i tilfellet du skisserer også, berre at det skjer med begrensa informasjon og ut frå magekjensle og kanskje venskapsforhold til @KjellR, som er ein grei kar og dessutan fotballtrenar for gutungen.

    Det ligg utruleg mykje gevinst i å optimera denne typen arbeidsflyt, både for samfunnet og for verkstaden. Ulempa er sjølvsagt at det kan gå ut over det reelle behovet mekanikarane har for å styra tempo og arbeidsoppgåver litt ut frå formkurve og kompetanse, eller kanskje tvinna litt tommeltottar.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    "Alle" syter jo ikke - men svært mange. Og med god grunn virker det som...
    Det er vel ikke syting når noen går til avisen fordi Tesla går til rettsak mot kunden som nekter å betale Tesla for garantireparasjon 🤬
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Fra en artikkel i elbil24 i dag, om mulig kommende krav om å enkelt kunne stadfeste tilstanden på høyspentbatten.
    Men vil tro at den estimerte prisen på nytt batteri fint kan dobles. Vel har kwh-prisen på elbilbatterier sunket betraktelig siden da, men de er til gjengjeld mye større i dag, så kostprisen ved batteribytte er fortsatt veldig høy.
    En Mitsubishi Imiev 2015-utgave jeg kjøpte brukt i april 2020 (og solgte samme høst) hadde fått nytt 16kwh-batteri i 2018, og på reparasjonsorderen, heldigvis en garantireparasjon, sto det at batteriet kostet 100.000,- uten MVA, og 24.000,- i arbeidshonorar. Drittbilen ble forøvrig kondemnert i 2021 ettersom ombordladeren tok kvelden, den lille boksen en ikke finner i fossilbiler men som er i alle elbiler, smekkfull av elektronikkomponenter, kostet 40.000 hos Motorforum og 24.000,- hos Elbilmek. De kunne bytte ut de to diodene som brenner av på denne ombordladeren (eller hva nå de to, små duppedittene heter), men kunne på ingen måte gå god for at det var verd det.

    Fra elbil24
    "..Kjøper du en brukt bensin- eller dieselbil, sier årgangen og kjørelengden det meste om hvor mye du bør betale for bilen. Det holder ikke når du skal kjøpe en brukt elbil. Da er tilstanden til batteriet en av de viktigste tingene du må sjekke og helt avgjørende for hva du bør betale for bilen.

    I dag er det lettere sagt enn gjort. Mye hurtiglading, konstant lading med fullt batteri og lagring av bilen over lang tid med fullt batteri, er ting som påvirker helsetilstanden til batteriet. Kjørelengden sier ofte lite om hvor mye futt og rekkevidde det er igjen i batteriet.
    (...)
    Et slik batteripass er viktig fordi det store høyspentbatteriet er den klart viktigste delen og kan utgjøre rundt 40 prosent av prisen på bilen. Derfor vil tilstanden til dette batteriet også være svært avgjørende for hvor mye du skal betale for den brukte bilen.

    Hvis batteri-feilen er så stor at hele batteriet må byttes, kan det være snakk om 100.000 - 200.000 kroner avhengig av bilmodell. Det kan betyr at å fikse batteriet til og med koster mer enn bilen er verdt. Den hører hjemme på dynga.

    Store forskjeller
    Østerrikske Aviloo, som har utviklet en batteritest for forhandlere og private, har funnet ut at etter 100.000 kjørte kilometer, kan helsetilstanden til batteriet varierer med så mye som 30 prosent. Den brukte elbilen som du håper klarer 90 prosent av den opprinnelige rekkevidden, klarer kanskje bare 70 prosent..."


    Nå jeg bruker elbilen min er det fint å tenke på at bensinbilen ikke tar skade av å stå i garasjen med full tank og ikke tok skade av å fylle den helt full på 1 minutt ved pumpa, og olje/filterskift hver 8k km sørger for at motoren er langt- og lenge-levende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Nå er det jo også et EU-direktiv på gang som kanskje vil gjøre det vanskelig for yngre å kjøpe en elbil. Forbud for folk under 21 år å kjøre bil som veier mer enn 1700 kg.
    Det er kanskje ikke så mange det vil påvirke, da personer i den alderen sikkert kjøper mindre biler, men selv min 330e plug-in veier mer enn det.

    Jeg lurer også litt på en del kommentarer til BMW i5. Mange sier at den er for tung (de har et poeng), men samtidig sier de at batteriet er for lite. Det er tydelig at det er mange som ikke har fått med seg at vektproblematikken i elbiler primært skyldes vekten på batteriet.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Vis vedlegget 968538
    DN verkar fornøgd: https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/volvo/elbil/arets-storste-lille-bilnyhet/2-1-1546339

    Eg ville nok føretrekt å handla europeisk om eg skulle kjøpa ny bil, men i det er meir etisk og emosjonelt enn ei objektiv vurdering av kvalitet.
    Over 5 måneder siden kontrakten ble skrevet...etter dette har jeg fått sjekket bilen fysisk og er enda mer sikker på at dette blir bra. Har hatt flere Volvo, siste var XC60. Kjører nå "kinabilen" Polestar 2, over tre år med kun en liten sw feil som har krevd ikke planlagt verkstedbesøk og god service fra vår lokale Volvo forhandler.
    Behovet nå gjør at vi greier oss fint, og ønsker en litt mindre bil men med god henger kapasitet. Da var denne nye Vovoen midt i blinken.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå jeg bruker elbilen min er det fint å tenke på at bensinbilen ikke tar skade av å stå i garasjen med full tank og ikke tok skade av å fylle den helt full på 1 minutt ved pumpa, og olje/filterskift hver 8k km sørger for at motoren er langt- og lenge-levende.
    Kanskje ikke, men med halvfull tank risikerer du kondensproblemer med påfølgende korrosjon, og hvis du glemmer å sette på vedlikeholdslader på sommerbilen risikerer du å måtte bytte batteri når du tenker å bruke den igjen. Om du fyller feil drivstoff har du virkelig gjort det.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke, men med halvfull tank risikerer du kondensproblemer med påfølgende korrosjon, og hvis du glemmer å sette på vedlikeholdslader på sommerbilen risikerer du å måtte bytte batteri når du tenker å bruke den igjen. Om du fyller feil drivstoff har du virkelig gjort det.
    Jeg har også måttet vedlikeholdslade 12V'n på Kona og på nåværende Ioniq 5 ettersom Hyundai/Kia ikke klarer å få orden på dette. Kompisnaboen med 5 mnd gammel Niro EV har hatt bilbergere 4 ggr etter at de har forvarmet bilen på morgenen nå i høst. Jf innlegg i elbilforum tror jeg langt fler elbileiere har fått ny 12V etter kort tid enn fossilbilfolk, men når folk ikke er bevisst på batteriene så får de skylde seg selv.
    Men, vedlikeholdslading er jeg godt vant med. Ctec har fin hurtigkoblingssladd så det er helt ok. I elbilen har jeg liten startbooster, så det bekymrer ikke meg.
    Bensintanken er av tykk plastikk og ruster ikke, og den er ikke under 3/4 full ettersom jeg ikke bruker den så ofte, og fyller når drivstoffappen forteller om under 20 kr literen. Dessuten står den i oppvarmet garasje. Digg med forvarming på elbildoningen, som er henvist til uteplassen sin.
    Feil drivstoff, ja.
    Jeg ladet elbilen med 10A-strøm engang. Da gikk den mye dårligere enn når jeg normalt lader den med 30A-strøm. Det hjelper visst med autofile kabler har jeg hørt, men det er ikke så nøye. 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg tror jeg har forsøkt det meste fra AC 230 V 10 A Schuko på IT-nett via 16 A TN motorvarmerkontakt (også Schuko) og 400 V 16 A tre-fas på rød CE, til DC 3-4-500 V med ufattelig mange A på superladere. Omtrent det eneste jeg ikke har forsøkt er firkantet komfyrstikk.

    Det er omtrent som å kunne tanke fra enhver drivstoffslange på enhver bensinstasjon og bondegård, pluss at det finnes potensielle «drivstoffslanger» overalt, ikke bare på dedikerte fyllestasjoner. Fulltanket hver morgen fra egen garasje eller gårdsplass. Ingen ting eksploderer eller går i stykker om jeg velger «feil» stikkontakt.

    Med såpass tidlig Tesla at superladernettverket er «Free. Forever.» blir det som i tillegg å ha et gullkort hos f eks Shell med ubegrenset tanking på alle deres stasjoner når man måtte ønske. En praktisk ting å ha.

    Apropos mitt lille service-eksperiment: Fikk en ny melding i appen i dag om praktikaliteter ved avlevering på mandag morgen. Kan ikke garantere at bilen blir ferdig samme dag, står det. Vi får vel se hva som skjer.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Den benzinautomobil gå lika langt på halv tank som den elektrisk automobbil på full tank. Den benzinautomobil ikke trenge full tank hver dag, eller uke, å når jaij fylla den tank det ikke ta hele den natt, bara et minnott.
    Men jaij kjora mest elektrisk automobil, og jaij ikke lade mer enn 7-8 tima i den månede. Jaij snylta på den bomring å kjora i den kollektivfelt vet do. Da manga benzinautomobilfolk sint på maij vet do, når jaij ikke stå i den automobilkø.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Det er det liten tvil om.Tesla har jo blitt en dusinvare på veien - med en stor fanskare. Blir nok en slags kultbil hos fanboys - litt sånn som folkebobla.

    Men service / kvalitet blir ikke bedre av det.
    Rart at noen kjøper Tesla i det hele tatt. Blir elbil her i heimen og det blir den minste Skodaen. Holder lange baner for meg. Subaruen blir, har hatt den litt over 6 år og ikke en feil. Bare byttet bremseklosser.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.004
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Den benzinautomobil gå lika langt på halv tank som den elektrisk automobbil på full tank. Den benzinautomobil ikke trenge full tank hver dag, eller uke, å når jaij fylla den tank det ikke ta hele den natt, bara et minnott.
    Men jaij kjora mest elektrisk automobil, og jaij ikke lade mer enn 7-8 tima i den månede. Jaij snylta på den bomring å kjora i den kollektivfelt vet do. Da manga benzinautomobilfolk sint på maij vet do, når jaij ikke stå i den automobilkø.
    Hvorfor skriver du som en innvandrer? Helt fint å mislike elbiler, men dette innlegget fremstår rasistisk.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skriver du som en innvandrer? Helt fint å mislike elbiler, men dette innlegget fremstår rasistisk.
    Men i helvete... Det var sheik Ben Redic Fy Fasan, statsministerkandidat i Anders Langes Parti (ALP) i 1975.

    Ich kann nicht ze at innlegget zier at noen etniziteter er overlegen/underlegen andere etniziteter.
    Do zkrive WOKE-innlegg in der Dagbladet. Do weiz bedre enn mich was min henzikt ist.
    Jetz ich zkrive zom eine tyzker, inspiriert auz - Der Bobilturist- auf Kjetil og Kjartan Show i zin tid aus TV3.

    Trekker du rasismekortet nå også, eller?? Nazikort? Skal jeg skrive som Skavland med sin svorsk så du kan trekke svenskehaterkort, eller hva fanken du klarer å trekke ut av det?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.004
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men i helvete... Det var sheik Ben Redic Fy Fasan, statsministerkandidat i Anders Langes Parti (ALP) i 1975.

    Ich kann nicht ze at innlegget zier at noen etniziteter er overlegen/underlegen andere etniziteter.
    Do zkrive WOKE-innlegg in der Dagbladet. Do weiz bedre enn mich was min henzikt ist.
    Jetz ich zkrive zom eine tyzker, inspiriert auz - Der Bobilturist- auf Kjetil og Kjartan Show i zin tid aus TV3.

    Trekker du rasismekortet nå også, eller?? Nazikort? Skal jeg skrive som Skavland med sin svorsk så du kan trekke svenskehaterkort, eller hva fanken du klarer å trekke ut av det?
    Syntes bare du bomma på hoppkanten. Ellers synes jeg det er helt ok å tulle med det meste. Jeg er ikke en av de som som misjonere om elbiler, ei heller en som drar rasismekortet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En fiks for alle dere/oss som har opplevd (eller vil oppleve) DU motorhavari grunnet en feil
    Det har aldri kommet noen offisiell fix på dette fra Tesla.

    Min MB har fått skiftet DU 3 (eller var det 4?) ganger grunnet samme problem.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken Mercedes (? har du som benytter samme Drive Unit som Tesla? Den elektrifiserte B klassen?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En nabo hadde en B klasse som måtte totalavskrives pga problemer med Teslas underleveranser av drivlinje. Det var det som fikk meg til å spørre.

    Han kjører nå en QEC så jeg antar han ble håndtert på en grei måte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En fiks for alle dere/oss som har opplevd (eller vil oppleve) DU motorhavari grunnet en feil
    Det har aldri kommet noen offisiell fix på dette fra Tesla.
    Interessant. Jeg har jo to biler med den motoren, så jeg får vel se hva som kan gjøres med det. Har ikke opplevd noen problemer der ennå.

    Om mitt lille service-eksperiment: For å slippe å stå opp fullt så tidlig i morgen droppet jeg av bilen der i dag. Det er en funksjon for drop-opp i appen, hvor det er eksakt GPS-peker til hvor bilen skal settes. Det sto ingen andre biler der. Behøvde ikke droppe nøkkelen, de bruker tydeligvis en servicekode. Fikk bekreftelse i appen på at "Service is started", estimert ferdigstillelse mandag 13 nov kl 16:30. Samtidig er det en status "Waiting for parts" der, så vi får vel fortsatt se.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Organisering av service og levering, som gjerne krev at folk tek seg fri frå jobb for å vera der, er ein eigen vitskap. Og dersom vi ønskjer høgare effektivitet i desse bransjane, er det den openberre plassen å starta, heller enn å piska folk til å arbeida fortare.

    Det er heilt openbert at det er dust å ha nok folk klare til å ta ein kvar jobb på sparket.
    Hos Tesla kan man bare kjøre bilen dit om morgenen og så stikke. Trenger ikke avlevere nøkkel heller, bilen registrerer at den er inne på området til verksteded og så kan mekanikere starte den med en kode. Om man vil kan man også betale i appen og så får man en opplåsingskode og kan hente bilen når man vil i åpningstiden som vel er til kl 20 på hverdager og 18 på lørdager eller noe slikt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hos Tesla kan man bare kjøre bilen dit om morgenen og så stikke. Trenger ikke avlevere nøkkel heller, bilen registrerer at den er inne på området til verksteded og så kan mekanikere starte den med en kode. Om man vil kan man også betale i appen og så får man en opplåsingskode og kan hente bilen når man vil i åpningstiden som vel er til kl 20 på hverdager og 18 på lørdager eller noe slikt.
    Hvordan forhindrer man da uvedkommende sin access til bilen .... ?
    Det at andre enkelt kan få adgang til og starte bilen er ikke en fordel men en ekstrem sikkerhetsrisiko!

    Når du hart gitt koden til verkstedet, hvordan forhindrer du at den ikke kommer på avveie og at uvedkommende senere kan stjele bilen din?
    Jeg kan ikke så mye om sikkerhet men for meg høres dette ekstremt suspekt ut fra Elon Musk :censored:

    Problemet er vel at sikkerhetsmessig er dette ekstremt ille, stemmer det ikke at Tesla bruker Bluetooth for autentisering av nøkler, hvis dette stemmer: Bluteotth hrr 8 bits nøkkel til sertifikatet, det er det samme som om du har et passord med ett tegn .... tar 600 picosekunder å hacke (0.00000000060 sekunder) ; det er jo ingen ende på hvor mange incidents det har vært med uvedkommende som enkelt kan bryte seg inn i din Tesla, og tilogmed starte bilen og rekonfigurere f.ex bremse setup....

    Såvidt jeg vet baserer BMW, Audi, VW, Tesla, Mitsubishi, Kia, Huynday, Volvo, Polestar m.fl sine autentiseringsmekanismer seg på 20 år gamle protokoller, usikker på om sikkerhet er tema her!

    Er Tesla fremdeles på dette latterlige sikkerhetsnivået eller har de skjerpet seg og blitt bedre? .... Jeg foretrekker en bil hvor uvedkommende ikke har adgang !
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hvordan forhindrer man da uvedkommende sin access til bilen .... ?
    Det at andre enkelt kan få adgang til og starte bilen er ikke en fordel men en ekstrem sikkerhetsrisiko!

    Når du hart gitt koden til verkstedet, hvordan forhindrer du at den ikke kommer på avveie og at uvedkommende senere kan stjele bilen din?
    Jeg kan ikke så mye om sikkerhet men for meg høres dette ekstremt suspekt ut fra Elon Musk :censored:
    Man gir ingen kode til verkstedet, når den er på området må man ha en kode (som da verkstedet har) for å kjøre bilen i det hele, holder ikke med egen nøkkel heller så lenge bilen er i det moduset. Akkurat dette er vel en måte for å kunne ta i mot bil uten overlevering av nøkkel og ditto hente den uten nøkkel og at de ansatte ikke trenger nøkkel for å arbeide på bilen eller flytte rundt på den. Når man har betalt for reparasjon så får man kode til å "låse opp" bilen selv, altså ta den ut av verksted-moduset slik at man kan kjøre som vanlig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Hos Tesla kan man bare kjøre bilen dit om morgenen og så stikke.
    Det verkar heilt tydeleg for meg at Tesla, ved å integrera app, diagnose og servicebooking, openbert har eit fortrinn dei konvensjonelle bilverkstedene ikkje har.

    Samtidig er det ikkje science fiction heller, det de fortel om Tesla samanlikna med eit meir konvensjonelt kundemottak, alt er berre litt meir smooth i alle ledd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    alt er berre litt meir smooth i alle ledd.
    Dessverre skal fortsatt regningen betales, også der.Om de finner på en måte å unngå det på så vil jeg være svært positivt innstilt til et slikt initiativ.

    Vet ikke helt når de faktisk begynte med dette - jeg har heldigvis ikke vært så mye på verksted, men det var i alle fall rent praktisk en forbedring fra slik det var før. Om man fikk time kl 10 en eller annen dag så gikk det fort ganske mye tid på det. De har også åpent såpass sent at det i praksis er ganske bra fleks på når man henter bilen etterpå også.

    Verksetedbesøk er sjelden gøy og nå som min doning er godt utenfor garati så kommer det også med en kostnadsside. Før min nåværende bil - da etter garantien var ute - så var den største verkstedregningen jeg hadde betalt på litt over 3000 kroner for å bytte pære på ene frontlyset på en Skoda så jeg hadde litt å lære der for å si det sånn. På en annen side er alternativet for tilsvarende bil i form av kapitalkostnader og verdifall enda mindre trivelig men det tenker man kanskje litt mindre over, i alle fall så lenge man ikke har lån på bilen - og det bør man, som vi har diskutert andre steder, helst ikke ha. Gratis superlading for alltid har jeg også og her om dagen kom det faktisk et tilbud om å overføre den til ny bil ved kjøp av en ny Tesla, men så mye verdt er det ikke for min del.

    Med unntak av ene motoren (garanti og kjent produksjonsfeil) så er det som har feilet på min bil ikke typiske "elbil" - ting, om man da ser bort fra dørhåndtakene som definitivt er en Tesla-greie. Men akkurat det ser de ut til å ha fått dreisen på, det er mange år siden jeg byttet ett av de nå og alle er byttet. De dyre tingene har vært støtdempere foran, klosser og skiver på bremsene og parkeringsbremsen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ny oppdatering på mitt lille service-eksperiment: Fikk SMS og melding i appen nå kl 09:56 om at bilen er ferdig. Ikke nødvendig å bytte noen deler i luftfjæringen (og godt er det, estimatet var noen kroner). Utført arbeid 0,85 timer feilsøking, free of charge. Faktura kr 0.00, payment complete, bare å hente bilen når det passer.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ny oppdatering på mitt lille service-eksperiment: Fikk SMS og melding i appen nå kl 09:56 om at bilen er ferdig. Ikke nødvendig å bytte noen deler i luftfjæringen (og godt er det, estimatet var noen kroner). Utført arbeid 0,85 timer feilsøking, free of charge. Faktura kr 0.00, payment complete, bare å hente bilen når det passer.
    Hva gikk dette eksperimentet ut på? Å bestille service for en feil som ikke var reell?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva gikk dette eksperimentet ut på? Å bestille service for en feil som ikke var reell?
    Nei. Siden folk her inne hadde så sterke synspunkter på Teslas service tenkte jeg at det ville være interessant å følge et faktisk serviceærend i sanntid. Varsellampen for luftfjæringen tenner av og til på 2016-modellen. Det virker som det skjer oftere i det siste. Jeg skal på langtur med den neste uke og ville sjekke ut om det var noe som behøver gjøres nå og evt fikse det for ikke risikere å bli stående langt inne i en svensk skog med kollapset fjæring.

    Så jeg la inn en sak, Tesla sjekket loggene i bilen, ville ha den opp på bukk for nærmere ettersyn, men det var tydeligvis ikke noe farlig med fjæringen. Muligens dårlig kontakt i en eller annen sensor, men jeg behøver tydeligvis ikke bekymre meg på langturen. At de gjorde alt gratis på en 2016-modell, forlengst ute av garanti, var mer enn forventet. Som bivirkning kunne jeg teste ut påstandene om hvor ille det er å eie en Tesla, siden jeg tydeligvis ikke hadde lagt merke til dette i de foregående ti årene.

    Begrensningen i tidslinjen her har vært min egen kalender. Tesla kunne tatt den inn allerede på torsdag om det hadde passet meg, mindre enn ett døgn etter at jeg la inn saken. Da hadde de allerede gjort det det kunne via fjerndiagnostikk etter bare et par timer.

    Forsøk gjerne det samme hos VW eller Mercedes-Benz og fortell hvordan det er.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Siden folk her inne hadde så sterke synspunkter på Teslas service tenkte jeg at det ville være interessant å følge et faktisk serviceærend i sanntid. Varsellampen for luftfjæringen tenner av og til på 2016-modellen. Det virker som det skjer oftere i det siste. Jeg skal på langtur med den neste uke og ville sjekke ut om det var noe som behøver gjøres nå og evt fikse det for ikke risikere å bli stående langt inne i en svensk skog med kollapset fjæring.

    Så jeg la inn en sak, Tesla sjekket loggene i bilen, ville ha den opp på bukk for nærmere ettersyn, og det var tydeligvis ikke noe farlig med fjæringen. Muligens dårlig kontakt i en eller annen sensor, men jeg behøver tydeligvis ikke bekymre meg på langturen. Som bivirkning kunne jeg teste ut påstandene om hvor ille det er å eie en Tesla, siden jeg tydeligvis ikke hadde lagt merke til dette i de foregående ti årene.

    Begrensningen i tidslinjen her har vært min egen kalender. Tesla kunne tatt den allerede på torsdag om det hadde passet meg, mindre enn ett døgn etter at jeg la inn saken. Forsøk gjerne det samme hos VW eller Mercedes-Benz og fortell hvordan det er.
    Ok, så å forstå. Lurt å sjekke ut ting tidlig. Tesla har visst mange dedikerte jordingspunkter til forskjellig utstyr på bilen, slik at ett korrodert jordigspunkt ikke skal slå inn på flere funksjoner, men det er kanskje ikke issuet på din bil.
    Service ja...
    Bestilte service på Ioniq5'n hos Mobile i slutten av oktober. Første ledige dag overhodet var 7. desember, ca 6 uker ventetid. Enda lenger på nærmeste Mobile i Oslo.
    Jeg spurte litt kjekt om de hadde solgt litt for mange elbiler, og han svarte "eeeeh, ja, vi blir vel ikke arbeidsledige med det første..."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn