Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    4.947
    Sted
    Sunnmøre
    Det glimter til innimellom. Men det er nok ikke vi som satt i førersetet her. Et europeisk initiativ.
    Det verkar klokt frå eit europeisk perspektiv å gjera det på denne måten, og kan forklara kvifor regjeringa har vore så seige med å stø Nammo direkte. 500 mill verkar likevel veldig lite iht. det samla investeringsbehovet i europeisk våpenindustri som Nammo skisserte i uttala om statsbudsjettet Edit: Las feil. 500 mill nasjonale investeringar er jo bra.

    Med åra har eg vorte veldig skeptisk til å meina så veldig mykje om statsbudsjettet før det er vedteke, særleg når det står ei mindretalsregjering bak. Dei har alltid ein liten godtepose på lur til å gje i forhandlingar og markera seg positivt med. Kan ikkje opna alle pakkene på julaften, veit du.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.383
    Antall liker
    2.764
    Flere gode poeng i artikkelen. Men talsmannen for verftsindustrien mener at også kommende fregatter skal bygges her i Norge. I forrige runde fikk norsk verftsindustri sin sjanse og med store fordeler overfor sine 11 utenlandske konkurrenter. Det er nemlig unntak fra vanlige anskaffelsesregler når det gjelder forsvarsmateriell - nasjonale hensyn. Men den norske verftsgruppen bestod ikke prøven.

    Og at manglende reservedeler har sin grunn i at Nansen - klassen er bygd i utlandet, som han hevder. Det er helt feil.

    1699957095240.png

    Hugo Strand i Norske skipsverft meiner at nye militærskip bør byggast i Noreg – NRK Møre og Romsdal – Lokale nyheter, TV og radio
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var vel heller manglende politisk vilje til å anskaffe nok reservedeler som var årsaken, - eller tar jeg feil?? Det jo forøvrig slett ikke et nytt problem...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    4.947
    Sted
    Sunnmøre
    Flere gode poeng i artikkelen. Men talsmannen for verftsindustrien mener at også kommende fregatter skal bygges her i Norge [...] Men den norske verftsgruppen bestod ikke prøven.
    Ikkje at det er ei stor overrasking at det er NRK M&R som har denne saka; det hadde vore kjekt med ei ny gullgruve her oppe, gjerne i ein verna (no pun intended) sektor som norsk forsvarsindustri.

    Eg tykkjer det skipper Nordstrand seier i tekst høyrest fornuftig ut
    Det kan hende at verfta kan bygge fregattar, men vi som kundar er ikkje gode på å drifte ein type fregatt, som ingen andre har. Vi treng å vere fleire for å drifte den godt saman, understrekar han.
    Altså, "Europafregatt 2035" så langt det er mogleg. Det er vel litt det som har skjedd i offshore-bransjen siste fem åra, at ein har gått bort frå å skulle designa for skreddarsaum overalt, over til meir standardiserte løysingar.

    Så høyrest det lurt ut å ha kompetanse for byggja og vedlikehalda ved norske verft. Ikkje at alt, nødvendigvis, står så bra til der heller, altså.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Snart er krona så svak at det vil lønne seg å produsere militære skip på norske verft.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.383
    Antall liker
    2.764
    På tide.. men NA i NASAMS betyr som kjent Norwegian Adapted.. så litt hjelp til selvhjelp til Kongsberg...
    NASAMS (Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System, also known as the National Advanced Surface-to-Air Missile System )
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Tror det var NOAH som var Norwegian adapted. I NASAMS var den ubrukelige amerikanske HPIen borte.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Bare se på Leo..
    er det noe vi burde ha lært pr nå så er det å satse på mye materiell som er likt, eller kompatibelt, med det alle våre allierte benytter. Det får man igjen på all logistikk; opplæring reservedeler, tilgang til verkstedkrapasitet, tilgang til erstatningsmateriell når noe (feks en fregatt) haverer ++
    Den norske fregattløsningen var forsåvidt god nok, men for dyr. Man må innse at forsvarsmateriell ikke er er REMA1000. Man må faktisk investere kraftig inhouse (altså nasjonen Norge) for å sikre tilgang til kapasitet. Det være seg for operativ drift, vedlikehold og etterforsyning.
    En av de store utfordringen med fregattene var og er bemanning ombord. Det man spådde på 90 tallet, da konseptet ble besluttet, har til de grader slått til. Det er vel ingen som opererer en tilsvarende norsk fregatt med en slik minimumsbemanning. Og da blir det også vanskelig å bruke andre lands fregatter/fartøyer/materiell dersom operativ bruk og bemanning er forskjellig.
    (Hvilket også var litt av grunnen til at det felles norsk/svenske/danske ubåtsamarbeidet ikke kom i mål, se side feks side 71 https://www.academia.edu/30870818/Hvordan_revitalisere_NORDEFCO_En_statusrapport_og_noen_konkrete_tiltak_for_å_styrke_samarbeidet_i_hverdagen, og
    https://www.navalhistory.dk/Danish/SoevaernsNyt/2003/ProjektViking.htm)

    Bemanning og opplæring er da også et av de viktige punktene identifisert i fregatthavariet..
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Reservedeler har også vært et ømt punkt, da man i de siste tiårene kun har inkludert et absolutt knapt minimum i hovedinvesteringen. Resten skulle man ta på drift - som aldri ble noe av.. dermed ble vel bl.a den ene fregatten liggende som delelager til de andre.. hvis de hadde mannskap nok.... Tildels det samme med NH90, hvor man i lang tid manglet riktig olje.. tror det var til hovedgearet...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Reservedeler har også vært et ømt punkt, da man i de siste tiårene kun har inkludert et absolutt knapt minimum i hovedinvesteringen. Resten skulle man ta på drift - som aldri ble noe av.. dermed ble vel bl.a den ene fregatten liggende som delelager til de andre.. hvis de hadde mannskap nok.... Tildels det samme med NH90, hvor man i lang tid manglet riktig olje.. tror det var til hovedgearet...
    Kannibaliseringsprinsippet der man tar deler/materiell fra noe som ikke er i bruk akkurat når man trenger reservedeler er godt kjent og nærmest en defacto standard. Selv om ingen offisielle vil si at "slik er det". Gjør du det mange nok ganger, feks på et fartøy, så blir fartøyet etterhvert inoperativt bla. pga. av store mangler, og det vil koste mucho å få det gang igjen. Også kan kannibaliseringen fortsette til man sitter igjen med et tomt skrog,,
    Men opplegget hadde også en annen tanke; X antall fartøy som rulleres i bruk slik at et fartøy alltid er liggende inne for større ettersyn, oppgradering etc. Dermed har man X-1 fartøy hele tiden tilgjengelig. I tillegg ønsker man gjerne å benytte et fartøy til oppøving av nytt mannskap slik at det egentlig er X-1,5 fartøy tilgjengelig. Man kan alltid la et mannskap under opplæring bli definert som operativt basert på oppdragets art/omfang..
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.201
    Det virker nesten slik at norske politikere ikke helt har bestemt seg om landet trenger et sterkt og avskrekkende forsvar slik Finland har opparbeidet seg.
    Forsvar er dyrt og hensikten er vel at det aldri skal bli tatt i bruk, kun avskrekkings-effekt slik at den ene fienden vi har i øst vil gå på store tap ved å angripe oss, men nå ser det jo ut til at den store bjørnen ikke bryr seg særlig om egne store tap, så jeg ser en reell trussel til at forsvaret må mobiliseres en lite vakker dag.
    (sagt på en annen måte, som yngre familiefar med forsørgerbyrde hadde jeg ren døds-risiko forsikring uten sparing, og jeg håpet hele tiden at forsikrings-premien var bortkastet penger)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.383
    Antall liker
    2.764
    Kannibaliseringsprinsippet der man tar deler/materiell fra noe som ikke er i bruk akkurat når man trenger reservedeler er godt kjent og nærmest en defacto standard. Selv om ingen offisielle vil si at "slik er det". Gjør du det mange nok ganger, feks på et fartøy, så blir fartøyet etterhvert inoperativt bla. pga. av store mangler, og det vil koste mucho å få det gang igjen. Også kan kannibaliseringen fortsette til man sitter igjen med et tomt skrog,,
    Men opplegget hadde også en annen tanke; X antall fartøy som rulleres i bruk slik at et fartøy alltid er liggende inne for større ettersyn, oppgradering etc. Dermed har man X-1 fartøy hele tiden tilgjengelig. I tillegg ønsker man gjerne å benytte et fartøy til oppøving av nytt mannskap slik at det egentlig er X-1,5 fartøy tilgjengelig. Man kan alltid la et mannskap under opplæring bli definert som operativt basert på oppdragets art/omfang..
    Du hevder Nansen klassen ble for dyr (#452) det er helt feil . Den var faktisk svært billig ift de 11 andre tilbyderne. Og det viste seg i etterkant at den spanske stat hadde sponset Bazanverftet. Dette var ikke lov iht EU-regler, da verftet også bygger sivile fartøy og plattformer. Den militære delen måtte skilles ut i et eget selskap som ble hetende Navantia. Hadde man gått for den norske verftsgruppen (Noreskort) hadde vi fått tre og ikke fem fartøy. Totalrammen i prosjektet var på 20mrd.

    Kannibalisering er også en dyr og lite optimal måte å drifte fartøy (eller annet) på. Men det blei dessverre utbredt. Mye av reservedelsinnkjøpene blei dessverre skjøvet inn i driftsfasen. Og ikke i nærheten av behovet. Og man var belemret med folk som hadde forspist seg på logistikkteori fra industrien . De hadde sine ideer fra Handelshøyskolen og desslike. On time-prinsippet var flavour of the days. Hodene var langt oppe i skyene. F.eks hovedgearet til framdriftslinja fins det fire av i verden, og leveringstid 3 år.

    Men det å ha minst ett fartøy (flere hvis man har mange) liggende inne til hovedoverhaling til enhver tid er en normal driftsform. Det er ingen som seiler alt.

    Personell er et annet sårt kapittel. Det blei innført et begrep som blei kalt lean manning-konseptet. Litt mere fancy enn hva egentlig det heter på norsk - underbemanning. I starten på prosjektet var bemanningsplanen 90 personer ! Igjen hodet langt oppe i skyene. Nå er det noe over 130, men langt mindre enn våre allierte seiler med på tilsvarende fartøy. De er nærmere 200 og over. I tillegg så utdannes altfor få, noe som man kan si resulterte i at KNM Helge Ingstad havarerte.

    I dag sier man at en up to date ny fregatt vil komme på 10mrd/stk.

    Edit; Det felles nordiske ubåtprosjektet Viking strandet bl.a på bakgrunn av at vi hadde krav til mye større rekkevidde og større dykkerdybde. Dette er sterkt fordyrende og det ville ikke de andre være med på. Som kuriosa kan nevnes at det var en dansk offiser på vårt ubåt sjefskurs. Han bestod kurset. Når han kom hjem var det danske ubåtvåpenet lagt ned.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Du hevder Nansen klassen ble for dyr (#452) det er helt feil . Den var faktisk svært billig ift de 11 andre tilbyderne. Og det viste seg i etterkant at den spanske stat hadde sponset Bazanverftet. Dette var ikke lov iht EU-regler, da verftet også bygger sivile fartøy og plattformer. Den militære delen måtte skilles ut i et eget selskap som ble hetende Navantia. Hadde man gått for den norske verftsgruppen (Noreskort) hadde vi fått tre og ikke fem fartøy. Totalrammen i prosjektet var på 20mrd.
    Nja, prosjekter, som alt annet, beslutter ift. den informasjonen man har til rådighet på det tidspunkt man skal beslutte.
    Det norske tilbudet ville vel rukket til -1 fartøy ift. den valgte spanske løsningen.
    I tillegg kommer selvsagt erfaring med bygging av fregatt osv osv, samt, ikke ubetydelig, valget av alt det andre som står på fartøyet som i manges mening er viktigere en skroget og maskineriet (for ikke å snakke om akslinger - men som dessverre i ettertid viste seg å bli kritisk). Det er verdt å merke seg at våpensystempakken var på den tid, og fremdeles er, ganske så heftig når den bestykkes helt opp. Det er ikke et leketøy i et barneskirenn for å si det sånn.
    Innkjøpsprosesser norge valgte på det tidspunktet, og til stor grad også nå, var et offentlig "anbud" med forhandlinger pr invitasjon. På den tiden var dette ikke veldig normalt innen denne sektoren (ei heller nå), og det ble brukt mye tid på å selge inn denne anskaffelsesformen til de utenlandske tilbyderne (verft+våpenindustri). Mye skepsis..
    Diskusjonene og antagelsen om statsstøtte/subsidier pågikk allerede da.

    Tenk hvis Norge hadde valgt en tysk fregatt istedet,, felles logistikk, deler etc, men kanskje ikke verdens beste våpensfstempakke...
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.383
    Antall liker
    2.764
    Det er ikke uvanlig å velge en slik anskaffelsesmetode. A la forskjellige leverandører "konkurrere". USA gjør det faktisk også nasjonalt da de har en enorm forsvarsindustri. Norge hadde som sagt fått tre hvis vi hadde valgt nasjonalt. Hvorvidt kravoppnåelsen ellers var helt der husker jeg ikke. Men de sleit.

    På siste møtet med dem, blei det litt hakeslepp, de hadde leid inn folk fra det nederlandske verftet Damen-Shelde som hadde gått ut av "konkurransen i forrige runde !

    Når det gjelder våpensystempakken vår så er den litt barbert. Vi har en nedskalert versjon av SPY-1 phased array radar med suffikset F. Kun en VLS launchermodul på fordekket - plass til to. Skulle kjøpes senere..... . Det er kort sagt en "økonomimodell" - noe som har gått utover bl.a redundans.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    ^ja bla det glimrende konseptet kostnadsreduserende tiltak.. Men fullt bestykket er det altså en kraftig sak. Om fregatten noengang blir fullt bestykket gjenstår å se. Det er litt F16 metodikk; kjøp flyet (her fartøyet) først, våpenet kommer nok på plass når behovet virkelig er der. Bortsett fra at det krever god tilgang til det du trenger når du trenger det - og i den verden er det ingen garantier
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.383
    Antall liker
    2.764
    ^ja bla det glimrende konseptet kostnadsreduserende tiltak.. Men fullt bestykket er det altså en kraftig sak. Om fregatten noen gang blir fullt bestykket gjenstår å se. Det er litt F16 metodikk; kjøp flyet (her fartøyet) først, våpenet kommer nok på plass når behovet virkelig er der. Bortsett fra at det krever god tilgang til det du trenger når du trenger det - og i den verden er det ingen garantier
    Har jo hatt fregattene noen år nå. Den første KNM Fridtjof Nansen ble overlevert våren 2006. Tviler på at det blir noen oppgradering av betydning på dem, dessverre. Alle fartøyer som bygges er et kompromiss. FNAN klassen er bygd for AU-rollen, men uten helo så... ? Og konseptet Anti Ubåt fregatt i en slik rolle - der bør styrkeforholdet være 3 fregatter mot 1 ubåt for å ha en sjanse og med helikoptere. Ellers ... ! Har aldri vært på en ubåtøvelse uten at vi har "blitt senket". Ubåtgutta kaller fregatter for "målfartøy" ! Å komme så nærme at en fregatt kan launche sine Stingray AU-torpedoer med mye kortere rekkevidde enn ubåtens egne.... . Stingray torpedoen slipper andre fra helikopter/fly.

    Kraftig sak ? Vel den har et svært kapabelt medium rekkevidde antiluftsysten (SPY-1F radar og Aegis kontrollsystem) med ESSM (Evolved SeaSparrow Missile), men ingen siste skanse (last ditch) luftvern som Phalanx (CIWS -Close In Weapon System) eller ditto Goalkeeper. Den kunne også hatt missiler med lengre rekkevidde som SM-3. De går rett ned i launcheren. Begge kapasiteter blei strøket fra listen.

    Likeså sensor/ildledningen til OTO Melara 76mm kanonen som er en "billigløsning". Den kunne faktisk fylt en rolle i et CIWS scenario med smart ammunisjon.

    Kystvaktens nye Jan Mayen klasse har en fullgod moderne sensor/ildledning til kanon !

    Glemte fregattens NSM overflate til overflate missil - det er topp klasse.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Skulle egentlig ønske at man slapp å raljere over politikere og offentlige institusjoner, men denne går rett inn i what-else-is-new
    Ser ut til at dette er og blir standard prosedyre Blir nok bra når russerne kommer
    Forøvrig kanskje ikke så rart når man ser denne og bakgrunnen for det (desverre bak betaling). Skremmende dårlig realitetsforståelse hos de som har myndighet og makt til å beslutte
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    4.947
    Sted
    Sunnmøre
    Ser ut til at dette er og blir standard prosedyre Blir nok bra når russerne kommer
    Slik eg hugsar debatten om F-35, var den prega av at prislappen kom til å vera "ein fantasillion" (eller 265 mrd NOK, var det vel) over heile levetida. Sidan den gong har krona halvert seg mot dollaren, så eg kan tenkja meg at det har vore sterkt påtrykk i heile organisasjonen for å tenkja "kor lite kan vi bruka på dette", eller enn "kva må vi ha"?

    Dette med for få flyteknikarar trur eg at har vore jamt oppe i media dei siste tre åra?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Det stemmer nok. Trur ikke personellet i Luftforsvaret tenker slik. De forholder seg til de økonomiske rammene de får tildelt, og det besluttes av politikerne.

    Egentlig ikke annet å vente siden kunnskap om og forståelse av et Forsvar blir mindre og mindre bla siden <15% av den vernepliktige massen blir innkalt.

    Løsningen er åpenbar, men det er så mye annet politikerne heller vil bruke pengene på. Som dessverre ikke hjelper noe når det 1. russiske missilet slår inn på KJ gate eller tar ut et lite av Statskrafts kraftverk
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forsvarets grener og avdelinger forholder seg til de bevillinger som blir gitt, men ett konkret problem er at ingen i Forsvaret vil ta til ordet for å påpeke at bevillingene er alt for lave. Øverste ledere sier takk og amen, og nedover i rekkene er det også tyst fordi man vet konsekvensene av å si fra eller si sin mening..
    I en herrens masse år har det vært en fryktkultur i Forsvaret for å si fra, for å tirre eller stille høyere ledere i et dårlig lys er en soleklar stopper for eget videre avansement, uansett hvor riktig påstandene måtte være... Det gjelder heller ikke bare bevillinger, men i minst like stor grad alle mulige andre saker som burde vært tatt tak i, eller brakt i offentlighetens lys...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja... at denne regjeringa mangler vilje til å ta tak i det meste er vi godt kjent med nå, men jaggu har de blågrå litt å svare for også...Debatten rundt F35,P8, Bodø, Ørland, Andøya Evenes etc ble stort sett gjennomført under blågrått regime, og det var ikke måte på hvor flott og enkelt alt var..... Det var/er noe jeg har fulgt særdeles nøye ..

     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Åja, altså muligens dersom vi får tenkt oss om, vurdert, og fulgt situasjonen nøye er det alvorlig alvor
    Gjentar; Ap ala 30årene-ish..
    Og eg som har levert inn våpna, også de med hakekors.. men har hjelm og gassmaske og kniv og spade
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    4.947
    Sted
    Sunnmøre
    Eg er usikker på om eg meiner det er rett at Forsvarssjefen skal delta i den offentlege debatten om budsjettet.

    Derimot burde han kanskje be fint om å få fråtre, sidan det vanskeleg å sjå korleis han skal kunne levera eit truverdig forsvar under dei økonomiske rammevilkåra.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel et av de større problemen med og rundt Forsvaret, - at det nettopp ikke blir sagt fra.... noe som kan gjøres på forskjellige måter...
    Man er jo selvsagt nødt til å forholde seg til politiske vedtak, men man kan jo feks gjøre politikere og offentlighet oppmerksom på hva som er mulig og hva som blir konsekvensene av for små bevillinger...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Mer i samme gate, utrolig hva man finner når man har tid i sofaen
    https://www.forsvaretsforum.no/undervannskrigen/356357

    Alle disse peker i samme retning, men ikke nødvendigvis iht. det enkelte kanskje enkle sjeler tenker og vil høre...
    Det er absolutt dyrtid i alle aspekter..

    Det dette også viser, i grand full skala, er den totalt manglende tenkingen på sikkerhet og beredskap i et hav der myndighetene har full kontroll. Ingen, absolutt ingen ser ut til å ha et snev av sikkerhet og beredskap i tankene når kritisk infrastruktur blir bygd. Pengene strømmer inn i store strømmer så hva er problemet..

    På den annen side, hvorfor er man ikke forbauset; TikTok TikTok
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.383
    Antall liker
    2.764
    Mer i samme gate, utrolig hva man finner når man har tid i sofaen
    https://www.forsvaretsforum.no/undervannskrigen/356357

    Alle disse peker i samme retning, men ikke nødvendigvis iht. det enkelte kanskje enkle sjeler tenker og vil høre...
    Det er absolutt dyrtid i alle aspekter..

    Det dette også viser, i grand full skala, er den totalt manglende tenkingen på sikkerhet og beredskap i et hav der myndighetene har full kontroll. Ingen, absolutt ingen ser ut til å ha et snev av sikkerhet og beredskap i tankene når kritisk infrastruktur blir bygd. Pengene strømmer inn i store strømmer så hva er problemet..

    På den annen side, hvorfor er man ikke forbauset; TikTok TikTok
    En svært god artikkel. Den forteller om hvilke enorme utfordringer som infrastrukturen i Nordsjøen gir mht til objektsikring og overvåking. Det er ikke så mange år siden at det var konkludert med at installasjonene i Nordsjøen var umulig å forsvare. Men det var ifm med en direkte åpen konflikt (krig).
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Hva f@&?; er der med våre politikere og ledere
    Beskytte befolkningen mot dårlige nyheter? Slik som man tidligere gjorde med syke folk da man lot være å fortelle de hvor syk de var.

    Jammen har vi klart å sette absolutt alle snyfnyggene og skjelvende aspeløv i styrende posisjoner i dette landet

    Svenskene gjør det helt rett. Budskapet må adresseres og holdes jevnt oppe i den offentlige diskusjonen for å bygge forsvarsevne og utholdenhet. Det tar lang tid å bygge opp.

    Jeg tror Støre og hans like må finne seg et annet land å styre.
    Som sagt før, han fikk tydeligvis ikke med seg så mye på Sjøkrigsskolen ..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Endel interessante betraktninger
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dobbelspor på Ofotbanens ca 4 mil har vært etterlyst i 50 år og lengre... men som den eneste banestrekningen i Norge som konstant har gått med overskudd, skulle pengene brukes i sør.... svenskene har i årevis hatt både planer og penger klar på sin side av grensen...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    2.601
    Sted
    Bergen
    Beklager OT, ble puls...
    Ja, pendlerne i osloregionen trumper alt. Investere i noe som gir klyngende mynt direkte i kassa? Ikke f hvis det kommer fra distriktene.
    Follobanen Follobanen Follobanen
    Dobbeltspor Lillehammer- Moss-Sandefjord mm Dobbeltspor Dobbeltspor

    På vestlandet venter vi med lengsel på godkjent E vei med lovlig gulstripe -- ikke det nei

    På Senja venter de på utbedring av enkeltsporet vei
    Arnøy, Skjervøy; det samme
    Lista er laaaang
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn