Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og der gikk nok batteriet mitt til he...
    Ja, ja, det holdt 4,5 år og 135 000 km.
    Det burde kanskje ha holdt litt til, men det er vel innafor.
    Burtema som er nærmest hadde ikke, må til Thansen et par mil unna.
    Der er det litt dyrere, men har bestandig hatt god erfaring med Exide, så det er greit nok. Koster rundt 1500-1600,-. Eneste er at det blir en kald opplevelse å bytte det, har kun friluftsgarasje...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.404
    Antall liker
    39.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel store mengder lithium i de store saltørkenene (uttørkede saltsjøer) i Sør-Amerika. Trenger ikke grave veldig dypt for å utvinne det der.
    I Nord-Amerika også. Det er noen grunner til at Teslas batterifabrikk ligger i Nevada. Ga ikke mye mening å utvinne litium i Sør-Amerika, frakte det til Panasonic i Japan, for så å frakte battericeller tilbake til California.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Ja, i det hele tatt finnes lithium der det finnes uttørkede saltsjøer. Lithium er vel nr. 3 i det periodiske system, så et av de stoffene det finnes mest av.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Statens vegvesen mener det må jobbes mer med hvordan disse funksjonene skal utformes. Kanskje skal ikke alt være på en berøringsskjerm.

    Kanskje ikke. Eller når Elon skal øke inntjeningen enda litt ved å fjerne spaker for blinklys og erstatte dem med knapper på rattet, kanskje det rett ikke skulle vært en lovlig løsning.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.617
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre
    Kanskje ikke. Eller når Elon skal øke inntjeningen enda litt ved å fjerne spaker for blinklys og erstatte dem med knapper på rattet, kanskje det rett ikke skulle vært en lovlig løsning.
    Eg kan rett og slett ikkje skjøna poenget (til Elon): ein hendel på sida av rattet let deg styra blinklyset berre ved å endra handgrep på venstrehanda, knappane på rattet kjem rett framom brystet og endrar posisjon heile tida. Legg til at blinklys er ein finesse du må bruka heile tida, og ikkje kan utsetja til situasjonen er oversiktleg. Legg til at "hendel"-grensesnittet er temmeleg standardisert. Kva tenkte dei på, og korleis kom dette gjennom brukartestane?

    ... og kor store summar er det å spara på å flytta knappane frå rattstamma til rattet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Jeg slår av berøringsskjermen når jeg kjører (eller bruker den kun til å vise hva som spilles på anlegget i bilen). Må fremdeles bruke den for å endre på rattvarme, setevarme og seteventilasjon, men dette står på samme innstilling som da jeg stoppet, så det er sjelden behov for å endre det. Akkurat disse valgene er tilgjengelige selv når skjermen er av, men hvorfor det ikke finnes egne knapper for å velge det på førersiden forundrer meg. På passasjersiden kan de jo godt være på berøringsskjermen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    ^Statens vegvesen mener det må jobbes mer med hvordan disse funksjonene skal utformes. Kanskje skal ikke alt være på en berøringsskjerm.

    Kanskje ikke. Eller når Elon skal øke inntjeningen enda litt ved å fjerne spaker for blinklys og erstatte dem med knapper på rattet, kanskje det rett ikke skulle vært en lovlig løsning.

    Rart ikke EU er på ballen. De regulerer jo alt annet.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Eg kan rett og slett ikkje skjøna poenget (til Elon): ein hendel på sida av rattet let deg styra blinklyset berre ved å endra handgrep på venstrehanda, knappane på rattet kjem rett framom brystet og endrar posisjon heile tida. Legg til at blinklys er ein finesse du må bruka heile tida, og ikkje kan utsetja til situasjonen er oversiktleg. Legg til at "hendel"-grensesnittet er temmeleg standardisert. Kva tenkte dei på, og korleis kom dette gjennom brukartestane?

    ... og kor store summar er det å spara på å flytta knappane frå rattstamma til rattet?

    Sparer en dollar. En dollar her og en dollar der blir mye penger når man produserer hundretusenvis. Alt med Tesla er valgt utfra at det skal være billig å produsere. Tesla har gjort mye riktig når det gjelder drivverk og batterier, men at de har blitt et forbilde for bilindustrien på den måten at man nå i praksis kan drite i å designe interiører, er en tragedie....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.394
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Eg kan rett og slett ikkje skjøna poenget (til Elon): ein hendel på sida av rattet let deg styra blinklyset berre ved å endra handgrep på venstrehanda, knappane på rattet kjem rett framom brystet og endrar posisjon heile tida. Legg til at blinklys er ein finesse du må bruka heile tida, og ikkje kan utsetja til situasjonen er oversiktleg. Legg til at "hendel"-grensesnittet er temmeleg standardisert. Kva tenkte dei på, og korleis kom dette gjennom brukartestane?

    ... og kor store summar er det å spara på å flytta knappane frå rattstamma til rattet?
    Sikker på at han gjorde det for å spare penger? Tenker kanskje han gjorde det like mye for å få PR… Ingen annonsering av Tesla, allikevel skrives det mye om Tesla i media…
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ikke noe annet enn kostnadsreduksjon som ligger bak det der.

    Nå er jo jeg i utgangspunktet temmelig analog og jeg har begrenset sans for å betjene alt via en diger midtmontert iPad og berøringsfølsomme «knapper» på rattet.
    Men, det er jo mye billigere å produsere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Ikke noe annet enn kostnadsreduksjon som ligger bak det der.

    Nå er jo jeg i utgangspunktet temmelig analog og jeg har begrenset sans for å betjene alt via en diger midtmontert iPad og berøringsfølsomme «knapper» på rattet.
    Men, det er jo mye billigere å produsere.
    Og funksjonaliteten kan oppdateres via software. Billigere og mer praktisk for produsenten. Farligere og mer kronglete for forbrukeren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.404
    Antall liker
    39.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Farligere og mer kronglete for forbrukeren.
    Uenig. Over the air software-oppdateringer er smått genialt. Alltid oppdaterte GPS-kart, nye funksjoner og bug fixes tilgjengelig etter hvert som de blir tilgjengelige. Behøver ikke innom noe verksted eller bale med CD-ROM. Min 2013-modell Model S er en langt bedre bil nå enn da den var ny.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nå er det vel bruk i trafikk han mener.

    Trykkbrytere, spaker og vribrytere er langt enklere å betjene uten å ta blikket vekk fra kjørebanen, enn å betjene berøringsfølsomme skjermer. Det samme med tilsvarene rattbetjeninger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. At det å flytte ting inn på en skjerm er åpenbart enklere når det gjelder oppdatering og feilretting. At man har GPS-kart som oppdateres jevnlig er jo en ting (er det biler som ikke har det lenger?), men det jeg snakker om er ting man bruker mens man kjører som krever at man må se på skjermen.
    Jeg synes f.eks. at det er greit med en knapp på rattet der man kan styre lydanlegget. Jeg har en "rulleknapp" på rattet jeg kan bruke for å velge spillelister og sanger - alt kommer opp i HUD så jeg slipper å ta blikket fra veien.
    At det er fysiske spaker for å styre ting som blinklys o.l. Fysiske knapper for å stille inn setene. Logisk plasserte knapper for f.eks. rattvarmer.

    At man har enkelte funksjoner som man stiller inn før man starter og som kan fikses og oppdateres remote er selvfølgelig en fordel, men det er ikke det jeg snakker om.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har aldri kjørt tesla, men det må jo være slitsomt med oppdateringer hele tiden, dessuten hvor mange oppdateringer av blinklys er nødvendig? Standarden ble satt for 60-70 år siden og fungerer etter intensjonen. Hold det på en bryter, blinklysa skal brukes veldig ofte.
    Trenger ikke 50 brukerundersøkelser og oppdateringer for man ikke klarer å bestemme seg for om blinklysa skal betjenes fra radio, hanskerom, rattet, håndbevegelser eller AI.
    Ha det på en spak, det funker, akkurat som at gass, bremsj og klutsj er en pedal, det funker og er bevist gjennom trilliarder av km med kjøring...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Det er jo stort sett bare på Internettforum men har øyene 100% på veien uansett...
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    846
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    Hvis det blir for stort ramaskrik av mangel på blinklysspak , så kan jo være Tesla går tilbake på det og tilbyr tradisjonell pendel , slik som yoke/ratt saken.
    Ifølge test fra What Car, ble testeren vandt til knappene rimelig kjapt, ca 2 dager
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.404
    Antall liker
    39.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den ideelle løsningen er kanskje yoke med knapper på rattet for fingre og tomler, drive-by-wire med ca en halv tørn fra lock til lock, veldig hastighetsavhengig, og heads up-display i frontruten. Og autopilot.

    Det dustete med Teslas yoke er at det ikke er drive by wire, men fortsatt mekanisk forbindelse, derfor også nødvendig å «hanke ratt» ved å skifte grep, og da blir det bare klønete. Trasset ut av you-know-who som en gimmick før teknologien til å bruke det var klar.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Eksempelet med blinklysene på Tesla er nå en ting. Selv om man har noe som fungerer bra betyr ikke det at man ikke skal prøve å gjøre det bedre. Og det kan jo være at det bare er vi "oldies" som misliker nye løsninger, men det betyr jo ikke at vi tar feil ;)
    Det burde vel ikke være spesielt vanskelig å være enig i at alt som trekker oppmerksomheten bort fra veien når man kjører er potensielt farlig.

    Når det spesielt gjelder blinklysløsningen på Tesla er jo problemet at du ikke automatisk vet hvilken vei du skal skyve knappen. Hvis du kjører i en venstresving og skal svinge til høyre rett etter svingen (som f.eks. i en rundkjøring - er rundkjøringen trang kan det t.o.m. hende at du må skyve knappen til venstre for å aktivere høyre blinklys) skal du da skyve bryteren opp eller ned? Når du får tenkt deg om ser du jo at du skal skyve den ned, men det krever et kognitivt skift som tar oppmerksomheten bort fra veien (selv om du ikke behøver å se på en skjerm for å aktivere blinklyset).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nye løsninger bidrar jo til flere dødsulykker viser det seg.
    Jeg tenker at man ikke skal prøve å finne opp hjulet på nytt altfor mange ganger uten å teste det skikkelig.
    Når det er sagt var det mye dårlige løsninger i bilens barndom før man siden fant "standarden"
    Men på den tiden var det 4 biler og 25 hester på veien og trafikken i 30kmt
    I dag er veiene stappfulle og hastigheten betydelig høyere
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.617
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre
    Den ideelle løsningen er kanskje yoke med knapper på rattet for fingre og tomler, drive-by-wire med ca en halv tørn fra lock til lock, veldig hastighetsavhengig, og heads up-display i frontruten. Og autopilot.
    Kva er eigentleg fordelane med yoke-ratt, bortsett frå at det ikkje dekkjer konsollet?

    Eg har forstått det slik at på fly kan du skyva det opp og ned for å styra eitt eller anna, og det har jo meining når du skal styra opp og ned også.

    When the yoke is pulled back, the nose of the aircraft rises. When the yoke is pushed forward, the nose is lowered. When the yoke is turned left, the plane rolls to the left, and when it is turned to the right, the plane rolls to the right.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Eksempelet med blinklysene på Tesla er nå en ting. Selv om man har noe som fungerer bra betyr ikke det at man ikke skal prøve å gjøre det bedre. Og det kan jo være at det bare er vi "oldies" som misliker nye løsninger, men det betyr jo ikke at vi tar feil ;)
    Det burde vel ikke være spesielt vanskelig å være enig i at alt som trekker oppmerksomheten bort fra veien når man kjører er potensielt farlig.

    Når det spesielt gjelder blinklysløsningen på Tesla er jo problemet at du ikke automatisk vet hvilken vei du skal skyve knappen. Hvis du kjører i en venstresving og skal svinge til høyre rett etter svingen (som f.eks. i en rundkjøring - er rundkjøringen trang kan det t.o.m. hende at du må skyve knappen til venstre for å aktivere høyre blinklys) skal du da skyve bryteren opp eller ned? Når du får tenkt deg om ser du jo at du skal skyve den ned, men det krever et kognitivt skift som tar oppmerksomheten bort fra veien (selv om du ikke behøver å se på en skjerm for å aktivere blinklyset).
    Dette blir jo bare teoretisk babbel, i den virkelige verden så har man jo bråkete barn bak, gnålende kone i passasjersetet og kanskje ei baconpølse i labben...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    "Kva er eigentleg fordelane med yoke-ratt, bortsett frå at det ikkje dekkjer konsollet?"

    Det hindrer at du holder rattet i 10-på-2 stilling (som du skulle gjøre før airbag kom). Holder du det slik (eller kanskje holder hånda enda høyere på rattet) og airbagen blir utløst er det en stor sjanse for at du får handa de i panna i rimelig stor hastighet
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Det dustete med Teslas yoke er at det ikke er drive by wire, men fortsatt mekanisk forbindelse, derfor også nødvendig å «hanke ratt» ved å skifte grep, og da blir det bare klønete. Trasset ut av you-know-who som en gimmick før teknologien til å bruke det var klar.
    Cybertruck er drive by wire til info
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Som gammel pilot må jeg få legge til at Yoke har sin berettigelse i store passasjerfly og småfly som skal flys "pent" med "rett side" opp det aller meste av tiden. Dvs i to akser som en bil, ( høyre/venstre og fram/bak ) skjønt fly ikke gjerne rygger. Og all opp og ned flygingen ( bytte av høyde over bakken ) utføres meget sedat og forsiktig. Hvis man derimot ønsker å fly i alle tre akser, og å utnytte denne muligehten fullt ut ( slik at svigermor blir flysyk og ALDRI mer vil sitte på ) ja da skal man ikke ha en yoke, da skal man ha en stikke! Enkelt sagt så bir det for tregt å rote med en yoke hvis man skal fly noe som er "morro"! Så den dagen Tesla kommer med en funksjonell "flybil" vl den ganske sikkert ha stikke! Skjønt den kommer sikkert med en PC som styrer hele greia slik at sjåføren ikke får stor glede av dette!
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    811
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Stikke har vel allerede vært prøvd.
    Var det ikke en Saab 9000 som bytta ut girstanga med stikke en gang sent på 80, tidlig på 90 tallet. Intet ratt i bilen.

    Ferrari erstattet vel blinklysbryteren med 458 modellen, og har ikke sett seg tilbake om jeg husker rett. Rapportene har vel vært at det er enklere å lære seg enn man først fryktet.

    Men ratt som ikke er "runde" er bare for dumt! I en nødsituasjon trenger man ett ratt man kan bruke uten å krysse hendene 720 grader!
    Gjelder til dels også ratt som er flate under...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.334
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Husker en gammel Top Gear utsendelse, der Jeremy Clarckson utdelte "The biggest award" til "The most unique
    achievement of the British Auto Industry in the last 20 years":
    Det firekantet rattet i en Austin Allegro 😂 😂 😂
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Men som nevnt - med et slikt ratt unngår du dødsulykker fordi airbagen sender armen din midt i panna i 400 km/t hvis du holder litt høyt på rattet om den blir utløst. Jeg er bevisst på dette når jeg kjører, men likevel har jeg en tendens til å holde rattet litt feil.

    Hvor stort problem dette er er jeg usikker på, men kjørelærere i England (kanskje også her) lærer ungdommen å holde rattet "kvart-på-tre".
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.617
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre
    Men som nevnt - med et slikt ratt unngår du dødsulykker fordi airbagen sender armen din midt i panna i 400 km/t hvis du holder litt høyt på rattet om den blir utløst. Jeg er bevisst på dette når jeg kjører, men likevel har jeg en tendens til å holde rattet litt feil.

    Hvor stort problem dette er er jeg usikker på, men kjørelærere i England (kanskje også her) lærer ungdommen å holde rattet "kvart-på-tre".
    Eg er også usikker på kor stort problem dette er, og kor mykje skilnad det er mellom ti-på-to og kvart-på-tre. Hunch er at det kjem an på geometrien mellom ratt og førar, og at den verkeleg store risken er dersom du må ta handa frå rattposisjon for å betjena knappar på rattet du eller ikkje når med fingrane (eller hornet).

    Eit kjapt nettsøk indikerer at korte sjåførar oftare vert skadde av (særleg eldre) airbag-ar, og at fulle sjåførar får mindre skadar fordi dei ikkje får til å "brace for impact".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.625
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lagt merke til at ved lengre kjøring har mange en tendens til å holde i rattet med en hånd og legge den øverst på rattet (jeg gjør sikkert det samme). Da er det lett å svinge både til høyre og venstre med bare en hånd, men skjer det noe uventet og airbagen blir utløst har du problemer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.404
    Antall liker
    39.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt forskjell på rattutslag da ;)
    Derfor må det kombineres med steer by wire og hastighetsavhengig følsomhet, slik at åtti-nitti grader rattpådrag ved en parkeringsmanøver gir maksimalt utsving på hjulene, mens det blir langt mindre nervøst i høye hastigheter.

    Kan selvsagt også gjøres hydraulisk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Blir vel ikke mye styrefølelse av slikt. Kan vel kanskje kombineres med force feedback, men ser for meg det blir dødt og kjedelig.
    For en bybil/pendlerbil så er det jo en god ide
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Derfor må det kombineres med steer by wire og hastighetsavhengig følsomhet, slik at åtti-nitti grader rattpådrag ved en parkeringsmanøver gir maksimalt utsving på hjulene, mens det blir langt mindre nervøst i høye hastigheter.

    Kan selvsagt også gjøres hydraulisk.
    Og så må det selvsagt gjøres tilgjengelig utenfra bilen slik at Politi ( og hackere ) kan ta over kontrollen av bilen med fjernstyring og stoppe den pent ved veikanten. Joda!! Så trygt så!

    Fokker laget en flymaskin som het F100. Den var slik innrettet at radarflygeleder kunne kontakte datamaskinen i flyet via noe som het "mode S" og regulere hastigheten slik at det ble færre forsinkelser og flere fly kunne lande innenfor et kortere tidsrom. Spare penger, drivstoff forbruk og det grønne skiftet og alt det der. Ja det grønne skiftet var det vel få som tenkte på den gangen. Men uansett så protesterte (heldigvis) pilotorganisasjonene så kraftig at dette ble skrinlagt. De ønsket faktisk å ha full kontroll over maskinen. Og jeg er og var 100% enig med dem. Det er ikke alltid at det å overlate ting til datamaskiner ( fly/drive by wire ) er det beste.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.607
    Antall liker
    25.602
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    F-16 var fly-by-wire.
    Ang. blikklysbrytere er selvfølgelig Citroën CX kulest. Ingen autoretur selvfølgelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn