Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er lenge siden tyskerne har laget noe biler som holder :) Alle de nye avanserte og unødvendige finessene som ikke holder.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Opplevd kvalitet er som regel vesentlig bedre i en tysker enn en japse. Audi eks-kjøreskolebilen min har gått 230k og bærer ikke preg av slitasje.

    Kjøpte en ny Kia i -14 og den var virkelig dårlig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Ja, interessant observasjon. Det er hva man kjenner som et batteri - to ulike materialer med ulikt galvanisk potensiale og en elektrolytt mellom. Det ene materialet vil opptre som anode og tæres vekk. Om hele karosseriet er rustfritt og opptrer som katode kan det gå hardt utover alt annet, ja. Intensiteten i reaksjonen kommer an på arealet - rustfri nagler og skruer i aluminium går fint i mange år, aluminumsnagler i rustfritt vil bare forsvinne i kontakt med saltvann.
    Jo, men samme korrosjonsproblematikk ser man på brukte Model S og X som er i aluminium. Jeg har også en 20 år gammel aluminiumsbil hvor man kan se samme fenomen. Så alu er ikke rett frem det heller. Men alu for fordelen av lavere vekt.

    Når den 20 år gamle alubilen ser så bra ut fremdeles, er det vanskelig å gå tilbake til standard stål som ruster.

    Men jeg syns også Musk gjør det unødvendig vanskelig for seg selv; de brukte flere år ekstra på å komme i mål med dørene på X, og nå overkomplisereres Cybertruck med sitt rustfrie karosseri.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Opplevd kvalitet er som regel vesentlig bedre i en tysker enn en japse. Audi eks-kjøreskolebilen min har gått 230k og bærer ikke preg av slitasje.

    Kjøpte en ny Kia i -14 og den var virkelig dårlig.
    Ja Kia har dårlig renome av både fosil og El-biler. Toyota av nyere dato er heller ikke som før. Men rust har vært plagsomt hær også. Men driverket har vært veldig godt. Men det er noen ''stativ'' :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.535
    Antall liker
    110.660
    Torget vurderinger
    23
    Kjørte bak en nyere el-KIA i dag, full av rust på bakluke og rundt vunduspusserinnfesting 🙁

    Og Cybertruck er grensesprengende....stygg🤭
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Cybertruck er ubrukbar i tærrenget. Han Elion Musk finner på mye rart. Han skal ikke få en krone av meg :)
    Hvorfor er den ubrukelig i terrenget? Øvrige Tesla modeller har vist seg å ha veldig god fremkommelighet i forhold til type bil.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor er den ubrukelig i terrenget? Øvrige Tesla modeller har vist seg å ha veldig god fremkommelighet i forhold til type bil.
    Lengde, overheng foran / bak, hjuloppheng, feil type dekk og dekktrykk osv.
    For bilen(e) i videoen ser det ut som om de kjører med anti-roll barene innkoplet og det ser (høres) heller ikke ut til at det er lagt inn noen sperrer.
    Om den er god nok offroad får være opp til den enkelte og bedømme utifra sitt personlige behov.
    For meg personlig er den ikke i nærheten.
    Konseptmessig så burde elektrisk drift kunne være omtrent det ultimate til offroad bruk. Det funker helt likt uansett posisjon, det er enkelt å dosere nøyaktig mengde power og en har umiddelbar reaksjon.
    Eneste ulempen er at det blir ganske tungt hvis en samtidig skal ha noe rekkevidde. Og dagens plassering av batteripakka i bunnen er potensielt ikke helt ideelt.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.435
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte bak en nyere el-KIA i dag, full av rust på bakluke og rundt vunduspusserinnfesting 🙁

    Og Cybertruck er grensesprengende....stygg🤭
    Kan være såkalt flyverust som ikke er fjernet tidsnok, slik alle biler er utsatt for.
    Men rundt vinduspusserinnfestning? Vinduspusserakslingen kommer jo ut gjennom bakvinduet...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    I stedet ble det noe som bare oppfyller Elons dystopiske pubertetsfantasier
    Det einaste eg kan førestilla meg, er at dette er ein bil som er meint å treffa ikkje den gruppa av skikkelege handverkarar og entreprenørar som køyrer pickup fordi dei treng drakraft som ein traktor og ofte skal på jobb litt utanfor asfaltert veg.

    Målgruppa må vera det segmentet som køyrer Ford pickup eller Hummer på flat, asfaltert veg, har AR15-rifla i baksetet, Glock'en på låret og kler seg "tactical" for å gå ein tur på butikken. Ut frå det eg les om USA i sladrepressa, er dette eit betydeleg segment blant amerikanske bilkjøparar og deler av det er også bemidla.

    Det er openbert eit anna segment enn Tesla elles har retta seg inn mot: liberalarar frå nordaust og sørvest som liker økologisk mat og europeiske bilar.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Cybertruck er uegnet som annet enn technopynt.

    Sats på denne:


    Eller denne, for en virkelig interessant tilnærming.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.832
    Antall liker
    39.989
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pickup truck er egentlig et helt naturlig segment for elektrifisering. Normal bruk er ikke ekstremt lange distanser, type tvers over Europa i autobahn-hastighet, men lokal kjøring i moderat hastighet med tung last, med tilhenger, i terreng osv. Elektrisk drivlinje gir brutalt dreiemoment fra null omdreininger, nok til å dra omtrent hva som helst, og gir også stor frihet til å utforme plattformen for praktisk nytteverdi. Åpning tvers gjennom fra støtfanger til støtfanger som i Canoo er et godt eksempel. Man kan bare ikke gjøre det med en fossilmotor der.

    Annet eksempel:
    1700045671328.jpeg
    1700045731491.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Lengde, overheng foran / bak, hjuloppheng, feil type dekk og dekktrykk osv.
    For bilen(e) i videoen ser det ut som om de kjører med anti-roll barene innkoplet og det ser (høres) heller ikke ut til at det er lagt inn noen sperrer.
    Om den er god nok offroad får være opp til den enkelte og bedømme utifra sitt personlige behov.
    For meg personlig er den ikke i nærheten.
    Konseptmessig så burde elektrisk drift kunne være omtrent det ultimate til offroad bruk. Det funker helt likt uansett posisjon, det er enkelt å dosere nøyaktig mengde power og en har umiddelbar reaksjon.
    Eneste ulempen er at det blir ganske tungt hvis en samtidig skal ha noe rekkevidde. Og dagens plassering av batteripakka i bunnen er potensielt ikke helt ideelt.
    Det er riktig det du sier dær. Hvis man skal kjøre i ulent tæreng, så må en ha en 4W som er robust og riktig dekktype. Man kan også ha drivstoff på kanne når man er i ødemarka :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er enig i det du sier men det er nå neppe den bruken som er aktuell for de potensielle kundene.

    Vil mer frem til Tesla har ganske god kontroll på antispinn i motsetning til min haldex-VAG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.041
    Antall liker
    14.608
    Og man skjønner hvorfor produsenter av fossilbiler melder «fuck this shit».
    Dette er min favoritt. Ventilblokken i en automatgirkasse. Her er det noen ingeniører som har tenkt en del. Vet ikke som slikt brukes i moderne varianter forsåvidt, dette er essensielt en "datamaskin", bare med hydraulikk istedenfor elektroner. @SAL har sikkert greie på hvordan slikt fungerte / fungerer.

    1700074528455.png
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.949
    Antall liker
    7.667
    Sted
    Holmestrand
    Nei, egentlig ikke, men det er riktig at selve elbilholdet er enklere ettersom en stort sett ikke kan gjøre noe som helst for å sikre lang levetid. Service er stort sett pollenfilter, glidebolter på kalipperene, og så se på den en times tid, noe merkeverksteder tar godt betalt for.
    Et ekstra oljeskift selv er easy-peasy, og slett ikke komplisert.
    Jeg har eid 7 elbiler de siste 7 år, 6 av dem er solgt, og for noen mnd siden hadde jeg en opptelling av hvor mange av dem som har fungert prikkfritt etter at jeg solgte dem, altså uten driftspriblemer: 2 av 6.
    Nå er det én igjen (2020Hyundai Kona) som fortsatt er lytefri.
    Den andre ex-lytefrie 2017-model må ha ny motor, på 76k km 1 år etter garantiutløp. Koster bare kr 120.000,- pluss arbeid. Bilen er verd ca 130-140k kroner.
    Hva slags bil er den som må ha ny motor?
    Et vesentlig problem med bil er at INGENTING repareres lengre. De bare bytter deler.
    Måtte nettopp bytte gearkasse på en Volvo V60. 80 store pluss arbeid. Nokså sikker på at det egentlig var snakk om en justering av sensorer.
    En el-motor må byttes?
    Hva er galt egentlig? Hører «stadig» om elbiler som bytter motor. Hvorfor det? De burde holde LENGE.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.435
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvorfor ikke alle holder lenge, men Hyundai har hatt mye reklamasjoner på Ioniq- og en del Kona-motorer som følge av dårlig lager, og Mercedes B250 har teslamotor med lekkasjeproblemer (kjølevæske) som gir havari. Det er små toleranse mellom stator og rotor (eller hva det nå heter), og de driver med det de kaller Long Life/'livstidsolje' i reduksjonsgiret i motorene også, og det er nok et narrativ.
    Elmotorer har nok best av å kjøres pent, som fossilmotorer.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.726
    Antall liker
    2.525
    Sted
    Endor
    Ja, min umiddelbare reaksjon da jeg så Cybertruck bli vist offentlig for første gang var "forspilt mulighet". Tesla hadde sjansen til å ta det lukrative pickupmarkedet og stikke av med det om de bare hadde bygget en praktisk og plausibelt utseende pickup for Billy, Bob og Joe. I stedet ble det noe som bare oppfyller Elons dystopiske pubertetsfantasier på samme måte som med Twitter og tok evig lang tid å få ferdig med alle merksnodigheter han fant på.

    I mellomtiden gjorde Ford alt rett med F150 Lightning, full av stikkontakter for alt fra sirkelsag til ølkjøler som den er. Kan til og med bruke bilen som batteripakke for huset i off grid mode. Gikk rett hjem hos Bubba & co. Selv venter jeg på et Ford skal finne opp en helelektrisk Ranger. F150 blir i største laget, selv om det tydeligvis nå er mulig å bestille den også i Norge.

    Ford F-150 kommer til Norge med en prislapp litt over en mill ... men .... jeg får den ikke inn i garasjen hvor jeg bor, det er vel ca 4 cm klaring i høyden ved garasjeporten, men 590 cm lengde og 242 cm bredde med speilene utslått er en utfordring, for ikke å snakke om parkering i bygarasjoen i Bergen :ROFLMAO:

    Du kan jo også koble på en domestic vaskemaskin til F-150, eller bruke F-150 som nød-strømforsyning til huset ditt :ROFLMAO:

    Elektrisk Ranger passer nok bedre i Norske forhold ja :cool:
    VW og Audi er uaktuelle, de kjører store operasjoner i ruzzland under andre navn men med samme eiere, og omgår dermed EU sanksjonsregelverket, som de banditter de ser ut til å være
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.832
    Antall liker
    39.989
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En el-motor må byttes?
    Hva er galt egentlig? Hører «stadig» om elbiler som bytter motor. Hvorfor det? De burde holde LENGE.
    Fordi det er så mye lettere å droppe ut hele drivverket, sette inn et nyoverhalt, sende bilen avgårde, og sende drivverket til overhaling enn å la bilen vente i verkstedet mens den plukkes ned i molekyler, repareres, og plukkes sammen igjen. Nærmest uansett hvor feilen måtte ligge i motor, girkasse, inverter etc.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags bil er den som må ha ny motor?
    Et vesentlig problem med bil er at INGENTING repareres lengre. De bare bytter deler.
    Måtte nettopp bytte gearkasse på en Volvo V60. 80 store pluss arbeid. Nokså sikker på at det egentlig var snakk om en justering av sensorer.
    En el-motor må byttes?
    Hva er galt egentlig? Hører «stadig» om elbiler som bytter motor. Hvorfor det? De burde holde LENGE.
    Kva var problemet med kassen?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    12.466
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?

    Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre. BYD Tang er kanskje eneste jeg har funnet så langt, men hvordan er det med navigasjon der nå?

    Den andre, Rolls Royce wannabe kineseren er ikke aktuell tror jeg. Tesla er fullstendig uaktuelt.

    Det er bare snakk om et par år så flytter vel eldstemann ut, og plassbehovet endrer seg. Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?

    Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre.
    De gir bort e-tron nå. Kjøpte en ny velutstyrt 2023 e-tron 55 quattro hos forhandler for en måned siden. Betalte ikke mer enn for en Q4. Kunne få saftig (om enn ikke like stor) rabatt på 2024 Q8 e-tron også. Betaler man full pris for noen elbil nå er man bra dum....
    E-tron/Q8 e-tron er en flott bil, men bruker for mye strøm. Forskjellen til Q4 er enorm - bilen er i en helt annen klasse.....
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette er min favoritt. Ventilblokken i en automatgirkasse. Her er det noen ingeniører som har tenkt en del. Vet ikke som slikt brukes i moderne varianter forsåvidt, dette er essensielt en "datamaskin", bare med hydraulikk istedenfor elektroner. @SAL har sikkert greie på hvordan slikt fungerte / fungerer.

    Vis vedlegget 970035
    Dette blir som analogt. Ikke noe software eller annet dritt :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.949
    Antall liker
    7.667
    Sted
    Holmestrand
    Fordi det er så mye lettere å droppe ut hele drivverket, sette inn et nyoverhalt, sende bilen avgårde, og sende drivverket til overhaling enn å la bilen vente i verkstedet mens den plukkes ned i molekyler, repareres, og plukkes sammen igjen. Nærmest uansett hvor feilen måtte ligge i motor, girkasse, inverter etc.
    Det er klart, jeg har jobbet med service selv på store, kompliserte maskiner så jeg skjønner den biten.
    Men når de bytter «halve bilen», som de så overhaler og selger på nytt til full pris til noen andre, så blir denne strategien litt mistenkelig i mine øyne.
    Deleprisene er ekstreme.
    Timesatsene er svært høye.
    De bruker gjerne mange timer.
    vi endr opp med himmelske regninger - og biler med til dels tvilsom slitestyrke og pålitelighet.
    «Something is rotten in the state of Denmark»
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    De gir bort e-tron nå. Kjøpte en ny velutstyrt 2023 e-tron 55 quattro hos forhandler for en måned siden. Betalte ikke mer enn for en Q4. Kunne få saftig (om enn ikke like stor) rabatt på 2024 Q8 e-tron også. Betaler man full pris for noen elbil nå er man bra dum....
    E-tron/Q8 e-tron er en flott bil, men bruker for mye strøm. Forskjellen til Q4 er enorm - bilen er i en helt annen klasse.....
    Gøy med ulike perspektiver hehe. Gir bort? Den elbilen til ca 600’ koster deg omtrent 85,- per mil.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Hvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?

    Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre. BYD Tang er kanskje eneste jeg har funnet så langt, men hvordan er det med navigasjon der nå?

    Den andre, Rolls Royce wannabe kineseren er ikke aktuell tror jeg. Tesla er fullstendig uaktuelt.

    Det er bare snakk om et par år så flytter vel eldstemann ut, og plassbehovet endrer seg. Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
    Hva med Kia ev9 den er jo passe diger
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
    Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.

    Når ein kjøper eldre bruktbil er/var det vanleg å få med ein "bruktbilgaranti", gjerne 3 mnd, men gjerne lengre også. Det burde jo vera mogleg å få tilsvarande forsikring på eigen (brukt)bil, og ikkje utenkeleg at det er billigare enn å byta til ny bil som uansett er for stor om eit par år?

    Sjekka så vidt "toppkasko" hjå Sparebank1, og den skal dekkja
    Maskinskade er tilfeldig og plutselig mekanisk skade på motor, girkasse/clutch, drivverk, motorens og automatgirkassens elektroniske hovedstyreenhet, samt hybrid-/elbilers batteripakke.
    Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.659
    Antall liker
    11.670
    Det har nok vært en utvikling ja.

    Før all elektronikken kom inn i bildet, måtte man kjøre "med et egg på gasspedalen". Alt annet enn hva Mercedesføreren gjorde; han satt jo bare med klampen i bånn, mer eller mindre. Det er mye mer opp til sjåføren på gammeldagse biler. Vil anta det finnes førere som relativt greit hadde kjørt Mercedes'en helt opp, "antispinn"-funksjonen ligger jo hos føreren med en sånn bil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.

    Når ein kjøper eldre bruktbil er/var det vanleg å få med ein "bruktbilgaranti", gjerne 3 mnd, men gjerne lengre også. Det burde jo vera mogleg å få tilsvarande forsikring på eigen (brukt)bil, og ikkje utenkeleg at det er billigare enn å byta til ny bil som uansett er for stor om eit par år?

    Sjekka så vidt "toppkasko" hjå Sparebank1, og den skal dekkja


    Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.
    Det finnes forsikring som dekker mye av slike havari og man får og kjøpt utvidet garanti til en ganske solid kostnad. Selger du en dyr bil tidlig realiserer du et ganske stort tap og ny koster mye. Alternativt kan du sette av det du tenker å bruke på en ny på høyrente og ta reparasjonene som ikke dekkes av forsikringen på egen kappe om de kommer. Har fungert bra for meg i alle år...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Før all elektronikken kom inn i bildet, måtte man kjøre "med et egg på gasspedalen". Alt annet enn hva Mercedesføreren gjorde; han satt jo bare med klampen i bånn, mer eller mindre. Det er mye mer opp til sjåføren på gammeldagse biler. Vil anta det finnes førere som relativt greit hadde kjørt Mercedes'en helt opp, "antispinn"-funksjonen ligger jo hos føreren med en sånn bil.
    Nettopp - tullete test !
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.

    Når ein kjøper eldre bruktbil er/var det vanleg å få med ein "bruktbilgaranti", gjerne 3 mnd, men gjerne lengre også. Det burde jo vera mogleg å få tilsvarande forsikring på eigen (brukt)bil, og ikkje utenkeleg at det er billigare enn å byta til ny bil som uansett er for stor om eit par år?

    Sjekka så vidt "toppkasko" hjå Sparebank1, og den skal dekkja


    Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.
    Jeg kjøpte nylig to år ekstra garanti på min Volvo XC90 for 12 000 kr, dvs utvidet fra 5 til 7 år for 6000kr/år. Synes det var billig og gjør uansett bilen lettere omsettbar om det er et par år igjen på garantien. Jeg vil nemlig ikke sitte med en slik bil etter garantitiden.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    12.466
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De gir bort e-tron nå. Kjøpte en ny velutstyrt 2023 e-tron 55 quattro hos forhandler for en måned siden. Betalte ikke mer enn for en Q4. Kunne få saftig (om enn ikke like stor) rabatt på 2024 Q8 e-tron også. Betaler man full pris for noen elbil nå er man bra dum....
    E-tron/Q8 e-tron er en flott bil, men bruker for mye strøm. Forskjellen til Q4 er enorm - bilen er i en helt annen klasse.....
    Veldig fine biler, men veldig mye mindre enn Q7.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn