Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Og så må det selvsagt gjøres tilgjengelig utenfra bilen slik at Politi ( og hackere ) kan ta over kontrollen av bilen med fjernstyring og stoppe den pent ved veikanten. Joda!! Så trygt så!

    Fokker laget en flymaskin som het F100. Den var slik innrettet at radarflygeleder kunne kontakte datamaskinen i flyet via noe som het "mode S" og regulere hastigheten slik at det ble færre forsinkelser og flere fly kunne lande innenfor et kortere tidsrom. Spare penger, drivstoff forbruk og det grønne skiftet og alt det der. Ja det grønne skiftet var det vel få som tenkte på den gangen. Men uansett så protesterte (heldigvis) pilotorganisasjonene så kraftig at dette ble skrinlagt. De ønsket faktisk å ha full kontroll over maskinen. Og jeg er og var 100% enig med dem. Det er ikke alltid at det å overlate ting til datamaskiner ( fly/drive by wire ) er det beste.
    Intressant! Har du en link till det?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Intressant! Har du en link till det?
    F100 ble produsert fra 1987 så den diskusjonen må ha forgått noen år tidligere, ca 1985 skulle jeg tro. Så vidt jeg vet ble det aldri implementert i noen av de produserte maskinene. Pilotene ønsket selvsagt ikke at en på bakken uten flysertefikat skulle kunne redusere hastigheten slik at flyet falt ut av himmelen. Og vi som flygeledere ønsket heller ikke det ektraarbeidet det ville være å passe hastigheten for de flyene som vi hadde på vektoring. Sitter du og vektorerer fly inn til finale er det greit å kunne si: "redusert til xx knop" men å gjøre det selv og dertil måtte følge opp og ha ansvaret for at flyet virkelig holdt den hastigheten mente vi ville bli for stor arbeidsbelastning for en som allerede var opptatt med å ha ansvar for terrengklarering og navigasjon inn til finale. Det er greit nok å gi en ordre om å gjøre "så og så", men å ha ansvaret for å fysisk gjøre det blir noe helt annet.
    Slik jeg forsto det kom hele ideen fra en teknofreak av en dataingeniør, ikke fra ATC eller flyoperativt miljø.
    Link har jeg ikke fordi dette ligger så langt tilbake i tid. Mulig du kan finne en "oldsak" i flygerforeningen som husker dette?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Det dukker nok snart opp et svar. "Har hatt amerikansk el-bil siden da og da og aldri hatt disse problemene."
    Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet er stappet med strøm.
    Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.808
    Antall liker
    13.305
    Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet ikke er stappet med strøm.
    Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
    Tja, jeg har på min i underkant av 40 mil rekkevidde om sommeren og kanskje 30 mil en kald vinterdag. På snart 10 år og 115.000 kilometer kjørt har jeg aldri hatt problemer med rekkevidde, kunne ta bilen og kjøre dit jeg vil eller noe lignende. Jeg har stått i ladekø to ganger og tilsammen kanskje 10 minutter. Om jeg mot formodning en gang skal gå på en smell så er det hurtigladere i alle relevante retninger hjemmefra maks 7 mil unna, og da har jeg begrenset meg til Teslas egene langs motorveiene. Om det skulle knipe enda mer finnes det andre alternativer, også fra Telsa forsåvidt, enda nærmere.

    Om folk plutselig skal kjøre en tur på 20-30-40 mil så har de i alle fall en helt annen spontanitet i livet sitt enn hva jeg har. Tidligere var gullstandarden å kunne kjøre fra Trondheim til Praha omtrent uten pissestopp så hva man skal kunne forvente endrer seg stadig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man.må som regel over et ferjestrekk så.pissingen er ikke noe problem.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet ikke er stappet med strøm.
    Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
    De har en plan med det: du skal ikke kjøre så mye som du pleide, noe av det samme som sukker avgift på brus....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Tesla har en plan om å få dumme damer som heter Karen til å drite seg ut.

     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.868
    Antall liker
    16.184
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet er stappet med strøm.
    Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
    Jeg har en mistanke om at du ikke helt forsto sketchen 😜
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En kolega kjøpte seg Tesla i dag. Han ville jeg skulle verve han. Da fikk han 2500kr i avslag på bilen(5000kr før) og jeg får 7500 poeng som jeg kan løse inn i f eks akselerasjon boost på min. Da går min 0-100kmt fra 5 sek til 4,4 sek og ca 100 hk ekstra. Tenkt hva en slik oppgradering hadde kostet med bensin eller diesel(og fremdeles hatt garanti) Vi har nå byttet begge fossile bilene våre i elbiler. Den første var en bmw i3 som vi kjøpte nesten 3 år siden. Knall fornøyd. De som hater elbiler ler seg i hel og mener vi har blitt lurt. Naive meg venter i spenning.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det har du jo sikkert bruk for.
    Nja. Men det var et eksempel hva som lett går an med en elbil. Ikke sikkert jeg gjør det, men må en være fornuftig? På en annen side, når akselererte jeg hardt sist? Skjer så si aldri🥴
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    En kolega kjøpte seg Tesla i dag. Han ville jeg skulle verve han. Da fikk han 2500kr i avslag på bilen(5000kr før) og jeg får 7500 poeng som jeg kan løse inn i f eks akselerasjon boost på min. Da går min 0-100kmt fra 5 sek til 4,4 sek og ca 100 hk ekstra. Tenkt hva en slik oppgradering hadde kostet med bensin eller diesel(og fremdeles hatt garanti) Vi har nå byttet begge fossile bilene våre i elbiler. Den første var en bmw i3 som vi kjøpte nesten 3 år siden. Knall fornøyd. De som hater elbiler ler seg i hel og mener vi har blitt lurt. Naive meg venter i spenning.
    Veldig nyttig oppgradering på drag race og i lyskryss ikke minst, og man kan måle pikk som smågutter gjør, og man HATER ikke elbil bare fordi man ikke hyller den.
    Det finnes en mellomting. Du har vel informert forsikringsselskapet ditt?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Veldig nyttig oppgradering på drag race og i lyskryss ikke minst, og man kan måle pikk som smågutter gjør, og man HATER ikke elbil bare fordi man ikke hyller den.
    Det finnes en mellomting. Du har vel informert forsikringsselskapet ditt?
    For det første så har jeg ikke gjort det enda, og det er ikke sikkert jeg gjør det. For det andre velger noen preformance enda det koster mere, men gjør det for gøy. Trenger ikke måle pikk av den grunn. For det tredje så må en ikke kjøre dragrace bare fordi en har en bil som akselerere godt. Og når det hjalt hat til elbil, så var det ikke deg jeg tenkte på. Men når en er veldig skeptisk til elbil og tror batteriet går filleveien etter noen år, for å så velge å kjøpe hybrid for en har mere troen på det… Og bare så det er sagt, jeg er ikke elbil frelst. Ble bare lei av moderne motorers kompleksitet for å gjør de mere miljøvennlig. Og til slutt. Har hatt gamle US biler med V8 og det kan være jeg kjøper moro bil igjen en gang.
    Jeg er en rebel. Kommer ikke til å varsle forsikringen viss jeg bruker vervepremier på noen hk ekstra😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    For det første så har jeg ikke gjort det enda, og det er ikke sikkert jeg gjør det. For det andre velger noen preformance enda det koster mere, men gjør det for gøy. Trenger ikke måle pikk av den grunn. For det tredje så må en ikke kjøre dragrace bare fordi en har en bil som akselerere godt. Og når det hjalt hat til elbil, så var det ikke deg jeg tenkte på. Men når en er veldig skeptisk til elbil og tror batteriet går filleveien etter noen år, for å så velge å kjøpe hybrid for en har mere troen på det… Og bare så det er sagt, jeg er ikke elbil frelst. Ble bare lei av moderne motorers kompleksitet for å gjør de mere miljøvennlig. Og til slutt. Har hatt gamle US biler med V8 og det kan være jeg kjøper moro bil igjen en gang.
    Jeg er en rebel. Kommer ikke til å varsle forsikringen viss jeg bruker vervepremier på noen hk ekstra😉
    Min daværende Outlander dieselpurke ble oppgradert over nett i 2010 den også, fra hele 140 til 190 hk, men siden den ikke hadde internettforbindelse innebygget så gikk det via pc koblet til nettet med internettdeling fra mobtel og videre inn i OBD2-porten. Det var tider det. 🙂
    Men synes du ikke det er litt gøy å vedlikeholde fossililer slik at de holder lenge da?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.159
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min daværende Outlander dieselpurke ble oppgradert over nett i 2010 den også, fra hele 140 til 190 hk, men siden den ikke hadde internettforbindelse innebygget så gikk det via pc koblet til nettet med internettdeling fra mobtel og videre inn i OBD2-porten. Det var tider det. 🙂
    Men synes du ikke det er litt gøy å vedlikeholde fossililer slik at de holder lenge da?
    Har oppgrader flere av dieselpurkene mine og. Gøy å vedlikeholde? Tja, det må jo til. Men tilkokset innsug og flere turboer og komplisert vakuum system… Ble lei jeg..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis Tesla kan gi 100hk ved hjelp av noen tastetrykk kan de også fjerne 100hk ved hjelp av noen tastetrykk
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Tesla kan gi 100hk ved hjelp av noen tastetrykk kan de også fjerne 100hk ved hjelp av noen tastetrykk
    Man får vel strengt tatt ikke 100 hk ettersom bilen i utgangspunktet er dimensjonert med kraftigere ytelser (batteriet kan avgi mer strøm, ledningsnettet tåler mer effekt og motorer som kan yte mer), men Tesla opphever en redusering av tilgjengelig effekt. Det tastetrykket koster vel Tesla ingenting, og bilen får oversendt nye data som opphever 'strupingen'.

    Kommer an på hvordan man ser på forretningsmodellen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.584
    Sted
    Sørlandet
    Vi skriver 2024 og fortsatt er det mennesker der ute som ikke har innsett elbilenes overlegenhet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Vi skriver 2024 og fortsatt er det mennesker der ute som ikke har innsett elbilenes overlegenhet.
    Ja, de er helt overlegne fossilbiler.
    Elbilen min anslår rundt 25-30 mil nå i sprengkulda, om sommeren anslår den rundt 50 mil, begge tilfeller som fulladet.
    Hvilke fossilbiler kan skryte av at rekkevidden øker fra 100 til 200 mill om sommeren?

    Den fullades fra 10-100 % på ca 50 minutter nå i sprengkulda på hurtiglader, til sommeren halveres tiden til rundt 25-30 min.
    Hvilke fossilbiler kan skryte av at fyllingstiden halveres fra 4-5 til 2,5 minutter om sommeren?

    Om en 7-8 år vil den sannsynligvis ha mistet 15-20 % av batterikapasiteten, og den vil avta ytterligere, og ladehastigheten vil også avta.
    Hvilke fossilbiler kan skryte av at tanken og påfyllingsrøret krymper, og krymper, og krymper, og til slutt eventuelt kollapser?

    Etter 8 år vil det jf dagens pris koste rundt 450k kroner + arbeid å bytte batteri på iaf min elbil dersom det plutselig knekker av en eller annen årsak, og uansett mer enn bilens verdi.
    Hvilken fossilbil kan skryte av en så verdifull drivstofftank?

    Om en er prisgitt hurtigladere og ikke kan lade hjemme, hvilke fossilbiler kan skryte av spontane gleder som fyllekøer på utfartsdager, ofte trengsel på bensinstasjoner, bør/må ha app for å planlegge/orientere seg over hvor bensinstasjonene er når en skal på tur på ukjente veier og retninger, drivstoffpumper som ikke shaker hands med påfyllingsrøret/ikke virker? Ikke kan fossilbilfolk spise gourmetmiddag og annen slankemat på mækkær'n akkurat mens de fyller tanken heller, ettersom de må holde i pistolen.

    Om en elbilmotor blir kaputt så får en gleden av en helt ny motor til kr 120.000+++, også etter garantitidens utløp etter 5 år, mens en fossilbilmotor må nøye seg med ny del.

    Fossilbiler er også beheftet med spylervæske som tiner i motorrommet i sprengkulda dersom en ikke har passet på/har glemt å tilsette frostvæskekonsentrat. På elbiler holder den seg fast, fin og frosset, slik naturkreftene tilsier.

    Elbiler er fullstendig overlegen på spennende brukeropplevelser.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.561
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Tesla opphever en redusering av tilgjengelig effekt
    Det er jo vanleg med temmeleg mange ting at tilgjengeleg effekt/funksjon er redusert/begrensa av firmware, ikkje av reint fysiske grenser? Det er jo slik produsenten kan prisdifferensiera?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Begynner snart å tro at du har noe imot elbiler..
    Tror hva du vil.
    "Jeg synes ikke noe om VU-metere, liker ikke å måtte snu LP-plata, liker ikke altfor høy lyd, liker ikke trekkspill og svensktoppar, og liker ikke båndsalat i kassettspilleren" = det samme som å ikke like bra stereoanlegg og god lyd da, eller?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo vanleg med temmeleg mange ting at tilgjengeleg effekt/funksjon er redusert/begrensa av firmware, ikkje av reint fysiske grenser? Det er jo slik produsenten kan prisdifferensiera?
    Ja, etter spotify-metoden: få produktet, betal for opplesing av innebygde tilleggsmuligheter.
    Egentlig en utrolig smart forretningsmodell.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.808
    Antall liker
    13.305
    Nøkkelen til Model S ser i alle fall ut til å takke vask på 40 grader og sentrifugering på 1600 omdreininger greit, det er da noe.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man får vel strengt tatt ikke 100 hk ettersom bilen i utgangspunktet er dimensjonert med kraftigere ytelser (batteriet kan avgi mer strøm, ledningsnettet tåler mer effekt og motorer som kan yte mer), men Tesla opphever en redusering av tilgjengelig effekt. Det tastetrykket koster vel Tesla ingenting, og bilen får oversendt nye data som opphever 'strupingen'.

    Kommer an på hvordan man ser på forretningsmodellen.
    poenget mitt var mere easy come easy go. De kan ta vekk denne tuningen like lett som de ga deg den. Er litt skummelt med biler koblet på nettet og med alle tillatelser på plass for produsent til å gjøre endringer (uten ditt samtykke) på produktet du har betalt masse penger for og som du eier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.387
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    poenget mitt var mere easy come easy go. De kan ta vekk denne tuningen like lett som de ga deg den. Er litt skummelt med biler koblet på nettet og med alle tillatelser på plass for produsent til å gjøre endringer (uten ditt samtykke) på produktet du har betalt masse penger for og som du eier.
    Enig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn