Du hevder Nansen klassen ble for dyr (#452) det er helt feil . Den var faktisk svært billig ift de 11 andre tilbyderne. Og det viste seg i etterkant at den spanske stat hadde sponset Bazanverftet. Dette var ikke lov iht EU-regler, da verftet også bygger sivile fartøy og plattformer. Den militære delen måtte skilles ut i et eget selskap som ble hetende Navantia. Hadde man gått for den norske verftsgruppen (Noreskort) hadde vi fått tre og ikke fem fartøy. Totalrammen i prosjektet var på 20mrd.
Nja, prosjekter, som alt annet, beslutter ift. den informasjonen man har til rådighet på det tidspunkt man skal beslutte.
Det norske tilbudet ville vel rukket til -1 fartøy ift. den valgte spanske løsningen.
I tillegg kommer selvsagt erfaring med bygging av fregatt osv osv, samt, ikke ubetydelig, valget av alt det andre som står på fartøyet som i manges mening er viktigere en skroget og maskineriet (for ikke å snakke om akslinger - men som dessverre i ettertid viste seg å bli kritisk). Det er verdt å merke seg at våpensystempakken var på den tid, og fremdeles er, ganske så heftig når den bestykkes helt opp. Det er ikke et leketøy i et barneskirenn for å si det sånn.
Innkjøpsprosesser norge valgte på det tidspunktet, og til stor grad også nå, var et offentlig "anbud" med forhandlinger pr invitasjon. På den tiden var dette ikke veldig normalt innen denne sektoren (ei heller nå), og det ble brukt mye tid på å selge inn denne anskaffelsesformen til de utenlandske tilbyderne (verft+våpenindustri). Mye skepsis..
Diskusjonene og antagelsen om statsstøtte/subsidier pågikk allerede da.
Tenk hvis Norge hadde valgt en tysk fregatt istedet,, felles logistikk, deler etc, men kanskje ikke verdens beste våpensfstempakke...