litt vanskelig å putte et bilbatteri l lomma kanskje?
Jo, men poenget var at det var helt vanlig med utskiftbart batteri på mobiltelefoner ca 1995. Bare å bytte til reserven og lade det andre i ro og fred. Likevel forsvant konseptet med utskiftbare batterier. Min iphone 12 mini fra 2021 har nå igjen 88 % av opprinnelig batterikapasitet, sier den, men det batteriet er installert for mobilens levetid.
På elektrisk håndverktøy er det fortsatt vanlig med utskiftbare batterier, slik at ett kan lades mens det andre brukes og avbruddet for å bytte blir kortest mulig. Det er et litt annet regnestykke når batteriet må være fysisk lite og lett samtidig med at det brukes på maks effekt. Ingen vil betale en snekker for å sitte og vente på at verktøyet skal lades opp igjen før han kan fortsette, eller for at han skal kjøre opp til Bauhaus for å bytte batteri der, så han har med seg to-tre reservebatterier og en ladestasjon.
Spørsmålet er vel hvilket bruksmønster som ligner mest på elbil. Jeg tipper det er mobiltelefonen.
I daglig bruk er ikke ladetid noe problem for en elbil. Man starter med fullt batteri hver morgen uansett. Bilen lader mens man ikke bruker den og man ikke behøver å tenke på det. Om man kjører 40 km til jobb, er der 8 timer, 40 km hjem igjen, spiser middag, 10 km til barnas aktiviteter, er der en time, og kjører 10 km hjem igjen, så har man kjørt tilsammen 100 km og brukt 11-12 av døgnets timer. Med 0,2 kWh/km er det 20 kWh. Det greier man fint å lade med 7 A på den halvparten av døgnet bilen fortsatt står stille. Den tiden man aktivt bruker på lading er 5 sekunder på å plugge inn kabelen når man parkerer for kvelden. Det er virkelig ikke et problem.
Om man i stedet skulle basere seg på batteribytte må man aktivt kjøre til der batteribyttestasjonen befinner seg, bytte batteriet, og kjøre hjem igjen. Litt avhengig av hvor langt det er til riktig type batteribyttestasjon vil det fort ta en times tid med aktiv involvering hele tiden. Om selve byttet tar 3 sek eller 3 min har ikke så mye å si. Altfor mye plunder & heft.
Hvis man er på langtur, har det travelt og gjerne vil ha fullt batteri
nå er det lite sannsynlig at det vil finnes en skysstasjon for riktig type batteri akkurat
der mellom Gokk og Gokkøyri. Det vil koste skjorta å bygge ut skysstasjoner overalt med tilstrekkelige antall batterier i magasinet for enhver tenkelig bilmodell. Og hvis en produsent først har gjort det vil de ha låst seg selv fast til akkurat de batteriene for lange tider. Ikke lett å selge biler med nytt & bedre batteri hvis du uansett får det byttet til et gammelt første gang du skal lade.
Batteribyttestasjoner for elbil har jeg veldig lite tro på.